joemu24 Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Hei! Jeg har en ide om en bedrift som jeg skal drive på siden av et studie. Det er nettbasert og går ut på å coache klienter innenfor fitness via internett. Er meg og to andre, men vil lurer på hvordan vi kan ta i bruk skatteparadis som f.eks Puerto Rico og Bahamas. Kan man etablere en nettbasert bedrift i f.eks bahamas og drive den fra Norge? Planlegger å få meg statsborgerskap i Bahamas i løpet av de neste årene, noe som innebærer å kjøpe en bolig til minimum 500 000 dollar, rundt 4-4.5 millioner nok. Spsm er da som følger: Er det lovelig å starte en nettbasert bedrift i bahamas og drive den fra Norge? Og vil jeg da måtte forholde meg til Bahmas sine skattelover eller vil skatteetaten blande seg inn og, siden jeg bor i Norge. Hvis jeg skal ta lønn, hvordan kan jeg da unngå å skattes i Norge? Takk! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 I utgangspunktet har du skatteplikt til Norge når du bur her i landet (oppheld seg her i meir enn 183 dagar i året). Norge har skatteavtale med andre land, som gjer at at skatteetaten ikkje krever inn norsk skatt der det er avtalt at nordmenn kan betale lokal skatt i staden for. I tillegg så vil det være grunnlag for skatteplikt dersom selskapet blir administrert frå Norge, sjølv om all verdiskaoninga skjer i utlandet. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 Slike som deg er ikke ukjent for skattemyndighetene, så det finnes selvsagt ingen lette smutthull du kan benytte deg av. 5 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 30. desember 2018 Del Skrevet 30. desember 2018 Det er nettbasert og går ut på å coache klienter innenfor fitness via internett. Finnes vel allerede myriader av slike gjør det ikke? Lenke til kommentar
n0mad Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Ingen lett maate aa gjoere dette paa, eller i hvert fall ingen enkel lovlig maate. Sett opp et AS i Norge, og skriv av kostnader, du betaler ikke mye skatt. Offshore setup koster ogsaa mye, sannsynligvis mer enn du betaler i skatt til Norge. 1 Lenke til kommentar
joemu24 Skrevet 14. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2019 Ok, så om jeg oppeholder meg mindre enn 183 dager i Norge i året, så er jeg ikke skattepliktig der. Om jeg har et firma I Bahamas og alle pengene tjenes fra Bahamas trenger jeg ikke å betale skatt til skatteetaten på verken bedriftsskatt eller inntekt? I utgangspunktet har du skatteplikt til Norge når du bur her i landet (oppheld seg her i meir enn 183 dagar i året).Norge har skatteavtale med andre land, som gjer at at skatteetaten ikkje krever inn norsk skatt der det er avtalt at nordmenn kan betale lokal skatt i staden for.I tillegg så vil det være grunnlag for skatteplikt dersom selskapet blir administrert frå Norge, sjølv om all verdiskaoninga skjer i utlandet. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Ok, så om jeg oppeholder meg mindre enn 183 dager i Norge i året, så er jeg ikke skattepliktig der. Nei, det er ikke riktig. I følge skatteetaten må du ha varig bosatt deg i utlandet. Da må du i en periode på tre år aldri oppholde deg i norge mer enn 61 dager pr år. Du eller samboer/ektefelle eller barn kan ikke eie, leie eller disponere bolig i norge. Hvis du flytter nå er du alikevel skattepliktig til og med 2022 - forutsatt at du tilfredsstiller kravene og at skatteetaten aksepterer din dokumentasjon. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/flyttet-til-eller-fra-Norge/ 2 Lenke til kommentar
joemu24 Skrevet 14. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2019 Takk for svar! Lurer på, om jeg begynner med å tilby å sende treningsprogrammer via email i bytte mot et par hndre kroner, er jeg nødt til å starte en bedrift? Er det lurere å starte enkeltmannsforetak? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Så lenge det kan kalles hobby, så trenger du i hvert fall ikke starte bedrift. Les her https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende2/ for nærmere info. Definisjonen av næringsvirksomhet er sånn ca "den som for egen regning og risiko driver en vedvarende virksomhet som er egnet til å gi nettoinntekt". Så lenge du ikke tilfredsstiller den definisjonen så er det hobby. Dvs nå er det åpenbart hobby, når du har solgt 3 treningsopplegg er det også hobby. Når du selger 100 treningsopplegg om dagen og omsetter for 10 mill er det næring. Hvor grensen går skal jeg ikke gjette på, ta kontakt med skatteetaten når du har et såpass omfang at du er usikker. Jeg tror du gjør lurt i å droppe skattetriksingen og heller fokuserer på å få størst mulig inntekt. Så lenge du er i norge er det en rekke støtteordninger for nye bedrifter, de får du ikke glede av om du rømmer til en sydhavsøy. 1 Lenke til kommentar
n0mad Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 (endret) Ogsaa, naar du er i Norge, kan du skrive av mye mer f.eks. kontor i egen bolig, pc, internett mm. Det er vanskeligere dersom du har et selskap offshore. I tillegg kan det vaere greit at all informasjon finnes paa norsk og enkelt via web. Mange andre land har mye vanskelige system, og f.eks. Kypros og Malta har slik informasjon (og mye mindre tilgjengelig) paa sine respektive spraak. Saa du betaler mye for aa ha en regnskapsfoerer/advokat for aa gjoere alt for deg. Vi har begge deler (ikke fra Norge), men det er ikke noen voldsom skattefordel med offshore hvis du gjoer det lovlig. Endret 14. januar 2019 av n0mad 1 Lenke til kommentar
joemu24 Skrevet 14. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2019 Ok. Lurer også på dette med visum og skatt. Om jeg skulle få 10 års visum i f.eks Forente Arabiske Emirater, og jeg starter min bedrift i Dubai, vil jeg da være skattpliktig til Norge? Jeg oppeholder meg selvfølgelig bare i Forente Arabike Emirater, og alle pengene vil selvfølgelig bli tjent i De Forente Arabiske Emirater. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Fint hvos du faktisk leser denne https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/flyttet-til-eller-fra-Norge/ som jeg postet tidligere. Se under "Opphør av skattemessig bosted ved utflytting fra Norge (emigrasjon)" Der står det blandt annet Har du bodd i Norge i til sammen 10 år eller mer før det inntektsåret du tar fast opphold i utlandet, kan det skattemessige bosted i Norge først opphøre etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det året du tok fast opphold i utlandet. 1 Lenke til kommentar
n0mad Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 (endret) Ja, jeg flyttet fra Norge og maatte betale skatt til Norge i 3 aar (men til et land med skatteavtale, saa foelgen ble egentlig bare at jeg maatte fylle ut selvangivelsen hvert aar). Jeg kunne heller ikke eie bolig i Norge. Jeg sendte et brev og fikk bekreftet at i mitt tilfelle var jeg utvandret, siden jeg noen ganger jobbet i Norge og bodde det ifbm. pendling og familiebesoek, og la frem flybilletter of regninger jeg hadde mottatt i mitt navn i utlandet. Naa faar jeg ikke selvangivelse lenger, men det tok 4 aar (flyttet i januar aar1, og siste skattemelding mottat 4 aar etterpaa). Vi har selskap baade her jeg bor naa og i et tredjeland (Hong Kong), men fullt lovlig og ingenting lureri. Men hadde i mange aar bare selskap her, og det var billigere, selv med "norsk" skattenivaa. F.eks. i Hong Kong maa du ha revisor, company secretary, kontor mm. og til syvende og sist betaler du skatt der du bor, saa det er ingen besparelse saann sett. Hvis du aapner selskap i aapenbare skatteparadis som RAK Freezone e.l. er det mange som ikke aksepterer fakturarer fra deg, og det har lite kredibilitet siden de har lite krav til regnskap ... i tillegg har det ingen fordel med mindre du ogsaa har opphold i landet (du betaler fortsatt skatt der du er skattemessig bosatt). Endret 15. januar 2019 av n0mad 3 Lenke til kommentar
joemu24 Skrevet 16. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2019 Ok. Så det vil gå 3 år før jeg ikke har skatteplikt i Norge? Hva om jeg inndrar mitt Norske satsborgerskap og kjøper en bolig til 500 000USD (Som er kravet der for å få permanent opphold der). Vil jeg da automatisk bli skattepliktig til Bahamas da? Ja, jeg flyttet fra Norge og maatte betale skatt til Norge i 3 aar (men til et land med skatteavtale, saa foelgen ble egentlig bare at jeg maatte fylle ut selvangivelsen hvert aar). Jeg kunne heller ikke eie bolig i Norge. Jeg sendte et brev og fikk bekreftet at i mitt tilfelle var jeg utvandret, siden jeg noen ganger jobbet i Norge og bodde det ifbm. pendling og familiebesoek, og la frem flybilletter of regninger jeg hadde mottatt i mitt navn i utlandet. Naa faar jeg ikke selvangivelse lenger, men det tok 4 aar (flyttet i januar aar1, og siste skattemelding mottat 4 aar etterpaa). Vi har selskap baade her jeg bor naa og i et tredjeland (Hong Kong), men fullt lovlig og ingenting lureri. Men hadde i mange aar bare selskap her, og det var billigere, selv med "norsk" skattenivaa. F.eks. i Hong Kong maa du ha revisor, company secretary, kontor mm. og til syvende og sist betaler du skatt der du bor, saa det er ingen besparelse saann sett. Hvis du aapner selskap i aapenbare skatteparadis som RAK Freezone e.l. er det mange som ikke aksepterer fakturarer fra deg, og det har lite kredibilitet siden de har lite krav til regnskap ... i tillegg har det ingen fordel med mindre du ogsaa har opphold i landet (du betaler fortsatt skatt der du er skattemessig bosatt). Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Om du blir skattepliktig til Bahamas kan godt tenkes, det ville jo vært naturlig. Men jeg ser ingen krav til statsborgerskap til Norge for å være skattepliktig til Norge. Så vidt jeg kan skjønne er du fortsatt skattepliktig til Norge i tre år, samt evt til Bahamas i tillegg. Lenke til kommentar
n0mad Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Tror du blander i sammen statsborgerskap og skattemessig bosted/opphold. F.eks. er jeg norsk statsborger, og kommer sikkert alltid til aa vaere det, men har ikke bodd i Norge paa mange aar. Jeg betaler ikke skatt til Norge, har ikke krav paa trygd etc. Jeg betaler skatt her jeg bor, som er rett og rimelig siden det er her jeg "forbruker" tjenester og offentlig tilbud. Du kan faa opphold i Bahamas, men tror ikke du faar pass saa fort. Du kan heller ikke gjoere deg selv statsloes ved aa frasi deg ditt norske statsborgerskap, uten at du har et annet. Mange av disse landene har heller ikke null skatt, men de har teritorial taxation. F.eks. vil et selskap i Hong Kong betale skatt paa handel i/med Hong Kong, men ikke paa inntekt utenfor territoriet. Du betaler gjerne mer skatt paa kjoep/salg av eiendom, og maa betale mange ting som er gratis i Norge for egne penger. Mange land har tilsvarende skatteordninger. Du kan f.eks. bo i et land som ikke skatter paa inntekt tjent utenfor landet (via ditt eget utenlandske selskap), og ha et selskap i et land som ikke skatter paa inntekt tjent utenfor det landet. Saa du finner et land aa bo i som passer med del 1, og oppretter et selskap i et land som passer med del 2 og fakturerer andre kunder rundt om i verden via ditt eget selskap. Det finnes mange frisoner rundt om i verden, og mange merkelige regler som Portugal, Spania osv. hvor du for en begrenset periode (6-10 aar) kan tjene penger utenlands uten aa skatte for dem. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå