Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Usaklig treg oppstart

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg skal skru på PC-en eller restarte, bruker den 20–30 minutt på å komme seg til påloggingsskjermen.

Slik har det vært siden en uke etter at jeg bygde PC-en i mai i fjor. Jeg har googla meg halvt ihjel uten å finne noen løsning, men i dag kom jeg på at jeg er jo medlem på et forum som burde kunne hjelpe meg.

Jeg kjører Windows 10 Pro 64-bit på en Samsung SSD 850 EVO 250GB.

Annen relevant (antar jeg?) maskinvare:

Intel i7-6700K 4GHz

ASRock Fatal1ty Z170 Gaming K6

Crucial DDR4 BallistiX Sport 16GB KIT

MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB

Resten kan sees her.

Jeg har slått av Fast Boot, prøvd både clean boot og sikkerhetsmodus, og det går like forbanna tregt uansett.

Jeg har også oppdatert alle drivere til de nyeste, uten at det har hjulpet noe, samt oppdatert Windows – også uten at det hjalp på boot-tiden.

Har kjørt anti-malware og alt sånt, uten at noe dukker opp, bortsett fra en og annen trojaner jeg har hatt med meg på en ekstern disk de siste 10–15 årene, men maskina starter ikke raskere av at jeg fjerner dem.

Last BIOS time er på 1677,9 sekund, så bortimot 28 minutt, og det stemmer ganske bra.

Så … hjelp?

e:

Kan også nevne at mens dette pågår, er det ikke strøm (de lyser ikke så lenge jeg har bildet med Windows-logoen og de prikkene i sirkel) på tastatur som jeg har kobla i bak på kabinettet, mens USB-portene på toppen gir strøm. Derimot er det strøm på det frem til Windows-logoen popper opp. Da først forsvinner lysene.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gå inn i BIOS og "Disable" Halt on Error funksjonen, og finnes dette for tastaturet, "Disable det også. Deretter lagrer du endringene og kobler fra alt av USB, mus, tastatur og hva du enn mer måtte ha. Jeg hadde tull med et tastatur en gang, og det gjorde at POST ble lang, dog ikke så mye som i ditt tilfelle.

Normal boot tid burde være ca 15 - 20 sekunder med den SSD'en du har.

Lenke til kommentar

Har du oppdatert bios?

Ja.

Du kan gå inn i BIOS og "Disable" Halt on Error funksjonen, og finnes dette for tastaturet, "Disable det også. Deretter lagrer du endringene og kobler fra alt av USB, mus, tastatur og hva du enn mer måtte ha. Jeg hadde tull med et tastatur en gang, og det gjorde at POST ble lang, dog ikke så mye som i ditt tilfelle.

Normal boot tid burde være ca 15 - 20 sekunder med den SSD'en du har.

Fant ikke noen form for "Halt on" i BIOS, etter å ha åpnet alle ting som åpnes kunne og lest hva de forskjellige gjorde.

Etter siste restart nå, fikk jeg en BIOS-tid på 3570,3 sekund. :|

Rakk å koke og kjøle ned egg, spise ettermiddagsmat, og gjøre klar en pizzadeig før PC-en var oppe og gikk igjen.

Lenke til kommentar

Du får trace boot aktiviteten da om det er etter bios kaller opp os.

https://searchwindowsserver.techtarget.com/tip/Troubleshoot-Windows-boot-problems-with-Xbootmgr

Er SSDen riktig aligned ?

Om den står rett vei? Det skulle jeg da mene, det var bare en måte å montere den på så vidt jeg husker. Om det er noe annet du mener, aner ikke.

Prøvde nå å nappe ut alt unntatt strømledninga for å se om det skulle gjøre saken noe bedre, men nope. Da jeg kobla til en skjerm etter fem min, sto det fortsatt og hang.

Skjønt, nå har Last BIOS time forbedra seg drastisk. Fra 3570,3 sekund ved forrige restart til 28,9 sekund nå. Uten at det gjorde noe, det tok fortsatt 28 minutt fra jeg trykka på power til jeg fikk opp innloggingsbildet.

Kan også nevne at mens dette pågår, er det ikke strøm (de lyser ikke så lenge jeg har bildet med Windows-logoen og de prikkene i sirkel) på tastaturet som jeg har kobla i bak på kabinettet, mens USB-portene på toppen gir strøm. Derimot er det strøm på det frem til Windows-logoen popper opp. Da først forsvinner lysene.

Skal teste å trace boot-aktiviteten.

e: Ifg. det som kom opp da jeg googla SSD aligned, så ja, den er det.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Prøv en live boot av f.eks Ubuntu med en minnepinne / DVD,
både med og uten SSDen tilkoblet for se om det er noe forskjell.

Viss det ikke gir noe utslag,
prøv å boote med en og en minnebrikke,
prøv også forskjellige slots (F.eks A1 og B1).

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Nei , jeg mener partition alignement.

https://www.disk-partition.com/windows-10/ssd-alignment-windows-10-3889.html

Men det skulle uansett ikke medføre delays/treghet i denne størrelsesorden .

Dette kan bli interessant. Fikk en 3,5GB stor fil. Får google og se om jeg klarer å forstå noe av dette.

Prøv en live boot av f.eks Ubuntu med en minnepinne / DVD,

både med og uten SSDen tilkoblet for se om det er noe forskjell.

Viss det ikke gir noe utslag,

prøv å boote med en og en minnebrikke,

prøv også forskjellige slots (F.eks A1 og B1).

Får prøve det. Skal ha ei minnepenn med Mint liggende.

I alle fall det første. Vanskelig å komme til RAM-en. Må ta av CPU-kjøleren for å få tak i dem.

Lenke til kommentar

Dette er ikke en typisk RAM-feil. Det pleier å gi total kræsj eller tidlig feilmelding under POST.

Derimot er det erketypisk for ødelagt lagringsenhet, eller lagringsenhet som er i ferd med å ryke. Har dog ikke opplevd det på SSD (enda). Kun på HDD. Der har jeg vært ute for oppstartstider på 8 timer ++.

Prøv å  koble fra SSD og start med f.eks. en Linux boot-sak som nevnt tidligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har SSDen koplet på en av de seks intel ich sata portene vel ?

Ikke en av de to tredjeparts sata portene.

Og kontrolleren står i enten RAID eller AHCI modus.

Og analyser bootloggen for program unormale driver delays og timeouts først og fremst.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

SSD-en er kobla på en av de seks, ja. Den første eller andre. Kontrolleren står i AHCI.

Sliter veldig med å forstå bootlog-en. Så jeg blir vel sittende å stange huet i den til jeg sovner foran tastaturet.

Utover det prøvde jeg å boote med Mint. Gikk på 1-2-3 både med og uten SSD-en koblet til. Så da er det vel den det er noe galt med, til min store irritasjon.

Lenke til kommentar

SSD-en er kobla på en av de seks, ja. Den første eller andre. Kontrolleren står i AHCI.

Sliter veldig med å forstå bootlog-en. Så jeg blir vel sittende å stange huet i den til jeg sovner foran tastaturet.

Utover det prøvde jeg å boote med Mint. Gikk på 1-2-3 både med og uten SSD-en koblet til. Så da er det vel den det er noe galt med, til min store irritasjon.

Tipper det er problem i windows installasjonen.
Lenke til kommentar

Tipper det er problem i windows installasjonen.

Håper da vitterlig ikke det.

Innstaller CrystalDiskInfo og se om den rapporterer noe feil på disken.

XrtnCjBl.png

Ser da ut som alt er i orden her, sånn i motsetning til en disk jeg holder på å pensjonere, samt den eldste av de eksterne diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...