Joachim Seehusen Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Flere vil ha roboter som kan håndtere stor variasjon og lite volum Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Skulle gjerne hatt en robot til og sveise mindre kvanta produksjon for meg, men skal det bli aktuelt må prisen ned mot 100.000 til 150.000 før det blir kostnadsvarende, eller vil det ta for langt tid og tjene inn kjøpet. Akkurat nå sveiser jeg sammen 50 rammer for en kunde, kunne jeg tatt jobben med å plassere rammene i riggen etterhvert og trykket på en knapp så kunne roboten sveiset en og en ramme mens jeg gjorde noe annet. Edit: man kan vel idag flytte robotarmen fysisk til spesifikke start/stopp-posisjoner så man slipper og regne ut/programmere xzy akser. Endret 30. desember 2018 av Nautica Lenke til kommentar
missi Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Trenger en robot som vasker, tørker, stryker, bretter og legger på plass klær. Skulle og hatt en robot lager mat. For ikke å snakke om en robot som vasker bilen «for hånd». Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Automatisert matlaging er nok den tingen som kunne frigitt flest timer i verden. Både USA og Japan er på den ballen og kan produsere enkelte matretter med veldig lite arbeidskraft. Det er en ting som virkelig kan ta av de neste tiårene. Autonom transport er også en form for robotisering. Selv skulle jeg gjerne hatt en robot til å måkke oppkjørselen helt ren til kl 07 og kl 16, uten fare for noen og med god plassering av snøen. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Automatisert matlaging er nok den tingen som kunne frigitt flest timer i verden. Både USA og Japan er på den ballen og kan produsere enkelte matretter med veldig lite arbeidskraft. Det er en ting som virkelig kan ta av de neste tiårene. Autonom transport er også en form for robotisering. Selv skulle jeg gjerne hatt en robot til å måkke oppkjørselen helt ren til kl 07 og kl 16, uten fare for noen og med god plassering av snøen. Hvis du liker å spise alt i most mat? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Nei, æsj - jeg prater om mat som folk vil spise helt frivillig og betale for. Klassiske amerikanske institusjonsmåltider kaller jeg ikke mat. Endret 30. desember 2018 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Automatisert matlaging er nok den tingen som kunne frigitt flest timer i verden. Både USA og Japan er på den ballen og kan produsere enkelte matretter med veldig lite arbeidskraft. Det er en ting som virkelig kan ta av de neste tiårene. Autonom transport er også en form for robotisering. Selv skulle jeg gjerne hatt en robot til å måkke oppkjørselen helt ren til kl 07 og kl 16, uten fare for noen og med god plassering av snøen. Ja her kan mye gjøres. Mye rundt også. Å vente på at kelner skal komme med regningen er jo helt håpløst. Skjerm med betalingsautomat pr bord er både billig og langt mer effektivt. "roboter" som leverer mat osv. Japan er helt rå her. Den siste der fikser du med varme Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Hvis du liker å spise alt i most mat? Å neida. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Automatisert matlaging er nok den tingen som kunne frigitt flest timer i verden. Både USA og Japan er på den ballen og kan produsere enkelte matretter med veldig lite arbeidskraft. Det er en ting som virkelig kan ta av de neste tiårene. Autonom transport er også en form for robotisering. Selv skulle jeg gjerne hatt en robot til å måkke oppkjørselen helt ren til kl 07 og kl 16, uten fare for noen og med god plassering av snøen. De har fått seg automater på mange McDonalds og Burger King restauranter. Jeg tror det eneste som stopper automatiseringen av selve burgerflipperne er vår egen skepsis til det industrielle. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Kina er langt fremme på automatiserte restauranter, finnes utallige hel og halvautomatiske løsninger. Men det var kanskje noe sånt @missi ønsker seg hjemme Endret 30. desember 2018 av Nautica Lenke til kommentar
missi Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Jeg vil ha matlagingsrobot hjemme. Sånn som nå, småsulten men gidder ikke reise meg. Den burde laget en toast til meg! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Jeg vil ha matlagingsrobot hjemme. Sånn som nå, småsulten men gidder ikke reise meg. Den burde laget en toast til meg! Kjøp deg toaster jern og en av/på plugg som du kan styre, så lader du alltid jernet etter det er ferdig Men til mer seriøse saker, skulle gjerne hatt noe lignende hjemme selv som lagde ok sunne måltider uten hjelp. I Japan har de jo mange vending machines som lager mat, kan sikkert hacke noe slikt. Men det tar jo sinnsyk plass da. 1 Lenke til kommentar
Martin Svensson Skrevet 31. desember 2018 Del Skrevet 31. desember 2018 Problemet är ju att man blir värdelös som människa tillslut när man inte gör nåt själv. Även väldigt sårbar o beroende. Däremot skulle det säkert vara en fördel på McDonalds osv. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. desember 2018 Del Skrevet 31. desember 2018 Problemet är ju att man blir värdelös som människa tillslut när man inte gör nåt själv. Om menneskeverd er 100% grunnlagt i produktivitet ja. Om jeg våger meg på en litt post-kapitalistisk tankegang så vil produktivitet kun øke med automatisering, og produktiviteten vil alltid resultere i høyere velferd for mennesker, gitt at vi er flinke nok til å fordele godene rettferdig. Det er selvsagt trist at ufaglærte arbeidere nå må konkurrere med ultra-effektiv automatisering, som bare vil senke demmes verdi på arbeidsmarkedet. Demmes verdi som mennesker er derimot ikke endret. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Noen finner jo fortsatt glede i å lage mat, ting og sånn selv. Hva består denne høyere velferden av? Mer tid til å imponere og få ha sex, eller hva? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Noen finner jo fortsatt glede i å lage mat, ting og sånn selv. Hva består denne høyere velferden av? Mer tid til å imponere og få ha sex, eller hva? Mer tid til sex hvis man slipper og lage maten selv 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå