Gå til innhold

Derfor banker vi Sverige på elbiler


Joachim Seehusen

Anbefalte innlegg

 

For en useriøs meningsutveksling/ debatt dette er.

 

Se her:

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima/elbilene-bor-forbys/2-1-500944

 

Vil forøvrig utnevne SSB til den nye Ivar Andreas Aasen, Norges intill nu dyreste «institusjon»

Heia SSB, fordi dere gjemmer dere inn i ei krå hva angår viktige spørsmål.

 

Ros vil eg og gi debattanter som ikke torer å fremtre med fullt navn. Dere har jo noe å ivareta, en slags «pysestatus»

Så det jeg har lest tidligere at en elbil foret med elektrisitet fra kullkraft er mer miljøvennlig enn fossilbiler, er bare sprøyt?

 

Og bare fordi du er uenig med tallene bør ssb kastes?

 

Og for meg er "Halvor Sølvberg- the MOV" like personlig som hvilket som helst annet kallenavn her :)

Fint bilde vertfall, Moskus (bare står i mot når det snør og stormer)

 

SSB har kilder og mandat til å spørre. Informasjon kan tilrettelegges, bør tilrettelegges og refereres til. Descartes mente det var viktig. Og ja, å kunne samanstilles.

 

For en vel 20 år siden etterspurte eg tallmateriale fra SSB, det uteble. Ringde noen politikere og ville ha dei til å forlange utdraget, det uteble.

Ikke så rart heller «Skatt et marginalt problem» som særarbeidet på 30 sider skulle heite stred i mot noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en useriøs meningsutveksling/ debatt dette er.

 

Se her:

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima/elbilene-bor-forbys/2-1-500944

 

Vil forøvrig utnevne SSB til den nye Ivar Andreas Aasen, Norges intill nu dyreste «institusjon»

Heia SSB, fordi dere gjemmer dere inn i ei krå hva angår viktige spørsmål.

 

Ros vil eg og gi debattanter som ikke torer å fremtre med fullt navn. Dere har jo noe å ivareta, en slags «pysestatus»

 

Elbiler bør forbys?

 

Hva med lokal forurensing?? Elendig luft i våre byer?

 

Virker som om det er fritt frem for idioter idiotiske utsagn i pressen om dagen  :D

 

Co2 er en ting - men Nox og annet dritt gjør faktisk at livet til mange påvirkes negativt og mange dør tidligere enn nødvendig.

 

Edit: Var litt vel krasst.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For en useriøs meningsutveksling/ debatt dette er.

 

Se her:

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima/elbilene-bor-forbys/2-1-500944

 

Vil forøvrig utnevne SSB til den nye Ivar Andreas Aasen, Norges intill nu dyreste «institusjon»

Heia SSB, fordi dere gjemmer dere inn i ei krå hva angår viktige spørsmål.

 

Ros vil eg og gi debattanter som ikke torer å fremtre med fullt navn. Dere har jo noe å ivareta, en slags «pysestatus»

 

Elbiler bør forbys?

 

Hva med lokal forurensing?? Elendig luft i våre byer?

 

Virker som om det er fritt frem for idioter å uttale seg i pressen om dagen  :D

 

Co2 er en ting - men Nox og annet dritt gjør faktisk at livet til mange påvirkes negativt og mange dør tidligere enn nødvendig.

Tja, eg er mer som en Hore, har meg 3-4 ganger hver dag.

 

Men eg ville bygget hybelhus for 6000 studenter i Oslo, Og ikke solgt uteområdene til investorene.

Det ville vert en start....

Lenke til kommentar

Tja, eg er mer som en Hore, har meg 3-4 ganger hver dag.

 

Men eg ville bygget hybelhus for 6000 studenter i Oslo, Og ikke solgt uteområdene til investorene.

Det ville vert en start....

 

Jeg er veldig glad i The Alan Parsons Project, men satset allikevel på en psu på over 1000W til det nye 2070 Gaming Z kortet - så vi har i hvertfall en ting felles - godt nyttår  :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en useriøs meningsutveksling/ debatt dette er.

 

Se her:

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima/elbilene-bor-forbys/2-1-500944

 

Vil forøvrig utnevne SSB til den nye Ivar Andreas Aasen, Norges intill nu dyreste «institusjon»

Heia SSB, fordi dere gjemmer dere inn i ei krå hva angår viktige spørsmål.

 

Ros vil eg og gi debattanter som ikke torer å fremtre med fullt navn. Dere har jo noe å ivareta, en slags «pysestatus»

 

https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=DE

 

Straum frå kolkraft skal gi 1kg co2 per kwh,på en slik miks blir indirekte utslepp frå elbil verre enn mange fossilbiler. Heldigvis ligg td  Tyskland rundt 0,4 kg idag, en elbil der vil indirekte sleppe ut 80 gram per kilometer, og 0 direkte.

Lenke til kommentar

 

For en useriøs meningsutveksling/ debatt dette er.

 

Se her:

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima/elbilene-bor-forbys/2-1-500944

 

Vil forøvrig utnevne SSB til den nye Ivar Andreas Aasen, Norges intill nu dyreste «institusjon»

Heia SSB, fordi dere gjemmer dere inn i ei krå hva angår viktige spørsmål.

 

Ros vil eg og gi debattanter som ikke torer å fremtre med fullt navn. Dere har jo noe å ivareta, en slags «pysestatus»

https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=DE

 

Straum frå kolkraft skal gi 1kg co2 per kwh,på en slik miks blir indirekte utslepp frå elbil verre enn mange fossilbiler. Heldigvis ligg td Tyskland rundt 0,4 kg idag, en elbil der vil indirekte sleppe ut 80 gram per kilometer, og 0 direkte.

Kanskje det stemmer, men vi har ikke eksakte nok taller på det (+/- 20%)

 

Overføring svinn, transport, asfalt slitasje osv. Enkelt å finne, joda, men det eksisterer ikke....

 

Mr_Spock

Ville hjøpt en Mac Workstation som var kaputt, der er strømforsyning men må kables om.

Der er ikke et eneste produkt i verden på godt og vondt der kan sammenlignes med lyd.

Og lydBok er nesten like bra som Musikk.

 

Her, «smal talk» med kraft:

https://m.youtube.com/watch?v=bsYp9q3QNaQ

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Ros vil eg og gi debattanter som ikke torer å fremtre med fullt navn. Dere har jo noe å ivareta, en slags «pysestatus»

Du illustrerer bare at fullt navn ikke er noen garanti for saklig diskusjon.

 

Angående meningen fra HF- som er gjengitt i DN så har han ikke skjønt at kraftlinjene ut av landet brukes for import av strøm når det er overskudd fra tregt regulerbare kullkraftverk og atomkraftverk, samt eksport av strøm når de tregt regulerbare kraftverkene produserer for lite. Dette sparer enorme utslipp sammenlignet med å måtte kjøre kraftverkene konstant på høyere last bare i tilfelle forbruket stiger mye. Det er denne balansekraften som bærer det meste av økonomien i de internasjonale kraftlinjene. Balansekraften blir bare mer og mer viktig ettersom fornybarandelen i Europa øker. Vi hjelper altså til med økningen av fornybarandelen i Europa. Uavhengig av om vi er netto importører eller eksportører.

 

Om det langsiktige kraftoverskuddet brukes til elbiler her på berget eller til elbiler nedover Europa er egentlig mindre viktig for CO2-utslippene, men det er viktig for å redusere lokale forurensninger som NOx og partikler i lufta "dieseltåke". Hovedpoenget er at netto drivstofforbruk i Europa minker og at Europas fornybarandel øker.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ros vil eg og gi debattanter som ikke torer å fremtre med fullt navn. Dere har jo noe å ivareta, en slags «pysestatus»

Du illustrerer bare at fullt navn ikke er noen garanti for saklig diskusjon.

 

Angående meningen fra en "moden ingeniør" i DN så har han ikke skjønt at kraftlinjene ut av landet brukes for import av strøm når det er overskudd fra tregt regulerbare kullkraftverk og atomkraftverk, samt eksport av strøm når de tregt regulerbare kraftverkene produserer for lite. Dette sparer enorme utslipp sammenlignet med å måtte kjøre kraftverkene konstant på høyere last bare i tilfelle forbruket stiger mye. Det er denne balansekraften som bærer det meste av økonomien i de internasjonale kraftlinjene. Balansekraften blir bare mer og mer viktig ettersom fornybarandelen i Europa øker. Vi hjelper altså til med økningen av fornybarandelen i Europa. Uavhengig av om vi er netto importører eller eksportører.

 

Om det langsiktige kraftoverskuddet brukes til elbiler her på berget eller til elbiler nedover Europa er egentlig mindre viktig. Hovedpoenget er at netto drivstofforbruk minker og at Europas fornybarandel øker.

I prinsippet rett. Men der går jo mer strøm ved å kjøre elektrisk; hvor kan den hentes ?

 

Hvor er statistikken. For 2 år siden viste balansekraft mot EU røde taller, er her mellommenn ? Som ved Telelenord, kataloger, feilruting, gratis helg osv osv

 

Nei, brutto energi og drivstoff forbruk øker...

Lenke til kommentar

Straum frå kolkraft skal gi 1kg co2 per kwh,på en slik miks blir indirekte utslepp frå elbil verre enn mange fossilbiler. Heldigvis ligg td  Tyskland rundt 0,4 kg idag, en elbil der vil indirekte sleppe ut 80 gram per kilometer, og 0 direkte.

Offisielt utslepp frå ein gjennomsnittleg diesel personbil seld i Noreg i november (ladbare diesel-hybridar medrekna) er 135 g/km (NEDC). Legg til 20% for gjennomsnittleg utslepp frå oljebrønn til dieseltank. Det vert 162 g/km. (Her ville det vere meir rett å rekne på utsleppet for marginalproduksjonen av diesel, slik han gjer for kraftproduksjonen i innlegget sitt. Då hadde utsleppet frå brønn til tank vorte mykje høgare. Det har eg dessverre ikkje gode tal på, so eg brukte EU-gjennomsnittet.)

 

Ein stor elbil, Tesla Model S, har NEDC-forbruk på 160 Wh/km. Med utslepp på 1 kg/kWh kjem Teslaen framleis litt betre ut enn ein gjennomnsittleg dieselbil, sjølv når vi samanliknar marginalkraft mot gjennomsnittsdiesel.

 

Kjelde for brønn-til-tank-utslepp: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC82855/wtt%20report%20v4%20july%202013_final.pdf

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=DE

 

Straum frå kolkraft skal gi 1kg co2 per kwh,på en slik miks blir indirekte utslepp frå elbil verre enn mange fossilbiler. Heldigvis ligg td  Tyskland rundt 0,4 kg idag, en elbil der vil indirekte sleppe ut 80 gram per kilometer, og 0 direkte.

Jeg så ikke sammenhengen før nå, sikkert fordi DN ikke gjenga innlegget ditt på målformen du bruker her. Men det setter i hvert fall innlegget i DN i kontekst med innleggene dine her på forumet.

Lenke til kommentar

Kom frem til klarhet

 

Bruk regneark, om nødvendig

* med noter

 

 

https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=DE

 

Straum frå kolkraft skal gi 1kg co2 per kwh,på en slik miks blir indirekte utslepp frå elbil verre enn mange fossilbiler. Heldigvis ligg td  Tyskland rundt 0,4 kg idag, en elbil der vil indirekte sleppe ut 80 gram per kilometer, og 0 direkte.

Jeg så ikke sammenhengen før nå, sikkert fordi DN ikke gjenga innlegget ditt på målformen du bruker her. Men det setter i hvert fall innlegget i DN i kontekst med innleggene dine her på forumet.

Da sier vi det, er OK

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

I prinsippet rett. Men der går jo mer strøm ved å kjøre elektrisk; hvor kan den hentes ?

Den kommer delvis fra redusert el-forbruk hos raffineriene, oljeprodusentene og frakt i oljebransjen. Men også delvis fra økningene i fornybar energiproduksjon. Det er hovedsaklig den minst regulerbare kraften vi er "europas batteri" for. Fornybar energi er ennå mindre regulerbar enn kullkraft. Kullkraft er til en viss grad regulerbart - det er ikke fornybart. Fornybar produksjon kan til og med gå i "motfase" med forbruket til tider.

 

Edit: Vi har også økt produksjonen litt her hjemme. Magasinkapasiteten har økt med 495 GWh (0,6%) siden 2002. Jeg skal også prøve å finne tall på hvor mye total kapasitet (GW) og nedslagsarealene har økt.

 

Dagens 200 000 norske elbiler utgjør ca 0,6 TWh el-forbruk (eks produksjonsutslipp).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

I prinsippet rett. Men der går jo mer strøm ved å kjøre elektrisk; hvor kan den hentes ?

Den kommer delvis fra redusert el-forbruk hos raffineriene, oljeprodusentene og frakt i oljebransjen. Men også delvis fra økningene i fornybar energiproduksjon. Det er hovedsaklig den minst regulerbare kraften vi er "europas batteri" for. Fornybar energi er ennå mindre regulerbar enn kullkraft. Kullkraft er til en viss grad regulerbart - det er ikke fornybart. Fornybar produksjon kan til og med gå i "motfase" med forbruket til tider.

Du har lest «Per Gynt», Du. Prater som en sevil-økonom

 

Ekstra forbruket av EL som EV’n representerer kommer selvsagt ikke oppå alt annet. Det kommer fra noe i mellom.

 

OK, det er sannhet

Lenke til kommentar

Hvor mye strøm kan vi spare der mener du, sånn i og med at de fleste raffinerier produserer sin egen strøm fra å brenne ... wait for it .... petroleum ?

 

De fleste Norske raffenerier fjerner kraftverkene sine da det er billigere å dra rett fra nettet. Mongstad, Kårstø... 

 

De bruker dog en del til transport. Til og med riggene får landstrøm etterhvert, da blir logikken den samme. Produksjonen av drivstoff er basert på kullkraft(nei jeg mener det ikke, men siterer "deres" logikk). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så ikke sammenhengen før nå, sikkert fordi DN ikke gjenga innlegget ditt på målformen du bruker her. Men det setter i hvert fall innlegget i DN i kontekst med innleggene dine her på forumet.

Det var "the MOV" som la ut linken til dn.

Å bruke norske vannmagasin til å balansere periodiske straumkilder i Eu er kjempebra, bra for miljøet etc. Det eg ikkje liker er når det blir mest eksport, norske kunder får høgere pris og må også betale for kablane som gir høgere pris.

Lenke til kommentar

Elektrifisering av nordsjøen er jo en fin måte for staten og oljeselskapene å renvaske seg på. Du vet, 78 % fradrag for alle kostnader...

Og på toppen av det, "Se på oss, vi tenker på miljøet og elektrifiserer våre plattformer!"

 

Tja, ga ikke Statoil 80 mill til nye motorsager. Hurra, hurra...

(Ref kommer med medalje og vice versa)

 

Eg anbefaler STIHL batteri sag, til snik hogst

Så da får vi se om dei følger råd.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det kommende forbudet mot oljefyring i boliger flytter også energibruken over fra olje til elektrisk.



Det var "the MOV" som la ut linken til dn.
Å bruke norske vannmagasin til å balansere periodiske straumkilder i Eu er kjempebra, bra for miljøet etc. Det eg ikkje liker er når det blir mest eksport, norske kunder får høgere pris og må også betale for kablane som gir høgere pris.

Delvis enig. Jeg har ingenting i mot eksport eller at folk utenfor landet betaler høye priser for vår kraft. Kraftkablene finansierer seg selv med eksport og balansekraft. Det er ikke der problemet ligger. Problemet er at også vi i Norge må betale høyere kraftpriser. Det er tross alt vårt arvesølv og burde tilfalle oss uavkortet. Prisøkningen som følge av økte priser her hjemme hentes ut som profitt hos krafteierne. Dette burde tiltalt det norske folk uavkortet, for eksempel gjennom skatter og avgifter til disse kraftselskapene.

 

Det er også et stort spørsmål hva dette gjør med konkurranseevnen til den kraftkrevende industrien vår. Verdens minst klimabelastende kraftkrevende industri - takket være vannkraften. Når vi flagger ut aluminiumsproduksjon til Quatar så er det noe alvorlig galt.



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...