Gå til innhold

Får ikke sendt inn Xbox One x på reparasjon


18911891

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Du får samme behandling hos Komplett og andre butikker også. Da det som nevnt er lettere å forholde seg til Microsoft direkte. Det går raskere, du har selv kontroll på forsendelsen og prosessen. Og det er lettere for butikken da de slipper å få tilsendt en konsoll de må videresende med en gang. Da er det lettere for forbrukeren at konsollen sendes direkte til verkstedet. Mer miljøvennlig er det også mtp. frakt (hvis man vinkler det slik).

Leverte min Xbox one x for noen mnder siden hos Elkjøp og det var ikke noe problem,

Mye bedre enn å styre med MS surret synes jeg.....fikk tilbake konsollen 3 uker senere.

Lenke til kommentar

Leverte min Xbox one x for noen mnder siden hos Elkjøp og det var ikke noe problem,

Mye bedre enn å styre med MS surret synes jeg.....fikk tilbake konsollen 3 uker senere.

Er vel en smaksak. Syns ikke Microsoft surret så gærli. Og tok meg en uke (kontra 3). Og slapp å kjøre til Elkjøp for å hente den når den var ferdig. Fikk den heller levert på døra. Hakket mer komfortabelt. Men som sagt. Er vel en smaksak.

 

Men poenget står. Butikk kan ikke nekte å ta inn konsollen.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Du sier til gamestop at du forventer deg at de forholder seg til norsk lov, og besørger reparasjon på XBOX'en, og at du vil ha en låne XBOX i mellomtiden, dersom de ikke kan garantere at den er fikset, og tilbake hos deg innen 2 uker! :)

Tja du må bare prøve de sier nok verditapet på xbox faller fort en defekt hardisk er ikke usansynlig etter 2 år om du betalte 2000-4000 kr den.

Hadde håpet man lovfestet hadde lov å kreve reparasjon men butikkene velger heller ombytte eller leie noen fra kina\polen å gjør dårlig jobb. Eller gir deg skylden for konsollen er så dyrt å reparere er jo du som kjøper den.

Lenke til kommentar

Tja du må bare prøve de sier nok verditapet på xbox faller fort en defekt hardisk er ikke usansynlig etter 2 år om du betalte 2000-4000 kr den.

Hadde håpet man lovfestet hadde lov å kreve reparasjon men butikkene velger heller ombytte eller leie noen fra kina\polen å gjør dårlig jobb. Eller gir deg skylden for konsollen er så dyrt å reparere er jo du som kjøper den.

 

Hva i alle dager rabler du om? Selv om en harddisk ryker etter 2 år så har man lovfestet krav på å få reparasjon innenfor garantitiden (som er 2 år her) eller på reklamasjonsretten (som her er 5 år). Gamestop må forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov og de har nok de samme importørene som andre butikker som de forholder seg til.

 

Kom gjerne med kilde på ombytte eller leie fra Kina/Polen som du refererer til. Har selv sendt konsoll inn til service (i mitt tilfelle en Nintendo Switch) hos Gamestop i butikk og de sendte den til Bergsala (som er den nordiske importøren av Nintendo-konsoller/spill) som foretok et ombytte av kontrolleren.

 

Xbox One X'en min er også sendt inn (riktignok kjøpt på CDON), men der forholdt jeg meg til Microsoft sine servicerutiner og fikk denne reparert. Det samme vil trådstarter få hos Gamestop (som jeg nok en gang vil si, ikke kan nekte deg å levere den i butikk). 

Endret av CaZpeR
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men så er det mye mere på konsoller som man tar forgitt med pc, programvarefeil er normalsett ikke dekket på garanti, samme med vanlig slittasje. Selvfølgelig prøver nok en del produsenter å se etter slitasje som er mere en normalt.

 

Har opplevd mye rart i service bransjen selvføgelig kan man klage hvor mye man vil, men ikke ofte man får medhold.

Maskinvare produsenter gjør bevist reprasjon tungvint og vanskelig, måtte krangle meg til reprasjon fra sony som egentlig burde vært dekket men de står på sitt de har egentlig ikke noe med reprasjoner men velger å ungå å gi sony merkevaren dårlig omdømme er eneste grunn de vil se på det men de vil ikke garantere noe.

 

Hvis du sjekker med microsoft og sony generieltsett skal det ikke mye til du mister den berømte garantien så fort du åpner konsollen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men så er det mye mere på konsoller som man tar forgitt med pc, programvarefeil er normalsett ikke dekket på garanti, samme med vanlig slittasje. Selvfølgelig prøver nok en del produsenter å se etter slitasje som er mere en normalt.

 

Har opplevd mye rart i service bransjen selvføgelig kan man klage hvor mye man vil, men ikke ofte man får medhold.

Maskinvare produsenter gjør bevist reprasjon tungvint og vanskelig, måtte krangle meg til reprasjon fra sony som egentlig burde vært dekket men de står på sitt de har egentlig ikke noe med reprasjoner men velger å ungå å gi sony merkevaren dårlig omdømme er eneste grunn de vil se på det men de vil ikke garantere noe.

 

Hvis du sjekker med microsoft og sony generieltsett skal det ikke mye til du mister den berømte garantien så fort du åpner konsollen.

 

 

Med en gang du åpner konsollen så bryter du forseglingen som sier: "du mister garantien dersom denne forseglingen er brutt" ("Warranty void if removed"). Og det er ikke temaet her. Temaet er garantireparasjon og reklamasjonsreparasjon. Det har du krav på innen 2/5 år etter norsk forbrukerkjøpslov. Dette er noe butikkene er nødt til å forholde seg til og har ingenting med Sony eller Microsoft å gjøre. Enten sender de konsollene til importør som tar reparasjon videre eller så er butikken selv nødt til å ta kostnaden med å bytte om konsollen.

 

Nekter butikk eller importør å gjøre noe innenfor garanti/reklamasjon så har man som forbruker mulighet til å få prøvd saken for forbrukerrådet ved først å levere en skriftlig klage med frist til butikken. Dersom dette ikke fører frem så sender du saken til forbrukerrådet. De kan som uavhengig part mekle i saken og dersom partene ikke blir enige kan saken sendes videre til forbrukerklageutvalget hvor saken kan få en bindende avgjørelse lik dom i domstolene. Les deg gjerne mer opp på dette på forbrukerrådets informasjonssider, for det fremstår som du har lite kompetanse på akkurat dette:

https://www.forbrukerradet.no 

 

Har du åpnet konsollen så har gitt fra deg garantien ved å bryte forseglingen og heller ikke krav på reparasjon. Da kan du heller ikke klage på kjøpet til forbrukerrådet. Det er og således utenfor denne trådens utgangspunkt.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Tja du må bare prøve de sier nok verditapet på xbox faller fort en defekt hardisk er ikke usansynlig etter 2 år om du betalte 2000-4000 kr den.

Hadde håpet man lovfestet hadde lov å kreve reparasjon men butikkene velger heller ombytte eller leie noen fra kina\polen å gjør dårlig jobb. Eller gir deg skylden for konsollen er så dyrt å reparere er jo du som kjøper den.

 

Elkjøp er ikke alltid så mye bedre nei. Der krever de jo ågerpris for å sende f.eks. en mobiltelefon i retur etter at de tenker seg at vi skal snyte kunden for å kunne kreve omlevering, hevet kjøp og slikt. De har rigget seg slik at det er et slags fellesverksted som mange butikker sender til, også så er det dette fellesverkstedet som ytrer disse ordene, også videreformidles dette da evt. Det er sikkert mange som ikke gidder videre krangel de satser på der. Forbrukerrådet må vel ha en god del Elkjøp-saker også å måtte hanskes vil jeg tro?

 

Valgene de da ytrer at du har er å få varen sendt i retur mot ågerpris, eller at de destruerer mobiltelefonen uten ekstra kostnad for deg (altså tap for deg). Det normale er at at butikk skal stå for returkostnader. Mens det er forbruker som må stå for innsendelseskostnader dersom det er er fjernsalg du har vært ute for. Dersom du har en fysisk butikk å forholde deg til så skulle det jo i prinsippet være gratis.

 

Om det da ikke er åpenbart at du har ødelagt utstyret helt på egenhånd. Men akkurat det kan jo være vondt å bevise en del ganger vel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Elkjøp er ikke alltid så mye bedre nei. Der krever de jo ågerpris for å sende f.eks. en mobiltelefon i retur etter at de tenker seg at vi skal snyte kunden for å kunne kreve omlevering, hevet kjøp og slikt. De har rigget seg slik at det er et slags fellesverksted som mange butikker sender til, også så er det dette fellesverkstedet som ytrer disse ordene, også videreformidles dette da evt. Det er sikkert mange som ikke gidder videre krangel de satser på der. Forbrukerrådet må vel ha en god del Elkjøp-saker også å måtte hanskes vil jeg tro?

 

De tar ågerpris (for å bruke terminologien) dersom det er snakk om undersøkelse av en telefon som viser seg å være ødelagt pga. ytre skader og ikke en garantisak. Det at de har felles verksted handler mer om at flere butikker benytter seg av de samme verkstedene da de ikke akkurat vokser på trær. Og det er bare naturlig å ta seg betalt for denne undersøkelsen når det viser seg at skaden er forårsaket av kunden og derav ikke betales av produsent/importør.

 

Har selv hatt telefon til garantireparasjon hos Elkjøp uten å måtte betale en krone da det var en garantifeil. Å påstå at det er systematisk lagt opp til at ting ikke blir reparert på garanti vil jeg påstå er en drøy påstand. De topper (sammen med Power) riktignok listene til forbrukerrådet, men det må nesten ses i sammenheng med at de er de største butikkene når det gjelder forbrukerteknologi så det er vel bare naturlig. 

 

Gamestop har vel ikke lagt inn årene enda. Så gjenstår å se, foreløpig er det vel Gamereactor som påstår dette. Uansett så har du fortsatt garanti/reklamasjonsrett opp mot importør. Microsoft Norge i tilfellet med Xbox, Bergsala når det gjelder Nintendo-konsoller og Nordisk Film når det gjelder Sony Playstation. Så man skal vel fint klare å få ting reparert selv om selve butikken er borte. Litt mer arbeid, men fullt mulig.

 

Men sporer vel fullstendig av tråden nå :-p

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Med en gang du åpner konsollen så bryter du forseglingen som sier: "du mister garantien dersom denne forseglingen er brutt" ("Warranty void if removed"). Og det er ikke temaet her. Temaet er garantireparasjon og reklamasjonsreparasjon. Det har du krav på innen 2/5 år etter norsk forbrukerkjøpslov. Dette er noe butikkene er nødt til å forholde seg til og har ingenting med Sony eller Microsoft å gjøre. Enten sender de konsollene til importør som tar reparasjon videre eller så er butikken selv nødt til å ta kostnaden med å bytte om konsollen.

 

Har du åpnet konsollen så har gitt fra deg garantien ved å bryte forseglingen og heller ikke krav på reparasjon. Da kan du heller ikke klage på kjøpet til forbrukerrådet. Det er og således utenfor denne trådens utgangspunkt.

 

Si hvorfor det skal gjelde for konsoller, men ikke pc\laptop etc da må faktisk produsenten bevise du er skyld i skadene i minstefall.

Og det må være så ødlagt at reprasjon blir dyrere en ny vare.

Men problemet er ofte butikkene er vanskelige handler vel heller de syns det er urettferdig de skal ofte ta  tapet selv.

Hadde produsentene gjort ting enklere ville det vært ungått en del reprasjoner og kostnader.

For man vet jo produsentene tillatte ikke særlig god support over det lovverket sier.

 

 

Om det da ikke er åpenbart at du har ødelagt utstyret helt på egenhånd. Men akkurat det kan jo være vondt å bevise en del ganger vel.

 

Vil si playsation er verre en xbox, men både harddisk og kabinett kommer dårlig på begge merkene.

Skal ikke mye til man ender med høye priser.

Nå er det nok mulig å reparere eller bytte gi tilbud på brukt konsoll hvis mulig, husk sony\microsoft har flere verksteder rundt i verden, så er riktig disse firmaene må finne løsning uten det koster kunden urimlige kostnader.

Så jeg har ingen dårlig sanvitighet at produsentene er vanskelige, kunne ønske det var forbudt å bevist gjøre det vanskelig med reprasjon.

 

https://www.dinside.no/bolig/nye-eu-krav-blir-lettere-a-reparere-elektronikk/71768104

 

syns produsentene burde tilby 10 års reprasjon mot betaling og det skal være billigere å reparere en å kjøpe ny.

Fordi er jo ikke kundene sin feil produktene er laget for å være vanskelige, og det er også miljø problematikk med tanke på vanskelig reprasjon.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Si hvorfor det skal gjelde for konsoller, men ikke pc\laptop etc da må faktisk produsenten bevise du er skyld i skadene i minstefall.

Og det må være så ødlagt at reprasjon blir dyrere en ny vare.

Men problemet er ofte butikkene er vanskelige handler vel heller de syns det er urettferdig de skal ofte ta  tapet selv.

Hadde produsentene gjort ting enklere ville det vært ungått en del reprasjoner og kostnader.

For man vet jo produsentene tillatte ikke særlig god support over det lovverket sier.

 

 

Vil si playsation er verre en xbox, men både harddisk og kabinett kommer dårlig på begge merkene.

Skal ikke mye til man ender med høye priser.

Nå er det nok mulig å reparere eller bytte gi tilbud på brukt konsoll hvis mulig, husk sony\microsoft har flere verksteder rundt i verden, så er riktig disse firmaene må finne løsning uten det koster kunden urimlige kostnader.

Så jeg har ingen dårlig sanvitighet at produsentene er vanskelige, kunne ønske det var forbudt å bevist gjøre det vanskelig med reprasjon.

 

https://www.dinside.no/bolig/nye-eu-krav-blir-lettere-a-reparere-elektronikk/71768104

 

syns produsentene burde tilby 10 års reprasjon mot betaling og det skal være billigere å reparere en å kjøpe ny.

Fordi er jo ikke kundene sin feil produktene er laget for å være vanskelige, og det er også miljø problematikk med tanke på vanskelig reprasjon.

 

Fordi i en konsoll så er det enklere å heller ha en forseglet konstruksjon for å unngå kostnadene ved å bevise at du er skyld i skadene. Jeg er ganske sikker på at produsentene har gjort en kostnadsvurdering her. Og jeg vil tro at antall konsoller i retur pga. noen har forsøkt å reparere konsollen selv hadde vært høy. Hvor mange har faktisk kompetanse til å reparere konsoller selv? Ja, det er mange YouTube-videoer av dette, men svært få tar seg kostnaden med utstyret som kreves for å faktisk gjøre en god reparasjon (antistatisk utstyr, diagnoseverktøy etc. etc.).

 

Jeg forstår ikke argumentasjonen her. Hvorfor skal ola nordmann med 10 tommeltotter inn i en konsoll og forsøke på en reparasjon når man har garanti og reklamasjonsrett? Man skal ikke tenke på dette i 5 år da man kan reklamere på produsentfeil på denne tiden. Man får sendt konsollen inn til reparasjon uten kostnad for kunden, jeg ser ikke hvorfor jeg selv skal forsøke å reparere dette?

 

Og sammenlikning med PC slår litt feil ut da en PC kan bytte forskjellige deler på tvers av hverandre, mens en konsoll er et system som er lukket og ikke kan bytte ut komponenter (med unntak av Harddisk, men ser heller ikke at dette er et argument så lenge de har gjort det tilgjengelig å bruke eksterne harddisker/SSDer).

 

Og hva du syns de bør tilby spiller ikke noen stor rolle mtp. hvordan pris på elektronikk er i dag. Bare se på Playstation 4. Det koster mer å få bestilt opp et hovedkort enn å gå på Elkjøp å kjøpe en ny konsoll med nye 2 års garanti/5 års reklamasjonsrett. Det er direkte ulønnsomt for forbrukeren å reparere konsoller da ny er billigere.

 

Jeg ser heller ikke hvordan EU-kravene til kjøleapparater, belysning, oppvaskmaskiner og vaskemaskiner har med dette temaet å gjøre. Dette er forøvrig produkter med mye enklere elektronikk (les vannpumper, kjøleaggregater, styringsenheter etc.) enn en spillkonsoll i nåværende generasjon (med et hovedkort hvor alle komponenter er loddet på og derav mye mer komplisert å feilsøke).

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

du får vente på PS5 og xbox scopio

https://prisguiden.no/produkt/microsoft-xbox-one-x-1tb-project-scorpio-edition-305651

 

https://prisguiden.no/produkt/sony-playstation-5-328613

 

Når begge er ventet pris opp mot 10 000 kr med levering om litt over 1 år.

 

 

Hvorfor skal ola nordmann med 10 tommeltotter inn i en konsoll og forsøke på en reparasjon når man har garanti og reklamasjonsrett?

Hva hjelper garanti og reklamasjonsrett? Er ikke uvanlig med både vannskade eller fysisk skade, man har jo forsikrig ja men ofte problemet er produsetene ikke vil prøve å reprarere særlig hvis skadene er såpass man må bytte hovedkort etc.

Selvføgelig kan det tenkes det repareres konsoller i utlandet, og man får brukt erstattning men sansynligheten de har flere hundre konsoller er vel minimal. Men det som er sikkert det tar lang tid og blir vanskelig. Forsikring hjelper nok lite for er jo egenandel, vil ikke sony reparere, blir det dyrere for forsikringselskapet, så det er jo kundene som blir taperne.

 

 

Det koster mer å få bestilt opp et hovedkort enn å gå på Elkjøp å kjøpe en ny konsoll med nye 2 års garanti/5 års reklamasjonsrett. Det er direkte ulønnsomt for forbrukeren å reparere konsoller da ny er billigere.

Får nesten latterkrampe, så 4000 kr er billigere en 1500 kr?

Nei du vet ikke hva du snakker om. For sony koster det lite å reparere, er dyrere for kundene om sony dropper reprasjon så får du kjøpe ny, men er jo vanlig praksis det.

 

 

Jeg ser heller ikke hvordan EU-kravene til kjøleapparater, belysning, oppvaskmaskiner og vaskemaskiner har med dette temaet å gjøre. Dette er forøvrig produkter med mye enklere elektronikk (les vannpumper, kjøleaggregater, styringsenheter etc.) enn en spillkonsoll i nåværende generasjon (med et hovedkort hvor alle komponenter er loddet på).

Dette burde gjelde alle produkter spessielt konsoller og mobiler og apple produkter.

Man ser generieltset flere ting blir kastet isedenfor reparert, men produsentene får vurdere å endre praksis ellers får de ta tapet. Kundene burde bare få en egenandel. Ofte under halv pris for reprasjon av nytt produkt.

Men det som også er problemer hvis man er så heldig å få reprasjon har de kun 3 måneder garanti på brukte reparaerte produkter så kundene taper.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

du får vente på PS5 og xbox scopio

https://prisguiden.no/produkt/microsoft-xbox-one-x-1tb-project-scorpio-edition-305651

 

https://prisguiden.no/produkt/sony-playstation-5-328613

 

Når begge er ventet pris opp mot 10 000 kr med levering om litt over 1 år.

 

Hva hjelper garanti og reklamasjonsrett? Er ikke uvanlig med både vannskade eller fysisk skade, man har jo forsikrig ja men ofte problemet er produsetene ikke vil prøve å reprarere særlig hvis skadene er såpass man må bytte hovedkort etc.

Selvføgelig kan det tenkes det repareres konsoller i utlandet, og man får brukt erstattning men sansynligheten de har flere hundre konsoller er vel minimal. Men det som er sikkert det tar lang tid og blir vanskelig. Forsikring hjelper nok lite for er jo egenandel, vil ikke sony reparere, blir det dyrere for forsikringselskapet, så det er jo kundene som blir taperne.

 

Får nesten latterkrampe, så 4000 kr er billigere en 1500 kr?

Nei du vet ikke hva du snakker om. For sony koster det lite å reparere, er dyrere for kundene om sony dropper reprasjon så får du kjøpe ny, men er jo vanlig praksis det.

 

Ikke neste generasjon vi snakker om her. Og ja. De vil få en stiv prislapp med de nyeste GPU'ene med raytracing, SSD-lagring i TB-størrelsen og heftige specs forøvrig. Men også en avsporing av poengene dine. Og prisene på kr. 9.999,- er forøvrig en placeholder. De offisielle prisene er ikke sluppet.

 

Garanti og reklamasjonsrett hjelper veldig når man har en produksjonsfeil eller funksjonsfeil på en konsoll innenfor tiden du har garanti og reklamasjonsrett. Har selv sendt inn flere konsoller på dette uten noe problem. Fungerer kjempefint. Så jeg vil si det hjelper veldig godt.

 

Fuktskader er ikke noe poeng å forsøke å reparere på finelektronikk da det alltid blir en midlertidig reparasjon til komponentene begynner å irre. Skal man tilby reparasjon så må man tilby en garanti for reparasjonen (denne er ofte begrenset til 6 måneder) og det er det ingen som vil stille garanti for noe som er fuktskadet pga. det blir bingolotto (jamfør anekdotene om at det har fungert for noen). Så her er omlevering/bytte av alle interne komponenter eneste løsning hvis man skal stå for at reparasjonen skal vare. Noe som igjen fører til en stiv prislapp og derfor også billigere å gå i butikken å kjøpe en ny konsoll kontra å sende inn en fuktskadet konsoll for diagnostisering (og de kostnadene det medfører alene) og deleutgifter, det vil fort ende opp med prisen på en ny konsoll.

 

Når det gjelder fysisk skade så gjelder samme som over. Det må diagnostiseres og det koster derfor de timene det tar for en tekniker å bruke på konsollen. Og da flyr pengene igjen. Ja. Man kan bestille seg deler selv fra f.eks. ebay eller andre kilder, men du ender fort med samme pris som en ny konsoll.

 

Men du får gjerne bare ha latterkrampen. Og du sier at for Sony koster det lite å reparere, det er en påstand jeg ønsker du dokumenterer. For jeg vet at for et seriøst selskap som Sony skal stå inne for en reparasjon av sine produkter så skal produktet diagnostiseres og repareres med originale deler benyttes innenfor visse kvalitetsrammer. Dette er noe som koster penger. Penger som går til diagnoseutstyr, en tekniker som skal jobbe med konsollen, deler som må produseres/bestilles/lagerføres og tiden det tar å reparere konsollen og igjen kvalitetssikres (les legge inn OS på nytt, kjøre systemtester for å se at reparasjonen har gått i orden (ofte derfor mobiltelefoner etc. blir nullstilt etter å ha vært på service)). Dette er alle ting som koster tid og penger. Men at du mangler evnen til å forstå at dette fort blir like dyrt som en ny konsoll er helt greit. 

 

Men dette blir mitt siste innlegg om akkurat denne avsporingen. Jeg har svart trådstarter om hva han har krav på og jeg håper at det har løst seg for trådstarter i denne saken :-)

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Når det gjelder fysisk skade så gjelder samme som over. Det må diagnostiseres og det koster derfor de timene det tar for en tekniker å bruke på konsollen. Og da flyr pengene igjen. Ja. Man kan bestille seg deler selv fra f.eks. ebay eller andre kilder, men du ender fort med samme pris som en ny konsoll.

 

Men at du mangler evnen til å forstå at dette fort blir like dyrt som en ny konsoll er helt greit. 

Konsollene blir vel produsert av foxconn i kina ofte, så ja hadde de gjort ting mye enklere slik kundene selv lettere kunne bytte harddisker og slik uten å ødlegge konsollen så  men tydligvis ikke.

windows 10 er mye enklere også linux en xbox system når det kommer til installasjon og dignose, jeg vil anta det handler om å spare penger, men de ville spart mere penger om de brukte kun PC komponenter slik at man lettere kunne installert på en annen pc. Men er jo valg produsentene tar. Men vet både microsoft og sony har brukt mye penger å gå fra IBM Cell til AMD fra ps3 og xbox 360 så de måtte gjøre store endinger i spillene for de skulle fungere over. Hadde de gjort det tidligere så ville de spart noe.

 

Både sony og mirosoft og elkjøp har mye penger, så tviler på der problemet ligger.

Men hvis man først kontakter de har de ikke særlig lyst å hjelpe noe særlig ender opp med reklamasjon.

Så har ingen dårlig skyldfølelse over for slike produsenter så får dere mener hva dere vil bruke penger på.

 

Sony og microsoft fortjener ikke mine penger. Men vil heller betalt microsoft en sony.

For jeg har større tro på jeg får dekket xbox en sony konsoll.

 

 

Og du sier at for Sony koster det lite å reparere, det er en påstand jeg ønsker du dokumenterer.

Tja de har jo mulighet å reparere i kina, det blir ekstremt vanskelig for oss, når sony eller microsoft ikke ønsker å si hvor de reparer konsoller.

 

 

. For jeg vet at for et seriøst selskap som Sony skal stå inne for en reparasjon av sine produkter så skal produktet diagnostiseres og repareres med originale deler benyttes innenfor visse kvalitetsrammer. Dette er noe som koster penger. Penger som går til diagnoseutstyr, en tekniker som skal jobbe med konsollen, deler som må produseres/bestilles/lagerføres og tiden det tar å reparere konsollen og igjen kvalitetssikres (les legge inn OS på nytt, kjøre systemtester for å se at reparasjonen har gått i orden (ofte derfor mobiltelefoner etc. blir nullstilt etter å ha vært på service)). Dette er alle ting som koster tid og penger. Men at du mangler evnen til å forstå at dette fort blir like dyrt som en ny konsoll er helt greit.

Skulle gjerne gjort reprasjonen selv, om jeg fikk opplæring eller tilbud om det, men du kan jo spørre videregående, forum eller noen om vil gi meg kurs, for det er det ingen som vil.

 

Så dette er største grunnen for jeg ikke vil betale dyrt for dyre produkter særlig i startfasen.

Du ender med dårlig kjøp og være gratis tester for konsollene. Samtidig betaler du dyrt kun får å få teste noe nytt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei igjen er noen har har måttet fylle ut:

 

https://support.microsoft.com/nb-no/devices?OSMCSignIn=true&wa=wsignin1.0

 

For butikkene sier uten å gjøre dette får man ikke reparert xbox om det ikke er garantisak. Fordi microsoft er vanskelige, men tror det handler begge veier elkjøp er ikke noe bedre.

 

Microsoft vil ikke gi foreløpig priser på reprasjon det er ikke mulig å gjøre heller fordi får beskjed:

 

 

Vi beklager. Vi kan ikke behandle forespørselen din på nettet akkurat nå. Kontakt Microsoft Kundestøtte for å få hjelp. (BNiRXqSckEiI9qEB.24)

Microsoft etter å ta kontakt på chat sier det allerde er opprettet reklamasjonsak, men det var svaret jeg fikk fra elkjøp etter en del dager siden konsollen ble sendt på reparasjon så er tydlig er flere ansatte på elkjøp som ikke vet hva god kundeservice er.

 

Man får ikke noen priser. Så vi får håpe microsoft tar kostnaden til slutt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men man burde fått opplyst om priser, uansett, fordi blir forsent å klage eller nekte reprasjon hvis de tar 4000 kr for bytte av hardddisk, kun fordi det koster den mye for arbeidet. De på elkjøp sier reprasjon er dyrt, men tydligvis har de ikke peiling.

Lenke til kommentar

Men man burde fått opplyst om priser, uansett, fordi blir forsent å klage eller nekte reprasjon hvis de tar 4000 kr for bytte av hardddisk, kun fordi det koster den mye for arbeidet. De på elkjøp sier reprasjon er dyrt, men tydligvis har de ikke peiling.

Det vil jo være en umulig øvelse. Man kan ikke forlange at ansatte på elkjøp/power/gamestop etc. kan diagnostisere i butikken. For å ikke snakke om hvor mange bom-diagnostiseringer som vil skje når det viser seg at noe annet er årsaken til feilen.

 

Vanlig er at man sender inn en gjenstand til et verksted for så å få en kostnadsvurdering. Dersom kunden ønsker å gjennomføre reparasjonen er det vanlig at man slipper å betale for kostnadsvurderingen (men slettes ingen selvfølge). Dropper man reparasjon så må man fortsatt betale for kostnadsvurderingen (tiden tekniker har brukt på diagnostisering av gjenstanden, forsendelseskostnader + utstyr).

 

Men hvis det er slik at det er en harddisk som må byttes så vil det neppe ende på kr. 4.000,- (men det er en reparasjon jeg ville tatt selv dersom konsollen var utenfor garanti/reklamasjon da OS kan lastes ned fra Microsoft og installeres via USB-disk).

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...