Gå til innhold

Derfor banker vi Sverige på elbiler


Joachim Seehusen

Anbefalte innlegg

Joda. Jeg lurer allikevel på hvorvidt det faktisk er noen positiv klimaeffekt av å bytte de ut. De nye flyene skal jo også produseres og først når besparelsen er større enn kostnadene på produksjon er man i pluss kontra dagens fly.

Flyene de har i dag blir garantert solgt, dersom de ikke videre erstatter fly som igjen fører til at andre fly blir skrota har vi jo totalt sett bare enda flere fly som flyr og bruker drivstoff. Gir det noen positiv effekt tro? Neppe.

 

Som jeg forklarte tidligere går jo ofte "gamle" fly til post. Som igjen skroter de enda gamlere flyene. Men det er vell som billismen, den er stadig økende. Ikke alltid ting blir skrotet og lever gjerne videre en stund til. 

 

Det er dog langt verre hos billigselskapene som ikke har "råd" til vedlikehold, de bytter jo ut fly i hytt og pine. Norwegian, ryanair, easy osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom elbilen er 30% mer miljøvennlig enn fossilbilen, så "sparer" man 45000 biler ved å bytte ut 150 000 biler med elbiler.

Det er bare en fordumming av debatten å koke miljøvennlighet ned til et prosenttall. Det er så mye galt med en sånn fordumming at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Best jeg lar være og ber deg tenke litt over det.
Lenke til kommentar

Det er bare en fordumming av debatten å koke miljøvennlighet ned til et prosenttall. Det er så mye galt med en sånn fordumming at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Best jeg lar være og ber deg tenke litt over det.

Så det å forsøke gjøre noe med de tingene som virkelig forurenser mye, er en fordumming?

Lenke til kommentar

Så det å forsøke gjøre noe med de tingene som virkelig forurenser mye, er en fordumming?

Hva tenker du egentlig at man skal kunne gjøre med en VLCC? Motorene har gjerne en virkningsgrad opp mot 60% reelt, ettersom de er veldig optimalisert og kjører på ideelt turtall. Store skip har latterlig lavt energiforbruk per tonnkm, og det er lite å hente på å bytte de ut med nye.

 

Slike skip er i mitt syn noe av det siste som både bør og vil gå over til fornybar energi.

 

På ingen måte.

 

Dersom elbilen er 30% mer miljøvennlig enn fossilbilen, så "sparer" man 45000 biler ved å bytte ut 150 000 biler med elbiler.

 

Jeg skrev at det å fase ut 2-3 av de store skipene, eller erstatte de med miljøvennlige alternativ, ville gjøre mer enn alle norges elbiler.

 

Tilsvarende 18500 per skip * 3 skip = 55 500 biler.

 

Med andre ord, man kan fremdeles fase ut 2-3 av norges 500 skip, og det vil ha en større positiv effekt på miljøet enn alle norges elbiler, og det er kun for CO2, tar man med annen forurensning kunne man sikkert gjort mer enn alle europas elbiler ved å fase ut 2-3 norske skip.

Bare fortsett å ro. Du sa at ett skip tilsvarte 50 millioner biler. Selv med din nye matte er du omkring en faktor på 1000 unna.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Bare fortsett å ro. Du sa at ett skip tilsvarte 50 millioner biler. Selv med din nye matte er du omkring en faktor på 1000 unna.

Kanskje på tide med nye lesebriller?

 

...hadde man faset ut 2-3 av de 500 skipene som er på norske hender med en eller annen miljøvennlig løsning, så ville det gjort mer for miljøet enn alle landets elbiler?

Du må gjerne vise til det regnestykket der. Det blir spennende å se.

På den ene siden har man altså 150 000 fossilbiler som erstattes av elbiler, som er kanskje 30% mer miljøvennlige.

 

På den andre siden har man 2-3 enorme skip som hver enkelt av de forurenser like mye som 50 millioner fossilbiler, som fases ut.

 

Jeg trenger vel neppe noe regnestykke for å komme frem til hva som har størst positiv effekt på miljøet.

 

 

 

https://www.theguardian.com/environment/2009/apr/09/shipping-pollution

 

Hva tenker du egentlig at man skal kunne gjøre med en VLCC?

 

Slike skip er i mitt syn noe av det siste som både bør og vil gå over til fornybar energi.

Igjen ... b-r-i-l-l-e-r !

 

Ikke bare det, men alternativ nummer to kan alle påvirke, det er bare å kjøpe færre produkter som må fraktes fra andre verdensdeler.

 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg prøver på nytt å spore debatten tilbake. Er det noen som har kommentarer til mine konkrete råd til Sverige?

 

Tilbake til artikkelen og saken. Her er mine konkrete råd til Sverige:

 

1. Øk nybilavgiftene på alle kjøretøy med forbrenningsmotor

2. Øk CO2-avgiften på karbonholdige drivstoff og innfør en "helseavgift" på drivstoff.

3. Fjern mva på elbiler

4. Vedta "innslagspunkter" for hvor stor elbilandel som skal til for at mva-fritaket reduseres.

5. Avvikl subsidiering av busser med forbrenningsmtor. (El-busser finnes og må komme for fullt der det til en hver tid er mulig)

6. Vær obs på Norges erfaringer med elbiler i kollektivfeltene. Ikke behold den ordningen for lenge. Lokale vedtak.

7. Staten må mer på banen for å sikre kvalitet og brukervennlighet for offentlige ladere. Ørten tilbydere med hver sine apper og betalingssystemer er for dårlig. Det må fungere sømløst under én paraply.

Lenke til kommentar

Jeg prøver på nytt å spore debatten tilbake. Er det noen som har kommentarer til mine konkrete råd til Sverige?

 

Javisst, Riksdagen har siden begynnelsen av nittitallet behandlet en rekke forslag om elbiler, de fleste av dine forslag er allerede gjennomgått .... og avslått.

 

Sverige har kommet frem til at elbiler ikke i særlig stor grad løser noe, og at det ikke er riktig at de fritas for avgifter, slik Norge har gjort.

 

I Sverige er både politikere og befolkning mer opptatt av andre ting, som å kjøre mindre bil, å bidra mer til internasjonale tiltak osv.

Så er det jo slik at det stadig publiseres artikler i Sverige, som hevder at elbil ikke er det grann bedre enn andre biler

 

https://www.nyteknik.se/fordon/batterierna-kan-ge-elbilar-storre-koldioxidutslapp-an-dieselbilar-6936717

 

Så nei, svenskene er sannsynligvis ikke særlig interessert i rådene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøver på nytt å spore debatten tilbake. Er det noen som har kommentarer til mine konkrete råd til Sverige?

 

Tilbake til artikkelen og saken. Her er mine konkrete råd til Sverige:

 

1. Øk nybilavgiftene på alle kjøretøy med forbrenningsmotor

2. Øk CO2-avgiften på karbonholdige drivstoff og innfør en "helseavgift" på drivstoff.

3. Fjern mva på elbiler

4. Vedta "innslagspunkter" for hvor stor elbilandel som skal til for at mva-fritaket reduseres.

5. Avvikl subsidiering av busser med forbrenningsmtor. (El-busser finnes og må komme for fullt der det til en hver tid er mulig)

6. Vær obs på Norges erfaringer med elbiler i kollektivfeltene. Ikke behold den ordningen for lenge. Lokale vedtak.

7. Staten må mer på banen for å sikre kvalitet og brukervennlighet for offentlige ladere. Ørten tilbydere med hver sine apper og betalingssystemer er for dårlig. Det må fungere sømløst under én paraply.

 

Kjør på! Hvis du stiller til valg i Sverige på det programmet så har du min stemme!

 

(sånn for ordens skyld så bor ikke jeg heller i Sverige. ;) )

 

Javisst, Riksdagen har siden begynnelsen av nittitallet behandlet en rekke forslag om elbiler, de fleste av dine forslag er allerede gjennomgått .... og avslått.

...

Sånn heeelt tilfeldigvis så hadde Norge innenlands produksjon av elbiler da støtteordningene ble innført.

 

Alt Sverige trenger før riksdagen godkjenner tilsvarende forslag er altså at en svensk bilprodusent kommer med en skikkelig elbil?

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

 

Med andre ord, man kan fremdeles fase ut 2-3 av norges 500 skip, og det vil ha en større positiv effekt på miljøet enn alle norges elbiler, og det er kun for CO2, tar man med annen forurensning kunne man sikkert gjort mer enn alle europas elbiler ved å fase ut 2-3 norske skip.

Bare fortsett å ro. Du sa at ett skip tilsvarte 50 millioner biler. Selv med din nye matte er du omkring en faktor på 1000 unna.
adeneo, kva med at du tek jobb som roar på eit stort skip? Med den innsatsen du har demonstrert her, er eg sikker på at du kan spare tonnevis CO2-utslepp dersom du utnyttar ferdigheitene dine betre.

 

I Noreg var det seld 3 millionar liter autodiesel (med avgift) og 1,1 millionar liter bensin i 2017, mot 1,2 millionar liter marin gassolje og 0,1 millionar liter tungolje. Det inkluderer ikkje berre handelsflåten, men alt frå fritidsbåtar til supertankarar. Om alt av norske båtar vert elektrifisert, har vi dermed spart like mykje utslepp som om vi elektrifiserer ca halve bilparken. Elektrifisering av bilparken er nok både enklare og billigare, i tillegg til at det har andre positive effektar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

adeneo, kva med at du tek jobb som roar på eit stort skip?

Kanskje jeg kan ro et RoRo skip ?

 

I Noreg var det seld 3 millionar liter autodiesel (med avgift) og 1,1 millionar liter bensin i 2017, mot 1,2 millionar liter marin gassolje og 0,1 millionar liter tungolje. Det inkluderer ikkje berre handelsflåten, men alt frå fritidsbåtar til supertankarar. Om alt av norske båtar vert elektrifisert, har vi dermed spart like mykje utslepp som om vi elektrifiserer ca halve bilparken. Elektrifisering av bilparken er nok både enklare og billigare, i tillegg til at det har andre positive effektar.

Hadde det enda vært så vel, du kan legge til noen nuller på de tallene dine, for de er ikke engang i nærheten.

Du har sannsynligvis glemt å gange de med rundt tusen?

 

0.1 millioner liter tungolje, tilsvarer 100 000 liter, eller 80-90 tonn, det er omtrent det en VLCC bruker om dagen under fart?

 

Men, noe sier meg at store skip ikke i særlig stor grad bunkrer i Norge.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I Noreg var det seld 3 millionar liter autodiesel (med avgift) og 1,1 millionar liter bensin i 2017, mot 1,2 millionar liter marin gassolje og 0,1 millionar liter tungolje. Det inkluderer ikkje berre handelsflåten, men alt frå fritidsbåtar til supertankarar. Om alt av norske båtar vert elektrifisert, har vi dermed spart like mykje utslepp som om vi elektrifiserer ca halve bilparken. Elektrifisering av bilparken er nok både enklare og billigare, i tillegg til at det har andre positive effektar.

Hadde det enda vært så vel, du kan legge til noen nuller på de tallene dine, for de er ikke engang i nærheten.

Du har sannsynligvis glemt å gange de med rundt tusen?

 

Ja, det skulle vere milliardar, ikkje millionar. Det er ein bagatell. Det er forholdet mellom dei som er viktig, og det er det same. Kjelda er SSB.

 

0.1 millioner liter tungolje, tilsvarer 100 000 liter, eller 80-90 tonn, det er omtrent det en VLCC bruker om dagen under fart?

 

Men, noe sier meg at store skip ikke i særlig stor grad bunkrer i Norge.

Store skip bunkrar nok i dei hamnene dei er innom der oljen er billigast. Det er ingen grunn til at bunkersen skulle vere dyrare på Mongstad enn i Rotterdam.

 

Med elektrifisering av bilparken vert mange av desse skipa uansett overflødige. Dei fraktar mange laster med både råolje og ferdig raffinert bensin og diesel som då ikkje lenger trengst. Med elektrifisering av bilparken slår vi to fluger i ein smekk.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

For en useriøs meningsutveksling/ debatt dette er.

 

Se her:

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima/elbilene-bor-forbys/2-1-500944

 

Vil forøvrig utnevne SSB til den nye Ivar Andreas Aasen, Norges intill nu dyreste «institusjon»

Heia SSB, fordi dere gjemmer dere inn i ei krå hva angår viktige spørsmål.

 

Ros vil eg og gi debattanter som ikke torer å fremtre med fullt navn. Dere har jo noe å ivareta, en slags «pysestatus»

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

"Hjemme i Norge sitter Sveinung Grimsby og ønsker et bedre utbygd ladenett i nabolandet. Midt i november var han og familien på helgetur til Göteborg. Nå kjører han svensk fossil leiebil mens Teslaen fortsatt står på verksted i Sverige."

 

En Teslaeier som innrømmer at å lade bilen i Sverige er vanskelig. En ærlig Teslaeier altså.

 

Men uffda. Dette er jo det stikk motsatte av hva Tesladuttebassene misjonerer om.....

Hvordan kan det ha seg ?

 

Å kjøre Europa rundt med elbil er det letteste i verden påstår Stu... og de andre.

På Norsk så heter det å juge.

 

Du blir blind av dette teslahatet ditt.

Les artikkelen en gang til.

Han kjørte Opel Ampera-e

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en useriøs meningsutveksling/ debatt dette er.

 

Se her:

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima/elbilene-bor-forbys/2-1-500944

 

Vil forøvrig utnevne SSB til den nye Ivar Andreas Aasen, Norges intill nu dyreste «institusjon»

Heia SSB, fordi dere gjemmer dere inn i ei krå hva angår viktige spørsmål.

 

Ros vil eg og gi debattanter som ikke torer å fremtre med fullt navn. Dere har jo noe å ivareta, en slags «pysestatus»

Så det jeg har lest tidligere at en elbil foret med elektrisitet fra kullkraft er mer miljøvennlig enn fossilbiler, er bare sprøyt?

 

Og bare fordi du er uenig med tallene bør ssb kastes?

 

Og for meg er "Halvor Sølvberg- the MOV" like personlig som hvilket som helst annet kallenavn her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...