Gå til innhold

«Dypt bekymret» over at Huawei står bak 5G-nettet i Storbritannia

Anbefalte innlegg

Lokale ja, men jeg har liten tro på den der allianse-tingen vi har hatt gående i alt for mange tiår. Vi behandles ikke som allierte av de som påstår de er det. Det er ingen grunn til å sluke propagandaen rått.

Norge er et lite land og vi er dessverre avhengig av allianser og samarbeid til en viss grad, men vi bør ikke bli naive ovenfor våre "allierte" av den grunn.

Så det var altså helt uforståelig for deg hvorfor Russiske Sukhoi Su-57 og Kinesiske Chengdu J-20 ikke var med i anbudsrunden med Saab JAS 39 Gripen og F-35?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke noe grunn til forskjellsbehandling mellom F35, SU-57 og J-20. De burde konkurrert på like vilkår, altså like skeptisk til alle tre. Skal vi tenke kulturelt burde vil valgt Jas Gripen og bidratt til et større felles-nordisk forsvarssamarbeid. F-35-valget var som å gifte seg med en lumsk fiende. Trist, men de var vel i en skikkelig storpolitisk klemme de ikke kunne komme ut av på annet vis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe grunn til forskjellsbehandling mellom F35, SU-57 og J-20. De burde konkurrert på like vilkår, altså like skeptisk til alle tre. Skal vi tenke kulturelt burde vil valgt Jas Gripen og bidratt til et større felles-nordisk forsvarssamarbeid. F-35-valget var som å gifte seg med en lumsk fiende. Trist, men de var vel i en skikkelig storpolitisk klemme de ikke kunne komme ut av på annet vis.

Vel, det er vel kjernen i uenigheten. Du er fundamentalt uenig i hvordan all verdenspolitikk føres og hvem de allierte til vesten er.

Lenke til kommentar

Jeg synes du polariserer unødvendig mye mellom øst og vest. Man bør ikke være naiv ovenfor noen av de store blokkene. Alle har tvilsomme motiver - også de vi kaller allierte.

Jeg polariserer? Det er du som klarte å dra inn Trump-hat i en sak som overhode ikke hadde noe i det heletatt fjernt med han å gjøre engang.

Det må jo være en sport for sånne som deg, jeg overraskes stadig hvor dere klarer å få han til å dukke opp.

Endret av Rudde
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt på siden, men siste nytt om det jeg nevnte om Kinas imperealisme i Kenya ....

Kinersene vil nå overta hele havna i Mombasa som straff. I Kenya er det vanvittig mye mineraler og ressurser som Kina trenger til sin industrialisering. Så mot trådens tema de overtar det de kan verden over med sleipe triks

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3605624

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Med den logikken kan vi bare legge ned forsvaret så lenge vi ikke har håndfaste bevis på at en russisk brigade finnes på norsk jord.

Tja ... Sist gang fremmede makter inntok landet, var Russland en av de viktigste bidragsytere for å frigjøre oss (og resten av Europa/Verden). Er ikke mange år siden 1945, er det da? 

Forsvarsstyrkene våre satser forøvrig lite på å faktisk forsvare oss – i klassist forstand.

En langt viktigere jobb for militæret er å sende spesialstyrker rundt om kring på kloden, for å på den måten binde allianser og få hjelp tilbake dersom det trengs. 

Andre land har faktisk valgt å legge ned militæret helt. Hvor mange milliarder av kroner de sparer, tør jeg ikke tenke på en gang .. :p Intet militærbudsjett muliggjør langt lavere skatter, og også et mye bedre velferdstilbud!

https://www.storypick.com/country-no-army/

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takk for at du registrerte deg på forumet, og deltar i debatten @maytayandre

Ser du har gode og velformulerte begrunnelser for hvorfor du misliker Huawei. 

Sannsynligvis leser ikke Huawei denne tråden – kanskje du skal sende de en mail og tipse?

Er jo rent for dumt å drive et stort internasjonalt selskap, dersom du ikke liker logoen deres! 

Blir kjekt å følge dine bidrag i andre tråder her på forumet. 

Over og ut.. /Halvis

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...