Gå til innhold

[Løst] Hjelp til stasjonær PC som takler Fortnite 6-7.000kr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan godt være den vil gjøre nytten. Fortnite krever jo nesten ingenting for å kjøre. Og jeg tipper det skjermkortet klarer rundt 100fps på nest høyeste grafikk preset. Så det burde gå veldig bra. Eneste problem er at PC'en kun leveres med en minnebrikke. Mens hovedkortet støtter å "snakke" med 2 minnebrikker på likt. I praksis er altså RAM hastigheten på denne maskinen, halvparten av hva den kunne vært, og som oftest er på maskiner som settes sammen fornuftig.

En litt kjent Youtube'er testet nettopp forskjellen i ytelse på flere spill med en minnebrikke vs to. Og som du kan se kan forskjellen være ganske drastisk.

Jeg vil anbefale deg å ihvertfall bestille med en RAM brikke til, be Elkjøp finne en som passer sammen med den som allerede står i. Så tester du selv, med og uten begge minnebrikkene i. Funker det godt nok for deg med bare den ene brikken i, så kan du jo bare returnere brikke nummer 2 på angreretten. Personlig ville jeg jo hatt 2 brikker i uansett, men om prisen er viktig, så... Og det er jo et annet "problem", med prisen på RAM brikke nummer 2 inkludert, så blir jo tilbudet ikke så veldig mye å rope hurra for heller. Ikke at det egentlig er det uansett. Man er i et slags "ingenmannsland", der man har brukt mer enn nødvendig for bare litt bedre ytelse, men også fremdeles et stykke unna å få noe som virkelig duger...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen evt sette sammen en god PC som kan bygges selv?

Her er ihvertfall et mulig utgangspunkt.

Skjermkortet er valgt på grunn av at det følger med 2 spill. Du kan velge 2 av; "The Division 2", "Devil May Cry 5", og/eller "Resident Evil 2 Remake". 

Hovedkort har innebygd Wifi og Bluetooth, om du ikke trenger det, finnes det alternativer rundt 1100 Kr i stedet som er bra.

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor kommer anbefalingen om Inter-Tech Argus PSU i fra.

Er det bare valgt tilfeldig den billigste med 650w rating og 80plus gold.

Ut fra hva jeg leser omkring bør man styre unna dette merket.

http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=13684

Jeg ville i utgangspunktet ikke valgt den billigste av et for meg ukjent merke uten å sjekke den litt nærmere. Men det var jo nyttårsaften med mye på tallerkenen, så det gikk litt for fort i svingene. Jeg ser nå at det var 750W versjonen jeg fant review 1 og review 2 av. Og selv om det ikke akkurat er snakk om noe som Jonny Guru ville tatt i med en ildtang. Så har jeg sett verre innsider på kjente name brands, enn det var inni denne 750W'eren. Som sagt gikk det litt for fort. Jeg var på jakt etter den billigste, gode, Gull sertifiserte PSU'en på minst 650W jeg kunne finne, da dette skulle være til et bygg på lavbudsjett. Men så, etter litt mat, kom jeg tilbake til maskinen, og fikk jeg det for meg at det var 650W PSU'en jeg hadde lest reviews av. Men, når alt det er sagt, så var faktisk det viktigste for at jeg turte å anbefale en slik ukjent PSU, at den blir solgt av ProShop, som virkelig har fått sving på service avdelingen sin. Hadde det vært Multicom, eller noen av de andre butikkene som mener kunder er noe dritt, så hadde jeg ikke turt å gi den en sjanse. :)

Men uansett, nå er Prisjakt oppdatert med januar salg, og da dukket EVGA's 750W GQ opp til bare 200 Kr ekstra over Inter-Tech sin. Og det må jo sies å være et enkelt valg, så jeg har oppdatert handlelisten med den i stedet. :)

Uansett fint at du kvalitets sikrer! :)

Lenke til kommentar

At proshop,dustin,komplett, selger en vare betyr ikke nødvendigvis at det er prima vare.

Og vi aller fleste av oss (spesielt på 2000-2005 tallet da det var mye kjipe saker omsatt i norske anerkjente nett/butikker) har jo på et eller annet punkt eller hendelse lært oss etter egen dyrekjøpt erfaring viktigheten av at man ikke bruker en kjip billig sak i selvbygg.

PSUen mater jo tross alt alle ens andre «dyrbare pc deler» med strøm. Konsekvensene kan fort blir store hvis den ryker.

En reklamasjon på en blåst PSU kan uansett ikke veie opp for all tapt tid og frustrasjoner et havari medfører. Spesielt når man handler alle PCdelene hos ulike butikker og har satt PCen sammen selv.

Jeg reagerte først på at Inger-Tech Argus var totalt ukjent psu brand her på berget.

Og varselklokkene kimte etter at en ikke fant en eneste anerkjent psu reviewer som har testet de.

Kommentarene og frarådingen i ulike forum gjorde det ikke bedre.

Tenkte det var best å si i fra / spørre.

Lenke til kommentar

Takk for alle tips. PC’en var for en venn som skulle kjøpe deg for barna. Han endte opp med Lenovo PC’en, da han ikke ville bygge selv, og den hadde i5 prosessor, og GTX 1060 kort.

Men Kal anbefale ham å bestille mer ram som dere anbefalte også.

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...