Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Unaturlig Avførings mønster

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

HJELP!!!

Jeg står i tvil om jeg skal tørre eller bare la vær å spør dere her i gruppen om dere kjenner til eller har erfaring på lik linje med meg.

Dette er noe jeg har holdt skjult i mangfoldige år grunnet til hvor kraftig den berører meg spesielt i det psykiske. Men jeg skal prøve å få dette frem så godt jeg kan selv om dette er meget flaut for meg å brette ut.

Siden jeg var liten så har jeg konstant vært inn og ut av toalettet der jeg har fått lempet avføring etter avføring. Det har som regel vært rett etter måltider både små og store uavhengig av tid og sted. Det har aldri betydd noe hva jeg spiser da det hender uansett hver gang til uansett hva jeg har spist. Har tatt prøve etter prøve, legetimer etter legetimer og ikke noe viser frem på allergi eller andre tester. Det har gått så langt at jeg skjemmes over meg selv at jeg prøver å holde meg så godt jeg kan til det ikke er noen rundt meg eller i nærheten. Jeg tenker konstant over hvor mye jeg skal spise, hva jeg skal spise og ikke minst hvor jeg spiser hen.

Det hele er et mareritt uten like, for jeg vet aldri når og hvor det vil foregå utifra hva type avføring som brygger opp. Jeg har hatt løs, fast, løsfast, lysbrunt, brunt, mørkebrunt, svart, ja jeg kan nærmest snart presse ut en regnbue slik som det varierer.

Det hender sjelden gang at det blir spor av blod, men det er ikke mye.

Slim ser jeg ikke noe til under avføringen, men jeg får konstant luft som jeg raper opp etter hardt krigføring på min ikke så favoritt sete. Det har gått så gale at jeg har kastet opp rett etter pga. All presset jeg gir under operasjon avføring.

Når det er sagt så har jeg vært gjennom ME klinikken og påvist meg Fatique og PTSD, grunnet til meget kraftig mobbing (Fysisk og psykisk)

Om dette har skyld i stress vet jeg ikke, for det forklarer ikke legen til meg.

Så nå har jeg brettet meg ut, så håper jeg at kanskje en av dere har et svar som kan muligens være til hjelp før jeg drar til legen igjen. (Ps: Er ikke alltid legen som vet mest)

Anonymous poster hash: 0b0c8...00b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

HJELP!!!

Jeg står i tvil om jeg skal tørre eller bare la vær å spør dere her i gruppen om dere kjenner til eller har erfaring på lik linje med meg.

Dette er noe jeg har holdt skjult i mangfoldige år grunnet til hvor kraftig den berører meg spesielt i det psykiske. Men jeg skal prøve å få dette frem så godt jeg kan selv om dette er meget flaut for meg å brette ut.

Siden jeg var liten så har jeg konstant vært inn og ut av toalettet der jeg har fått lempet avføring etter avføring. Det har som regel vært rett etter måltider både små og store uavhengig av tid og sted. Det har aldri betydd noe hva jeg spiser da det hender uansett hver gang til uansett hva jeg har spist. Har tatt prøve etter prøve, legetimer etter legetimer og ikke noe viser frem på allergi eller andre tester. Det har gått så langt at jeg skjemmes over meg selv at jeg prøver å holde meg så godt jeg kan til det ikke er noen rundt meg eller i nærheten. Jeg tenker konstant over hvor mye jeg skal spise, hva jeg skal spise og ikke minst hvor jeg spiser hen.

Det hele er et mareritt uten like, for jeg vet aldri når og hvor det vil foregå utifra hva type avføring som brygger opp. Jeg har hatt løs, fast, løsfast, lysbrunt, brunt, mørkebrunt, svart, ja jeg kan nærmest snart presse ut en regnbue slik som det varierer.

Det hender sjelden gang at det blir spor av blod, men det er ikke mye.

Slim ser jeg ikke noe til under avføringen, men jeg får konstant luft som jeg raper opp etter hardt krigføring på min ikke så favoritt sete. Det har gått så gale at jeg har kastet opp rett etter pga. All presset jeg gir under operasjon avføring.

Når det er sagt så har jeg vært gjennom ME klinikken og påvist meg Fatique og PTSD, grunnet til meget kraftig mobbing (Fysisk og psykisk)

Om dette har skyld i stress vet jeg ikke, for det forklarer ikke legen til meg.

Så nå har jeg brettet meg ut, så håper jeg at kanskje en av dere har et svar som kan muligens være til hjelp før jeg drar til legen igjen. (Ps: Er ikke alltid legen som vet mest)

Anonymous poster hash: 0b0c8...00b

Mulig du har ibd (ulcerøs kolitt eller crohns), eller ibs. Uansett så er dette noe du må ta opp med lege, om du har blod i avføring ofte (typ 1-2 ganger i måneden) så er det et tegn på at du bør oppsøke lege å få gjort en koloskopi, dette for å utelukke de nevnte ibd sykdommene og kreft. Om blodet er friskt så er det bedre enn at det er størknet. 

Det kan som sagt også være IBS(https://helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/irritabel-tarm), dette er bare noe man må leve med. Diett kan hjelpe men det er veldig indivuelt, jeg vil anbefale Low fodmap diett, denne ble anbefalt til meg av mage- og tarm spesialist. Ellers så må du få deg time hos fastlege og utelukke andre ting før eventuell videre utredning, sannsynligvis er det ikke noe alvorlig.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Det kan som sagt også være IBS(https://helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/irritabel-tarm), dette er bare noe man må leve med. Diett kan hjelpe men det er veldig indivuelt, jeg vil anbefale Low fodmap diett, denne ble anbefalt til meg av mage- og tarm spesialist. Ellers så må du få deg time hos fastlege og utelukke andre ting før eventuell videre utredning, sannsynligvis er det ikke noe alvorlig.

Sier meg enig i dette.

Lenke til kommentar

du lider muligens av irritabel tarm. dette er forholdsvis vanlig sykdom og fører til hyppig avføring.

blodet kan skyldes at du går så mye på do slik at det skjer slitasje der nede eller eventuelt en hemorroide. 

men du bør muligens vurdere endoskopi og kolonoskopi for å fjerne muligheten av langt alvorligere sykdommer. de kan vel utelukke Crohns skydom med endoskopi tror jeg.

(men er ikke lege) 

Lenke til kommentar

Siden du skriver at du vært i kontakt med mange ulike leger og spesialister så tipper jeg man kan utelukke både IBD og IBS og en rekke de vanlige årsakene. Jeg antar du har et variert kosthold, normalt alkholforbruk, ikke bruker nikotinholdige produkter, og ikke har en en "hang up" på visse produkter. Såsom Pepsi Max, xylitol-produkter, sukker-erstatninger osv.

Det har i forskning blitt påvist en stadig tydeligere kopling mellom mellom hjernen og mage/tarm. Faktisk i så stor grad at man kaller mage/tarm for den "andre hjerne" eller "repilhjerne".

Har du vurdert at dette er psykisk? Ikke som psykisk sykdom, men at du har "lært" deg at du må på ramma i samme situasjoner? For å illustrere: I  Indo-Kina er det angivelig flere kulturer der mødre lager en plystrelyd hver gang sitt spedbarn driter. Barnet lærer dette og før det er ett år kan det både drite på kommando, og varsle om at det vil gjøre fra seg. De bruker ikke bleier i det hele tatt. 

I Norge kan du finne 3-4 åringer som ikke har kontroll på egen tarm, og 6-7 åringer som ikke er tørre om natten.

Så det er nok en svært kraftig kopling mellom hjerne og mage/tarm. Så hvis du har "lært" deg at du må på do i visse situasjoner så må du jo gå. Kan det være at du kan prøve å "avlære" dette?

Hvis du har fått en diagnose med CFS/ME (eller Afasi) så pleier legene være svært villig til å gi deg en henvisning til psykolog.

Det er helt logisk at du opplever fatigue hvis du må på do i "utide". Hvis ting går gjennom systemet for fort så klarer ikke kroppen å ta opp det den skal.

Husk at "du er dummere enn du tror". Du kan lure deg selv på mange måter. Hvis du sier til deg selv at f.eks banan vil stabilisere tarmen, så kan det ha en god effekt. "Lur" deg selv, men hold deg langt unna alle disse magiske løsningene inne homeopati og annet kvakksalveri. De bruker samme lureri, men lurer deg også for enorme pengesummer. Forskjellen på et bringebærdrops og homeopati er kun smaken og prisen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Slutt å spise godteri og kutte ned på sukkerinntaket

Er ihvertfall kun de gangene jeg kan ha problemer

Når jeg klarer å holde meg til mest grovt brød (mye fiber) så er det mye bedre

Verken godteri, sukker eller fiber er noe man bør kutte ut "i tilfelle det kan være farlig".

Skal man bedrive selvdiagnostisering må man føre nøyaktig dagbok over alt man inntar, og starte i det små (type: er det akkurat Toro Vaffelmiks jeg ikke tåler) før man begynner på de store gruppene. Det å kutte ut "sukkker", "laktose" eller "gluten" er rett og slett vrøvl.

Råd om å kutte ut det ene eller det andre er stort sett svært dårlige råd. Riktignok kan det gi følelse av kontroll gjennom placebo, men det finnes bedre metoder som kan gi samme effekt uten alle "bivirkningene" som kommer med at man tror man ikke kan spise det ene eller andre. Det er dessuten veldig dyrt, og tidskrevende.

Godteri er ikke noe verre enn annen næring, men er ofte svært lite variert. Spiser man mye godteri så får man ikke i seg det som trengs for å holde kroppen igang. Og kalori inn betyr at kalorien må ut.

Spis variert, med mer fisk enn man skulle tro, moderat alkolholinntak, og litt mosjon så er det uttrolig hva menneskekroppen kan klare.

Det å kutte ut visse matvarer er for 99% helt unødvendig, og ofte direkte skadelig. Stol på hva legen sier, og hvis du skal leke lege så begynn i det små.

Lenke til kommentar

Har du fått tatt en bakterieprøve av avføringen din? Vet at noen personer pga redusert bakterier i tarmene kan ha visse problemer, ikke alltid så enkelt å få gjort da de "vanlige" prøvene i sykehus da det ikke måles "friske" bakterier som vi har og som sørger for å holde tarmsystemet vårt i en god stand.
Vet også at noen mennesker har tatt flere dager med kun vann i dietten sin og har dermed stabilisert noen av problemene når tarm systemet har fått tid til å roe seg ned og bygge seg opp igjen, dette har skjedd i samspill med lege.

Lenke til kommentar

Mye bæsjing fører fort til mye blod i avføringen. JEg bruker konsekvent våtservietter når det er mer enn annahver dag, f.eks går man 5 dager på do er det logisk at dasspapir river ringen i stykker. Er jo noe om at de kan tette dass, så bruker hundeposer, som jeg senere legger rundt i søppla til folk midt på natta ?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...