Gå til innhold

Chili fikk medhold av departementet: Utsetter Fri Data-vedtak til februar


Anbefalte innlegg

Har hatt abonnent hos Chilli siden de startet med fri data å jeg er veldig fornøyd.

Jeg bruker ikke abonnementet som erstatning for bredbåndet hjemme, men heller som et supplement ettersom jeg sitter med en uhorvelig treg bredbåndslinje (5Mbps) uten mulighet for oppgradering.

Kan nå se Netflix i kvaliteten jeg betaler for, og bruke mobilen som hotspot til laptopen visst jeg laster ned spill på gaming riggen.

Tror på det meste at jeg har brukt 150-160GB på en måned, så om de setter grensen til 200GB hadde ikke gjort meg noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du trenger ca 300GB i mnd er det jo en mulighet å se på ICE sin løsning med 12nmd binding og 4G ruter med på kjøpet. Inkluderer også data rollover.

 

Trekker man fra prisen på smartruteren som man får gratis (verdi 1995,-) og med 6 mnd halv pris, betaler man 433,- for 300GB i mnd på de første 12mnd.

 

Lurt å teste først, man får 30 dager returrett da de ikke har god hastighet alle steder.

 

Vurderer det selv da jeg trenger bedre hastighet til visse ting, enn bredbåndet jeg sitter på har.

Hadde ville ventet til februar med noe binding da det er rykter om at telia/ice kommer med noen godsaker i januar. erlige kundebehandlere fraråder og folk til å binde seg til mobile bredbands avtaler

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde ville ventet til februar med noe binding da det er rykter om at telia/ice kommer med noen godsaker i januar. erlige kundebehandlere fraråder og folk til å binde seg til mobile bredbands avtaler

 

Nice, visste jeg ikke.

 

Hvorfor skal man ikke binde seg når man får 1994,- i avslag på ruter og halv pris i 6 mnd? Hadde blitt forbannet om jeg IKKE fikk det tilbudet, når det eksisterer. Prisene på selve bredbåndet går jo ned om porteføljen gjør det uansett.

 

Den kundebehandleren som ikke hadde gitt meg det tilbudet, hadde vært den uærlige i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Har hatt abonnent hos Chilli siden de startet med fri data å jeg er veldig fornøyd.

Jeg bruker ikke abonnementet som erstatning for bredbåndet hjemme, men heller som et supplement ettersom jeg sitter med en uhorvelig treg bredbåndslinje (5Mbps) uten mulighet for oppgradering.

Kan nå se Netflix i kvaliteten jeg betaler for, og bruke mobilen som hotspot til laptopen visst jeg laster ned spill på gaming riggen.

Tror på det meste at jeg har brukt 150-160GB på en måned, så om de setter grensen til 200GB hadde ikke gjort meg noe.

Har også samme bedritne bredbåndslinje, og har brukt abonnementet på samme måte som deg, kjøpte også ett til dattera så hu kunne bruke sine egne enheter utenom mitt. Som jenter flest så kasta hu seg over og dro lett på 220GB på 19 døgn, da var det bråstopp, så nå bruker hu bredbåndet på 5Mb, og jeg holder meg i tøylene og prøver å holde meg under 200. Problemet er at nå er alle med stort forbruk borte, og Chilli legger grensen etter det som kalles gjennomsnittelig forbruk, da alle som dro snittet opp er borte skal man ikke se bort fra at grensen er lavere neste mnd. Da begynner dette å bli en parodi av hva de proklamerte i mai, men hvor blir det av konkurrentene......trodde ICE skulle kaste seg på bølgen og sørge for litt press. Ser dårlig ut enn så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nice, visste jeg ikke.

 

Hvorfor skal man ikke binde seg når man får 1994,- i avslag på ruter og halv pris i 6 mnd? Hadde blitt forbannet om jeg IKKE fikk det tilbudet, når det eksisterer. Prisene på selve bredbåndet går jo ned om porteføljen gjør det uansett.

 

Den kundebehandleren som ikke hadde gitt meg det tilbudet, hadde vært den uærlige i denne sammenhengen.

Trur di mener man ikke skal binde seg til mobile avtaler di har nå da prisene kansje endres radikalt og da sitter ma nder med telia/ice avtaler for dyrere priser.  Ikke vet jeg. jeg venter i spenning selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, kjenner at det blir litt mye styr nå. Har vært meget fornøyd kunde i 6 måneder, men nå blir det jo både dyrere og ikke minst mer irriterende med sms-løsningen. Hadde taket vært 10gb om dagen før sms hadde jeg mest sannsynlig aldri måtte sende sms. Med et månedlig forbruk på 40-50 GB skal det ikke store prisendringer til før jeg kan bytte til en annen operatør igjen.

 

Håper at chili overlever og presser markedet framover. Litt problematisk at de fjerner kunder som ikke er i nærheten av gammel grense på 1000 GB, og jeg tror at alt støyen er skadelig for selskapet. Man får bare følge med og se hva som skjer. 500 kroner for mitt forbruk er enda det klart billigste.

 

". Med et månedlig forbruk på 40-50 GB skal det ikke store prisendringer til før jeg kan bytte til en annen operatør igjen."

Hvilken mobiloperatør hadde du tenkt å bytte til da ?

 

 

Som Chilisjefen sier er det et knippe kunder (les løkhoder) som skal ødelegge for alle andre. INGEN har et "normalt forbruk" på +250GB i måneden, og dersom de 0,5% av kundene hadde oppført seg hadde mest sannsynlig originalprisen blitt ivaretatt.

 

Så hvorfor selger de et produkt som da inkluderer data opp til 4x mer enn "normalt bruk"? Hvorfor har de satt 1000GB som grense, og ikke 250GB?

Fordi det skal 'oppfattes' som 'fri data' dersom bruker det som 'normalt' - på en telefon der du bruker mobildata når du reiser til/fra jobb, bredbånd/wifi når du er hjemme og når du er på jobb så skal du vel jobbe og ikke streame 4k-filmer ?

Om du ikke forsøker å erstatte bredbåndet ditt hjemme med mobildata gjennom et mobilabb, så vil denne 'kunstige' grensen på 1TB aldri nås, og du vil ha fått akkurat det Chill selger deg - fri data...

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bytter til det billigste som gir meg det jeg trenger. Dermed: Jeg bytter mobilabonnement hvis det kommer et abonnement som er på 50-60 GB for en lavere pris enn 499 kroner. Kan til og med strekke meg til 550,- på grunn av at jeg må drive å sende meldinger av og til. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Klager til instanser er selvsagt pågående for meg og flere andre som har kommentert her inne.

 

Jeg synes også synd på kundene som ikke har blitt kastet ut.

De har opplevd en prisøkning på 100 kr, fått lov til å bruke telefonen som hotspot og gått fra 1000 gb til ubegrenset nett.

 

Nå er det slik at chili ikke leverer det de lover, så det å leve med en ukjent øvre grense.

Det unner jeg dem ikke.

 

November 400 gb.

Desember 200 gb.

Januar x gb.

 

Håper de anstendige kundene ikke bruker over 100 gb hvis denne trenden fortsetter.

 

La oss la være å lage støy når selskaper selger et produkt og ikke leverer.

 

 

 

 

- Den siste setningen der oser av sarkasme...

 

Trenden/mønsteret for Dataforbruk viser i stor grad til det stikk motsatte enn det bilde du tegner i innlegget ditt.

 

Grunnen til at mesteparten av forbrukerne ikke har et så tilsynelatende stort forbruk av Data.

Det kommer av at dem alltid har vært så vant til å tenke konservativt, fordi bortimot samtlige av Chili's konkurenter har hatt så begrensede Data-kvoter.

 

Der er alltid noen som oppfører seg som nysleppte kalver som skal ut på beitet om våren og sommeren.

Det er da ikke et nytt fenomen i så måte.

 

Men skal garantere at selv de mer konservative kundene vil komme til å øke forbruke sitt om frykten for å bli degradert eller totalt utestengt hadde forsvunnet.

 

Alternativet til Chili er, som flere har nevnt tidligere i forbindelse med Data-kvoter, å lansere abonnement-løsninger som tildels er Hastighetsbaserte, men også i høyeste grad Behovsbaserte.

 

Det er en kjent sak at høy hastighet fører til høyt Dataforbruk.

Man skal, som jeg har nevnt flere ganger tidligere, ikke langt opp i hastighet før Data'en flyr ut av vinduet.

Og i så måte er konkurentene til Chili sin lovnader ikke tilstrekkelige for dem med høy hastighet og høyt forbruk.

 

Men for Chili's vedkommende så er det ikke realistisk levelig om ikke nødvendigvis alle, men mange har et høyt forbruk av Data.

For Chili's kunder er det heller ikke realistisk å bli tilbudt noe dem ikke kan levere.

 

Det gav lite mening å flytte kunder ned på 25GB-kvote på grunn av høyt forbruk når grensen var 1TB(1000GB) på det abonnementet.

Når abonnementet nå lyder "Ubegrenset bruk av Data" så gir den overgangen absolutt ingen mening.

 

Når dem som du sier hyler på overforbruk, ironisk nok, ved rundt 200GB så hadde det heller vært på sin plass om disse kundene hadde blitt flyttet over til en 200GB-kvote løsning.

 

Men som du også er inne på så vil dette fenomenet bare bli verre og verre om flere kunder begynner å nærme seg 200GB-grensen på et slikt abonnement.

 

Paradoksalt så vil det sørgelig nok ikke ta veldig lang tid før de ender opp på 25GB-kvote anyway.

 

Det utgjør jo tross alt sammlet sett 250TB i måneden for Chili, og det er en kjent sak at GB-prisen ikke akkurat er "gi bort"-priset for Mobil-bruk.

 

Det blir som en tenåring som desperat prøver å imponere for å kunne bli akseptert som en del av gjengen.

Da det ofte ender med at dem tar ting for langt og i så måte ender opp med å bli enda mindre populær.

Lenke til kommentar

Det hadde vært spennende å se statistikk fra Chili. Hvor mange brukere har de totalt og hvordan er forbruket fordelt. Jeg synes jeg har sett masse youtube og brukt mobilen mye i desember og har brukt ca 13gb. Jeg kan fint skjønne at det går an å doble, triple og til og med firedoble mitt forbruk, men hvordan noen på "ærlig" vis når flere hundre gb er for meg et mysterium.

Lenke til kommentar

 

 

Ja da var det pån igjen. kjønner ikke at chili har låv til dette. hva med å heller bere definere grenser tydelig

 

kan jo ikke selge det som "fri data" hvis de asvlører hvor begrensingen egentlig ligger :D

 

Ser ut som +/- 200 GB i mnd er taket per idag...for lite for 500,-

Hvis ca. 200 GB for 499,- er for dyrt, hvilke abonnement har du da? Det er jo billigere enn samtlige konkurrenter såvidt jeg vet.

Helt enig, det er faktisk en god pris for nevnte datamengde.... problemet er AT DE FAKTISK SELGER DETTE PRODUKTET SOM "UBEGRENSET DATA" du kan dra å vri så mye du vil, løgn er løgn, en spade er ikke en brøyteplog.

 

God deal, ja, men de lover noe de ikke kan overholde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dobbel-SIM på mobilen med norsk og finsk SIM-kort. For 300 kroner fyller jeg på en måneds komplett fri data på det finske kontantkortet, som gjelder i hele Norden, inkludert Norge. Og bruker norsk SIM-kort til å ringe og sende SMS i Norge. Billigere og bedre enn chilimobil. Ringer ikke så mye i Norge, så har bare kontantkort. Anbefaler flere å gjøre samme.. I hvert fall når de er så arrogante i Chilimobil

 

 

Her burde du kanskje spesifisere mer om ditt finske sim kort. Hva gir 300 kr/mnd deg av datakvote? Uten at du nevner hvor mye data du har tilgang til per måned så er det jo umulig å vurdere om det er et godt tilbud eller ikke. Nå er det vel kun i nord-norge det er rimelig avstand til Finland slik at om dette skal være en løsning som er gangbar for massene så må det jo da være mulig å bestille sim-pakke per post via nett fra finland og få sendt til Norge. Evt. sjekke ut hva som kan være aktuelle abonnement eller kontantkortløsninger fra Sverige el. Danmark naturligvis. 

 

Ville jo vært temmelig morsomt faktisk om en stor del av norske mobilbrukere snur ryggen til de norske aktørene og aktivt skaffer seg finske, svenske eller danske simkort som gir mer data til lavere pris enn det noen i Norge tilbyr. 

 

Om noen har kjennskap til hva som finnes og som kan skaffes og brukes av nordmenn så er det bare til å komme med forslag. Dette er faktisk et så morsomt alternativ og en så fuck-you-man løsning som virkelig viser de norske aktørene hva vi mener om prismodellen på databruken i det norske mobilmarkedet at jeg gjerne legger ned tid og innsats på å skaffe meg et ekstra simkort fra feks Sverige eller Finland om det da vil vvære praktisk mulig for en bosatt på østlandet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ca. 200 GB for 499,- er for dyrt, hvilke abonnement har du da? Det er jo billigere enn samtlige konkurrenter såvidt jeg vet.

 

Kunne for så vidt leve med prisen,hvis de hadde informert nøyaktig hvor grensa gikk før de plutselig avslutter abonnementet og kaster deg ut  :D 

 

Det pluss den idiotmeldinga hver 3 GB er ikke holdbart  ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor TEK skal blåse dette opp med de overskrifter m.m. som ble gjort. Chili har klaget til Samferdsels Dep. som er klageinstans for NKOM. Dette er forholdsvis normalt og er ikke så interessant. Det var ventet at dette ville ta lang tid uansett. Enten det ender med et endelig vedtak i et departement (eventuelt med en lov/forskriftsendring) eller at det går gjennom rettsmølla.

 

At klagen ble tatt til følge på et punkt er heller ikke så spesielt. De fikk medhold i tidshorisonten som NKOM la til grunn var noe kort og overprøvde NKOM på det punktet. Ikke på klagens innhold, der kommer det vel en avgjørelse neste år en gang vil jeg tippe. Dette er i grunn en nothingburger. Det virker som TEK ikke er helt forstått med hvordan saksbehandling, klageinstanser etc. fungerer. Hva med å ta en prat med de på andre siden av gangen/kontorlandskapet aka VG og forhøre seg om slikt. Eventuelt bruke o store Google/Bing/Duck.

 

Siden Chili har anledning, tilsynelatende, til å gå tilbake til pre-29 November vilkårene får brukerne da tilbake Chili Fri Data 1TB til 399 i måneden? Tviler. Det blir heller ikke reell "ubegrenset" "fri data" til 499, men uten mulighet til å dele med egne enheter.

 

TEK kunne kanskje nevnt at 21 Desember, sist fredag, også var en arbeidsdag i staten og at departementet hadde en hel virkedag på seg. I grunn kort, men det kan fort se ut til, gjennom artikkelen, at NKOM gjorde en blunder og Sam Dep måtte gjøre en "ekstra innsats". Dette setter vedtaket i et spesielt lys som ikke er helt riktig.

 

Fikk Chili et umiddelbart iverksettnings påbud? Var det ikke en eller annen frist i januar og vedtaket kom i november? Hva om tek gjør litt mer enn absolutt minimum. Eller kan de bare ikke bedre?

 

Hvis ca. 200 GB for 499,- er for dyrt, hvilke abonnement har du da? Det er jo billigere enn samtlige konkurrenter såvidt jeg vet.

 

Ikke uenig, men det er ikke dette som er saken.

 

Frem med tinnfoliehattene, folkens! Jeg fatter ikke at folk virkelig konspirerer om at Nkom motarbeider Chili for å opprettholde høye, kunstige priser. Til fremtiden kan det være lurt å korrekturlese, da troverdigheten går fra null til minus med å/og-feil og min personlige favoritt "abbonement". Skjerpings!

Dere som maser om å bruke dataen til hva dere vil, har dere lest vilkårene? Det er kun til vanlig mobilbruk, og om du synes det er lovlig eller ikke må du fortsatt følge vilkårene. Selv om du har en annen virkelighetsoppfatning betyr ikke det at du har rett. Klag til rett instans i stedet for å ta kampen direkte mot selskapet fordi da vil man alltid tape.

Som Chilisjefen sier er det et knippe kunder (les løkhoder) som skal ødelegge for alle andre. INGEN har et "normalt forbruk" på +250GB i måneden, og dersom de 0,5% av kundene hadde oppført seg hadde mest sannsynlig originalprisen blitt ivaretatt.

Jeg selv er ikke Chili-kunde, men jeg synes direkte synd på kundene som faktisk oppfører seg som folk. Det viser nok en gang at man aldri må undervurdere gjennomslagskraften til idioter i større grupper.

 

Du forutsetter at vilkårene følger gjeldende rett, lov og forskrift. Det er dette NKOM påpekte at Chili brøt. Nå har Chili startet klage mølla noe de har full anledning til å gjøre. Time will tell.

 

Jeg synes du gjør noe dumt ved å være overdommer over hva som er normalt eller ikke for forlk. Forskjellige kunder har forskjellige behov og hva abonnementet tillater av forbruk.

 

Hvordan kan et knippe ødelegge for alle når de har ubegrenset bruk eller fri data? Intet mindre enn en selvmotsigelse.

Lenke til kommentar

Ikke uenig, men det er ikke dette som er saken.

 

Jeg svarte på en kommentar hvor det ble nevnt, og det er relatert til saken.

 

Kunne for så vidt leve med prisen,hvis de hadde informert nøyaktig hvor grensa gikk før de plutselig avslutter abonnementet og kaster deg ut :D

 

Det pluss den idiotmeldinga hver 3 GB er ikke holdbart ;)

Er lettere problematisk det ja, og spesielt når de ser ut til å oppfordre deg til å bryte grensen når du snakker med de på support.

 

Den meldingen er vel vanlig for andre løsninger i Norge med fri data knyttet til musikkstrømming.

 

Helt enig, det er faktisk en god pris for nevnte datamengde.... problemet er AT DE FAKTISK SELGER DETTE PRODUKTET SOM "UBEGRENSET DATA" du kan dra å vri så mye du vil, løgn er løgn, en spade er ikke en brøyteplog.

 

God deal, ja, men de lover noe de ikke kan overholde.

De har faktisk fått medhold i at de kan selge det som ubegrenset mobildata, selv med en grense på 1TB...

Lenke til kommentar

Dette går ut over leieboere landet over, som ofte ikke har mulighet til å få egen internettlinje, da internettleverandører som tilbyr fiber, ofte også de som tilbyr kabel, ikke ønsker å tilby en ekstra linje til husstander i leid rom. Ikke alle utleiere som er geme og inkluderer internett for leieboerne, og da er eneste alternativ, mobilt internett.

 

Virker som det er lagt politiske føringer her, fra departementet, fordi man ikke ønsker å ta hensyn til dem som enten er i en slik leie-situasjon, eller for eksempel er utenfor dekningsområdet for kobbernettet, bor på landet osv. Er jo ikke sånn at man benytter en stor del av kvota på 1000GB bare fordi man kan, fordi man typisk har internett inkludert med kabel-TV osv. så det er nettopp dem som er utenom dekningsområdet, eller leier, som har mest glede av Chilis tilsynelatende tilbud.

Hvorfor i all verden skal Chili være ansvarlig for å gi internett til disse du nevner her?

 

 

 

problemet er AT DE FAKTISK SELGER DETTE PRODUKTET SOM "UBEGRENSET DATA"

Nei, det gjør de ikke.

 

Dvs. tenker du på det gamle Fri Data eller det nye der du må sende SMS for å "låse opp"?

 

 

 

Er ikke det det er snakk om. 200gb for 500kr er en utmerket deal. problemet er at di ikke setter klare grenser men hiver ut når di vill. forgje måne 400gb. denne 200. neste 100? er det sånn man vill ha det

Det er nok ikke det at de kaster ut folk så vilkårlig som du antar. Det er antakelig heller slik at de som blir kastet ut har brukt ekstreme mengder data på kort tid, noe som tilsier misbruk.

 

200 GB er jo himmelhøyt over det vanlige folk bruker hver måned. Så hvis noen bruker det på for eksempel noen få dager så misbruker de tjenesten.

 

Men de kunne sikkert godt ha vært tydeligere slik at kundene vet hva de har å forholde seg til, selv om det er usannsynlig folk som ikke misbruker abonnementet vil få noen problemer.

 

Eventuelt håper jeg noen av de som har blitt kastet ut etter 200 GB prøver å klage på det og gå hele veien til Forbrukerombudet, osv., for å få prøvd saken. Om Chili virkelig kan gjøre dette.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...