Adrax Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Prøver nå å rydde opp i økonomien min som er mildt sagt et rot. Jeg var ung og dum for for noen år siden og tok et forbrukslån på 90.000 kr hos Bank Norwegian. Ting gikk til inkasso og etterhvert namsmann. Ble tvangstrekt fra lønn i en periode helt til jeg ikke hadde betalingsevne lengre (uten inntekt de kunne ta noe av) Den totale summen som ble innbetalt til kreditor var 50.000 kr. Inne på siden til Bank Norwegian kan jeg se alle bevegelsene, og der står det f.eks. at siste innbetaling var 17.12.2015, som var på 4000 kr. Dagen etterpå den 18.12 står det "Korr. renter inkasso (xxxxxx)" Dette gjelder alle innbetalingene. Etter at de har mottatt innbetalingene, står det noen dager etterpå "Korr. renter inkasso". Altså at alle pengene jeg har betalt inn har gått til å betale renter. Hovedstolen er i dag på rundt 92.000 kr. Altså er ingenting av de 50.000 kr gått til å dekke hovedkravet. Jeg vet nå i ettertid at jeg skulle bedt de fra starten om at alle innbetalinger går til å dekke hovedstol, men jeg tenkte aldri så langt. Dette for at forhandlingene om å få slettet renter skulle bli lettere. Og fordi de ikke kan kreve renters rente. Så er det store spørsmålet; Er det mulig å kreve at pengene som allerede er innbetalt går til å dekke hovedstol? Endret 30. desember 2018 av Adrax Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Det kommer vel veldig an på din generelle situasjon. Er du nå permanent ufør eller lignende, slik at du ikke har sjans til å tjene og tilbakebetale et slikt beløp? Får du uføretrygd, penger fra NAV eller lignende? Hvordan bor du? Leier hos noen og bor billigst mulig? Du har en viss standardsats for livsopphold (google og sett opp regnestykke for deg selv). Om du har mindre igjen enn dette som følge av innbetalingene (veldig forenklet; om satsen er 8k og du tjener 15k i mnd. Du har leieutgifter på 8k. Da skal de resterende 7k være å leve for. Banken vil da ikke kunne trekke penger og få noe som helst). Er du under denne satsen og ikke vil ha utsikter på lenge til å tjene mer enn du gjør noe (f eks permanent uføretrygdet eller lignende) vil banken i realiteten aldri kunne kreve pengene av deg. Da har du noen alternativer. Du står i en god forhandlingsposisjon åkke som. * Du kan da forsøke å si at du har betalt inn beløpet og at de skal slette rentene, evt forhandle frem et lite kompensasjonsbeløp slik at de ikke går noe særlig i tap (har vel kostet littegranne med inkassogebyrer, men absolutt ikke mye). * Du kan betale inn men prøve å forhandle frem 0% rente fremover og slette noe av de tigligere rentene, evt kanskje inkassogebyrer ol. * Om du tror du ALDRi vil tjene over det du gjør nå kan du drite i det (det vil ikke gi noen reele konsekvenser før du faktisk kommer over satsen for livsopphold). Du kan bruke dette punktet som et utgangspunkt for å presse på for løsning 1). Dette fordi de da vil tape penger på å fortsette å kreve inn fra deg (Gjennom gebyrer) fremfor å godskrive rentene (som uansett har dekket lånebeløpet). Endret 30. desember 2018 av Neonex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå