Salvesen. Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Det er hos deg. Ta et annet eksempel, jeg jobbet tidligere i Nydalen og hadde en kollega som bodde i Asker. Det aller raskeste alternativet for min kollega med kollektivtrafikk var å dra hjemmefra mer enn 1 time og 10 minutter før hun skulle være på jobb. Å bruke elbil gjør det hele til ca 30 minutter kjøring, lading hadde vi av uforståelige grunner gratis på jobb. Kostnad for bruk av kollektivtransport ville i dag vært 1305,- i mnd eller da ca 59,- pr. dag (rundt 22 arbeidsdager i mnd) For den prisen holdt hun nok sin Leaf i gang uten problemer. Ja det var akkurat det jeg sa, det satses lokalt. Og det er absolutt synd, det burde legges av mye penger til å både utbedre kollektiven(vi har feks ikke tog, trikk osv. Dårlige buss tilbud også, jeg har ikke mulighet til å busse til min arbeidsplass. Det er dog langt på landet så det er mer ett personlig valg). Nå kommer det heldigvis snart enda mer penger inn i bompenger(ref elbilene skal betale og prisene går opp generelt rundt forbi). Majoriteten av bompenger går jo til kollektivt, så dette bør gi gode resultater. med 1305 i måntlige utgifter så er det nok ikke noe ekslusivt tilbud for henne, mulig hun går i 0 med en "gammel" leaf. Men verditap + service og slitasje overgår fort denne summen pr måned uavhengig av bil. Lader hun gratis skal hun jo også skatte av fordelen, selv om mange ikke gjør det dog.. Hos oss betaler en for ladingen, ett par hundrelapper i måeneden. Jeg er usikker da jeg ikke benytter meg av tilbudet, de med små batteri og lang kjøretid bør prioriteres til de begrensede ladeplassene vi har. Jeg klarer meg fint med hjemmelading. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Sorry, men dette får meg til å se rødt. Majoriteten av busser her i landet går 100% på diesel og spyr ut den forpestende tåka si uansett hvor få passasjerer de måtte ha f.eks en søndag kveld. Rutene legges bevisst til 30-50 soner for å få størst mulig kundegrunnlag. Det er klart at bussen må gå på ruter der de har best mulig kundegrunnlag. Pussig nok er det ofte slik at det er hyppigere avganger på dagtid enn søndag kveld. Det er også andre typer kollektivtransport elbilene konkurrerer med, dette inkluderer både trikk, t-bane og tog. Eksempelvis i Oslo er nå en del av bussene over på biodiesel, biogass og hybriddrift. Etter hva jeg har forstått har man prioritert å få busser i nettopp boligområder over på annet enn konvensjonell diesel først. Det gir lengre reisestrekning og lengre reisetid enn om folk hadde kjørt raskeste rute direkte med bil. Men gir det flere kjørte kilometer og større belasting totalt sett? Her i Tromsø legger bussene om til piggdekk 1,5 måned før det er lov om høsten, bare for å være føre var, "fordi de ikke har kapasitet til å gjøre det når værmeldingen melder nullføre". Dette sliter unødvendig mye på asfalten og støver noe vanvittig i boligstrøk og bystrøk. Videre nøyer de seg ikke med piggdekk når det blir skikkelig glatt, men kjører gjerne med kjetting hele dagen. Men dette veistøv-svineriet "teller" vel ikke fordi det er buss. Så nå skal du bruke ulovligheter som argument mot de? Her må heller gjeldende regelverk følges opp. Det er vist bare bilisme som er problemet - og ofte forklart som ren ondskap. Billig er det heller ikke. Bussbilletten i Tromsø koster ca 30 kroner etter maksimalt med rabatter. Men det er bare halve regninga, for de resterende ca 30 kronene betaler fylkeskommunen på vegne av oss innbyggere enten vi bruker buss eller ikke. En kraftig markedsvridning fra blant annet elbilisme, sykkel, gående osv til de tunge dieselvognene som støver, forpester og sliter på bærelaget på småveiene. Kollektivtransport har andre oppgaver enn biler også, det skal være et tilbud for alle inkludert de som ikke har lov til å kjøre motoriserte kjøretøy, for de som ikke har råd eller av andre grunner ikke kan kjøre selv. Det er også et tilbud for de som ikke har anledning til å gå mange kilometer for å komme seg frem. I byene er det et godt konsept å tilby denne typen transport, tenk deg situasjonen hvis alle skulle benyttet hver sin bil i stedet.. Tenker det hjelper lite med elbil om alle skal stå i uendelig kø. Man ser i Oslo hvordan det er full stans i hele byen ved problemer på trikk eller T-bane, det er beskrivende for hvor viktig kollektivtransporten er. Jeg snur på det og sier at subsidieringen av miljøfiendtlige dieselbusser er åpenbart uheldig sammenlignet med elbil. Fossilbusser burde fått konkurrere på like vilkår med fossilbiler. Ingen subsidier, 25% mva på tjenester (bussbillett), bompenger, fergebilletter like dyrt som for vogntog i samme vekt og lengde-klasse. Piggdekkgebyrer når piggdekk misbrukes uten at det er behov for det. Kjetting bør kun brukes unntaksvis i ekstreme tilfeller og tas av med en gang det ikke er bruk for det lengre. Wow. Bare wow. Ja det var akkurat det jeg sa, det satses lokalt. Og det er absolutt synd, det burde legges av mye penger til å både utbedre kollektiven(vi har feks ikke tog, trikk osv. Dårlige buss tilbud også, jeg har ikke mulighet til å busse til min arbeidsplass. Det er dog langt på landet så det er mer ett personlig valg). Nå kommer det heldigvis snart enda mer penger inn i bompenger(ref elbilene skal betale og prisene går opp generelt rundt forbi). Majoriteten av bompenger går jo til kollektivt, så dette bør gi gode resultater. Nå må du skulle mellom bompenger og bompenger. Bompengeringer rundt byene går gjerne til kollektivtransport, bompenger på konkrete bompengeprosjekter langs veiene brukes ikke på kollektivtransport. Elbilistene bør uansett betale bompenger på lik linje med alle andre på disse streknigene der bompenger brukes for å betale veibyggingen. med 1305 i måntlige utgifter så er det nok ikke noe ekslusivt tilbud for henne, mulig hun går i 0 med en "gammel" leaf. Men verditap + service og slitasje overgår fort denne summen pr måned uavhengig av bil. Lader hun gratis skal hun jo også skatte av fordelen, selv om mange ikke gjør det dog.. Hos oss betaler en for ladingen, ett par hundrelapper i måeneden. Jeg er usikker da jeg ikke benytter meg av tilbudet, de med små batteri og lang kjøretid bør prioriteres til de begrensede ladeplassene vi har. Jeg klarer meg fint med hjemmelading. Som sagt, utgangspunktet er at man uansett må ha bilen. Skatting for lademulighet har jeg vel aldri hørt om noen som har blitt utsatt for. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Nå må du skulle mellom bompenger og bompenger. Bompengeringer rundt byene går gjerne til kollektivtransport, bompenger på konkrete bompengeprosjekter langs veiene brukes ikke på kollektivtransport.Elbilistene bør uansett betale bompenger på lik linje med alle andre på disse streknigene der bompenger brukes for å betale veibyggingen. Det er ingenting i veien for at bompenger generelt sett brukes til kollektivtransport, dette ble revidert i 2008. Men hvorvidt det skjer utenfor ringene i storbyene skal jeg ikke begi meg utpå. Jeg håper iallefall at det går mer og mer penger der etterhvert som pengene tikker inn. Elbillistene bør etter min mening og regjeringen sin side alltid betale mindre for å opprettholde fordelene. De må gjerne betale like mye som fossilistene pr i dag, eller mer. Men det bør foreligge ett lite skille som øker "lystene" til å gå over til elbil. Men jeg skjønner at folk er uenig i det, det er bare min personlige mening. Som sagt, utgangspunktet er at man uansett må ha bilen.Skatting for lademulighet har jeg vel aldri hørt om noen som har blitt utsatt for. Ja jeg tror det er mer normalt å ha ett trekk for dette, da slipper en skatten. Men om en ikke har det så skal en ilegges avgift for fordelen, så mange som lurer seg unna her. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Så hvorfor skal staten blande seg borti hvilken teknologi vi velger? Det er flere grunner. Den viktigste er nok en investering i reduserte klimagassutslipp. Norge ligger eksepsjonelt bra an her på grunn av vannkraften. Gjør vi det? Jeg trodde Norge, justert for folketall, var en av de verste på klimagassutslipp, og omtrent dobbelt så ille som våre naboland, men det er mulig jeg tar feil? Sorry, men dette får meg til å se rødt... Jeg snur på det og sier at subsidieringen av miljøfiendtlige dieselbusser er åpenbart uheldig sammenlignet med elbil... Det er ikke ofte man treffer på argumentet om at elbiler er mer miljøvennlige enn kollektivtrafikken, selv busser på diesel, sannsynligvis fordi det er totalt feilaktig! 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Jeg trodde Norge, justert for folketall, var en av de verste på klimagassutslipp, og omtrent dobbelt så ille som våre naboland, men det er mulig jeg tar feil? Vi ligger ca dobbelt mot sverige, 50% over Danmark og relativt likt med Finland. Dette er CO2 justert justert på befolkning dog. Basert på en artikkel i en svensk avis som gikk som en farsot på facebook for kort tid siden. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Vi ligger ca dobbelt mot sverige, 50% over Danmark og relativt likt med Finland. Dette er CO2 justert justert på befolkning dog. Høres ikke eksepsjonelt bra ut ? Norge er vel estimert å stå for rundt 0.10% av verdens klimagassutslipp, det betyr at 5 millioner nordmenn er ansvarlig for omtrent de samme klimagassutslippene som halve Afrika, en estimert befolkning på 600'ish millioner afrikanere. Endret 30. desember 2018 av adeneo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Høres ikke eksepsjonelt bra ut ? Norge er vel estimert å stå for rundt 0.10% av verdens klimagassutslipp, det betyr at 5 millioner nordmenn er ansvarlig for omtrent de samme klimagassutslippene som halve Afrika, en estimert befolkning på 600'ish millioner afrikanere. Ja vi har jo en enorm industri som fører til massive utslipp. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Det er bare håpløst at man starter med å gjøre nærmest fullstendig uvesentlige tiltak lokalt fremfor å gjøre større tiltak andre steder med de samme midlene.Veitransporten står for ca 50% av verdens oljeforbruk. Når Norge da har ganske ubetydelig forbruk av kull og gass er det stort sett kun på veitransporten at Norge kan kutte meningsfullt i innenlands CO2-utslipp. Å få veitransporten over på strøm er helt essensielt for at Norge skal kunne møte sine internasjonale forpliktelser. Endret 30. desember 2018 av Espen Hugaas Andersen 3 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Veitransporten står for ca 50% av verdens oljeforbruk. Det finnes vel rundt 300 millioner fossilbiler i Kina, nesten det samme i USA, så joda, det går med mye olje, men hvilken effekt har 150 000 norske elbiler ? Når Norge da har ganske ubetydelig forbruk av kull og gass er det stort sett kun på veitransporten at Norge kan kutte meningsfullt i innenlands CO2-utslipp. Jeg trodde veitransport kun var 15-16% eller noe sånt av norske utslipp? Personbiler utgjør vel halvparten av det igjen? Det er vel fremdeles oljeutvinning, samt industri og bergverk, som er de største kildene til forurensning i Norge. Skips- og luftfart utgjør vel omtrent det samme som veitrafikken, så man skulle tro det var plenty med andre steder å kutte? Å få veitransporten over på strøm er helt essensielt for at Norge skal kunne møte sine internasjonale forpliktelser. Er det det? Hvorfor satser ikke andre land på elbil i like store grad som Norge, de har også forpliktelser de må møte? Endret 30. desember 2018 av adeneo 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 "Hjemme i Norge sitter Sveinung Grimsby og ønsker et bedre utbygd ladenett i nabolandet. Midt i november var han og familien på helgetur til Göteborg. Nå kjører han svensk fossil leiebil mens Teslaen fortsatt står på verksted i Sverige." En Teslaeier som innrømmer at å lade bilen i Sverige er vanskelig. En ærlig Teslaeier altså. Men uffda. Dette er jo det stikk motsatte av hva Tesladuttebassene misjonerer om..... Hvordan kan det ha seg ? Å kjøre Europa rundt med elbil er det letteste i verden påstår Stu... og de andre. På Norsk så heter det å juge. Hmm. Sist omtalte du deg sjølv som Tesladuttebass. Eg har køyrt gjennom Sverige langs fleire ruter, og det har gått heilt fint med omsyn til lading. E16 til Gävle er vel den vegen eg har køyrt lengst utan å køyre forbi ein ladar, men vi fekk lada på overnattinga undervegs (vanleg kontakt for motorvarmar), og kom derifrå til Gävle utan å lade meir. Göteborg må vere det aller minste problemet! Det er tre superladarar berre mellom Göteborg og Svinesund. Den fyrste er berre nokre få kilometer frå Göteborg. Skulle gjerne høyrt resten av den historia der, for han må ha utelete ein god del. Han seier han har køyrt Europa rundt – 400.000 km – med to Teslaar, so det kan ikkje vere so vanskeleg å få lada. Eg har heller ikkje hatt nokon problem med å få lada når eg har køyrt Europa rundt. Eg kan ikkje skryte på meg 400.000 km, men likevel har eg same positive erfaring med å køyre elbil i Europa. Manglande vedlikehald av både ladarar og ladekart er eit problem både i Sverige og Finland, seier folk som har køyrt meir der enn meg. Eg har lært av deira erfaring, og legg inn ein margin når eg må basere meg på andre ladestasjonar enn superladarane til Tesla. Dette kjem seg når dei får fleire elbilar og ladestasjonane går med overskot. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Det finnes vel rundt 300 millioner fossilbiler i Kina, nesten det samme i USA, så joda, det går med mye olje, men hvilken effekt har 150 000 norske elbiler ? Hvilken rolle spiller det? Skal vi se det samme om rassisme? Det er ikke så mange utlendinger i Norge heller kontra andre verdensdeler, er det da ok? Hva med mobbing? Det er jo ikke så mange som blir mobbet i Norge heller, så det er ok? Altså, jeg vet dette er satt veldig på spissen. Men det er samme tankegang. En må tenke for seg selv og handle deretter, ikke tenke på alle andre og droppe alt for "jeg spiller ingen rolle uansett.". Vet ikke med deg, men jeg blir ekstremt irritert over slik tankegang. Jeg trodde veitransport kun var 15-16% eller noe sånt av norske utslipp?Personbiler utgjør vel halvparten av det igjen? Rundt 17% ca, så kan en legge til industri/oljesektor osv, det er mange ringvirkninger. Det er altså en stor andel en "lett" kan gjøre noe med. Det er vel fremdeles oljeutvinning, samt industri og bergverk, som er de største kildene til forurensning i Norge. Skips- og luftfart utgjør vel omtrent det samme som veitrafikken, så man skulle tro det var plenty med andre steder å kutte? Stemmer, og det gjøres mye. Hybrid båter, landanlegg osv. Men en kan absolutt gjøre mer her og, ingen tvil om det. Men som du sier, hvilken rolle spiller det når vi bare har ett par båter? Er det det? Hvorfor satser ikke andre land på elbil i like store grad som Norge, de har også forpliktelser de må møte? Er det det? Hvorfor satser ikke andre land på elbil i like store grad som Norge, de har også forpliktelser de må møte? 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Det finnes vel rundt 300 millioner fossilbiler i Kina, nesten det samme i USA, så joda, det går med mye olje, men hvilken effekt har 150 000 norske elbiler ?Det handler ikke om 150k norske elbiler (eller 200k, som per i dag). Det handler om 2,5 mill norske elbiler, og 2 mrd elbiler globalt, men man må starte et sted. Jeg trodde veitransport kun var 15-16% eller noe sånt av norske utslipp? Personbiler utgjør vel halvparten av det igjen? Det er vel fremdeles oljeutvinning, samt industri og bergverk, som er de største kildene til forurensning i Norge. Skips- og luftfart utgjør vel omtrent det samme som veitrafikken, så man skulle tro det var plenty med andre steder å kutte? Den offisielle statistikken er litt misvisende, den inkluderer utslipp ved produksjon og raffinering av olje/gass, noe som heller burde legges på forbruket av olje/gass. Men slik statistikken er så kunne vi så klart avviklet oljeindustrien - det ville påvirke statistikken betydelig. Skip og fly er også nevneverdige utslippskilder, men de er også mye vanskeligere å elektrifisere enn veitrafikken. (Utover det som allerede gjøres med elektriske ferger, landstrøm og hybridisering.) Det er veitransporten som er den lavthengende frukten som er enklest å gjøre noe med. Da begynner man med personbilene, og så følger busser og lastebiler. Er det det? Hvorfor satser ikke andre land på elbil i like store grad som Norge, de har også forpliktelser de må møte?De fleste andre land kan møte sine internasjonale forpliktelser uten å kutte i oljeforbruket. De har ofte store kull- og gasskraftverk som kan enkelt erstattes med sol- og vindkraftverk. Men som regel legger de også noe innsats i veitrafikken. Endret 30. desember 2018 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) En må tenke for seg selv og handle deretter, ikke tenke på alle andre og droppe alt for "jeg spiller ingen rolle uansett.". Vet ikke med deg, men jeg blir ekstremt irritert over slik tankegang. Tja, jeg blir mest irritert over folk som bare tenker på seg selv, og som tror at deres bidrag ved å for eksempel kjøre elbil har noen som helst betydning? Man løser nok ikke klimaproblemene før flere tenker litt lengre enn sin egen nesetipp, og forstår at problemene er langt større enn litt utslipp fra noen få biler i Norge. Stemmer, og det gjøres mye. Hybrid båter, landanlegg osv. Men en kan absolutt gjøre mer her og, ingen tvil om det. Men som du sier, hvilken rolle spiller det når vi bare har ett par båter? Norge er verdens 5. største skipsfartsnasjon – målt i flåteverdi ? Det er veitransporten som er den lavthengende frukten som er enklest å gjøre noe med. Da begynner man med personbilene, og så følger busser og lastebiler. Dersom man skal gjøre noe med veitrafikken, ville det ikke være bedre å gjøre som våre naboland, oppfordre til at folk går og sykler mer, holder seg mer hjemme, handler en gang i uken, kjører små effektive biler, eventuelt aller helst benytter kollektivtrafikk? Er det ikke helt feil å tilrettelegge for at folk skal kjøre mer bil, billigere ? Endret 1. januar 2019 av Countryman Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Tja, jeg blir mest irritert over folk som bare tenker på seg selv, og som tror at deres bidrag ved å for eksempel kjøre elbil har noen som helst betydning? Her snakker du jo mot deg selv, om de "tror" at den har betydning er ikke det samme som å tenke på seg selv, tvert i mot. Jeg skjønner ikke at noen kan bli sur på at folk prøver å gjøre små tiltak for det bedre. At folk kan bli sur for at folk kjører elbil for å kjøre i kollektivfeltet, det kan jeg forstå at er irriterende. Man løser nok ikke klimaproblemene før flere tenker litt lengre enn sin egen nesetipp, og forstår at problemene er langt større enn litt utslipp fra noen få biler i Norge. Aha, så en løser problemene med å forstå at problemene er større enn litt utslipp fra noen få biler i norge. Men det forstår jeg jo, så er det løst da. Eller? Nei. Man løser problemene med å gjøre det en selv kan for å påvirke, så kan en prøve å påvrike de "høyere makter" for å gjøre større bidrag, ved å for eksempel stemme eller selv bidra til politikken. Gjør en begge deler, ja da kommer en langt! Norge er verdens 5. største skipsfartsnasjon – målt i flåteverdi ? Aha det er verdien som skaper problemene altså! Nye moderne, dyre og flotte båter! Trodde du snakket om å se lengre enn nesetippen jeg? 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Dersom man skal gjøre noe med veitrafikken, ville det ikke være bedre å gjøre som våre naboland, oppfordre til at folk går og sykler mer, holder seg mer hjemme, handler en gang i uken, kjører små effektive biler, eventuelt aller helst benytter kollektivtrafikk? Er det ikke helt feil å tilrettelegge for at folk skal kjøre mer bil, billigere ? Nei. Å få folk til å benytte bensin/diesel mer effektivt er en blindvei. Det er begrenset hvor mye det er å hente på området, og det blir progressivt dyrere jo større besparelser man ønsker. Elbil er en løsning som på sikt kan få utslippet ned til *null*. Og jo mer man satser på elbiler, jo større stordriftsfordeler får man, og jo lavere blir kostnaden per tonn CO2. Det fungerer altså motsatt av effektivisering, det det neste innsparte tonnet er alltid dyrere enn det forrige. Når det gjelder kollektivtrafikk så er ikke dette noen løsning før kollektivtransporten er elektrifisert. Besparelsene på CO2 er ganske ubetydelige med dieselbusser. Og måten man får elektrifisert bussene på er ved investeringer i elbiler. Da får man modnet teknologien. (Og dette er noe som allerede er på vei i stor skala. Det finnes allerede hundretusenvis av elbusser. Mye hjulpet av satsningen på/ subsidiene til elbiler.) 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Dersom man skal gjøre noe med veitrafikken, ville det ikke være bedre å gjøre som våre naboland, oppfordre til at folk går og sykler mer, holder seg mer hjemme, handler en gang i uken, kjører små effektive biler, eventuelt aller helst benytter kollektivtrafikk? Er det ikke helt feil å tilrettelegge for at folk skal kjøre mer bil, billigere ? I begge landene utgjør utslippet fra transportsektoren noe mer enn 30 prosent av totalen, og det er utslipp fra personbiler som dominerer. Kjøremønsteret til bileiere i Sverige og Norge er stort sett likt med hensyn til gjennomsnittlig kjørt distanse per bil og år. Likevel ble de totale utslipp fra svenske personbiler redusert med 13,8 prosent i perioden, mens i Norge økte utslippene med 7 prosent. Forklaringen er at mens svenske personbilers utkjørte totaldistanse i 2015 hadde økt med 18 prosent fra 1990 til 2015, var tilsvarende norske økning mer enn 53 prosent. Mer effektive motorer og økt innblanding av biodrivstoff har ført til lavere utslipp per kilometer, noe som mer enn kompenserte for veksten i den svenske personbilparken. Selv om norske bilers utslipp per kilometer ble redusert 30 prosent mer enn svenskenes, oppnådde vi ikke reduksjon slik som i Sverige. Nei det er ikke en god løsning, problemet er at vi kjører for mye ikke at svenskene bruker biodrivstoff. Vi har lavere utslipp pr kjørte kilometer. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Aha, så en løser problemene med å forstå at problemene er større enn litt utslipp fra noen få biler i norge. Men det forstår jeg jo, så er det løst da. Eller? Ja, da kan du med god samvittighet kjøre rundt i Tesla'en din, samtidig som du redder verden, både i tanke og handling. Aha det er verdien som skaper problemene altså! Nye moderne, dyre og flotte båter! Trodde du snakket om å se lengre enn nesetippen jeg? Har man ikke fått med seg at Norge er en av verdens største skipsnasjoner, så er det lite jeg kan gjøre for å heve kunnskapsnivået. Når det gjelder kollektivtrafikk så er ikke dette noen løsning før kollektivtransporten er elektrifisert. Gud så moro, hva gjør man når alle bussene skal ha enorme batterier fulle av diverse metaller som allerede er mangelvare? Så det du altså hevder, er at per i dag så bør folk heller kjøre Tesla, enn å kjøre bussen, det er nemlig langt mer miljøvennlig? Nei det er ikke en god løsning, problemet er at vi kjører for mye ikke at svenskene bruker biodrivstoff. Vi har lavere utslipp pr kjørte kilometer. Nå som stadig flere kjører elbil, med gratis ditt og datt, ingen bompenger, gratis lading og annet, så kjører vel nordmenn bare enda mer .... men litt mer miljøvennlig. Imens blir vi slått ned i støvlene av finnene og svenskene, som kjører stadig mindre, selv om de ikke har like mange elbiler. Den norske politikken virker feilslått ? Endret 1. januar 2019 av Countryman Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Ja, da kan du med god samvittighet kjøre rundt i Tesla'en din, samtidig som du redder verden, både i tanke og handling. Beklager, men jeg er ikke så dum at jeg tror en slik endring redder verden. Jeg er dog smart nok til å forstå at det er ett bedre alternativ og at de utgjør en forskjell om vi alle tenker likt. Heldigvis tenker mange i den Norske befolkningen slik og kjøper elbil slik at både du og jeg har ett bedre miljø å leve i. Har man ikke fått med seg at Norge er en av verdens største skipsnasjoner, så er det lite jeg kan gjøre for å heve kunnskapsnivået. I verdier ja, men i antall båter. Nei. Og det er ofte de gamle båtene som er problemet som går på HFO og annet skit rundt om i verden. Ikke de flotte Norske moderne båtene som i tillegg har restriksjoner ift utslipp bundet av avtaler. Nå som stadig flere kjører elbil, med gratis ditt og datt, ingen bompenger, gratis lading og annet, så kjører vel nordmenn bare enda mer .... men litt mer miljøvennlig. Imens blir vi slått ned i støvlene av finnene og svenskene, som kjører stadig mindre, selv om de ikke har like mange elbiler. Den norske politikken virker feilslått ? Igjen ble dette for vanskelig, man kjører ikke lengre med elbil. De som kjører lengst er de som kjører diesel. Hvorfor sjekker du ikke bare fakta før du sprer rundt deg med egne tanker? Det er lett tilgjengelig på SSB sine nettsider. Google kan nok hjelpe deg godt på vei. Endret 1. januar 2019 av Countryman 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Gud så moro, hva gjør man når alle bussene skal ha enorme batterier fulle av diverse metaller som allerede er mangelvare?Det er ingenting som egentlig er mangelvare. Økt etterspørsel fører til økt utvinning. Så det du altså hevder, er at per i dag så bør folk heller kjøre Tesla, enn å kjøre bussen, det er nemlig langt mer miljøvennlig?Det er et litt komplisert spørsmål, men Tesla er definitivt mer miljøvennlig enn dieselbuss om man er 5-7 personer i bilen. Om man er 1-2 personer i bilen kan dieselbussen komme bedre ut. 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) I verdier ja, men i antall båter. Nei. Og det er ofte de gamle båtene som er problemet som går på HFO og annet skit rundt om i verden. Ikke de flotte Norske moderne båtene som i tillegg har restriksjoner ift utslipp bundet av avtaler. Jeg forstår ikke at dette er vanskelig? Jeg trodde at de fleste hadde fått med seg at den norske handelsflåten fremdeles er en av verdens største, både i bruttotonnasje og antall skip. Justert for antall innbyggere, så er nok Norge sannsynligvis helt på topp, dersom man ser på eierskap, ikke flaggstat. Norske rederier eier uhorvelig mange gamle skip, og driver fremdeles med strandsetting på lugubre steder i Afrika for å bli kvitt dritten sin. Man skulle tro dette var allmenn viten, etter alle nyhetsartiklene de siste årene, og det faktum at Norge har hatt en enorm handelsflåte i snart hundre år? Igjen ble dette for vanskelig, man kjører ikke lengre med elbil. Så de som går fra dyre fossile biler, til elbil som er neste gratis å eie, samt svært billig å kjøre med, kjører ikke mer bil enn de gjorde før? Ja takk, hjelp meg gjerne litt, for det høres usannsynlig ut? Endret 30. desember 2018 av adeneo 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå