Watermelon555 Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Jeg har over lengre tid vurdert å kjøpe meg et nytt kamera for å bytte ut mitt nåværende Samsung NX300 som er et "bridge camera". Jeg tenker å bytte det ut med et DSLR kamera. Jeg har derfor sett på Nikon D7500 og Nkon D7200, samt Canon EOS 80D. Jeg tenker å bruke 8-12 k på kameraet. Jeg bruker mitt nåværende kamera til å ta portrettbilder, samt bilder når man er på fjellturer og ferieturer. I utgangspunktet bruker jeg kameraet mest til portrettbilder. Noen som kan anbefale meg et bra kamera innenfor det prissegmentet? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 (endret) Hva med FF til portrett (dybdeskarpheten reduseres, mer uklar bakgrunn)? Til portrett ville jeg kanskje valgt D7200 fremfor D7500 pga noe høyere oppløsning. D7500 gir noe mindre støy i dårlig belysning. Se også https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1828302&do=findComment&comment=24649480 for anbefaling av kamera til portrett; Canon 5D mkII. Du kan jo vurdere nyere modeller også, 6D mkII er nesten innafor budsjett når det er romjulssalg på foto.no eller brukt. Endret 29. desember 2018 av quantum Lenke til kommentar
Akse Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 (endret) Jeg har over lengre tid vurdert å kjøpe meg et nytt kamera for å bytte ut mitt nåværende Samsung NX300 som er et "bridge camera". Jeg tenker å bytte det ut med et DSLR kamera. Jeg har derfor sett på Nikon D7500 og Nkon D7200, samt Canon EOS 80D. Jeg tenker å bruke 8-12 k på kameraet. Jeg bruker mitt nåværende kamera til å ta portrettbilder, samt bilder når man er på fjellturer og ferieturer. I utgangspunktet bruker jeg kameraet mest til portrettbilder. Noen som kan anbefale meg et bra kamera innenfor det prissegmentet? Noe av det beste du kan kjøpe til den prisen er Sony a7ii eller D750. Du kan trygt kjøpe kamera brukt, og finne god fastoptikk til disse. Det er forøvrig en liten befrielse å gå fra cropsensor til fullformat, da man får vesentlig større søker å se i. Edit: Vil du ha cropsensor er XT3 meget aktuell nå! Endret 29. desember 2018 av Akse Lenke til kommentar
quantum Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 (endret) Sony'en er vel speilløs? Som du sier er søkeren et poeng, og da må man jo utstå digital søker om den skal være et alternativ. Nikon D750 er et godt alternativ også, man kan godt kjøpe brukt, som du sier, nytt ligger det vel litt over budsjett. Hvis noen av systemene har et killer-portrettobjektiv til en god pris kan man la seg styre litt av det også. Endret 29. desember 2018 av quantum Lenke til kommentar
Akse Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Sony'en er vel speilløs? Som du sier er søkeren et poeng, og da må man jo utstå digital søker om den skal være et alternativ. Nikon D750 er et godt alternativ også, man kan godt kjøpe brukt, som du sier, nytt ligger det vel litt over budsjett. Hvis noen av systemene har et killer-portrettobjektiv til en god pris kan man la seg styre litt av det også. Ja, det er dog ingen grunn til å ikke vurdere speilløst nå. De er værtette, og spesielt Sony sine har svært gode sensorer. En 50mm ligger stort sett på rundt 2000,- og er svært allsidig på fullformat. Ellers har man alltids 24-70 som en god allrounder. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 (endret) Nevnte det med speilløst bare fordi ts spurte etter DSLR. Ser for min egen del en grunn til å velge noe annet hver gang jeg kikker inn i søkeren på et speilløst. Dessuten føler jeg ikke at ulempene med speilrefleks er et problem for de bildene jeg tar. Man får vurdere fordeler mot ulemper og egen smak og behag. Hvis jeg skulle gå over til FF ville absolutt Sony A7 ii vært et alternativ, det ville blitt en helhetsvurdering hvor søkeren hadde trukket ned. Hvis speilløst er relevant for ts bør Sony absolutt med som alternativ. Endret 29. desember 2018 av quantum Lenke til kommentar
Akse Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Nevnte det med speilløst bare fordi ts spurte etter DSLR. Ser for min egen del en grunn til å velge noe annet hver gang jeg kikker inn i søkeren på et speilløst. Dessuten føler jeg ikke at ulempene med speilrefleks er et problem for de bildene jeg tar. Man får vurdere fordeler mot ulemper og egen smak og behag. Hvis jeg skulle gå over til FF ville absolutt Sony A7 ii vært et alternativ, det ville blitt en helhetsvurdering hvor søkeren hadde trukket ned. Hvis speilløst er relevant for ts bør Sony absolutt med som alternativ. Du har et godt poeng der. Jeg har ikke brukt speilløst over tid. Er lag i søkeren et problem? Hvilket kamera har du i tilfelle erfaring med? Jeg har skutt crop en god stund nå, og brukte nylig et FF på en jobb. Man kan ikke gå tilbake. Lenke til kommentar
Watermelon555 Skrevet 29. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2018 Noe av det beste du kan kjøpe til den prisen er Sony a7ii eller D750. Du kan trygt kjøpe kamera brukt, og finne god fastoptikk til disse. Det er forøvrig en liten befrielse å gå fra cropsensor til fullformat, da man får vesentlig større søker å se i. Edit: Vil du ha cropsensor er XT3 meget aktuell nå! Det virker fristende å gå for D750. Kan du anbefale meg noen steder der de selger brukte kameraer? Vet at det selger en del brukt på Facebook-sider men jeg tenker kanskje det er mer trygt å forholde seg til kjente sider der de selger brukt. Hva med FF til portrett (dybdeskarpheten reduseres, mer uklar bakgrunn)? Til portrett ville jeg kanskje valgt D7200 fremfor D7500 pga noe høyere oppløsning. D7500 gir noe mindre støy i dårlig belysning. Se også https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1828302&do=findComment&comment=24649480 for anbefaling av kamera til portrett; Canon 5D mkII. Du kan jo vurdere nyere modeller også, 6D mkII er nesten innafor budsjett når det er romjulssalg på foto.no eller brukt. Har blitt anbefalt D7200 for portrett og ikke minst at det er ikke er store forskjellen på D7200 og D7500. Selv om D7500 er den dyrere. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 (endret) @Akse Jeg har jo ikke erfaring med speilløst systemkamera utover å titte inn i søkeren når jeg er i en fotobutikk og konstantere at dette ikke er helt optimalt etter min smak. Men når det er sagt syns jeg heller ikke noe om små, mørke speilreflekssøkere. Hvis det var meg som skulle handle ville jeg ikke avskrevet Sony'en i det heletatt. Dog valgte jeg noe annet selv, mest pga optikken jeg har fra før av og litt pga søkeren. Endret 29. desember 2018 av quantum Lenke til kommentar
Akse Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Det virker fristende å gå for D750. Kan du anbefale meg noen steder der de selger brukte kameraer? Vet at det selger en del brukt på Facebook-sider men jeg tenker kanskje det er mer trygt å forholde seg til kjente sider der de selger brukt. Har blitt anbefalt D7200 for portrett og ikke minst at det er ikke er store forskjellen på D7200 og D7500. Selv om D7500 er den dyrere. Jeg har stort sett solgt og kjøpt på Finn. Tenker vel at brukerne av denne typen kamera vanligvis er seriøse folk, men ikke forhåndsbetal. Det er også rom for å prute litt på Finn. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 (endret) På finn har selger mulighet til å få sin identitet verifisert av finn, og de kommer da opp med et "skjold" ved siden av brukernavn/avatar. Det er jo betryggende. Hvis selger mangler dette så be vedkommende verifisere identiteten sin, det bør ikke være noe problem. Finn hadde før en betalingsløsning hvor de satt på pengene inntil mottaker hadde mottatt varen, men den har de visst lagt ned. Kjøpte en telezoom og forskuddsbetalte i vår, det gikk fint, men det hadde vært bedre med betalingsordningen til finn. Fant profilen til vedkommende på Facebook og også som medlem i en fotoklubb, så da tok jeg sjansen. Det er vel mange som ikke vil selge uten forhåndsbetaling også, tror jeg. Det beste er jo om man kan treffes og besiktige, og så betale, men da må man jo ikke være for langt unna. Endret 29. desember 2018 av quantum Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Kan du anbefale meg noen steder der de selger brukte kameraer? Her: https://www.stavangerfoto.no/nettbutikk/brukt Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Her: https://www.stavangerfoto.no/nettbutikk/brukt Og her: https://interfoto.no/brukt-innbytte Lenke til kommentar
Watermelon555 Skrevet 31. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2018 (endret) Jeg har stort sett solgt og kjøpt på Finn. Tenker vel at brukerne av denne typen kamera vanligvis er seriøse folk, men ikke forhåndsbetal. Det er også rom for å prute litt på Finn. ok, skal vurdere det. På finn har selger mulighet til å få sin identitet verifisert av finn, og de kommer da opp med et "skjold" ved siden av brukernavn/avatar. Det er jo betryggende. Hvis selger mangler dette så be vedkommende verifisere identiteten sin, det bør ikke være noe problem. Finn hadde før en betalingsløsning hvor de satt på pengene inntil mottaker hadde mottatt varen, men den har de visst lagt ned. Kjøpte en telezoom og forskuddsbetalte i vår, det gikk fint, men det hadde vært bedre med betalingsordningen til finn. Fant profilen til vedkommende på Facebook og også som medlem i en fotoklubb, så da tok jeg sjansen. Det er vel mange som ikke vil selge uten forhåndsbetaling også, tror jeg. Det beste er jo om man kan treffes og besiktige, og så betale, men da må man jo ikke være for langt unna. Akkurat det har jeg også tenkt over at folk flest vil vel ikke sende noe uten at de har fått betaling først. Det er derfor jeg heller vurdere noen av de nettsidene som er nevnt her i tråden, slik som https://www.stavangerfoto.no/nettbutikk/brukt Vurdere å kanskje gå for Nikon D800, selv om jeg egentlig likte D750 best. Men skal selvfølgelig ikke avskrive andre merker. Kanskje det kommer mer på salg etter nyttår av brukte kameraer. Så også at et kamera av typen D800 hadde ca. 80.000 eksponeringer, mens et annet hadde ca. 50.000. Er det veldig mye for et slikt kamera? Endret 31. desember 2018 av Watermelon555 Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 31. desember 2018 Del Skrevet 31. desember 2018 I følge nikon skal D800 tåle 200'000 eksponeringer. Istedenfor antall eksponeringer ville jeg heller sett på om knappene på kameraet er utslitt eller full av sand, og at batteriluka ikke er helt utslitt. Jeg ville også unngått pressebrukt kamera. Lenke til kommentar
Watermelon555 Skrevet 1. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2019 I følge nikon skal D800 tåle 200'000 eksponeringer. Istedenfor antall eksponeringer ville jeg heller sett på om knappene på kameraet er utslitt eller full av sand, og at batteriluka ikke er helt utslitt. Jeg ville også unngått pressebrukt kamera. Ok, det blir ihvertfall vanskelig å sjekke før en bestiller kameraet. Det går selvfølgelig an å ringe å forhøre seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Ok, det blir ihvertfall vanskelig å sjekke før en bestiller kameraet. Det går selvfølgelig an å ringe å forhøre seg. Vanskelig å sjekke? Det er jo bare å ringe nettbutikken det! Lenke til kommentar
Akse Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 ok, skal vurdere det. Akkurat det har jeg også tenkt over at folk flest vil vel ikke sende noe uten at de har fått betaling først. Det er derfor jeg heller vurdere noen av de nettsidene som er nevnt her i tråden, slik som https://www.stavangerfoto.no/nettbutikk/brukt Vurdere å kanskje gå for Nikon D800, selv om jeg egentlig likte D750 best. Men skal selvfølgelig ikke avskrive andre merker. Kanskje det kommer mer på salg etter nyttår av brukte kameraer. Så også at et kamera av typen D800 hadde ca. 80.000 eksponeringer, mens et annet hadde ca. 50.000. Er det veldig mye for et slikt kamera? Ja, det er alltid en vurdering. Jeg har stort sett kjøpt med postoppkrav, og sørget for å ha riktig kontaktinfo på selger. 50-80k er ikke et problem på slike kamera - det er heller ikke noe problem å sende inn kamera for å skifte lukkeren. Lenke til kommentar
Arne M Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Har brukt foto.no til å selge og kjøpe brukt mange ganger. Dette er trygt sted. Lenke til kommentar
Musikkmannen85 Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Om du fortsatt er på jakt etter kamera så vil jeg anbefale Sony A6400. Dette er et helt nytt kamera er kommet ut, og det er svært effektivt på de alle måter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå