Simen1 Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 (endret) Hvorfor ta med seg bil i det hele tatt på "en snartur fra Tromsø til Oslo"? Særlig når reisen starter på Svalbard. Det går direktefly fra Svalbard til Gardemoen og der kan man leie både elbiler og andre biler. Har du ikke tenkt på at du ikke rekker å både gjøre ditt fornødne, få i deg mat osv på de 2*3 minuttene du står ved bensinpumpa? Beinstrekk så ikke krampa tar deg? En halvtimes pause hver fjerde time er bare sunt. Ikke er det spesielt plagsomt heller når tid er penger, de fleste får nemlig bortimot 1000 kr/timen skattefritt i drivstoffbesparelse for disse pausene, men med det drivstofforbruket du har oppgitt tidligere kan du nok cache inn over 1500 kr/timen skattefritt. Så oppsummert må en elbil ha rekkevidde på ca 3000km for å fungere i det daglige. Hvis du kjører 30 timer om dagen med snitthastighet 100 km/t så kanskje... Ellers så later det til at du glemmer at elbilister ikke bruker tid på bensinstasjoner i det daglige. Jeg har kjørt rundt 6000 km elektrisk siden sist jeg var innom en ladestasjon og kommer sikkert til å rekke et par tusen km til før neste gang (påsken). Ingen har bensinpumpe hjemme på husveggen. Endret 17. januar 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 (endret) Så du mener at det ikke finnes en eneste stikkontakt i nærheten av en vei på øya? Det har jeg aldri skrevet. Jeg antar du vet at det kreves mer enn bare en random stikkontakt for å lade elbilen sin. Eksempelvis må man ha bruksrett til det aktuelle uttaket, det er også en klar fordel om ladingen er i henhold til lovverkets krav til teknisk utførelse. Det er ulik utforming på ulike boliger her akkurat som på fastlandet, i noen boliger er det muligens kurant å tilpasse men det er det ikke i boligen jeg er tildelt. Hvorfor ikke investere? Jeg vet ikke hvor lenge jeg bor i leiligheten, jeg kan oppleve å på kort varsel bli tildelt en annen bolig. Altså, elbil er ikke for alle. Hver sin greie. Jeg finner det bare utrolig morsomt med slike påstander om at en kan ikke ha elbil før de leverer 300 mil rekkevidde osv. Det er ikke morsomt, det er faktisk så enkelt som at man må ha mulighet til å bruke bilen frem til man kommer til et passende sted man kan lade. Har man ikke den muligheten hjemme betyr det at man må lade et annet sted enn hjemme og i mitt tilfelle vil det altså være på fastlandet slik situasjonen er i dag. Hvorfor ta med seg bil i det hele tatt på "en snartur fra Tromsø til Oslo"? Særlig når reisen starter på Svalbard. Det går direktefly fra Svalbard til Gardemoen og der kan man leie både elbiler og andre biler. Som mange andre har jeg noe som kalles ferie, noen av mine ferieuker tilbringer jeg gjerne andre steder enn på øya her. Under disse ferieukene foretrekker jeg å kjøre en bil jeg mener er den perfekte bil for meg, det er ikke en leiebil hverken med hybriddrift, eldrift eller en kjip dieselmotor. Har du ikke tenkt på at du ikke rekker å både gjøre ditt fornødne, få i deg mat osv på de 2*3 minuttene du står ved bensinpumpa? Beinstrekk så ikke krampa tar deg? En halvtimes pause hver fjerde time er bare sunt. Jeg får i meg mat på mine turer, jeg får også gjort mitt fornødne i tilstrekkelig grad. Begge deler gjøres helt andre steder enn der det står en Tesla-lader. Ikke er det spesielt plagsomt heller når tid er penger, de fleste får nemlig bortimot 1000 kr/timen skattefritt i drivstoffbesparelse for disse pausene, men med det drivstofforbruket du har oppgitt tidligere kan du nok cache inn over 1500 kr/timen skattefritt. Jeg er ikke veldig opphengt i kostnadene bilkjøringen min påfører meg, tvert i mot bryr jeg meg rett og slett ikke om kostnaden. (hadde kostnaden vært så jævlig viktig hadde jeg kjøpt en Kia eller noe annen søppel.) Ellers så later det til at du glemmer at elbilister ikke bruker tid på bensinstasjoner i det daglige. Jeg har kjørt rundt 6000 km elektrisk siden sist jeg var innom en ladestasjon og kommer sikkert til å rekke et par tusen km til før neste gang (påsken). Ingen har bensinpumpe hjemme på husveggen. Jeg glemmer ingenting, jeg opplyser tvert imot om at jeg ikke har mulighet til lading hjemme og ikke ligger an til å få det i overskuelig fremtid. For min del vil det altså være nødvendig med batterikapasitet god nok til å dekke min bilbruk mellom fastlandsturer. Jeg kjører ca 3000km i året på øya og 10000km på fastlandet. Endret 17. januar 2019 av Snylter Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Det har jeg aldri skrevet. Jeg antar du vet at det kreves mer enn bare en random stikkontakt for å lade elbilen sin. Eksempelvis må man ha bruksrett til det aktuelle uttaket, det er også en klar fordel om ladingen er i henhold til lovverkets krav til teknisk utførelse.Det er ulik utforming på ulike boliger her akkurat som på fastlandet, i noen boliger er det muligens kurant å tilpasse men det er det ikke i boligen jeg er tildelt. Hvorfor ikke investere? Jeg vet ikke hvor lenge jeg bor i leiligheten, jeg kan oppleve å på kort varsel bli tildelt en annen bolig. Fatter ikke hvorfor alle på død å liv må lade hjemme, det går an å utvide tankegangen og være litt kreativ også. Disse mener jo det går helt fint med elbil der oppe feks: https://svalbardposten.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=7956 Men som sagt, elbil er ikke for alle. Det er helt ok det. Men det finnes andre løsninger enn å lade hjemme eller hver gang en drar til fastlandet. Jeg kjenner mange som driver på slikt. De overlever de også. Det er ikke morsomt, det er faktisk så enkelt som at man må ha mulighet til å bruke bilen frem til man kommer til et passende sted man kan lade. Har man ikke den muligheten hjemme betyr det at man må lade et annet sted enn hjemme og i mitt tilfelle vil det altså være på fastlandet slik situasjonen er i dag. Som nevnt over er noen av dine øykamerater helt uenig i den påstanden. Og jeg kan virkelig ikke tro at dine eneste muligheter er på fastlandet. Men nok om det, vi trenger ikke alle farte rundt i elbil. Noen må kjøre AMG også Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Pole Position er i en helt annen situasjon enn meg, de er eid av en av øyas største aktører og har egne lokaler de kan tilpasse etter eget behov. Espen bor i en annen vei enn meg og lader via stikkontakt på veggen, hvorvidt det gjøres etter reglene eller ei vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Pole Position er i en helt annen situasjon enn meg, de er eid av en av øyas største aktører og har egne lokaler de kan tilpasse etter eget behov. Espen bor i en annen vei enn meg og lader via stikkontakt på veggen, hvorvidt det gjøres etter reglene eller ei vet jeg ikke. Men det er litt av poenget, om en utvider horisonten finnes det andre løsninger enn å lade på fastlandet. Men det betyr ikke at det nødvendigvis blir en god løsning. Å kjøre elbil handler ofte om å gi og ta. Det må en selv ta stilling til. Som du nevnte tidligere må en gjerne stoppe på spesefikke plasser når en tar sommerturen i bil. Gi litt, og få tilbake. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Men det er litt av poenget, om en utvider horisonten finnes det andre løsninger enn å lade på fastlandet. Men det betyr ikke at det nødvendigvis blir en god løsning. Å kjøre elbil handler ofte om å gi og ta. Det må en selv ta stilling til. Som du nevnte tidligere må en gjerne stoppe på spesefikke plasser når en tar sommerturen i bil. Gi litt, og få tilbake. Hvilken annen løsning mener du fungerer for meg? Som sagt kan jeg ikke montere ladestasjon eller egen kurs for lading hjemme, jeg har ikke lademulighet på jobb. For meg ville det å kjøre elbil vært å gi, i den grad jeg hadde fått kjørt den i det hele tatt da.. Det er uansett mye triveligere å stoppe der JEG vil fremfor der Elon Musk og menigheten hans vil. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Hvilken annen løsning mener du fungerer for meg? Som sagt kan jeg ikke montere ladestasjon eller egen kurs for lading hjemme, jeg har ikke lademulighet på jobb. For meg ville det å kjøre elbil vært å gi, i den grad jeg hadde fått kjørt den i det hele tatt da.. Det er uansett mye triveligere å stoppe der JEG vil fremfor der Elon Musk og menigheten hans vil. Det blir jo litt vanskelig for meg å si, siden jeg ikke lever ditt liv. I mitt liv har jeg uttallige muligheter sett bort i fra jobb, hjemme og hurtigladere. Ja, jeg sa jo det. En må gi, eller ikke gi. Jeg velger å gjøre det pga jeg personlig mener det er verdt det i andre enden. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 20. januar 2019 Del Skrevet 20. januar 2019 (endret) Hvilken annen løsning mener du fungerer for meg?Som sagt kan jeg ikke montere ladestasjon eller egen kurs for lading hjemme, jeg har ikke lademulighet på jobb.For meg ville det å kjøre elbil vært å gi, i den grad jeg hadde fått kjørt den i det hele tatt da..Det er uansett mye triveligere å stoppe der JEG vil fremfor der Elon Musk og menigheten hans vil.Det er litt merkelig at så mange går for et «billig» merke som Tesla jo er, selv om det er grovt overpriset.Minner litt om lordene i England som startet med å kjøpe Subaru, fwd skulle dei ha på flatmark. Bil var jo bare noe som luktet hestedritt okke som, siden tjenestepikene var for ubekvemme å ta med bare for å dra av støvlene og sette frem et par sko. Endret 20. januar 2019 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 .. Se her: https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima/elbilene-bor-forbys/2-1-500944 Nå har Faktisk.no snappet opp Henning Flingtorp sin påstand, undersøkt og konkludert.. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 (endret) Nå har Faktisk.no snappet opp Henning Flingtorp sin påstand, undersøkt og konkludert.. Hmm, en forsker kommer med en dårlig dokumentert uttalelse om at elbiler er miljøverstinger, og noen forutsetninger om strømmens opprinnelse som ikke gir helt mening. Faktisk dott no finner tre andre forskere som er uenige, og hevder de sitter på fasiten. Dersom de leter, kan de sikkert finne hundre forskere som mener noe helt annet enn dette igjen også? Det er dog pussig hvordan Norge nå plutselig er del av europas strømmarked med kvoter, og at norsk vannkraft ikke går til elbiler, mens i andre artikler fra samme nettsted så hevder de dette bare "er på papiret", og at norsk strøm er 98% fornybar, pussig hvordan ting endrer seg når det ikke passer i narrativet ? https://www.faktisk.no/artikler/DP/derfor-er-strommen-din-bare-skitten-pa-papiret Det beste er kanskje likevel uttalelsen fra Faktisk dott no sitt orakel, forsker Linda Ager-Wick ved NTNU, som hevder at Om batteriene lages i tørt klima og med fornybar energi, som på Teslas gigafabrikk i Nevadaørkenen, vil utslippet fra batteritilvirking være nær null. Det må være flaut å kalle seg forsker, å komme med slikt vås? Ikke drives gigafabrikken av fornybar energi, det mangler vel fremdeles minst 90% av solcellepanelen som trengs, og selv da vil ikke utslippet være i nærheten av null, faktisk tvert i mot dersom man medregner komponentene som trengs for å produsere batteriene. Endret 25. januar 2019 av 0laf 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Hmm, en forsker kommer med en dårlig dokumentert uttalelse om at elbiler er miljøverstinger, og noen forutsetninger om strømmens opprinnelse som ikke gir helt mening. Faktisk dott no finner tre andre forskere som er uenige, og hevder de sitter på fasiten. Dersom de leter, kan de sikkert finne hundre forskere som mener noe helt annet enn dette igjen også? Det er dog pussig hvordan Norge nå plutselig er del av europas strømmarked med kvoter, og at norsk vannkraft ikke går til elbiler, mens i andre artikler fra samme nettsted så hevder de dette bare "er på papiret", og at norsk strøm er 98% fornybar, pussig hvordan ting endrer seg når det ikke passer i narrativet ?https://www.faktisk.no/artikler/DP/derfor-er-strommen-din-bare-skitten-pa-papiret Det beste er kanskje likevel uttalelsen fra Faktisk dott no sitt orakel, forsker Linda Ager-Wick ved NTNU, som hevder at Det må være flaut å kalle seg forsker, å komme med slikt vås? Ikke drives gigafabrikken av fornybar energi, det mangler vel fremdeles minst 90% av solcellepanelen som trengs, og selv da vil ikke utslippet være i nærheten av null, faktisk tvert i mot dersom man medregner komponentene som trengs for å produsere batteriene. Heile argumentasjonsrekken til deise El-bil frikerne er forkastelig Den er like djevelsk som Paven og Vatikanet som hemlig holder historisk og stolen dokumentasjon for å holde sine posisjoner, og motta almisser. Demokratisk øydeleggjande og ikke bra for miljøet. Det er jo ikke noe mål i seg selv å vere like løgnaktig som prestene Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Kvoter er bra for det globale utslipsnivået men sier lite om det lokale. En elbilkjører som kjøper kvoter eller ikke kjøper kvoter gjør akkurat den samme goden til lokalmiljøet. I tillegg dropper han den literen med bensin pr X antall mil som i seg selv krever 2kWh med energi for å komme til pumpen. De aller aller fleste LCA rapporter finner at elbiler er mer miljøvennlige enn alternativet, foruten noen få som gjerne er sponset av cock brødrene og andre likesinnede. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 (endret) De aller aller fleste LCA rapporter finner at elbiler er mer miljøvennlige enn alternativet, foruten noen få som gjerne er sponset av cock brødrene og andre likesinnede. Mens norske forskere altså hevder det er null utslipp, både ved bruk og produksjon Endret 25. januar 2019 av 0laf 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Mens norske forskere altså hevder det er null utslipp, både ved bruk og produksjon Den tok jeg ikke helt, men såklart er det utslipp. Det kommer en ikke unna Lenke til kommentar
0laf Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 (endret) Den tok jeg ikke helt, men såklart er det utslipp. Det kommer en ikke unna I dagens artikkel i TU hevder altså forsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt at : - "I EØS-området er det marginale utslippet fra en elbil null" .. og at : - "Om batteriene lages i tørt klima og med fornybar energi, som på Teslas gigafabrikk i Nevadaørkenen, vil utslippet fra batteritilvirking være nær null" De som kjører Tesla kan altså prise seg lykkelige, ikke bare er det null utslipp fra produksjon av biler på Gigafactory, det er også null utslipp når de bruker bilen. Endret 25. januar 2019 av 0laf Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 I dagens artikkel i TU hevder altså forsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt at : - "I EØS-området er det marginale utslippet fra en elbil null" .. og at : - "Om batteriene lages i tørt klima og med fornybar energi, som på Teslas gigafabrikk i Nevadaørkenen, vil utslippet fra batteritilvirking være nær null" De som kjører Tesla kan altså prise seg lykkelige, ikke bare er det null utslipp fra produksjon av biler på Gigafactory, det er også null utslipp når de bruker bilen. Som sagt, det er svært spekulativt å hevde dette. Det er utslipp i andre deler av kjeden selv om nevada fabrikken var full av solceller(noe den ikke er enda). Skjønner ikke dette jaget om nullutslipp, det er mer eller mindre umulig å komme der. Bør heller fokusere på reduksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå