Gå til innhold

Fakturere av tjeneste utenfor næringskoden?


Anbefalte innlegg

Det sier seg selv at ved ett bokettersyn så vil de pirke på slikt men da må du ha argumenter og begrunnelse, hvis de kommer på døra og vil se kontoret er det jo ikke noe lurt og ha private ting der. Dog varsles jo slike besøk så man har tid til og forberede seg.

 

Har hatt ett skikkelig bokettersyn den gangen jeg drev ENK, de gikk igjenom i praksis to år av livet mitt, regnet på forbruk når det kom til mat, klær, ferieutgifter osv. Alle disse tingene ble ett tema da jeg hadde utgifter langt under SSB sin mal for normalt forbruk så de kan være skikkelig grundige hvis de er i rette lunet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontoret må utelukkende brukes til arbeid for å kune føre slike kostnader ref https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2018/bolig--hjemmekontor-mv/B-15.001/

 

Ja, jeg ser den. Jeg har jo en og annen privat ting på kontoret mitt. Et klesskap samt en og annen gjenstand stående rundt. I hovedsak består kontoret mitt av en stor skrivepult med stasjonær pc, laserskriver etc. Altså brukes kontoret 90% i jobbsammenheng i en eller annen grad. 

 

Men tror du det er rom for å utgiftsføre halve kjøpesummen vedrørende disse lyspærene? Siden dem også kan brukes privat?

 

Jeg skjønner at mine kommentarer her høres litt tvilsomme ut, men jeg synes dette er litt srtig, men føler jeg blir stoppet litt av uklare regler og en en del gråsoner. Vil på en måte bare vite hva som er greit og hva som ikke er greit :) 

Lenke til kommentar

Det sier seg selv at ved ett bokettersyn så vil de pirke på slikt men da må du ha argumenter og begrunnelse, hvis de kommer på døra og vil se kontoret er det jo ikke noe lurt og ha private ting der. Dog varsles jo slike besøk så man har tid til og forberede seg.

 

Har hatt ett skikkelig bokettersyn den gangen jeg drev ENK, de gikk igjenom i praksis to år av livet mitt, regnet på forbruk når det kom til mat, klær, ferieutgifter osv. Alle disse tingene ble ett tema da jeg hadde utgifter langt under SSB sin mal for normalt forbruk så de kan være skikkelig grundige hvis de er i rette lunet.

Å argumentere med at man trenger lys for å jobbe bør ikke være så vanskelig. Men at det likevel er greit å utgiftsføre dette er jeg mer usikker på. 

 

Siden kontoret også til tider brukes litt privat så ser jeg problemstillingen. Derfor lurte jeg på i forrige innlegg om en delvis føring av utgiftene er en mer ryddig måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar

men hva legger du i privat bruk av dette kontoret?

Godt spørsmål.

 

Med privat bruke mener jeg at jeg innimellom surfer rundt på nett, ser på Youtube med den stasjonære pc'en av privat karakter. leser avisen og kanskje redigerer noen private bilder etc. 

 

Kanskje skriver jeg også ut et og annet dokument på skriveren i privat henseende.

 

Det er det jeg ser på som privat bruk.

Lenke til kommentar

Det er nok innenfor, dette gjør jo "alle" som sitter på kontor og med privat bruk sikter de nok mer på at det brukes som ett oppholdsrom på lik linje som andre rom i huset, f.eks setter inn en TV og en soffa eller kombinerer det med ett gjesterom. Og så er det jo så at de har ikke kameraovervåkning så om du legger en madrass på gulvet og svigermor ligger der i jula så behøver du ikke akuratt trekke frem dette ved et eventuellt bokettersyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok innenfor, dette gjør jo "alle" som sitter på kontor og med privat bruk sikter de nok mer på at det brukes som ett oppholdsrom på lik linje som andre rom i huset, f.eks setter inn en TV og en soffa eller kombinerer det med ett gjesterom. Og så er det jo så at de har ikke kameraovervåkning så om du legger en madrass på gulvet og svigermor ligger der i jula så behøver du ikke akuratt trekke frem dette ved et eventuellt bokettersyn.

Når det gjelder bruken di skisserer vedrørende madrass og svigermor etc. så er jeg dog på veldig trygg grunn. Det hender kjærringa lurer inn tørkestativet på kontoret når jeg ikke er hjemme for å få støvsugd i stuen og "glemmer" det igjen. Men det åker fort ut igjen :)

 

Kontoret har aldri og vil aldri bli brukt til noe overnattingsted. Spesielt ikke for svigermor  :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja de skal jo lyse opp kontoret som blir brukt på måten skissert ovenfor. Jeg tenker så klart litt på at dette i utgangspunktet er en "unødvendig" stor ugift som dem muligens kan heve øyenbrynene litt for, men jeg føler selv at dette er innenfor.

 

Men tenker litt på at dette ikke gjelder bytte av EN lyspære som er gått, men bytte av ALLE lyspærene på kontoret. Inkludert 3-4 lamper. Dette kan vel fort ses i retning omgjøring eller oppussing eller noe kanskje? 

 

Jeg vil si jeg er 90% trygg, men som tidligere nevnt så må man i værste fall (hvis det blir bokettersyn) fjerne denne fra regnskapet og evt. betale tilbake momsen etc. 

 

For man blir vel ikke halshugget hvis man gjør det i god tro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...