Joachim Seehusen Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Derfor banker vi Sverige på elbiler Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Men sist uke kunne Volkswagen melde at de setter endelig sluttstrek for produksjon av biler med forbrenningsmotor i 2026. Dette er noe helt annet enn det TU skrev for 24 dager siden, og som andre media også skriver. Der står det at “In the year 2026 will be the last product start on a combustion engine platform,”. Denne siste generasjonen har ikke fått sluttdato for produksjon eller salg, men de regner med å selge den fram til ca 2040. However, now Volkswagen’s board member for technical development, Dr Frank Welsch, has moved to clarify the comments. “We are not stopping making combustion engines in 2026,” he said. ____________ Ellers så er det nok mye rett i at årsaken til lav elbilandel i Sverige er manglende politisk vilje for både ladeinfrastruktur og incentiver for kjøperne. Det har nok en bakenforliggende årsak: Politikerne ser ikke gevinsten. Det bør tydeliggjøres hvilke samfunnsøkonomiske fordeler det er av å øke elbilandelen raskere. Mindre NOx og partikler, friskere luft, mindre støy, mindre innånding av hydrokarbon-damp ved pumpene, osv. Bedre folkehelse kan gi store samfunnsøkonomiske besparelser. Dette er ting man ikke oppnår med E85 for eksempel. Hvis politikerne får presentert de samfunnsøkonomiske regnestykkene så vil de nok se gevinstene av å investere i tilrettelegging for elbiler. 6 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Prisincentiver er nr 1, 2 og 3. Lademuligheter og kunnskap kommer med utbredelse. 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Illustrasjonsbildet er ikke en elbil, det er en plug-in hybrid (Audi Q8 etron concept). 1 Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Illustrasjonsbildet er ikke en elbil, det er en plug-in hybrid (Audi Q8 etron concept). ok Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Man skal være veldig miljø gal hvis man velger å betale dobbelt for en elbil samt at lade nettet er vesentlig dårligere enn her. Kommer trolig ikke skje noe før elbiler raser i pris, de kan skru på avgiftene til fosil biler man da blir det nok franske tilstander i motsetning til her i lands hvor et par tusen møter opp for å protestere mot bommer og politiet tar fra førerkortet til lederen av en godkjent protest. Med tanke hvor mye avgifter vi har på fosil biler så er det ikke rart vi banker andre land på elbiler 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Superenkel forskning har vist at "pris er en grunn til at Svensker ikke velger elbil..". Håper virkelig ikke de har brukt store summer på den rapporten.. Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 "Hjemme i Norge sitter Sveinung Grimsby og ønsker et bedre utbygd ladenett i nabolandet. Midt i november var han og familien på helgetur til Göteborg. Nå kjører han svensk fossil leiebil mens Teslaen fortsatt står på verksted i Sverige." En Teslaeier som innrømmer at å lade bilen i Sverige er vanskelig. En ærlig Teslaeier altså. Men uffda. Dette er jo det stikk motsatte av hva Tesladuttebassene misjonerer om..... Hvordan kan det ha seg ? Å kjøre Europa rundt med elbil er det letteste i verden påstår Stu... og de andre. På Norsk så heter det å juge. 9 Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Men uffda. Dette er jo det stikk motsatte av hva Tesladuttebassene misjonerer om..... Hvordan kan det ha seg ? Å kjøre Europa rundt med elbil er det letteste i verden påstår Stu... og de andre. På Norsk så heter det å juge. Det har seg slik at han måtte finne en lader i selve Gøteborg av en eller annen merkelig grunn. Tesla har ikke egne ladere i selve Gøteborg, men nord, sør og øst for byen. Det er så mange Teslaladere i Europa, at å kjøre Europa rundt med elbil er det letteste i verden. 3 Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Utrolig tullete skrevet av TU. Skjønner at TU er oljevennlig og tilhenger av fossilt, da 90% av "medlemmene" er NITO og ingeniører og økoGNOMER fra oljesektor, MEN seriøst. SKJERP DERE og prøv i det minste og forholde dere til helt basic fakta. Tror faktisk det er MER fakta i et vanlig Donald Duck, enn jeg fant i denne artikkel. Elbil er kommet for og bli, i Sverige er det lading overalt helt til du er sånn ca 2/3 opp i Nord Sverige, der blir det som i Norge litt langt oppe i gokk, der folk ikke bryr seg så mye om fremtiden. Har selv kjørt gjennom hele Sverige med elbil uten noen problemer. Selv Sverige må nok belage seg på og investere i litt ny infrastruktur så en kan få overgang til elbildrift raskere. Det er i 2019 hele 50 ny modeller av elbil og velge i, og KINA modeller kommer på løpende bånd med bra rekkevidde. Hvem av fosilbil selskapene går konkurs i 2020? Ford? , GM, Mercedes, Chrysler, Fiat, Toyota? minst 2 av de nevnte er konkurs innen få år, da de ikke har gjort noe for og omstille seg til elbil. KODAK syndrom som kommer raksere enn noen har trodd. kommer nå i fosilbil bransen. i 2018 ble det solgt nesten 100 millioner elektriske kjøretøy i verden og over 100 millioner hybridkjøretøy. mesteparten ev elkjøretøy, var rett nok 2 hjulinger i østen, men 1 million elbusser i bestilling i Kina, der flere byer i kina har 100% elbusser nå, er en fantastisk utvikling. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Det er vell ganske åpenbart at innkjøpsprisen er den store faktoren her, når man må betale dobbelt så mye for ett "likt" produkt for å gå for elbilen skygger de fleste unna(e-golf som eksempel.) 3 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Jeg skal ha elbil .. så det sakt før dere begynner å grine. Jeg er med andre ord pos. til elbil. .. "med 'dere' mener jeg elbilfanatikerne"... MEN. Jeg kan imidlertid ikke satse noe på en teknologi som ikke er moden. Som krever varm garasje for å fungere. Som møter infrastruktur som ødelegger bilen eller ikke rekker frem dit den skal. Jeg kjøper heller ikke elbil pga en heller marginal miljøgevinst.. Hadde jeg bodd i byen, hvor de syes puter under armene på elbil folket hadde det kunne vert interesant. Men når kollektiv felt snylting, bomsnylting og anna snylting er relativt lite tilgjengelig, og gratis lading på samfunnets regning er en mangelvare, da blir det lite interesant. Ikke har jeg heller enorme verksteds regninger på min fossilbil, som enkelte besserwissere ynder å påstå, som kan sannere ett elbil-lån på 4 minutter. Jeg vet ikke hvordan de får det regnestykket til å gå opp men så vet jeg heller ikke hvordan de har behandlet fossilbilen sin heller i fordums tid. Ikke er jeg misunnelig på noen elbileiere heller, selv om nesten samtlige elbil fanatikere er overbevist om det motsatte, så jeg har ingen fortrengte mindreverdighets komplekser å slite med og som min elbil psykiater instendig ber meg om å fylle. Ikke ville elbilen klart å dra hverken båt eller vogn med ymse slags fyll med untak av en 17" skjerm på hjul som jeg ikke har hverken råd eller lyst på, og som ikke egner seg utenfor allfarvei. Nei. Elbil er flott det men altfor umodent pr i dag. Det blir nok en liten pinglebil i løpet av kort tid. Som kan bidra bittelitt lokalt. Men slik det er i dag er begrensingene for store til att det holder m en bil. Der jeg jobber er det etterhvert ganske så mange elbiler, av de fleste merker. De er og stortsett ingeniører og teknologer med god teknisk innsikt som er langt over middels interesert i teknologien i en elbil. Det ligger litt i kortene, de er alle langt mer nøkterne når det gjelder å skryte elbilene hinnsides opp i skyene, de som kan elektronikk og elektro, enn som ett visst tidsskrift og enkelte debattanter og onkler i dette forumet er. De havner på verksted, Står fast både her og der, Og får uforutsette utgifter akkurat som fossilistene. Ikke holder produsentens lovnader heller og så var det denne evige planleggingen om hvem som skal snylte strøm når, ut å flytte bilene, sjekke appen, vurdere kjørelengde og i det hele tatt. For all del, noe rimeligere er det, og ingen har blitt mindre lykkelige av å ha elbil. Men som de også sier, fornuftige og nøkterne som de er, ikke mer lykkeligere heller .. kanskje en smule mer stressa, bare. Og som en venninne til min datter sa det... 13år gammel. Er så lei av elbil. det er såååå kjedelig å måtte stoppe hver gang vi skal til søskenbarna på tur . Før så kunne vi kjøre direkte, kanskje en liten stopp for å tisse. Nå MÅ vi stoppe minst to ganger. 30min hver gang. Sist stoppa vi midt på natta. Jeg likte den gammle bilen vår bedre. Jeg skal ha elbil. Så er det sakt atter. Dvs. noe med elektrisk fremdrift. Hvordan energien lagres får bli en vurdering senere. Rendyrka batteriteknologi er uansett ett blindspor dersom man tenker att allt av fossilt krims krams skal erstattes, og det vil kun gi nye miljøproblemer. Får bare håpe de har vett nok til å innse det snart.... Sov godt! . 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 (endret) Utrolig tullete skrevet av TU. Skjønner at TU er oljevennlig og tilhenger av fossilt, da 90% av "medlemmene" er NITO og ingeniører og økoGNOMER fra oljesektor, MEN seriøst. SKJERP DERE og prøv i det minste og forholde dere til helt basic fakta. Tror faktisk det er MER fakta i et vanlig Donald Duck, enn jeg fant i denne artikkel.Er det nødvendig å slå så på stortromma? Dette er bare ufint og setter standarden for hvordan du vil bli besvart av andre. Elbil er kommet for og bli, i Sverige er det lading overalt helt til du er sånn ca 2/3 opp i Nord Sverige, der blir det som i Norge litt langt oppe i gokk, der folk ikke bryr seg så mye om fremtiden.Helt unødvendig fornærmende og fordomsfullt. Det handler om kundegrunnlag og ekspansjon i riktig hastighet, ikke om fraværende miljøbevissthet. Jeg synes du skal tenke deg om før du skriver og oppføre deg som folk på nettet. Tenk "hadde jeg sagt dette mens jeg så mottakeren i øynene?". Denne oppfordringen kan gjerne gå til Bjørn Eng sin insinuasjon om Teslaeieres manglende ærlighet også. Endret 29. desember 2018 av Simen1 3 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Men uffda. Dette er jo det stikk motsatte av hva Tesladuttebassene misjonerer om..... Hvordan kan det ha seg ? Å kjøre Europa rundt med elbil er det letteste i verden påstår Stu... og de andre. På Norsk så heter det å juge. Det har seg slik at han måtte finne en lader i selve Gøteborg av en eller annen merkelig grunn. Tesla har ikke egne ladere i selve Gøteborg, men nord, sør og øst for byen. Det er så mange Teslaladere i Europa, at å kjøre Europa rundt med elbil er det letteste i verden. Er en smule usikker på om du har tatt frem den ironiske tonen her.. For det er vel ingen som er så dumme at de vil fylle batteriet sitt i Gøteborg.. Og hvem trenger vel ladere i EU når de kjører rundt i verden Lenke til kommentar
Populært innlegg avo Skrevet 29. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 29. desember 2018 En Teslaeier som innrømmer at å lade bilen i Sverige er vanskelig. En ærlig Teslaeier altså. Men uffda. Dette er jo det stikk motsatte av hva Tesladuttebassene misjonerer om..... Hvordan kan det ha seg ? Å kjøre Europa rundt med elbil er det letteste i verden påstår Stu... og de andre. På Norsk så heter det å juge. Det er nok ikke helt å juge, men sannheten er litt mer nyansert enn bare vanskelig eller lett. Jeg har kjørt den litt vulgære radiobilen noen år nå, og jeg kjører ca 60' i året, og min erfaring er slik: Til dagligbruk hjem -jobb - alt av småkjøring i hverdagen. - ca 240-250 km om dagen for min del er det betydelig enklere med Tesla enn noen bensin eller dieselbil jeg har hatt. Det tar meg ca 10 sekunder ekstra å sette inn leding når jeg kommer hjem, og 5 sekunder å ta ut kabelen om morran. "Full tank" hver dag. På langtur i Norge eller Europa er selve turen fra A til B nesten smertefri, dvs det finnes ladere dobbelt så tett som jeg behøver, og gjerne enda mye mer, men allikevel blir ruta lagt opp litt etter laderne, og pausene blir mange. Det er "aldri" kø på laderne, annet et par steder i Norge som brukes av snyltere som vil spare 20 spenn på å lade gratis i stedet for hjemme. Når du er fremme et sted - f.eks et feriehus i Danmark eller hos tante på Toten, er lading klart mer upraktisk enn bensin eller diesel. spesielt om du skal farte litt rundt der du er, og det ikke er noen hurtiglader, eller mulighet for å lade om natta. Jeg bruker lenger tid fra Oslo til München med Tesla enn med en hvilken som helst normal bensin eller dieselbil. (men selv med en del slike turer, tror jeg antall timer å året på lader nå er mindre enn det var tid på bensinstasjon før) Alt i alt er hverdagen litt lettere, langturene litt verre, destinasjonslading i både Norge og utlandet avhenger av flaks, planlegging, og nok batteri på bilen. Det som gjør bensin og diesel så fantastisk er jo at det er mulig å tanke ganske mange steder, og det går rimelig fort. Det som gjør elbil så fantastisk er at det finnes veldig mange flere steder å "tanke" At det tar litt tid er sjelden et reellt problem, siden selv med mine 60k i året står bilen stille over 90% av tiden, og det er nesten alltid en kontakt i nærheten. Før jeg fikk elbil var jeg ganske opptatt av ladehastighet og planla å få meg en 3 fas 400V 32A hjemme for kunne lade med 22KW. Det ventet jeg heldigvis litt med, siden det er totalt unødvendig. 200-250 km kjøring om dagen går fint på en enfas 20A 230V, og på sommeren ville det nok fungert på en vanlig 16A også. Jeg har ørten adaptere liggende foran i bilen - har brukt en av dem en gang,bare for å teste. Men joda - vi misjonerer en del. Sikkert jævla irriterende. Greia er bare at vi Teslaeiere synes byggekvaliteten på bilene er så som så, alt av service måles i måneder, ikke dager eller timer, og vi har en del ekstra stopp og pes på tur med lading. Bilen har blitt så vanlig at det er kjedelig som en Corolla på nittitallet, og hadde det ikke vært for at vi kan blinke litt med lysene hadde vi aldri funnet igjen egen bil utafor supern. Allikevel er vi nesten alle Tesla-evangelister. Vi er frelst. Vi forteller det glade budskap til du nesten spyr. Jeg tar meg til og med tid til å skrive dette. Sorry - det er ikke for å plage deg, det er fordi vi er frelst. Det er bil 2.0. ALT annet virker så forbannet gammeldags. Det eneste som gjør vondt er at de andre bilene mine har blitt kjedelige, og jeg savner å kunne åpne vinduene i en tunnel og gi flatt jern. 12 Lenke til kommentar
Petter_527 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Synes det blir dumt å skrive,at en av grunnene til at vi banker Sverige på el-bil er utbyggingen av ladestasjoner.Jeg bor i Oslo,og her er det ikke bygd en eneste ny ladestasjon i områdene hvor jeg parkerer siden de røde tok over makta i byen.Jeg finner ledig plass ved 1av 10 forsøk.Så vi i Norge kjøper el-bil på TROSS av mangelen på ladestasjoner og ikke pga det. 1 Lenke til kommentar
H71L0EY7 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Elbil er gammelt og utdatert og vil ikke bli annet enn en norsk flopp. Fredsprisvinneren har allerede gitt klar beskjed om massivt barnearbeid i Kongo og bedt om å stanse utvinning av materiale. Intet ander land enn Norge har hverken plass eller mulighet til elbilene. Om hele verden skulle kjørt på elbil ville der heller ikke være nokk strøm fra rene kilder. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Superenkel forskning har vist at "pris er en grunn til at Svensker ikke velger elbil..". Håper virkelig ikke de har brukt store summer på den rapporten.. Du har rett, hele artiklen virker litt oppkonstruert.Det som står om trege «firma» er derimot svært intresangt. Man kan si det slik; har Du ikke 10 mann som les patenter, artikler og media forøvrig følger Du ikke med. Se bare på China, alle dei største banker er der, og slik har det vert i over 20 år. «Svenskene» eg har pratet med har hatt et svært praktisk forhold til dette med bilkjøp. Kanskje fordi dei har hatt en produksjon på over 100 000 personbiler i mange år, har lastebiler, robottbygging, fly, U-båt produksjon osv. Eriksson har vel ett og annet fortsatt også, IKEA og Biltema er også greie konsern. Mange går der først siden dei har stort utvalg, er høflig priset, og med ei sag og litt lim kan mykje tilpasses og bli OK. Dei er stort sett forundret over våre «litt prangende» bilpark, selv om Dei ville fått kjøpt dei litt dyrere bilene til under 1/2 prisen (man får mye bil for $ 30 000). Verksted regninger er et kapittel for seg selv. Svenskene HAR kultur for bil, og da blir det litt dumt å kalle dei kunnskapsløse. Selv tar eg kanskje en tur til Trollhattan til sommeren, for å se på lokaler og prototypemuligheter til en litt bedre pris. Og ikke minst for kulturens del som kan gi «napp», noe ledig kapasitet og kapital. Endret 30. desember 2018 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Jeg har kjørt den litt vulgære radiobilen noen år nå, og jeg kjører ca 60' i året, og min erfaring er slik: Til dagligbruk hjem -jobb - alt av småkjøring i hverdagen. - ca 240-250 km om dagen for min del er det betydelig enklere med Tesla enn noen bensin eller dieselbil jeg har hatt. Det tar meg ca 10 sekunder ekstra å sette inn leding når jeg kommer hjem, og 5 sekunder å ta ut kabelen om morran. "Full tank" hver dag. På langtur i Norge eller Europa er selve turen fra A til B nesten smertefri, dvs det finnes ladere dobbelt så tett som jeg behøver, og gjerne enda mye mer, men allikevel blir ruta lagt opp litt etter laderne, og pausene blir mange. Det er "aldri" kø på laderne, annet et par steder i Norge som brukes av snyltere som vil spare 20 spenn på å lade gratis i stedet for hjemme. Når du er fremme et sted - f.eks et feriehus i Danmark eller hos tante på Toten, er lading klart mer upraktisk enn bensin eller diesel. spesielt om du skal farte litt rundt der du er, og det ikke er noen hurtiglader, eller mulighet for å lade om natta. Jeg bruker lenger tid fra Oslo til München med Tesla enn med en hvilken som helst normal bensin eller dieselbil. (men selv med en del slike turer, tror jeg antall timer å året på lader nå er mindre enn det var tid på bensinstasjon før) Alt i alt er hverdagen litt lettere, langturene litt verre, destinasjonslading i både Norge og utlandet avhenger av flaks, planlegging, og nok batteri på bilen. Vil si meg enig i dette. Jeg har stort sett hatt null problemer over 58k km, men destinasjonslading er det største ankepunktet. Det er faktisk veldig sjeldent jeg tar meg bryet med saktelading utover det jeg saktelader hjemme, og selv CHAdeMO holder jeg meg stort sett unna. Jeg vet at det vil kunne ta 15 min å finne frem til et 10A ladepunkt, parkere riktig, finne frem ladekabelen, ordne med eventuell betaling, osv, og om jeg da heller bruker tiden på en superlader så får jeg på 15 min energi tilsvarende ca 13 timer saktelading... Det er først om man skal være et sted i noen dager at saktelading er verdt bryet. Elbil er gammelt og utdatert og vil ikke bli annet enn en norsk flopp. Fredsprisvinneren har allerede gitt klar beskjed om massivt barnearbeid i Kongo og bedt om å stanse utvinning av materiale. Intet ander land enn Norge har hverken plass eller mulighet til elbilene. Om hele verden skulle kjørt på elbil ville der heller ikke være nokk strøm fra rene kilder.Alle produkter har etiske problemstillinger, dette er ikke noe som er spesielt for elbiler. Og det er ingen egentlig mangel på fornybar energi - solkraft kan skaleres opp til å dekke hele menneskehetens behov for energi, for all overskuelig fremtid. Men verdens energisystem har mye treghet - det vil ta tiår før fornybar energi står for det meste av energiforbruk. Endret 1. januar 2019 av Countryman 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Elbil er gammelt og utdatert og vil ikke bli annet enn en norsk flopp. Fredsprisvinneren har allerede gitt klar beskjed om massivt barnearbeid i Kongo og bedt om å stanse utvinning av materiale. Intet ander land enn Norge har hverken plass eller mulighet til elbilene. Om hele verden skulle kjørt på elbil ville der heller ikke være nokk strøm fra rene kilder.Alle produkter har etiske problemstillinger, dette er ikke noe som er spesielt for elbiler. Og det er ingen egentlig mangel på fornybar energi - solkraft kan skaleres opp til å dekke hele menneskehetens behov for energi, for all overskuelig fremtid. Men verdens energisystem har mye treghet - det vil ta tiår før fornybar energi står for det meste av energiforbruk. Hadde vert litt artig om SSB og NTNU regnet litt på den energien vi «faktisk bruker», i Norge og resten av verden.Hva utgjør energien som vi høster og spiser, hva er energien brukt til fyring med ved i den 3’de verden, hva nytte har vi av solen til direkte varme sommerstid osv. Eg er litt lei av 0-utslipps prat som ikke bygger på fakta. Hadde sparket både ledelsen i SSB og Riksrevisjonen satt eg med makta, joda Schibsted, Telenord og prosjektledelsen til E18. Endret 30. desember 2018 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå