Gå til innhold

Professor: Norge mangler et aktivt nettpoliti som forebygger vold og drap

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ønsker vi å ha et politi som sitter og leser alle nettinnlegg i sanntid? Skal leserne av slike innlegg forholde seg passive da? Og bare la politiet gjøre jobben sin? Jeg synes det sender helt feil signaler. Akkurat som når man er først ute til en ulykke så burde man som privatperson og samfunnsmedlem aktivt delta i redningsarbeid og varsle politi og nødetater. Så får politivakta vurdere alvorligheten og eventuelt rykke ut. Vi vet jo fra før at politiet har begrensede ressurser og jeg ser bare ikke for meg at det skal være god ressursfordeling å sette en politistyrke til å "overmoderere" på nettet i tilfelle det skulle dukke opp noe alvorlig. Dette må folk selv klare å varsle om.

Hvis det er noe vi burde lære her så er det kanskje at politiets døgnåpne 112 og 02800-tjenester bør være lettere å nå via nettet, med mulighet for linking til nettfora osv.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ønsker vi å ha et politi som sitter og leser alle nettinnlegg i sanntid? Skal leserne av slike innlegg forholde seg passive da? Og bare la politiet gjøre jobben sin? Jeg synes det sender helt feil signaler. Akkurat som når man er først ute til en ulykke så burde man som privatperson og samfunnsmedlem aktivt delta i redningsarbeid og varsle politi og nødetater. Så får politivakta vurdere alvorligheten og eventuelt rykke ut. Vi vet jo fra før at politiet har begrensede ressurser og jeg ser bare ikke for meg at det skal være god ressursfordeling å sette en politistyrke til å "overmoderere" på nettet i tilfelle det skulle dukke opp noe alvorlig. Dette må folk selv klare å varsle om.

Hvis det er noe vi burde lære her så er det kanskje at politiets 112-tjeneste bør være lettere å nå via nettet.

Jeg regner med at det ikke er snakk om at de skal sitte og lese alt i sanntid, men at de skal være tilgjengelige for publikum hele døgnet i tilfelle noen har noe de ønsker å rapportere eller lignende.

Altså litt som politiet fungerer ellers: De patruljerer jo rundt omkring og tar oppdrag, men de sitter også klare til å ta imot henvendelser fra publikum.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Dette er vel enda en sak hvor veien til helvette er brolagte med gode intensjoner. Politiet driter i deg og meg. De er kun interesserte i å adlyde sin oppdragsgiver og beskytte den. Dette handler kun om sensur og ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Dette er vel enda en sak hvor veien til helvette er brolagte med gode intensjoner. Politiet driter i deg og meg. De er kun interesserte i å adlyde sin oppdragsgiver og beskytte den. Dette handler kun om sensur og ikke noe annet.

Hva mener du med "politiet"? Hvem er "de"? Hvem er oppdragsgiver? Hvem ønsker sensur, og hvorfor?

Lenke til kommentar

Hva mener du med "politiet"? Hvem er "de"? Hvem er oppdragsgiver? Hvem ønsker sensur, og hvorfor?

Staten er oppdragsgivere via justisdepartementet, venstresiden "langt til venstre" ønsker sensur, så ingen kan motsi venstresiden med sine konspirasjonsteorier ifølge dem selv.

Lenke til kommentar

Staten er oppdragsgivere via justisdepartementet, venstresiden "langt til venstre" ønsker sensur, så ingen kan motsi venstresiden med sine konspirasjonsteorier ifølge dem selv.

Men hvem er "politiet"? Hver enkelt politibetjent?

Og med "venstresiden" mener du Høyre og FrP da eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Men hvem er "politiet"? Hver enkelt politibetjent?

Og med "venstresiden" mener du Høyre og FrP da eller?

Hver enkelt politibetjent utfører sin arbeidsoppgave og de fleste reflekterer nok ikke over de beslutninger og prioriteringer som gjøres. Heldigvis finnes det unntak som forlater dette regimet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...