3irik Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Hei, Dette er nok en sak om reklamasjon hos cdon. Jeg kjøpte et objektiv til kamera for veldig lav pris på Black Friday - lavere enn jeg noen gang har sett, og jeg tror det var fordi de ønsket å selge ut resten av lageret. Objektivet kom frem, men hadde en feil som gjør det omtrent umulig å bruke. Cdon ønsker ikke å tilby omlevering av tilsvarende vare eller reparasjon, kun tilbakebetaling av pengene. (De tilbyr forsåvidt at jeg kan få tilsvarende pris om jeg bestiller på nytt, men kan ikke garantere at de får objektivet på lager igjen) Jeg kjøpte selvsagt ikke objektivet for å få pengene tilbake, spesielt med tanke på at jeg betalte ~40% mindre enn andre steder. Vi har gått flere runder nå uten at de har svart annet enn at jeg kan levere tilbake mot å få pengene igjen. Er forbrukerrådet riktig instans for å eskalere? Har noen evt. Andre tips til hva jeg bør gjøre? Lenke til kommentar
ILunde Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 du kan vise til forbrukerkjøpsloven. "§ 29.Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."at det kanskje koster dem et par tusen å levere tilsvarende produkt til deg kan ikke sies å være urimelig. Dersom de ikke rikker seg er forbrukerrådet riktig vei videre ja. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Se også avsnittene i samme lov om erstatning og dekningskjøp. De er relevante. Jeg har vært igjennom det samme med cdon. De er vanskelig, men etter at de ikke ga seg, så satte jeg en frist for når jeg ville sende saken til forbrukerrådet. Da løsnet det. Edit: Du har krav på nok penger til å kjøpe objektivet et annet sted. Endret 30. desember 2018 av Axefjord Lenke til kommentar
3irik Skrevet 31. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2018 Takk for svar begge to. Jeg har vist til forbrukerkjøpslovens §29, uten at det endret noe. I siste epost spurte jeg om de var åpne for dekningskjøp, men de har ikke svart ennå. Jeg oppdaterer når det skjer noe. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 31. desember 2018 Del Skrevet 31. desember 2018 I siste epost spurte jeg om de var åpne for dekningskjøp... Er det riktig å spørre om de er åpne for noe som du har krav på? De har allerede sagt at de verken er interessert i å omlevere eller reparere, og da kan du kreve dekningskjøp. Ja, det helt riktig å avtale det med de på forhånd, men de kan ikke nekte deg det. Jeg mener ikke at du skal være sur og sint, men forklar på en saklig og høflig måte at ettersom de ikke tilbyr omlevering eller reparasjon, så kan du i følge Forbrukerkjøpsloven kreve dekningskjøp, og be om at de sender deg en skriftlig bekreftelse på at det er ok. Utvalg fra Forbrukerkjøpsloven: § 52.Erstatningens omfang Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet. § 53.Beregning av prisforskjell ved heving Dersom kjøpet heves og forbrukeren foretar dekningskjøp eller selgeren foretar dekningssalg på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen, legges kjøpesummen og prisen etter dekningstransaksjonen til grunn når prisforskjellen skal regnes ut. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 31. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2018 (endret) Er det riktig å spørre om de er åpne for noe som du har krav på? De har allerede sagt at de verken er interessert i å omlevere eller reparere, og da kan du kreve dekningskjøp. Ja, det helt riktig å avtale det med de på forhånd, men de kan ikke nekte deg det. Jeg mener ikke at du skal være sur og sint, men forklar på en saklig og høflig måte at ettersom de ikke tilbyr omlevering eller reparasjon, så kan du i følge Forbrukerkjøpsloven kreve dekningskjøp, og be om at de sender deg en skriftlig bekreftelse på at det er ok. Ja, jeg spurte mest fordi de skrev at dersom de hever kjøpet kan jeg "selv velge om du vil overvåke samme produktet der du får en mail når den kommer inn, kjøper en annen vare hos oss, eller om en annen butikk kan ha samme produkt inne på lager hos seg." Jeg svarte "Angående kjøp hos noen andre; refererer du til dekningskjøp? Dersom dere betaler mellomlegget kan jeg gjerne kjøpe igjen objektivet fra f.eks japan photo." Håper at de svarer ja på det, så får jeg meg et fungerende objektiv snart. Endret 31. desember 2018 av 3irik Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Håper at de svarer ja på det, så får jeg meg et fungerende objektiv snart. Av nysgjerrighet; hvilket objektiv er det? Lenke til kommentar
3irik Skrevet 1. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2019 Av nysgjerrighet; hvilket objektiv er det? Irix 15mm: https://prisguiden.no/produkt/irix-15mm-f-2-4-for-canon-288938 Problemet er at ringen som skal låse fokus dras rundt samtidig som når man drar i fokusringen, og setter seg i låseposisjon, da blir det vanskelig å bruke det. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 cdon.no prøvde seg på omtrent det samme mot meg også for noen år tilbake, men Forbrukerrådet fikk dem til å ombestemme seg... Søppelfirma. 1 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 1. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2019 Ja, jeg har jo lest om dem tidligere, så jeg burde vel ikke kjøpt noe der. Det var bare så billig at jeg klarte ikke la være Lenke til kommentar
3irik Skrevet 4. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2019 Fikk nytt svar nå: Hej Eirik, tack för ditt mail. Vi har tyvärr inte möjlighet att reparera produkten. Om du köper produkten hos en annan återförsäljare och det då ska röra sig om ett täckningaköp behöver du göra kostnaden minsta möjlig. Låter ovan som en fungerande lösning för dig? Återkom gärna med svar så hjälper vi dig vidare. Hvis du har flere spørgsmål, venligst vend tilbage så hjælper vi dig. Ønsker dig en god dag. Jeg tolker det som en godkjenning for dekningskjøp. Da er problemet at alle andre i mellomtiden har blitt utsolgt - Hvor lenge må jeg sitte uten fungerende produkt før jeg kan kreve levering av et annet, bedre (og dyrere) produkt? 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Fikk nytt svar nå: Jeg tolker det som en godkjenning for dekningskjøp. Da er problemet at alle andre i mellomtiden har blitt utsolgt - Hvor lenge må jeg sitte uten fungerende produkt før jeg kan kreve levering av et annet, bedre (og dyrere) produkt? Har sendt deg en PM :-) Lenke til kommentar
3irik Skrevet 4. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2019 Har sendt deg en PM :-) Takk! Da ser det ut til at det ordner seg med dekningskjøp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå