Gå til innhold

Føder norske kvinner for få barn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange årsaker til nedgangen i fertiliteten, men hovedsakelig kan man argumentere for og imot :

*Vaksineprogrammet der nye vaksiner kan ha konsekvenser i forhold til fertilitet hos kvinner og menn i et lengre perspektiv.
*Konkrete medisinske tilskudd som kan endre fertiliteten.
*Kostholdet som kan bli påvirket av ferdiglaget mat som har forskjellige konserveringsmiddel.
*Stråling fra forskjellige kilder.
*Avfall fra de atomprøvene som har blitt tatt både i Usa og andre deler av verden siden vi oppfant atombomben.
*Kjernefysisk avfall pga alvorlige uhell ( ubåter som har sunket osv ) , Tsunami, brann , eksplosjoner og forskning.

Personlig kan jeg si at vi mennesker kan trolig få noe bedre fertilitet av å unngå å ha mobilen for tett inntil kjønnsorganet vårt, spise sunt og sørge for at vi får i oss minst mulig kjemikalier ( så gjerne fra gårder som ikke bruker sprøytemidler) , sørge for gode fysiske aktiviteter som stimulerer blodomløpet og ta fertilitets sjekk for både menn og kvinner innimellom om man passerer feks 25 / 30 / og 40 grensen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er mange årsaker til nedgangen i fertiliteten, men hovedsakelig kan man argumentere for og imot :

*Vaksineprogrammet der nye vaksiner kan ha konsekvenser i forhold til fertilitet hos kvinner og menn i et lengre perspektiv.

*Kostholdet som kan bli påvirket av ferdiglaget mat som har forskjellige konserveringsmiddel.

*Avfall fra de atomprøvene som har blitt tatt både i Usa og andre deler av verden siden vi oppfant atombomben.

*Kjernefysisk avfall pga alvorlige uhell ( ubåter som har sunket osv ) , Tsunami, brann , eksplosjoner og forskning.

Personlig kan jeg si at vi mennesker kan trolig få noe bedre fertilitet av å unngå å ha mobilen for tett inntil kjønnsorganet vårt, spise sunt og sørge for at vi får i oss minst mulig kjemikalier ( så gjerne fra gårder som ikke bruker sprøytemidler) , sørge for gode fysiske aktiviteter som stimulerer blodomløpet og ta fertilitets sjekk for både menn og kvinner innimellom om man passerer feks 25 / 30 / og 40 grensen.

:rofl:

Jeg tror du glemte levestandard.

Lenke til kommentar

Min personlige statistikk tilsier at det er en vesentlig positiv sammenheng (korrelasjon/samvariasjon) mellom opplevd sosial sikkerhet/forutsigbarhet og det å få barn.  Imidlertid, vi går inn i en tid der en ikke kan regne med at sikre jobber kan gi sosial sikkerhet. Arbeids-forhold vil bli mer og mer midlertidige uansett hva "sosialistiske" politikere sier hva de kan få til i posisjon. Argumentasjon om at en kan administrere seg fram til at arbeidsforhold kan gi sosial sikkerhet, kan være direkte skadelig for samfunnet.  Økonomisk utjevning kan en vel heller ikke administrere seg frem til. Da gjenstår et mulig meningsfult liv uten så mye materialisme og en form for borgerlønn som gir en viss grad av sosial sikkerhet. obs: dette er ikek det samme som å parkere folk på "trygd". En må glemme økonomisk likhet - men heller sette begrensninger på hva folk kan bruke av materielle ting til skade og fortrengelse for andre.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

:rofl:

Jeg tror du glemte levestandard.

Det kan legges til mange argumenter til og man kan fjerne en del, men å sørge for en god debatt er trolig den beste tingen man kan bidra med.

Å få barn er ikke nødvendigvis noe som ødelegger livet mitt eller ditt, kanskje kan du ikke kjøpe deg like mange duppeditter som før, kanskje må du bruke pengene mer forsvarlig, men jeg kan love deg at barn gir livet et nytt perspektiv som er veldig bra for mange. Om noe er det mange endringer som kan bli gjort i Norge for at vi skal få flere barn, men da må Erna begynne å fokusere på dette på riktig måte og ikke fortsette løpet som de har kjørt i det siste.

Lenke til kommentar

Dette handler definitivt om levestandard. Ser man på land som industrialiseres og moderniseres, så ser man den samme drastiske nedgangen i fødselsrate, fordi menn og kvinner har mindre behov for barn, mindre interesse for barn og mindre vilje til å ha mange barn.

Dette tror jeg bare stemmer delvis. Jeg har *observert* veldig mange ganger at når unge får sikre  og OK jobber ("som de kan leve med") i f.eks. staten - så stifter de familie og får barn. Sexy med sosial sikkerhet. Men det kan ikke i fremtiden skaffes via "jobb i staten" :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Dette handler definitivt om levestandard. Ser man på land som industrialiseres og moderniseres, så ser man den samme drastiske nedgangen i fødselsrate, fordi menn og kvinner har mindre behov for barn, mindre interesse for barn og mindre vilje til å ha mange barn.

Det er naivt å tro at vi kan gjøre noe med dette. Vi må tenke nytt, og se mot automatisering om vi skal ta støyten fra denne eldrebølgen. Alternativet er å importere arbeidsdyktige mennesker fra andre land, enten man liker det eller ei.

Er ikke så sikker på det, tatt fra Befolkningsframskrivninger : Fruktbarhet 

Fruktbarhetsnivået i Norge har historisk sett blitt lite påvirket av individenes kjøpekraft (Kravdal 2002), og det er ingen opplagte grunner til at dette skal endre seg i nær framtid. Forventninger om en noe svakere konjunkturutvikling og en liten økning i arbeidsledigheten de neste årene (Statistisk sentralbyrå 2014a) vil derfor neppe ha stor betydning for fruktbarhetsutviklingen i nær framtid

Ja, det er trolig en faktor, men i det store og hele tror jeg at det er andre årsaker som forårsaker nedgangen. Sørger vi for å gi bedre familiepolitikk, støtte og at det går an å jobbe mindre mens barna er små så tror jeg tallet kan gå opp igjen, men det må også taes hånd i den synkende fertiliteten og finne ut hvorfor den oppstår og hviilke tiltak som må taes.

Lenke til kommentar

Dette tror jeg bare stemmer delvis. Jeg har *observert* veldig mange ganger at når unge får sikre  og OK jobber ("som de kan leve med") i f.eks. staten - så stifter de familie og får barn. Sexy med sosial sikkerhet. Men det kan ikke i fremtiden skaffes via "jobb i staten" :-)

Det er selvsagt rom for observasjoner, men mine er ikke det samme. Folk tar høy utdannelse, fokuserer på jobb, reiser og lever ut ungdommen sin før de omsider faller til ro med noen når de bikker 30. Da er det kanskje greit med et barn, kanskje 2.

Man ser en tydelig forskjell på de som tar seg en yrkesfaglig utdanning og stifter familie fort etter de har stabil jobb og inntekt, mens den stadig voksende demografien av strebende akademikere ikke har ambisjoner til å gi slipp på karriere eller slå seg til ro.

Er ikke så sikker på det, tatt fra Befolkningsframskrivninger : Fruktbarhet 

Ja, det er trolig en faktor, men i det store og hele tror jeg at det er andre årsaker som forårsaker nedgangen. Sørger vi for å gi bedre familiepolitikk, støtte og at det går an å jobbe mindre mens barna er små så tror jeg tallet kan gå opp igjen, men det må også taes hånd i den synkende fertiliteten og finne ut hvorfor den oppstår og hviilke tiltak som må taes.

Fruktbarhet er nok også et problem, også fordi mange er eldre når de bestemmer seg for å få barn. Men jeg tror det bare er enda en gulrot kastet inn i stuingen som er den moderne tilstanden rundt familie og barn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er selvsagt rom for observasjoner, men mine er ikke det samme. Folk tar høy utdannelse, fokuserer på jobb, reiser og lever ut ungdommen sin før de omsider faller til ro med noen når de bikker 30. Da er det kanskje greit med et barn, kanskje 2.

Man ser en tydelig forskjell på de som tar seg en yrkesfaglig utdanning og stifter familie fort etter de har stabil jobb og inntekt, mens den stadig voksende demografien av strebende akademikere ikke har ambisjoner til å gi slipp på karriere eller slå seg til ro.

Det er ca det jeg også observerer. Folk med universitetsutdannelse vil gjerne ha barn, men sjeldent mer enn 2. Skal man virkelig opp 0,5 barn i snitt så trenger man en rimelig stor andel som velger å få 3-5 barn. Det virker vanskelig å få til.

Menn er jo også treige som fy. Det er jaggu ikke mange 24-åringer på kone-jakt.

Men et litt kontroversielt forslag vil være å gi damer etter-betalt dvs at dersom ei dame får barn før eller under utdannelse så kan hun få kompensasjon basert på hva hun tjener i årene *etter* fødsel. Skattefradrag for hushjelp er jo også noe som luftes av og til. Så spørs det om noe slikt faktisk vil ha effekt da.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

Hvorfor analysere når du faktisk bare kan se på dem som ikke har barn..?

"Vil ikke."

"Gidder ikke."

"Liker ikke barn."

"Har ikke funnet Den Rette ."

"Det ville aldri gått bra med hverken meg eller barnet!"

"Trenger stabil jobb og å bli ferdig med utdannelsen og jobbe med noe jeg faktisk liker."

...

De som prøver men ikke får det til er nok i solid mindretall.

For ikke å nevne at det er betydelig mange flere menn som simpelthen ikke får barn enn kvinner;

Likestillingen har kommet langt i samfunnet, profesjonelt -- men sosialt kreves det mer av en mann enn av en kvinne for at vedkommende skal få seg en partner.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hadde bare alle andre land gjort det samme, så hadde vi løst de aller fleste av verdens virkelig store problemer på en generasjon eller to.

Jeg vil tro vi kan løse dette problemet med å importere flere utlendinger til Norge.

Hehe, der har vi løsningen på alle problemene, til og med lav fødselsrate, flere utlendinger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det kan legges til mange argumenter til og man kan fjerne en del, men å sørge for en god debatt er trolig den beste tingen man kan bidra med.

Å få barn er ikke nødvendigvis noe som ødelegger livet mitt eller ditt, kanskje kan du ikke kjøpe deg like mange duppeditter som før, kanskje må du bruke pengene mer forsvarlig, men jeg kan love deg at barn gir livet et nytt perspektiv som er veldig bra for mange. Om noe er det mange endringer som kan bli gjort i Norge for at vi skal få flere barn, men da må Erna begynne å fokusere på dette på riktig måte og ikke fortsette løpet som de har kjørt i det siste.

Beklager, men når du kommer med piss som vaksine-konspirasjoner osv. så legger du ikke opp til en sunn debatt.

Lenke til kommentar

Det er ca det jeg også observerer. Folk med universitetsutdannelse vil gjerne ha barn, men sjeldent mer enn 2. Skal man virkelig opp 0,5 barn i snitt så trenger man en rimelig stor andel som velger å få 3-5 barn. Det virker vanskelig å få til.

Menn er jo også treige som fy. Det er jaggu ikke mange 24-åringer på kone-jakt.

Men et litt kontroversielt forslag vil være å gi damer etter-betalt dvs at dersom ei dame får barn før eller under utdannelse så kan hun få kompensasjon basert på hva hun tjener i årene *etter* fødsel. Skattefradrag for hushjelp er jo også noe som luftes av og til. Så spørs det om noe slikt faktisk vil ha effekt da.

Mange med universitets-utdannelse strever med å etablere seg med fast jobb, og faste jobber blir det minde og mindre av. Akademikere må nå oftere og oftere konkurrere med folk fra hele verden. Professorer o.l. i "posisjon" har blitt gitt en "rett" til å ansette folk fra hele verden - på korttids-kontrakter som kanskje kan fornyes. Det er dette som nå er virkeligheten. Da blir det lite plass til barn for unge norske akademikere som skal leve under dette "trykket".

Min hypotese om at unge gjerne etablerer seg med familie når de føler sosial sikekrhet, kan sjekkes ganske bra. Hypoteser som ikke kan sjekkes, er jo ikke interessante. Min "konspirasjons-teori" er at offentligheten ikke vil vise sammenhengen mellom opplevd sosial sikkerhet og tendensen til å få barn. Det har bare så vidt kommet fram statistikk på sammenheng mellom "finans-krise" og barne-fødsler. En holder krampaktig på at "sikker jobb" skal sikre sosial sikkerhet. Men dette blir uaktualt for de unge. De kan klare seg bra - men opplever ofte økende usikkerhet. Da kan man "leve livet" uten barn :-)

Man kan komme med enkelt-eksempler: jeg kjenner en forsknings-sjef med 5 barn :-) 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

En annen årsak kan også være likestillingen. Når begge foreldre jobber 100 %, og samtidig skal levere/hente i barnehage, trene, slappe av, møte venner og drive med egne hobbyer, så er det klart at det frister lite med et barn nr. 2. 

Min hypotese om at unge gjerne etablerer seg med familie når de føler sosial sikekrhet, kan sjekkes ganske bra. Hypoteser som ikke kan sjekkes, er jo ikke interessante. Min "konspirasjons-teori" er at offentligheten ikke vil vise sammenhengen mellom opplevd sosial sikkerhet og tendensen til å få barn. Det har bare så vidt kommet fram statistikk på sammenheng mellom "finans-krise" og barne-fødsler. En holder krampaktig på at "sikker jobb" skal sikre sosial sikkerhet. Men dette blir uaktualt for de unge. De kan klare seg bra - men opplever ofte økende usikkerhet. Da kan man "leve livet" uten barn :-)

Jeg mener at dette er en svak hypotese. Norske kvinner har aldri hatt så bra sosial sikkerhet som i dag, og samtidig aldri født så få barn. Hvis en sammenheng mellom sosial sikkerhet og antall fødsler skal påpekes, så er den i så fall omvendt proporsjonal.

Av den grunn synes jeg det også er komisk når Erna leker med tanken om at en hundrelapp eller to ekstra i måneden i barnetrygd skal øke fødselstallene. 

Endret av logaritmemannen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er enig i mye av det som er skrevet her. En annen ting jeg har market er at Norge har blitt mindre barnevennelig. Man stiller høyere og høyere krav til foreldrene, bistand og hjelp til foreldre har blitt redusert, jobbene har blitt mer usikre og min erfaring er at folk er mindre tolerante mot barn, f.eks. ved at de flytter seg unna barn istedenfor å leke med dem.

Samtidig skal folk leve livet, de skal reise til eksotiske steder, trene mye, studere lenge og dra på byen. Ingen av delene er kompatibel med småbarn. Livet med små barn blir ofte beskrevet som et kjedelig A4 liv.

De fleste vil ha familieliv en eller annen gang, men når de faktisk vil ha barn så møter de et nytt problem. Sosiale medier har gjort det mye vanskeligere å møte folk i det virkelige liv og når de ønsker å starte en familie så finner de ingen de kan få barn med. Da er det ikke mange år før det er for sent.

Dette er en trend som er mye sterkere blant unge voksne og de er ikke gamle nok til å påvirke fertilitetsraten ennå. Det er også andre faktorer som vil presse antall fødsler ned, som lavere innvandring og en ny økonomisk nedtur. Om dagens trend fortsetter så kommer reduksjonen i fødsler til å fortsette og uansett hvor mye penger politikerene kaster på problemet så vil det ikke bli løst.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...