Gå til innhold

Fakturere av tjeneste utenfor næringskoden?


Anbefalte innlegg

Jeg har et enkeltmannsforetak (ENK) som består av produksjon av nettsider og digitasl markedsføring etc. Nå har jeg lenge hatt en strøjobb ved siden av som ikke har noe med dette å gjøre overhodet og det gjelder varetransport.

 

Dette er et arbeid jeg i dag for lønn for og selv om ikke det er snakk om mer enn annenhver helg (litt fra og til) så er beløpet noe høyere enn det jeg fakturerer for vedrørende support tjenester når det kommer til digital markedsføring etc. 

 

Jeg kjenner han jeg kjører transportoppdrag for godt og vi har snakket om muligheten for at jeg heller kan fakturere han for jobben jeg gjør.

 

Det er her jeg blir litt usikker. Næringskoden min i dag sier "Arbeid innen Webdesign og fotografering". Det med transport av varer er jo noe helt annet. Det er i utgangspunktet en del andre ting også jeg kunne fakturert for i stede for å få lønn, men i dette tillfellet kan vi jo kun ta for oss transport biten.

 

Må jeg endre næringskode (eller rettere sagt legge på flere næringskoder) for å kunne fakturere samt få tjenesten avskrevet i regnskapet på lovlig vis?

 

EDIT:

Siden jeg driver med transportvirksomhet i tillegg som jeg ønsker å fakturere for så lurer jeg også på om jeg da også kan utgiftsføre utgifter knyttet til dette vedrørende moms og skatt. Feks. mat, en kaffekopp, yrkesklær etc. 

 

Bilen eies av han jeg kjører for og drivstoff er det han som står for samt andre utgifter som skulle oppstå rundt bilen og jobben generelt.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men vil det da si at jeg får fratrekk for hva som helst vedrørende innkjøp? (jeg vet så klart at det ikke er slik). Det er jo litt rart, for da kan jeg jo bare litt overdrevet kjøpe meg en ny sofa og føre denne som en utgift på firmaet for så og si at jeg også driver med salg og kjøp av bruktgjenstander?

 

Er det virkelig så enkelt?

Lenke til kommentar

Nei, mange driver med veldig mye forskjellig og man kan ikke drive og endre disse kodene hele tiden. Men endrer du arbeidsområde totalt er det jo greit og endre, før kunne man ikke ha flere koder for ett ENK, eneste unntaket var at man kunne legge til div landbrukskoder. Om dette er endret i dag vet jeg ikke. Vær dog oppmerksom på at du bør ha flere oppdragsgivere og hvis oppdragsgiver holder alt utstyr og risiko kan dette bli ansett som en ansettelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men vil det da si at jeg får fratrekk for hva som helst vedrørende innkjøp? (jeg vet så klart at det ikke er slik). Det er jo litt rart, for da kan jeg jo bare litt overdrevet kjøpe meg en ny sofa og føre denne som en utgift på firmaet for så og si at jeg også driver med salg og kjøp av bruktgjenstander?

 

Er det virkelig så enkelt?

 

Hvis sofaen brukes i næring så, en soffa i stua vil selvsagt ikke være lov, men har du en virksomhet med venterom eller noe lignende så er jo en sofa helt greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men vil det da si at jeg får fratrekk for hva som helst vedrørende innkjøp? (jeg vet så klart at det ikke er slik). Det er jo litt rart, for da kan jeg jo bare litt overdrevet kjøpe meg en ny sofa og føre denne som en utgift på firmaet for så og si at jeg også driver med salg og kjøp av bruktgjenstander?

 

Er det virkelig så enkelt?

I regnskapet ditt fører du kostnader du har ifm næringen ja. Men eksempelet ditt er feil. Dersom du skal kjøpe og selge varer så har du et varelager og må telle dette ved årsskifte. Så vidt jeg vet skal innkjøpsprisen kostnadsføres ved salg (og salgsprisen inntektsføres).

 

Uansett så kan du ikke kostnadsføre noe som kun er til privat bruk. En sofa som står i stua er åpenbart til privat bruk. Dvs du kan kostnadsføre den og det går bra, helt til du får bokettersyn. Akkurat hva konsekvensene blir vet jeg ikke, men de er neppe hyggelige.

Lenke til kommentar

Nei, mange driver med veldig mye forskjellig og man kan ikke drive og endre disse kodene hele tiden. Men endrer du arbeidsområde totalt er det jo greit og endre, før kunne man ikke ha flere koder for ett ENK, eneste unntaket var at man kunne legge til div landbrukskoder. Om dette er endret i dag vet jeg ikke. Vær dog oppmerksom på at du bør ha flere oppdragsgivere og hvis oppdragsgiver holder alt utstyr og risiko kan dette bli ansett som en ansettelse.

Skjønner. Så hvis man setter dette litt på spissen, så kan jeg kjøpe meg en ny flatskjerm TV til la oss si 30.000 kroner for så og si at denne skal brukes på kontoret for å vise evt. powerpoint fremvisninger til potensielle kunder? 

 

Angående det med ansettelse. Hvis jeg selger mine tjenester. Altså jeg selger min "kunnskap" vedrørende å kjøre ut aviser da jeg kjenner til området og kjørerute. Jeg fakturerer derfor oppdragsgiver for jobben jeg gjør, selv om han holder alle utgifter rundt bil/drivstoff etc. Bilen er hans. Kan staten kreve at dette firmaet ansetter meg?

Lenke til kommentar

Hvis sofaen brukes i næring så, en soffa i stua vil selvsagt ikke være lov, men har du en virksomhet med venterom eller noe lignende så er jo en sofa helt greit.

Bare hvis det er et venterom som ikke er benyttet privat. Man kan ikke møblere gangen sin og kalle det et venterom, selv om det innimellom fungerer som et venterom.

 

Men har man et eget kontor med venterom så er det noe annet ja. Men det er det ikke så mange med enk som har.

 

(For enk skal man vel fordele andelen som går på næring og privat, slik at man kan kosnadsføre den brøkdelen som er knyttet til næring også om det er en liten brøkdel?)

Lenke til kommentar

I regnskapet ditt fører du kostnader du har ifm næringen ja. Men eksempelet ditt er feil. Dersom du skal kjøpe og selge varer så har du et varelager og må telle dette ved årsskifte. Så vidt jeg vet skal innkjøpsprisen kostnadsføres ved salg (og salgsprisen inntektsføres).

 

Uansett så kan du ikke kostnadsføre noe som kun er til privat bruk. En sofa som står i stua er åpenbart til privat bruk. Dvs du kan kostnadsføre den og det går bra, helt til du får bokettersyn. Akkurat hva konsekvensene blir vet jeg ikke, men de er neppe hyggelige.

Joda, jeg skjønner. jeg har så klart ingen hensikt å svindle noen her, men drar på litt for å tydeligjøre eksemplene mine. 

 

Men la meg ta en eksempel til:

 

Jeg ønsker meg nye høytalere til pc'en på kontoret mitt. Dette må jeg ha siden jeg driver med videoredigering etc. Lyden er viktig så jeg klinker til med et svindyrt surroundsystem på kontoret for dette. Kan dette avskrives?

 

Hvor stor er egentlig sjansen for at dem blir nyskjerrige og vil dobbeltsjekke slikt?

Lenke til kommentar

Bare hvis det er et venterom som ikke er benyttet privat. Man kan ikke møblere gangen sin og kalle det et venterom, selv om det innimellom fungerer som et venterom.

 

Men har man et eget kontor med venterom så er det noe annet ja. Men det er det ikke så mange med enk som har.

 

(For enk skal man vel fordele andelen som går på næring og privat, slik at man kan kosnadsføre den brøkdelen som er knyttet til næring også om det er en liten brøkdel?)

Ja, jeg ser den. Det var et ganske out there eksempel. Got it :) 

Lenke til kommentar

Nesten alt kan utgiftføres så sant det brukes i næring, men det er vanskelig og argumentere for en slik bruk av en TV hvis du ikke har ett sted hvor den kan settes opp.

Det er jo på en måte plass på kontoret til TV'en. Men stuen er rett på utsiden av kontoret (3 meter unna). Kan man da avskrive halve kjøpesummen siden man antar en bruk 50/50 næring/privat?

Lenke til kommentar

Selvsagt kan du kjøpe dyre høytalere, det er hvor de brukes som er avgjørende. Hvis du får bokettersyn så vil de jo stille spørsmål men så lenge du holder deg til reglene så er det neppe noe problem.

Ja, jeg ser den. Jeg forstår jo at det blir klinkende galt å bruke disse i kjelleren etc. 

 

Jeg er i slaget her nå, så jeg vil gjerne komme med et eksempel til:

 

På kontoret hjemme så vil jeg ha nye lamper og en annen belysning. Jeg kjøper en ny taklampe, en bordlampe og en gulvlampe. I disse så kjøper jeg Philips Hue lyspærer (la oss si for å spare penger på sikt) som koster ganske mye. Ca. 500 spenn pr. pære og jeg trenger 8 stk. En pris på rundt 4.000 kroner. 

 

Kan jeg avskrive dette på lovlig vis?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Dette med og ha kontor i eget hus er ikke enkelt, er egne regler for dette og en TV på kontoret i samme hus som du bor vil nok ikke gå ved ett bokettersyn.

 

Men hvis du drev med film og video i tilegg tll webdesign så kan det jo gå, dog ville en monitor som ikke defineres som TV være mye lettere og argumentere for, man har jo helt greit lov til og ha en stor PC-skjerm.

 

 

 

https://enkeltpersonforetak.no/skatt/fradrag-for-hjemmekontor-nar-du-har-enkeltpersonforetak

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med og ha kontor i eget hus er ikke enkelt, er egne regler for dette og en TV på kontoret i samme hus som du bor vil nok ikke gå ved ett bokettersyn.

 

Men hvis du drev med film og video i tilegg tll webdesign så kan det jo gå, dog ville en monitor som ikke defineres som TV være mye lettere og argumentere for, man har jo helt greit lov til og ha en stor PC-skjerm.

 

 

 

https://enkeltpersonforetak.no/skatt/fradrag-for-hjemmekontor-nar-du-har-enkeltpersonforetak

Ja, du har nok rett i det. en TV tuner trenger man jo ikke i min virksomhet. Men en veldig stor monitor er innenfor :) 

 

men hva tenker folket her om lyspære eksemplet mitt over?

Lenke til kommentar

Tja, du kan utgiftsføre lys, som sagt er veldig mye av dette skjønn, får du bokettersyn og de mener det er vel mye på næring så får du krav om og betale tilbake MVA og du får påslag på inntekta tilsvarende det de mener er privatforbruk som er feilaktig ført som fradrag.

 

Utgiftsfører du sære ting så skriv ned hvorfor, husker jeg for endel år siden jobbet i ett firma som utgiftsførte endel Playstation 3, det ble ett tema men de kjørte en egenutviklet software på de så de kunne ikke si noe på det. Som sagt bruken er det avgjørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, du kan utgiftsføre lys, som sagt er veldig mye av dette skjønn, får du bokettersyn og de mener det er vel mye på næring så får du krav om og betale tilbake MVA og du får påslag på inntekta tilsvarende det de mener er privatforbruk som er feilaktig ført som fradrag.

 

Utgiftsfører du sære ting så skriv ned hvorfor, husker jeg for endel år siden jobbet i ett firma som utgiftsførte endel Playstation 3, det ble ett tema men de kjørte en egenutviklet software på de så de kunne ikke si noe på det. Som sagt bruken er det avgjørende.

Kontoret er på ca. 10kvm og det er der jeg sitter og jobber når jeg får oppdrag. Kontoret blir selvsagt også brukt litt privat. Skal jeg annslå så vil jeg si at når jeg sitter på kontoret så er det 90% jobbrelatert. om ikke med direkte arbeid for en kunde, så er dte for å søke informasjon rundt driften og det jeg holder på med. Som feks. å skrive dette innlegget :)

 

Lyspærene er dyre ja, men man kan jo argumentere for at man sparer penger på sikt. Får man trukket fra en vanlig lyspære, så får man vel trukket av en LED pære også, selv om den er dyrere i innkjøp?

 

men som du nevner så kommer dette kanskje ann på hvor mye av kontoret som brukes i næringen å det er nok nesten hele tiden. I en eller annen grad. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Kontoret er på ca. 10kvm og det er der jeg sitter og jobber når jeg får oppdrag. Kontoret blir selvsagt også brukt litt privat. Skal jeg annslå så vil jeg si at når jeg sitter på kontoret så er det 90% jobbrelatert. om ikke med direkte arbeid for en kunde, så er dte for å søke informasjon rundt driften og det jeg holder på med. Som feks. å skrive dette innlegget :)

 

Lyspærene er dyre ja, men man kan jo argumentere for at man sparer penger på sikt. Får man trukket fra en vanlig lyspære, så får man vel trukket av en LED pære også, selv om den er dyrere i innkjøp?

 

men som du nevner så kommer dette kanskje ann på hvor mye av kontoret som brukes i næringen å det er nok nesten hele tiden. I en eller annen grad.

Kontoret må utelukkende brukes til arbeid for å kune føre slike kostnader ref https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2018/bolig--hjemmekontor-mv/B-15.001/

 

Med hjemmekontor menes eget/egne rom i hjemmet som utelukkende benyttes i eierens/ektefellens inntektserverv...

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...