Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vinne kundetillit


Gjest Slettet+987123849734

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123849734

Jeg er med i et "startup" selskap som har holdt på noen år nå. Vi opplever stor interesse for vårt produkt i markedet, men svært få som velge å faktisk kjøpe/leie vårt produkt. Vår kundegruppe er typisk store private selskaper eller offentlig sektor. Ettersom vi pr i dag ikke tjener penger, så ser heller ikke vårt regnskap særlig tillitsvekkende ut og jeg tror dette kan være en viktig faktor til at mange velger å ikke gå videre med oss. Produktet vårt er dessverre ikke noe som er særlig aktuelt i andre markeder enn de som er nevnt.

 

Finnes det noen gode råd om hvordan man kan komme forbi den hindringen, hvor ingen ønsker å være først eller satse på en døgnflue?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, det er enklere å hjelpe deg om du sier noen ord om hvilken type produkt det er snakk om/hvordan det fyller markedsbehov.

som mange års innkjøper i off.sektor og nå i et stort privat selskap er det ikke måte på hvor mange henvendelser som kommer fra nyetablerte selskaper..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

hei, det er enklere å hjelpe deg om du sier noen ord om hvilken type produkt det er snakk om/hvordan det fyller markedsbehov.

som mange års innkjøper i off.sektor og nå i et stort privat selskap er det ikke måte på hvor mange henvendelser som kommer fra nyetablerte selskaper..

 

Hei,

Takk for svar.

 

Produktet dekker et planleggings og dokumentasjonsbehov som er lovpålagt. Dessverre så er det en god del av de lederne som ikke er klar over dette kravet og dermed ikke ser behovet (stor avstand mellom de som bestemmer og de som gjennomfører jobben)

 

De som jobber innenfor det området hvor dette trengs daglig er svært positive til vårt produkt, da det løser deres utfordringer på en god måte og i dag finnes det ikke konkurrenter som gjør dette mulig på tilsvarende måte. (noe som ofte fører til at det som er lovpålagt ikke blir fulgt og det gir et dårligere tilbud til kunden/forbrukeren av det offentlige tilbudet)

 

Typisk hiarki ved en sånn prosess er:

1. Daglig bruker -> positiv og ønsker seg dette

2. Mellomleder -> positiv og ønsker seg dette

3. Ledere av mellomledere -> avviser.

 

Siden 1 og 2 som regel aldri har anledning til å bestemme innkjøpet selv, så blir det vanskelig å selge.

Endret av Slettet+987123849734
Lenke til kommentar

Som du selv nevner at regnskapet ser dårlig ut er nok noe mange ser på som en stor risiko, for stor til å satse på produktet.

 

Har dere vurdert (nye) investorer for å få pyntet litt på tallene? Hvis produktet deres faktisk er bra burde det jo være muligheter der om dere kan selge konseptet.

 

Jeg ville ikke brukt at noe er lovpålagt som argument for å satse på dere da, det er sjeldent at man må bruke dyr programvare for å etterleve lovkrav. Mest sannsynlig er deres største konkurrent Excel.

Lenke til kommentar

Det kan jo være mange andre grunner en regnskapet. Dere burde spørre lederne rett ut hva grunnen er, det er mange som er åpne på dette. Og hvis de sier "Ikke interessert", så nok neppe regnskapet problemet.

 

Forøvrig må dere i startfasen vurdere å gi ut produktet gratis for testing eller i sin helhet, mot å få referanser. 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være mange grunner ja, men jeg ville ikke være for optimistisk når det kommer på å få tilbakemelding fra høyere ledere i store firma eller det offentlige. Men skader ingen å spørre.

 

Skal man kjøpe inn ett system er vanligvis leveringskapasitet/sikkerhet ett av punktene alle har med, og dette never jo trådstarter selv er en utfordring så da er jo det ett sted å begynne hvis man ikke får andre klare tilbakemeldinger.

 

Å gå fra innkjøp til gevinstrealisering er en lang vei, og når man starter ett slikt prosjekt må man ha en grad av sikkerhet for at det kan gjennomføres. Mange prosjekter har stoppet fordi man har innsett at leverandør ikke kan levere det man trenger.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for svar.

 

Produktet dekker et planleggings og dokumentasjonsbehov som er lovpålagt. Dessverre så er det en god del av de lederne som ikke er klar over dette kravet og dermed ikke ser behovet (stor avstand mellom de som bestemmer og de som gjennomfører jobben)

 

De som jobber innenfor det området hvor dette trengs daglig er svært positive til vårt produkt, da det løser deres utfordringer på en god måte og i dag finnes det ikke konkurrenter som gjør dette mulig på tilsvarende måte. (noe som ofte fører til at det som er lovpålagt ikke blir fulgt og det gir et dårligere tilbud til kunden/forbrukeren av det offentlige tilbudet)

 

Typisk hiarki ved en sånn prosess er:

1. Daglig bruker -> positiv og ønsker seg dette

2. Mellomleder -> positiv og ønsker seg dette

3. Ledere av mellomledere -> avviser.

 

Siden 1 og 2 som regel aldri har anledning til å bestemme innkjøpet selv, så blir det vanskelig å selge.

Hva er argumentene for avvisningen av produktet da? Er det litt sånn "ahh...orker ikke tenke på det nå...." eller har dme et godt argument for å avvise det dere tilbyr?

Lenke til kommentar

Er produktet/tjenesten løpende? I så fall vil jeg tro gratis prøveperiode kan fungere, evt parallelt med løsningen de har i dag og deretter sammenligne. Da løper kunden ingen risiko, og hvis du gjør godt arbeid har du en referanse.

Lenke til kommentar

Skal man kjøpe inn ett system er vanligvis leveringskapasitet/sikkerhet ett av punktene alle har med, og dette never jo trådstarter selv er en utfordring så da er jo det ett sted å begynne hvis man ikke får andre klare tilbakemeldinger.

 

Dette trur eg er hovedproblemet. 

Dei beslutningstakarane som har siste ordet vil ha stort fokus på driftssikkerheit, og då er det skummelt å kjøpe frå eit lite selskap eller i verste fall eit enkeltpersonselskap.

Det blir fort kostbart dersom programmet/systemet ikkje fungerer ein dag og den einaste personen som kan ordne opp er sjukmeldt, eller at selskapet har gått konkurs.

Det å ha fleire titals tilsette som ikkje får gjort jobben sin fordi programmet/systemet ikkje virker vil fort være såpass dyrt at det i praksis er billegare å kjøpe eit dyrt og ineffektivt program/system frå ein stor aktør som har 24/7 support.

 

Eg trur derfor at det kan være lurt å inngå ein support avtale med eit anna selskap som kan stå for garantist for support-tenesta. Alternativt at du selg deg og ditt program/system til ein stor aktør i markedet som har liknande produkt i sin portefølje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...