Harald Brombach (digi.no) Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Det er flere fordeler, og det er på ingen måte vanskelig.INNSIKT: Flytt gjerne «dokumentmappene» i Windows til en annen partisjon eller disk Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Håper tråden settes til sticky (eller hva dere nå kaller det her på forumet). Dette er en meget fornuftig ting å gjøre, som også kan bidra til at færre mister filene sine ved reinstall av windows. Backup bør dog tas uansett. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Datamaskinbehandling har da vært der siden Win2000? 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Det var de som hadde gjort dette, som fikk filer slettet i den nylige fiasko-oppdateringen. Lenke til kommentar
Harald Brombach (digi.no) Skrevet 28. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2018 Datamaskinbehandling har da vært der siden Win2000? Dette er ikke en nyhetssak, men et tips om hvordan det kan gjøres. At deler av dette har vært tilgjengelig lenge, betyr ikke at alle vet hvordan det gjøres. 2 Lenke til kommentar
Harald Brombach (digi.no) Skrevet 29. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2018 Det var de som hadde gjort dette, som fikk filer slettet i den nylige fiasko-oppdateringen. Nja. Det var gjenværende mapper på C-disken som ble slettet, men årsaken til at det ble et problem var at Microsoft glemte å sjekke om de var tomme etter flyttingen. De ble slettet selv om de hadde gjenværende innhold: https://blogs.windows.com/windowsexperience/2018/10/09/updated-version-of-windows-10-october-2018-update-released-to-windows-insiders/ 2 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Dette er ikke en nyhetssak, men et tips om hvordan det kan gjøres. At deler av dette har vært tilgjengelig lenge, betyr ikke at alle vet hvordan det gjøres.Det fremstår i artikkelen at det er et nyere tillegg i Windows. Noe det ikke er, da det var med i Win2000, som kom ut for snart 20 år siden. 1 Lenke til kommentar
Harald Brombach (digi.no) Skrevet 29. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2018 Dette er ikke en nyhetssak, men et tips om hvordan det kan gjøres. At deler av dette har vært tilgjengelig lenge, betyr ikke at alle vet hvordan det gjøres.Det fremstår i artikkelen at det er et nyere tillegg i Windows. Noe det ikke er, da det var med i Win2000, som kom ut for snart 20 år siden. Det er jo fortsatt folk som bruker Windows ME der ute ... Neida, ser poeng ditt og korrigerer litt i teksten. 2 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 (endret) Har praktisert dette på mine maskiner i mange år og ser nesten bare fordeler med dette. Burde ha vært standard oppsett i Windows. For den som ønsker å ha backup på fysisk separat enhet (som f.eks på Samsung T5 - 500 gb usb C 3.1 til en tusenlapp) er også en slik oppdeling en fordel. Med en vettug katalogstruktur osv sparer man en del tid på backupen når en begrenser det til innhold, eller kjører separate backupsesjoner for operativsystem/applikasjoner og innhold. Videre: Om man bruker - eller leker med - Linux er det ok å legge en Linuxpartisjon på enden, slik at partisjonen med innhold ligger i midten. Det gir enkel tilgang til innhold fra begge operativsystemer, og det er enkelt å endre størrelse på partisjonene om man trenger mer diskplass i en av seksjonene. Gparted og Partition magic er enkle å bruke til dette - bare en sørger for å ha sjekket integriteten på disken først. EN liten bakdel ved å benytte flere partisjoner på denne måten er at det blir noe mer pes om en skal bytte til Mac og bruke migreringsverktøyet til Apple ettersom det tilsynelatende leter kun på standardplasseringene (og i Outlook) etter hva jeg kan se. Mulig migreringsverktøyet sjekker ut endrede fillagringsbaner? Mac er såvidt jeg kan se mindre egnet til slikt oppsett, skal "forske" på det når jeg bytter SSD på min. Endret 29. desember 2018 av 1J7HHBGW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Ingen grunner til å flytte filene til noen annen katalog enn det som er standard. Det medfører ingen problemer å la arbeids filene ligge der de ligger. Man løser ingen problemer, ved å konstruere et ikke-problem, som man liksom løser. Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Etter min mening er dette "broken by design" i det minste i Windows 7 (som er det jeg er tvunget til å bruke i jobbsammenheng, privat bruker jeg chromeos, linux og android). Grunner til at jeg mener det er broken by design: 1. Man kan ikke bare flytte hele C:\Users\<brukernavn>, men må flytte flere underkataloger en for en. 2. Applikasjoner ser ut til å hardcoda pather i seg og skriver til disse på C:\ likevel. Eventuelt til andre underkataloger enn dem som er lett synlige (bilder, video, dokumenter) 3. Jeg opplever daglig at jeg kaster bort masse tid til å lete etter hvor det har blitt av filer som windows har lagt i en eller annen av disse "pseudokatalogene". På *nix deriverte systemer er det jo nærmest en "no brainer" å flytte hjemmekatalogene. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Hadde vært mer nyttig å skrive en artikkel om hvordan man tar backup i stedet for å flytte mapper til en annen partisjon. Å dele opp diskene mine i forskjellige partisjoner sluttet jeg med for 20 år siden. Lenke til kommentar
G Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Dette har da Linux løst allerede tidlig på 90-tallet. Der har brukeren full kontroll på mye mer enn hvordan ting gjøres i Windows. Der kan en disk monteres som en egen mappe, slik at alt ser ut som om det ligger på en og samme disk i katalogstrukturen. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Mountpoints har du kunnet bruke i Windows i mange, mange år. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734 Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Etter min mening er dette "broken by design" i det minste i Windows 7 (som er det jeg er tvunget til å bruke i jobbsammenheng, privat bruker jeg chromeos, linux og android). Grunner til at jeg mener det er broken by design: 1. Man kan ikke bare flytte hele C:\Users\ , men må flytte flere underkataloger en for en. 2. Applikasjoner ser ut til å hardcoda pather i seg og skriver til disse på C:\ likevel. Eventuelt til andre underkataloger enn dem som er lett synlige (bilder, video, dokumenter) 3. Jeg opplever daglig at jeg kaster bort masse tid til å lete etter hvor det har blitt av filer som windows har lagt i en eller annen av disse "pseudokatalogene". På *nix deriverte systemer er det jo nærmest en "no brainer" å flytte hjemmekatalogene. 1. Jo det kan du. 2. Da er det veldig dårlig skrevet applikasjoner. Ingen grunn for at de ikke kan bruke win apier for å hente ut stien til standard mapper. 3. At du ikke vet hvor du lagrer filer sier kanskje mer om deg enn om Windows. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Dette har da Linux løst allerede tidlig på 90-tallet. Der har brukeren full kontroll på mye mer enn hvordan ting gjøres i Windows. Der kan en disk monteres som en egen mappe, slik at alt ser ut som om det ligger på en og samme disk i katalogstrukturen. Fysisk sett ligger alt på samme disken, når man bare har en disk i systemet. I Windows kan en fysisk disk no. 2 også monteres i en mappe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Hadde vært mer nyttig å skrive en artikkel om hvordan man tar backup i stedet for å flytte mapper til en annen partisjon. Å dele opp diskene mine i forskjellige partisjoner sluttet jeg med for 20 år siden. Tiltredes. For 20 år siden begynte man med eksterne disker som man brukte som backup. Tvilsome greier, men men. Lenke til kommentar
G Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 (endret) Partisjonering har jeg fått med meg at kan hjelpe litt på voldsom diskfragmentering, selv om det ikke er noe botemiddel. Men med SSD så blir jo fragmentering på disker ikke en så aktuell problemstilling mer. For 25 år siden så partisjonerte jeg disker helst for å kunne teste ut konfigurasjoner med boot-meny og det å kunne ha MS-DOS, OS/2 og Linux på samme disken. Den perioden var nyttig på en måte med det å forstå harddiskers virkemåte litt ihvertfall. Fysisk sett ligger alt på samme disken, når man bare har en disk i systemet.I Windows kan en fysisk disk no. 2 også monteres i en mappe. Da kunne artikkelen kanskje ha nevnt dette som en av flere mulige "veier til Rom". Jeg har lite problem med å forholde meg til disse stasjonsbokstavene som gis disker automatisk under Windows. Så det er vel derfor jeg aldri har lett etter en mulighet for å montere disk i mappe under Windows. Jeg er en bruker av Windows, og operativssystemet interesserer meg ikke så voldsomt mye sånn i utgangspunktet. En ting som visst skal fungere svært "dårlig" under Windows er å montere mange disker på forskjellig størrelse med den "samle disker"-funksjonen, etter hva jeg ihvertfall har lest rundt dette tidligere.. Kanskje de har greid å forbedre det, men jeg ser for meg at det kanskje blir en utfordring å kjøre en sånn "virtuell"-disk dersom en av diskene i samlingen skranter? Det å montere en disk som en folder/katalog møter ikke den samme utfordringen da det ikke er en virtuell disk, men bare en plasseringshenvisning. En folder er jo en egen selvstendig greie, akkurat som den ene disken som er montert opp i mot stinavnet til folderen. Endret 1. januar 2019 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå