Gå til innhold

Her får hærsjefen en tur i Forsvarets nye og tyngste kjøretøy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det vanlig at veier tåler 63,5 tonn?

 

http://mathscinotes.com/2016/06/tank-track-ground-pressure-examples/

 

Hvor mye vekt/trykk som belastes per kvadratmeter vei for forskjellige kjøretøy er helt avhengig av bakketrykket per dekk / fordelt langsmed ett belte og over forskjellige akslinger.

 

Er nettopp det som gjør at beltevogner tar seg lettere frem i rufsete terreng mens kjøretøy med smale dekk og kun 2 akslinger kjører seg fast og ender opp med å bli stående og spinne i ett selvlagd gjørmehull.

 

Bredden på beltet, antall akslinger og lengden på beltet avgjør hvor mye bakketrykk det er per kvadratmeter og kvadratcentimeter.

 

Det er det samme prinsippet som når man sier at du ikke skal stå oppreist på utrygg is men legge deg flat. Da fordeles trykket jevnt utover istedenfor at hele vekten din er konsentret over to punkt; undersiden av føttene dine.

Lenke til kommentar

Tja, det er ikke fullt så enkelt. Akselavstand har også noe å si for hvor konsentrert vekta blir og dermed risikoen for at bærelaget skades. Jeg bare vet fra førstegangstjenesten at de tunge stridsvognene hadde begrensninger på hvor de kunne kjøre, men det er lenge siden og jeg visste ikke omfanget av begrensningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...