Snylter Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Det folk klager på er vel hvordan enkelte mennesker forskjellsbehandles gjennom at de slipper alle avgifter på sin bil mens andre må betale flere hundre tusen i avgifter på biler som fungerer for deres daglige behov. Reduserte avgifter og fjerning av noen komponenter utgjør ingen forskjellsbehandling. Du sammenligner ting som ikke har noe med hverandre å gjøre, alt er altså som vanlig her på forumet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Det folk klager på er vel hvordan enkelte mennesker forskjellsbehandles gjennom at de slipper alle avgifter på sin bil mens andre må betale flere hundre tusen i avgifter på biler som fungerer for deres daglige behov. Reduserte avgifter og fjerning av noen komponenter utgjør ingen forskjellsbehandling. Du sammenligner ting som ikke har noe med hverandre å gjøre, alt er altså som vanlig her på forumet. Det er jo ingen forskjellsbehandling, alle har samme muligheter. Alle kan kjøpe elbil Alle kan kjøpe bil med ekstreme hk med reduserte avgifter Men kun ett fåtall kan kjøpe hva de vill uten noen form for avgifter(ja, ditt område)... Så forskjellsbehandling skjer kun en plass I Norge. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Det vanlige våset kom i dag og ja. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Jeg syns det er ganske morsomt at alle syter å klager om avgiftsfrie elbiler, men hk avgiftene og det andre som har forsvunnet de siste årene. Det klager de færreste om..Hvordan var det igjen? Av alle de milliardene staten har 'tapt' på avgiftsletter på nybilkjøp så har bare 40% 'tilfalt' nullutslippsbiler. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Det vanlige våset kom i dag og ja. Ja, sist jeg sjekket er det ingen endring i situasjonen. Så skjønner ikke at du forventet noe annet. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Det folk klager på er vel hvordan enkelte mennesker forskjellsbehandles gjennom at de slipper alle avgifter på sin bil mens andre må betale flere hundre tusen i avgifter på biler som fungerer for deres daglige behov.'Flere hundre tusen' i avgifter? Svært få har *behov* for å kjøpe så dyr bil. Hvis vi setter grensa på 'flere hundre tusen' til 200k ender vi vel opp med en bil med totalpris rundt 3/4 million? Avgifter på en ny Ford Focus er ikke over 70k engang. Sånn bortsett fra at du overdriver tror jeg likevel jeg skjønner standpunktet ditt, du har kanskje ikke mulighet til å ha benytte deg av avgiftslettene på nullutslippsbiler og sitter med en følelse av 'de rike' får billige elbiler på din bekostning.. Vi andre kan hamre løs i det uendelige på at du tar feil men jeg tror at nettopp holdninger som dette representerer den største faren for at støtteordningene for elbil får en prematur slutt. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Hvordan var det igjen? Av alle de milliardene staten har 'tapt' på avgiftsletter på nybilkjøp så har bare 40% 'tilfalt' nullutslippsbiler. 'Flere hundre tusen' i avgifter? Svært få har *behov* for å kjøpe så dyr bil. Hvis vi setter grensa på 'flere hundre tusen' til 200k ender vi vel opp med en bil med totalpris rundt 3/4 million? Avgifter på en ny Ford Focus er ikke over 70k engang. Jeg mistenker at du ikke har tatt med moms i disse regnestykkene. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 (endret) Jeg mistenker at du ikke har tatt med moms i disse regnestykkene.Den var nå litt frekk.Tja, relevant, opplysende eller kva man nu måtte kalle det Endret 17. januar 2019 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 (endret) 'Flere hundre tusen' i avgifter? Svært få har *behov* for å kjøpe så dyr bil. Hvis vi setter grensa på 'flere hundre tusen' til 200k ender vi vel opp med en bil med totalpris rundt 3/4 million? Avgifter på en ny Ford Focus er ikke over 70k engang. En Focus tilfredsstiller ikke alle behov. Tenk deg at du skal kunne trekke et par tonn tilhenger over en lengre strekning. 70k i avgifter totalt var forresten veldig lite, kan du vise meg det regnestykket? Sånn bortsett fra at du overdriver tror jeg likevel jeg skjønner standpunktet ditt, du har kanskje ikke mulighet til å ha benytte deg av avgiftslettene på nullutslippsbiler og sitter med en følelse av 'de rike' får billige elbiler på din bekostning.. Nå skal det sies at jeg for min del er heldig, jeg har bosatt meg et sted uten avgifter. Jeg kjører en heftig AMG med over 600hk som jeg ikke har betalt ei krone i avgift for. Vi andre kan hamre løs i det uendelige på at du tar feil men jeg tror at nettopp holdninger som dette representerer den største faren for at støtteordningene for elbil får en prematur slutt. En prematur slutt på støtteordningene vil ikke være mulig i dag siden man har kommet dit at det ville vært helt på sin plass å fase ut disse ordningene. Først og fremst ved å innføre mva akkurat som det er på både bussbilletter og elsykler. Endret 17. januar 2019 av Snylter Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 En Focus tilfredsstiller ikke alle behov. Tenk deg at du skal kunne trekke et par tonn tilhenger over en lengre strekning. 70k i avgifter totalt var forresten veldig lite, kan du vise meg det regnestykket? For bare engangsavgiften stemmer det nok. De billigste kommer inn på rundt 60K. Med moms blir det imidlertid rett over 100K totalt. Kilde: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48771 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 En Focus tilfredsstiller ikke alle behov. ... *Ingen* biler tilferdstiller *alle* behov! 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 *Ingen* biler tilferdstiller *alle* behov! Alt min bil trenger for å tilfredsstille alle mine behov er et tilhengerfeste. Den gjør også godt over 800km på en lading, lading tar 3 minutter. Det skal sies at jeg for tiden ikke trekker tilhenger særlig ofte, elektrisk bil er allikevel ingen aktuell løsning. Tilrettelegging av lading er ikke grei skuring og når man aldri vet hvor lenge man bor på hvert sted er det uaktuelt å koste på slikt i en leilighet man leier. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Alt min bil trenger for å tilfredsstille alle mine behov er et tilhengerfeste. Problem løst. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Problem løst. Den motorsykkelen der kan jo knapt nok trekke tilhenger, godkjent tilhengervekt på noe særlig under to tonn er ubrukelig. Rekkevidden er også helt ubrukelig på den elmotorsykkelen der. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Den motorsykkelen der kan jo knapt nok trekke tilhenger, godkjent tilhengervekt på noe særlig under to tonn er ubrukelig. Rekkevidden er også helt ubrukelig på den elmotorsykkelen der. Du hadde ingen krav utover hengerfeste. Ser du nå krever over 2 tonn hengervekt og brukbar rekkevidde. Da er man med en gang oppe på Model X. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Alt min bil trenger for å tilfredsstille alle mine behov er et tilhengerfeste. Den gjør også godt over 800km på en lading, lading tar 3 minutter. Det skal sies at jeg for tiden ikke trekker tilhenger særlig ofte, elektrisk bil er allikevel ingen aktuell løsning. Tilrettelegging av lading er ikke grei skuring og når man aldri vet hvor lenge man bor på hvert sted er det uaktuelt å koste på slikt i en leilighet man leier. Hva skal du med alt dette på de få km med vei dere har? 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Du hadde ingen krav utover hengerfeste. Ser du nå krever over 2 tonn hengervekt og brukbar rekkevidde. Da er man med en gang oppe på Model X. Model X har ikke brukbar rekkevidde. 565km tilsier at jeg på en liten snartur fra Tromsø til Oslo må lade i 3 timer fordelt på 5 stopp i følge tesla sin egen ruteplanlegger. På denne turen kjører jeg uten tilhenger, med bilen jeg har nå er det behov for en til to ladestopp på ca 3 minutter hver. Hva skal du med alt dette på de få km med vei dere har? Vel, rekkevidden på en elbil bør være langt mer hvis den skal brukes her siden jeg ikke har mulighet til å ha ladestasjon for elektrisk bil og det ikke er tilrettelagt for slikt i samfunnets infrastruktur. Å legge til rette for lading ved bruk av stikkontakt er heller ikke mulig der jeg bor uten store kostnader, å koste på store summer på dette når jeg ikke vet hvor lenge jeg bor i den aktuelle leiligheten er jo ganske så mørkt. Så oppsummert må en elbil ha rekkevidde på ca 3000km for å fungere i det daglige. Jeg har også noen turer til andre steder i sommerhalvåret, da kjører jeg gjerne 150-200 mil uten annet enn pauser for å lade tanken. Tar jeg pauser liker jeg å ta pause på steder jeg selv vil ta pause på helt uavhengig av hvor det passer seg fint å lade opp et batteri. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Vel, rekkevidden på en elbil bør være langt mer hvis den skal brukes her siden jeg ikke har mulighet til å ha ladestasjon for elektrisk bil og det ikke er tilrettelagt for slikt i samfunnets infrastruktur. Å legge til rette for lading ved bruk av stikkontakt er heller ikke mulig der jeg bor uten store kostnader, å koste på store summer på dette når jeg ikke vet hvor lenge jeg bor i den aktuelle leiligheten er jo ganske så mørkt. Så oppsummert må en elbil ha rekkevidde på ca 3000km for å fungere i det daglige. Jeg har også noen turer til andre steder i sommerhalvåret, da kjører jeg gjerne 150-200 mil uten annet enn pauser for å lade tanken. Tar jeg pauser liker jeg å ta pause på steder jeg selv vil ta pause på helt uavhengig av hvor det passer seg fint å lade opp et batteri. 300 mil for å fungere i det daglige Hvor mange km med vei er det i området, og hvor mye av dette bruker du pr dag? Høres jo helt sykt ut. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 300 mil for å fungere i det daglige Hvor mange km med vei er det i området, og hvor mye av dette bruker du pr dag? Høres jo helt sykt ut. Du fikk ikke med deg at jeg ikke har ladestasjon, ikke har mulighet til å anlegge ladestasjon, ikke har lademulighet i stikkontakt ute og ikke har mulighet til å etablere det? Altså har jeg ikke lademulighet og lading må foregå under turer til fastlandet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Du fikk ikke med deg at jeg ikke har ladestasjon, ikke har mulighet til å anlegge ladestasjon, ikke har lademulighet i stikkontakt ute og ikke har mulighet til å etablere det? Altså har jeg ikke lademulighet og lading må foregå under turer til fastlandet. Så du mener at det ikke finnes en eneste stikkontakt i nærheten av en vei på øya? Jeg finner dette ekstremt søkt. Altså, elbil er ikke for alle. Hver sin greie. Jeg finner det bare utrolig morsomt med slike påstander om at en kan ikke ha elbil før de leverer 300 mil rekkevidde osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå