Tåketrollet Skrevet 30. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2018 Bruk cloudlagring. Jeg har faktisk opprettet en webstorage via pcen.. men den tar bare 2GB. Tips til «sky» som tar mer, evt TB? Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Jeg har faktisk opprettet en webstorage via pcen.. men den tar bare 2GB. Tips til «sky» som tar mer, evt TB? Dropbox, Onedrive, Jottacloud, AWS. Det er bøttevis av tilbydere. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Du må betale (abonnere) for å få mere enn noen få gigabyte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Legg merke til at det er flere faktorer enn bare pris og tilbudt kapasitet. F.eks om du må selge personvernet til djevelen eller ikke. Hvem vil vel at noen skal snoke i private bilder eller systematisk kartlegge dine ting så det kan bli brukt mot deg, familien, arbeidsgiveren eller landet ditt i framtida? Det er ofte de med best pris per kapasitet som har de mest tvilsomme avtalene og motivene. Undersøk nøye og les deg opp på avtalene før du signerer på noe sånt. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 (endret) Legg merke til at det er flere faktorer enn bare pris og tilbudt kapasitet. F.eks om du må selge personvernet til djevelen eller ikke. Hvem vil vel at noen skal snoke i private bilder eller systematisk kartlegge dine ting så det kan bli brukt mot deg, familien, arbeidsgiveren eller landet ditt i framtida? Det er ofte de med best pris per kapasitet som har de mest tvilsomme avtalene og motivene. Undersøk nøye og les deg opp på avtalene før du signerer på noe sånt. Er du redd for slikt er det jo bare å kryptere backupen / filene. Skulle du ha filer som berører nasjonal sikkerhet liggende på en privatmaskin regner jeg med at det er brudd på ganske mange retningslinjer hos arbeidsgiver. Tviler forøvrig også på at det skulle hjelpe å lese seg opp på avtaler. Om en lagringsleverandør har til hensikt å bruke dine data mot deg, familien din, arbeidsgiveren din og landet ditt har jeg på følelsen av at det ikke blir nevnt i noen avtale. Endret 30. desember 2018 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Jeg benytter norske Jottacloud . Lenke til kommentar
Tåketrollet Skrevet 30. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2018 Har liksom ikke råd til å betale i søkk og kav for ubegrenset plass.. men det var jo absolutt det jeg burde ha. Ser det koster oppimot 2000,-for det i året. Jottacloud ser ut til å være et av de bedre alternativene..og så er det norsk. Et annet spørsmål: Vet dere om det finnes støtsikre bokser til å oppbevare eksterne harddisken i? Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Har liksom ikke råd til å betale i søkk og kav for ubegrenset plass.. men det var jo absolutt det jeg burde ha. Ser det koster oppimot 2000,-for det i året. Jottacloud ser ut til å være et av de bedre alternativene..og så er det norsk. Et annet spørsmål: Vet dere om det finnes støtsikre bokser til å oppbevare eksterne harddisken i? For eget vedkommende har jeg bare de viktigste tingene (bilder) i skyen. All annen data kan jeg gjenskape. Jotta tar 59,- i mnd og det er milevis bedre enn å surre med en usb-disk i en støtsikker eske. Brenner boligen din ned og all dataen din går tapt er plutselig 59,- i mnd en ganske billig forsikring. Lenke til kommentar
Tåketrollet Skrevet 30. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2018 Det har du rett i.. men da må jeg forsake andre ting. For oss, akkurat nå, er 59 kr en liten formue å punge ut hver mnd. Går i minus hver eneste forbanna mnd. Kan vel klassifiseres som «fattig» per nå. Og det tonnet av bilder og videoer, primært av barna, blir jo ikke mindre. Sletter for harde livet, for det kan fint minskes litt i antall, men vil jo ha det meste. Er Jottacloud brukervennlig? Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Den jeg har heter «WD myPassport» .. hvis jeg leverer den inn til noen datakyndige, tror du de kan sjekke det, evt ta formatering på den? Eller kan jeg gjøre det selv, uten for mye risiko? Jeg fatter ikke dataspråket, så må ha det inn med teskje.. sorry Det er to ingeniørfirmaer i Norge: IBAS og Ahlberg Data. Kostnaden er rundt 10.000(inkludert analyse) for gjenoppretting. Innboforsikringen dekker nok en smule av prisen. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Jeg testet jotta for noen år siden og da var det en del begrensninger for mitt bruk som gjorde at jeg sluttet å bruke dem. Det gikk på litt mer avansert bruk som å kunne ta backup rett fra nasene mine feks. Som sagt er dette en del år siden, så det er mulig det er annerledes nå. For en normal bruker uten servere og sånt stående hjemme ville det fungert fint da, og fungerer sikkert enda bedre nå. Er det smalt økonomisk ville jeg definitivt sett på muligheten til å spare inn andre steder slik at man kan ta backup av barnebildene. For eget vedkommende ville jeg aldri tilgitt meg selv om jeg mistet mine 70.000+ bilder, de er uvurderlige. Jeg har mine liggende på fire forskjellige steder. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Elkjøp har et samarbeid med IBAS som er ganske rimelig. Jeg vet ikke helt hva som inkluderes, men det går jo an å spørre. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 For eget vedkommende har jeg bare de viktigste tingene (bilder) i skyen. All annen data kan jeg gjenskape. Jotta tar 59,- i mnd og det er milevis bedre enn å surre med en usb-disk i en støtsikker eske. Brenner boligen din ned og all dataen din går tapt er plutselig 59,- i mnd en ganske billig forsikring. Man har selvsagt flere eksterne disker som man roterer til en ekstern lagringsplass et sted, for eksempel jobb eller studiested. 1 Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Elkjøp har et samarbeid med IBAS som er ganske rimelig. Jeg vet ikke helt hva som inkluderes, men det går jo an å spørre. Elkjøp benytter bare IBAS sin programvare "OnTrack" eller hva det nå var, vil ikke si det er den beste løsningen. Men kanskje verdt et forsøk? Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Man har selvsagt flere eksterne disker som man roterer til en ekstern lagringsplass et sted, for eksempel jobb eller studiested. Ja, hvis man vil gjøre det på minst smidig måte så. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Et annet spørsmål: Vet dere om det finnes støtsikre bokser til å oppbevare eksterne harddisken i? Ja, det finnes, tilogmed originalt fra WD, kjøpte noen fra Komplett en gang i tiden, men de har gått ut derfra.. Ebay? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå