Gå til innhold

Har opprettet enkeltpersonforetak, men har noen spørsmål rundt veien videre


Anbefalte innlegg

Har fått en god del henvendelser den siste tiden om å bidra som rådgiver. Jeg har derfor valgt å opprette enkeltpersonforetak for å kunne benytte meg av denne muligheten til en ekstrainntekt. Dette vil i førsteomgang kun bli for en periode frem til februar-mars. Det hele kom brått på så jeg har en del spørsmål rundt dette.

 

Første faktura jeg sender ut er på 45 000. Denne skal da faktureres uten mvs, og jeg trenger heller ikke tenke noe mer angående mva her?

 

Neste faktura blir om 14 dager, og da går jeg jo over 50 000 som er grensen. Da skal det slik jeg har forstått legges på moms på hele fakturaen, og ikke kun det beløpet som er over grensen. Men hvordan gjøres dette i praksis siden jeg ikke kan registrere meg i mva-registeret før fakturaen sendes ut?

 

Mottatt mva, når og hvordan betales dette inn fra meg?

 

Hvordan gjøres det rundt skatt?

 

Er det et enkelt program jeg kan benytte meg av for å registrere utgifter, fakturaer, mva osv? Ha oversikt over det meste med andre ord. Ønsker ikke bruke en formue på dette siden det i førsteomgang kun er oppdrag frem til februar-mars.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disclaimer: Jeg er ganske noob selv, så feil og mangler kan forekomme.

 

Første faktura jeg sender ut er på 45 000. Denne skal da faktureres uten mva, og jeg trenger heller ikke tenke noe mer angående mva her?

 

 

Riktig.

 

Neste faktura blir om 14 dager, og da går jeg jo over 50 000 som er grensen. Da skal det slik jeg har forstått legges på moms på hele fakturaen, og ikke kun det beløpet som er over grensen. Men hvordan gjøres dette i praksis siden jeg ikke kan registrere meg i mva-registeret før fakturaen sendes ut?

 

 

1) Når du sender ut faktura nr 2, så sender du ut den uten mva. Du bør da gjøre kunden oppmerksom på at mva blir fakturert separat i etterkant.

 

2) Så sender du "samordnet registermelding" hvor du fyller ut at du vil bli mva-registrert. Du skal der legge ved kopi av fakturaen som gjorde at du gikk over 50.000.

 

Mens du venter på at 2) skal bli godkjent, så må du gjøre som ved 1) ved alle nye fakturaer. Det tar fort en 14 dagers tid.

 

3) Når du har blitt registrert, sender du ut en tillegsfaktura som kun inneholder krav om mva til de du har gjort som 1) beskriver.

 

Mottatt mva, når og hvordan betales dette inn fra meg?

 

 

Du betaler mva 6 ganger i året, for to mnd av gangen. For januar og februar er vel fristen 10. april. Dette meldes enten inn gjennom regnskapssystemet du bør ha, eller direkte hos altinn. Du får da kid og kontonr pengene skal overføres til.

 

Hvordan gjøres det rundt skatt?

 

 

Jeg har et as selv og kan ikke nok om enk til å uttale meg. En god start er å gå til https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/

 

Er det et enkelt program jeg kan benytte meg av for å registrere utgifter, fakturaer, mva osv? Ha oversikt over det meste med andre ord. Ønsker ikke bruke en formue på dette siden det i førsteomgang kun er oppdrag frem til februar-mars.

Jeg bruker fiken.no Det er flere andre du også kan bruke. Jeg har kun erfaring med fiken, så jeg vet ikke hva som er best. Du er ikke pålagt å bruke et regnskapssystem som fiken, men for oss som ikke kan så mye er det til stor hjelp.

 

Kan forøvrig anbefale å gå på kurs hos skatteetaten https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/ny-som-naringsdrivende/kurs/

 

Edit: Forresten så tror jeg du må fortsette å sende inn mva-melding og andre ting i lengere tid selv om du slutter med foretaket ditt i mars. Dette er ikke noen stor greie, men skatteetaten kan gi deg kjipe mulkter om du unnlater å sende inn det du skal.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Det stemmer. Du kan i utgangspunktet ikke mva registrere deg før du har opprettet faktuaraen som gjør at du bikker 50k. Men hvis du er sikker på at denne fakturaen skal sendes så tror jeg du kan fohåndsregistrere deg. Dog krever Altinn en kopi av denne fakturaen under søknaden om registrering.

 

Du fil ikke få tilbake noe moms hvis du ikke har hatt noen utgifter som kan knyttes til firmaet. Du skal altså legge på 25% moms på det beløpet du i utgangspunktet skal fakturere. Men IKKE før du har fått søknaden hos Altinn godkjent. Det har du ikke lov til.

 

Jeg bruker selv Fiken.no og det er helt supert. For 790 kroner så tar dem hele prosessen med mva registrering for deg mener jeg å huske. Du kan også knytte fiken.no til Altinn slik at du sender momsinnmeldingene med et tastetrykk eller to. Når næringsoppgave for enkeltperonforetak skal sendes inn (en gang i året) så gjør du enkelt dette via fiken også.

Lenke til kommentar

Supert.

 

Da står jeg igjen med problemstillingen rundt skatt og eventuelle utgifter.

 

Kan jeg endre mitt nåværende skattekort til å inkludere forventet inntekt fra foretaket, eller må jeg forskuddsbetale skatt?

 

Hva med utgifter forbundet med bil de dagene jeg skal på vakt? Har rundt 70 km hver vei å kjøre, kan dette trekkes i fra? Om så, hvordan skal dette dokumenteres? Kan det gjøres så enkelt som å fylle full tank for så føre det som en utgift og ta vare på kvitteringen?

 

En annen ting er bruk av laptop og arbeidsklær. Jeg er lite lysten på å bruke min personlige laptop til denne jobben. Er dette noe en kan kjøpe inn og føre som en utgift? Samme gjelder forøvrig arbeidstøy.

 

Er regnestykket så enkelt som at utgifter trekkes fra og det en så sitter igjen med er skattbar inntekt? Hvordan tar det seg i så fall ut om en velger å avvikle enkeltpersonsforetaket på et sener tidspunkt, hva skjer da med de verdiene som er igjen i form av arbeidstøy og eventuelt en laptop? Nå har jeg ikke tenkt å avvikle det, men kom til å tenke på det om det viser seg at det ikke blir noen nye oppdrag etter mars måned.

Lenke til kommentar

Supert.

 

Da står jeg igjen med problemstillingen rundt skatt og eventuelle utgifter.

 

Kan jeg endre mitt nåværende skattekort til å inkludere forventet inntekt fra foretaket, eller må jeg forskuddsbetale skatt?

 

 

Nei, les denne https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/forskuddsskatt/forskuddsskatt-for-enkeltpersonforetak/

 

Hva med utgifter forbundet med bil de dagene jeg skal på vakt? Har rundt 70 km hver vei å kjøre, kan dette trekkes i fra? Om så, hvordan skal dette dokumenteres? Kan det gjøres så enkelt som å fylle full tank for så føre det som en utgift og ta vare på kvitteringen?

 

 

Nei, på ingen måte. Les denne https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/skatt/yrkesbil/

 

Men ja, du får trukkes fra kostnader du har med å bruke privat bil i næring - bare i mye mer ordnede former.

 

En annen ting er bruk av laptop og arbeidsklær. Jeg er lite lysten på å bruke min personlige laptop til denne jobben. Er dette noe en kan kjøpe inn og føre som en utgift? Samme gjelder forøvrig arbeidstøy.

 

 

Nå vet ikke jeg hva slags yrke du har. Dersom du er tømmerhogger så får du trukket fra klær du trenger til å utføre yrket, da disse ikke er egnet til privat bruk. Dersom du er økonom og føler du må ha fin skjorte så får man ikke trukket fra denslags.

 

Ang laptopen så tror jeg man i ENK må sette en viss prosentdel på næring og resten på privatbruk. Da kommer det an på hvor stort behov du har i næringen din til pc. Jeg har som programmerer et stort behov på pc, andre yrker har ikke så stort.

 

Poenget er uansett at den delen som inngår i næring kan føres som utgift i næring. Et stort unntak som mange henger seg opp i er dog utgifter som du ellers har, dvs til normale klær, mat, etc.

 

Igjen, anbefaler skatteetatens kurs. De går igjennom dette.

 

Er regnestykket så enkelt som at utgifter trekkes fra og det en så sitter igjen med er skattbar inntekt? Hvordan tar det seg i så fall ut om en velger å avvikle enkeltpersonsforetaket på et sener tidspunkt, hva skjer da med de verdiene som er igjen i form av arbeidstøy og eventuelt en laptop? Nå har jeg ikke tenkt å avvikle det, men kom til å tenke på det om det viser seg at det ikke blir noen nye oppdrag etter mars måned.

Grovt sett så er det modellen ja, men ingen ting er så enkelt. Man må følge de regler som er på ulike områder.

 

Ved avvikling så antar jeg du må selge det som er av verdier i ENK'et. Enten til deg selv eller andre. Ikke siter meg på dette :-/

 

 

Anbefaler at du googler og leser det du finner. Spesielt på skatteetatens og andre offentlige aktørers sider. Skatte-abc er også en kjekk ting å slå opp i når du lurer på ting.

 

Edit1: Fikset stavefeil

Edit2: Fikset stavefeil i edit1

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Supert.

 

Da står jeg igjen med problemstillingen rundt skatt og eventuelle utgifter.

 

Kan jeg endre mitt nåværende skattekort til å inkludere forventet inntekt fra foretaket, eller må jeg forskuddsbetale skatt?

 

Hva med utgifter forbundet med bil de dagene jeg skal på vakt? Har rundt 70 km hver vei å kjøre, kan dette trekkes i fra? Om så, hvordan skal dette dokumenteres? Kan det gjøres så enkelt som å fylle full tank for så føre det som en utgift og ta vare på kvitteringen?

 

En annen ting er bruk av laptop og arbeidsklær. Jeg er lite lysten på å bruke min personlige laptop til denne jobben. Er dette noe en kan kjøpe inn og føre som en utgift? Samme gjelder forøvrig arbeidstøy.

 

Er regnestykket så enkelt som at utgifter trekkes fra og det en så sitter igjen med er skattbar inntekt? Hvordan tar det seg i så fall ut om en velger å avvikle enkeltpersonsforetaket på et sener tidspunkt, hva skjer da med de verdiene som er igjen i form av arbeidstøy og eventuelt en laptop? Nå har jeg ikke tenkt å avvikle det, men kom til å tenke på det om det viser seg at det ikke blir noen nye oppdrag etter mars måned.

Hvis du er lønnsmotaker ved siden av enkeltpersonforetaket (som meg) så trenger du i utgangspunktet ikke å tenke på dette med skatt. Du oppgir hva du har omsatt for samt overskudd etc. i næringsoppgaven du sender inn årlig. Har du et overskudd på feks. 100.000 kroner (etter at utgifter er trukket fra) så blir du trukket skatt for dette beløpet. Du bør altså sette av rundt 30 prosent av forventet overskudd som dekker en evt. restskatt som dukker opp da skattekortet ditt ikke har tatt høyde for denne inntekten. 

 

Angående utgifter så mener jeg de fleste i dag kan utgiftsføre en laptop eller en pc. I dag trenger de fleste dette for å drive et foretak. Altså typisk kontorting som pc, en skriver, permer og papir etc. 

 

La oss si du fakturerer for totalt 100.000 kroner inkl. moms på ett år. Hvis du feks. har investert i utstyr som kan avskrives på totalt 50.000 kr. inkl. moms. så sitter du igjen med et overskudd på 50.000 kroner som du skal skatte av. 

 

Av utgiftene på 50.000 kr. inkl.moms så vil du få tilbake momsen. Du vil altså få tilbake 12.500 kroner totalt på momsen. Dette kan du evt. sette av slik at disse kan gå til å betale hele eller deler av skatten din feks. 

 

_____________

 

Personlig driver jeg et enkeltpersonforetak ved siden av en fast jobb som jeg har og en strøjobb som begge er lønnede stillinger. Enkeltpersonforetaket drives mest som en slags hobby og slik det er i dag så prøver jeg å kjøre dette foretaket uten overskudd. Jeg kjøper altså inn like mye som jeg fakturerer for og da slipper man skatt og man fpr i tillegg tilbake 25% på alle utlegg. 

 

Hadde jeg drevet dette som et eneste firma så hadde jeg så klart tenkt annerledes, men du verden så gøy og rusle inn på Elkjøp og vite at man kan handle ting som kan skrives av på ca. halv pris. 

 

For momsen får man tilbake (25%) og man slipper skatt (ca. 30%). Så faktisk over halv pris. :) 

Lenke til kommentar

Masse bra informasjon her, takk for det.

 

Fiken som er nevnt over her, er der system for å legge inn kjøp av arbeidsklær, bruk av bil osv direkte her på en enkel måte for refusjon av mva på feks laptop eller trekke fra utgiftene direkte på omsetningen?

 

Kjøpes feks laptop som privat og en får refundert mva, eller kjøper dere det direkte til firmaet hos feks komplett bedrift eller tilsvarende der mva alt er trukket fra?

Lenke til kommentar

Masse bra informasjon her, takk for det.

Fiken som er nevnt over her, er der system for å legge inn kjøp av arbeidsklær, bruk av bil osv direkte her på en enkel måte for refusjon av mva på feks laptop eller trekke fra utgiftene direkte på omsetningen?

Kjøpes feks laptop som privat og en får refundert mva, eller kjøper dere det direkte til firmaet hos feks komplett bedrift eller tilsvarende der mva alt er trukket fra?

Ja, fiken.no kan brukes til det du forespør.

 

Du betaler alltid moms på det du kjøper (Hvis jeg har skjønt det riktig), men på feks. Komplett bedrift kan du velge å se prisene uten moms.

Lenke til kommentar

Første faktura jeg sender ut er på 45 000. Denne skal da faktureres uten mvs, og jeg trenger heller ikke tenke noe mer angående mva her?

 

Neste faktura blir om 14 dager, og da går jeg jo over 50 000 som er grensen. Da skal det slik jeg har forstått legges på moms på hele fakturaen, og ikke kun det beløpet som er over grensen. Men hvordan gjøres dette i praksis siden jeg ikke kan registrere meg i mva-registeret før fakturaen sendes ut?

 

Er disse to fakturaene til samme mottaker? Det kan være et problem. Skatteetaten liker det ikke.

Lenke til kommentar

Det er en stund siden jeg har sett på dette, men mener å huske at det kan være et problem at man ikke dokumenterer ulike oppdragstakere når man registrerer seg i mva-registeret. Man risikerer at skatteetaten ikke godkjenner og sier at man er arbeidstaker. Skatteetaten gjør den totalvurdering. Du kan lese litt om temaet her:

 

https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/handboker/merverdiavgiftshandboken/2018/M-2/M-2-1/M-2-1.4/

Lenke til kommentar

Ja, det er jo denne ene kunden som gir meg inngangen og muligheten til å prøve å se om det kan fungere å drive for seg selv.

 

Målet er jo at dette skal åpne nye muligheter å gi nye kunder ved at jeg får vist meg frem i denne første jobben. Har alt for en forespørsel fra et annet firma for oppdrag i februar, men ikke noe er avklart her.

Lenke til kommentar

Du kan bruke hvilken konto du vil, men det anbefales at du åpner en egen konto til foretaket med et evt. debet kort. Det har vertfall jeg gjort. 

 

Men som nevnt, du må ikke. 

 

Jeg sendte inn min første moms melding med fiken i går. Det gikk som en drøm. Får tilbake 8.200 kroner på momsen for november-desember. Handlet litt før jul seru :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...