torest Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Han har jobbet for både statsminister og konge, men Harald Solberg ville bli sjef i Rederiforbundet Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Høres mer ut som en opportunist enn en idealist, denne fyren her. Ikke at jeg synes det er noe galt i det, da. 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 "Gjør vi tingene riktig framover og posisjonerer oss fornuftig, kan maritim og havromsteknologi bli et nytt industrieventyr, sier han med innlevelse." Så spørs det om vi gjør de riktige tingene i Norge? Litt skuffet over at H og Frp i regjering som ikke vil satse mer av oljepengene på "Havrommet". Vi har kapital, kompetanse og teknologi for å få fart i utbyggingen av fornybar energi på havet, men mangler viljen. Regjeringen sitter på pengesekken selv, men legger til rette for nettopp redere og privat kapital. Oppdrettsnæringen er i gang på havet med Salmar sin havmerd på Frohavet, og Havlaks sin bestilling på en havmerd som er 400m lang og 60m bred i Kina. Dersom ikke Norge er raske med å utnytte fordelen med å kombinere fiskeoppdrett med energiproduksjon vil andre land overta konkurransen om arbeidsplassene i "Havrommet". Med sympati for de kristne verdiene kan kanskje Harald Solberg være med å pusse støv av ideene til en industrigrunder som Hans Nielsen Hauge. Har jeg forstått historien til denne mannen rett så har han æren for rundt 7000 arbeidsplasser tidlig på 1800-tallet. Lenke til kommentar
4U0V1MKL Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 miljøvennlig norsk olje, miljøvennlig norsk naturgass og utslippsfri hydrogen. -med vår tids værmelding og kjennskap til vindsystemer kan vi helt fint klare oss med seil og batterier Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 miljøvennlig norsk olje, miljøvennlig norsk naturgass og utslippsfri hydrogen. -med vår tids værmelding og kjennskap til vindsystemer kan vi helt fint klare oss med seil og batterier Tid er en viktig faktor i dagens samfunn, men mange varer tåler lengre seilingstid. Et viktig tiltak kunne derfor være å analysere varetransporten på verdenshavene med tanke på mindre fart, og bruke energien i vinden og bølgene for å redusere oljebruken. Spesielt dønningene er en resurs vi burde benytte oss av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå