Gå til innhold

Amnesty International mener Twitter-trakassering av kvinner utfordrer menneskerettighetene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med trakassering av hvite, streite menn, da? Men seriøst, dette er bare en del av det ultimate målet; mer kontroll over ytring på nett. Minst mulig ytringsfrihet. Det er ikke lenge før det blir slik som i UK, der man får politiet på døra om man sier noe på nettet som ikke andre er enig i eller liker. Da er det mer og mer aktuelt med VPN, er det jeg får inntrykk av.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Undersøkelser viser at menn er mer utsatt for trakassering på nett enn kvinner, men alt fokus rettes mot kvinners problemer med trakassering.

Overall, men are somewhat more likely to experience any form of harassing behavior online: 44% of men and 37% of women have experienced at least one of the six behaviors this study uses to define online harassment.

http://www.pewinternet.org/2017/07/11/online-harassment-2017/

Synes vel kanskje også at man bør heve seg over slengbemerkninger på nett og ikke lage et stort "samfunnsproblem" ut av det.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Innrømmer at jeg ikke har lest Amnesty International sin rapport, men "problematiske eller trakasserende" trigger meg.

Slik ordbruk brukes veldig ofte for å strekke sannheten.  Var f.eks. 7.09% "problematiske" 0.01% trakasserende?

Vi kjenner den samme teknikken fra politikerne.  Visste du f.eks. at det skjedde over 700.000 voldtekter av barn og annet i Norge i år?

Altså.. (voldtekter av barn) eller (annet) må det leses som, og 699.999 handlet om annet.

I artikkelen til digi.no så kan vi se at bare "problematiske eller trakasserende" eller ordet "trakasserende" brukes.  Altså ordet "problematiske" er det som forsvinner hvis man skriver redaksjonelt materiale.

Så hva betyr egentlig dette?  Var det mange trakasserende meldinger eller ikke?  Hvem vet, det er ikke nok informasjon i artikkelen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det en menneskerettighet å bruke twitter?

Det er ikke bruken av Twitter som er spørsmålet her, men trakassering.

Når det er sagt, hva er grunnen til at enkelte grupper tilsynelatende blir trakassert mer enn andre? Kan det ha med noe annet enn kjønn eller hudfarge å gjøre? Kan de f.eks. være overrepresentert innenfor enkelte politiske retninger som skaper flere negative tilbakemeldinger? Altså, at det er f.eks. politikken og ikke selve personen som er hovedmålet?

Kan det eventuelt være at enkelte grupper i større grad har en tendens til å selv oppføre seg ufint eller kanskje ordlegge seg "splittende" og provoserende?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er sagt, hva er grunnen til at enkelte grupper tilsynelatende blir trakassert mer enn andre? Kan det ha med noe annet enn kjønn eller hudfarge å gjøre? Kan de f.eks. være overrepresentert innenfor enkelte politiske retninger som skaper flere negative tilbakemeldinger? Altså, at det er f.eks. politikken og ikke selve personen som er hovedmålet?

Kan det eventuelt være at enkelte grupper i større grad har en tendens til å selv oppføre seg ufint eller kanskje ordlegge seg "splittende" og provoserende?

Spot on fra en storforbruker av skjellsord :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Problematisk eller trakasserende" :p

Det er interessant å merke seg at det virker som 80 % av meldingene som nevnes som "problematisk eller trakasserende" var "problematiske", og at grenseverdien for "problematiske" meldinger virker å være "sårende". 

https://decoders.amnesty.org/projects/troll-patrol/findings#inf_12

Ellers er det spesielt, men langt fra nytt, at en fokuserer så voldsomt på "problematiske" meldinger til kvinner, fremfor tilsvarende meldinger generelt. En har tross alt funnet at kvinner ikke utsettes for mer trakassering på internett enn menn, og jeg synes det er påfallende hvordan en del likevel velger å late som dette særlig rammer kvinner. 

Lenke til kommentar

Ellers er det spesielt, men langt fra nytt, at en fokuserer så voldsomt på "problematiske" meldinger til kvinner, fremfor tilsvarende meldinger generelt. En har tross alt funnet at kvinner ikke utsettes for mer trakassering på internett enn menn, og jeg synes det er påfallende hvordan en del likevel velger å late som dette særlig rammer kvinner.

Jeg tror det brukes som et våpen i kjønnskampen. Kvinner skal framstilles som spesielt sårbare og som ofre i flest mulig sammenhenger. Samtidig blir menn demonisert og framstilt som overgripere.

Lenke til kommentar

Jeg tror det brukes som et våpen i kjønnskampen. Kvinner skal framstilles som spesielt sårbare og som ofre i flest mulig sammenhenger. Samtidig blir menn demonisert og framstilt som overgripere.

Det er sikkert en del av det. Samtidig virker det som det å peke på slemme meldinger på internett er en effektiv måte for folk som ikke nødvendigvis selv har så mye å fare med til å avfeie all kritikk og motargumenter, ved å peke på den lille andelen som driver med netthets heller enn å svare på den saklige kritikken.

Som andre nevner her inne kan det virke som en del i det ene øyeblikket selv oppfører seg dårlig og sprer egen "skit", for så i neste være "forskrekket" over alt det fæle på nettet. Her synes jeg Dagbladets Ida Jackson var uovertruffen, der hun i løpet av under et døgn ble sitert i et intervju der hun kaller alle som ikke er feminister idioter, for så å få en kommentar på trykk der hun snakker om netthets mot kvinner:

Fredag:

- Det er bare idioter som ikke er feminister

Lørdag:

Rosabloggernes hårreisende kommentarfelter er en del av et større problem med å være synlig kvinne på nett.

https://www.dagbladet.no/kultur/det-er-bare-idioter-som-ikke-er-feminister/60546335

https://www.dagbladet.no/kultur/rosablogging-edder-og-e-galle/60160865

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...