Gå til innhold

«Dypt bekymret» over at Huawei står bak 5G-nettet i Storbritannia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kinesiske selskaper er pålagt å ha folk fra regjeringen som skal overvåke og stjele informasjon fra vestlige selskaper. I tillegg ka nde pålegge bedriftene å implementere bakdører og spionutstyr.

At vestlige land tillater at kinesiske selskaper bygger ut viktig infrastruktur er meg en gåte. Man må gå ut fra at kineserne har tilgang til det meste av data.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man må gå ut fra at kineserne har tilgang til det meste av data.

.. og det har ikke Facebook, Google, Microsoft, Apple, NSA, GHCQ osv?

Hva er det du snakker om? Dette har jo lenge vært en bekymring, selv for Norge.

Jeg snakker om nåtidens "weapons of mass distruction" - usann skremselspropaganda satt ut av USA for å undergrave troverdigheten til sine motstandere. Storbritannia har vært naiv nok til å tro på dem. Nå kommer også Norge etter med våre myndigheters naivitet. Uten beviser - kun ondsinnede rykter satt ut av USA som om vi ikke husker "weapons of mass distruction". Derfor vil jeg ha BEVISER. Det holder ikke med ondsinnede antagelser og propaganda-pisspreik denne gangen. Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg snakker om nåtidens "weapons of mass distruction" - usann skremselspropaganda satt ut av USA for å undergrave troverdigheten til sine motstandere. Storbritannia har vært naiv nok til å tro på dem. Nå kommer også Norge etter med våre myndigheters naivitet. Uten beviser - kun ondsinnede rykter satt ut av USA som om vi ikke husker "weapons of mass distruction". Derfor vil jeg ha BEVISER. Det holder ikke med ondsinnede antagelser og propaganda-pisspreik denne gangen.

Norge kommer etter? Artiklene er fra 2014 og 2012. Dette har lenge vært et aktuelt tema i søkelyset hos flere land og har ikke så mye med USA og enda mindre med Trump å gjøre.

Det er du som er helt opphengt i anti-trump propaganda så du svartmaler alt du kan, selv om det ikke har et eneste festepunkt i virkeligheten.

Da kan jo heller du presentere dine bevis for at Gavin eller Norge og den vestlige verden eller er Trumps papegøye?

Lenke til kommentar

Apropos festepunkt i virkeligheten - det er jo nettopp det som mangler fra Gavin (og Trumph) i hans anti-Kina propaganda. Ingen festepunkter - ingen bevis.

Det er virkelig ikke jeg som mangler beviser her - for det er jo både beviselig og allment kjent at Trumph driver omfattende anti-Kina propaganda.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos festepunkt i virkeligheten - det er jo nettopp det som mangler fra Gavin (og Trumph) i hans anti-Kina propaganda. Ingen festepunkter - ingen bevis.

Det er virkelig ikke jeg som mangler beviser her - for det er jo både beviselig og allment kjent at Trumph driver omfattende anti-Kina propaganda.

Okey, hvor er bevisene?

Lenke til kommentar

Må det forklares med teskje? Det er jo åpenbart. Ser du ikke det?

Må det forklares med teskje? Det er jo åpenbart at en totalitær start med råderett over alle sine bedrifter har interesse når de får lov å bygge infrastruktur i land de ikke har noen militær allianse med og som idag er deres største trussel for videre vekst i et land det er forventning av befolkning og alle andre om forsatt vekst.

Ser du ikke det?

Lenke til kommentar

Det er jo det Gavin og de andre papegøyene spiller på for alt det er verdt - men ingen beviser er lagt fram. De håper og tror viktige personer skal ta avgjørelser på bagrunn av ubeviste påstander. Akkurat som "weapons of mass distruction". Akkuat som Supermicro-spionasje-påstandene. Bare pisspreik så langt - ingen beviser.

Ubeviste påstander kan tilbakevises med ubeviste påstander. Jeg håper vi har lært og krever beviser denne gangen.

Lenke til kommentar

Det er jo det Gavin og de andre papegøyene spiller på for alt det er verdt - men ingen beviser er lagt fram. De håper og tror viktige personer skal ta avgjørelser på bagrunn av ubeviste påstander. Akkurat som "weapons of mass distruction". Akkuat som Supermicro-spionasje-påstandene. Bare pisspreik så langt - ingen beviser.

Ubeviste påstander kan tilbakevises med ubeviste påstander. Jeg håper vi har lært og krever beviser denne gangen.

Supermicro anklagende var vel aldri at dem bevist gjorde det, men at de ble utsatt for en korrupt distribusjonsrute. Og det var vel et problem påvist av de Norske forsvaret før bloomberg kom skliende på et bananskall.

Så du mener altså at det Norsk forsvaret er en Trump papegøye? Selv om det jeg har sett av hva de kom frem til så ut til være en helt standard risikoanalyse jeg allerede hadde forventet at forsvaret foretok seg.

Risiko ved tukling i nytt data-utstyr i distribusjonsledded er et risikoelement som læres ut på Norske universitet vet du, selv før Trump ble valgt president i USA. Var det utført som anti-kina propaganda på ordre fra trump?

Du vet Intel kjører fulle operativsystemer inni cpu'ene sine som kan både overvåke den, og deaktivere den på avstand? Veldig vanskelig på påkjenne om den seksjonen av silikonen skal være der eller ei, og du må også ødelegge chippen for å se den, og selv om den tilsynelatende skal være der har du ingen mulighet til å vite hva slags kode som faktisk kjøres på den.

Husker du det ble klart at USA så og si overvåker hele verden over Internett? Noe de fremdeles gjør, er det utekelig, til det punktet at du hyler ned envær som har en bekymring til og med at Kina kan ha lignende interesser?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke benektet at Kina har overvåknings-interesser. Det er dine ord. Jeg sier bare at Kina ikke er tatt med buksene nede. Det er derimot USA - som både Storbritannia og Norge stoler alt for mye på. Vi bør utøve sunn skepsis mot alle, ikke bare Kina. Alle stormakter har motiver som ikke tåler dagens lys. Det har vi sett gang på gang før og vi bør ikke være så naivt ensidige som vi er nå. Pest eller kolera - jeg er ikke så sikker på at Kina har skumlere motiver enn det USA har. Vi bør utøve like mye skepsis til amerikanske produkter og tjenester. En pen start hadde vært å innføre grenseblokade av all trafikk mellom Facebook og Norge, den antagelig største spionasjetrusselen for tida.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spionasje har jo foregått siden tidenes morgen. Det første eksempelet var jo Xerox kopimaskiner som hadde innbygget et kamera som tok bilder med microfilm av alt som ble kopiert. Kjekt å selge slike maskiner til russerne....

https://electricalstrategies.com/about/in-the-news/spies-in-the-xerox-machine/

Cisco sendte en masse nettverksutstyr til land i midtøsten der det var tuklet med routere ved hjelp av NSA og satt inn fysiske chiper som var bakdører:

https://www.tomshardware.com/news/cisco-backdoor-hardcoded-accounts-software,37480.html

Kina er et land og en stat som har litt mer vidtfløktige planer enn resten av verdens andre land. Der andre land har 4 års planer og alt handler om neste valg og neste periode har kina 50 årsplaner. Sakte men sikkert spiser de seg innover i Kina. De sponser med rentefrie lån og bygger infrastruktur. De vet at motparten ikke kan betjene dette slik at de selv kan overta eierskapet og sånn sett "tilrane" seg ressurser på en sleip måte. Det er masse veiprosjekter i Afrika der de turer frem på denne måten. Reiste selv rundt i østafrika i sommer og det var vanvittig med Kinesiske byggeprosjekter der. Mange av de hadde stoppet helt opp da det rentefrielånet hadde gått ut og avdragene nå skulle betales. https://www.theeastafrican.co.ke/business/African-countries-seek-relief-from-Chinese-loans-/2560-4763776-6grapjz/index.html

Kina utvant også mineraler så ektremt billig på starten av 90 tallet bare for at resten av verden skulle lukke sine gruver pga null lønnsomhet. Så økte de prisene noe vanvittig etter 15 år når alt var lagt ned og ingen lengre hadde kompetanse på utvinning

https://www.tu.no/artikler/kinas-monopol-skaper-frykt/234695 (utrolig spennende artikkel)

Nå er de altså i gang på kritisk infrastruktur. Er det ikke da lov å være litt skeptisk med god grunn når de bygger ut kjerne infrastruktur som mobilnettet? Man kan si hva man vil om land i vesten, men vi har da ihvertfall en form for demokrati og åpenhet selv om det er mange brodne kar og mye urettferdighet her-

Det er i hvertfall langt fra vårt styresett og vår gjennomsiktighet til diktaturer som Kina. Ville det ikke kunne være i Kinas interesse å kunne "sabotere" våre mobilnett og snappe opp informasjon? Det er mulig å gjøre ganske så sofistikerte måter på å sende informasjon ut av et nettverk som ikke så lett kan avdekkes. Fikk dette forklart av en oppegående nettverksdude en gang uten at jeg klarer å gjengi det her. Skal forsøke å finne en kilde. Jeg mener det gikk på å encapsulere data i ip pakker som hadde en spesiell egenskap og så hente dette ut et annet sted.

Det mest kritiske er vel å ikke gjøre seg 100% avhengig av en leverandør, men sørge for å ha to systemer slik at man switche til et annet system om det primære skulle falle ned. Den som ikke tror at noen her interesse av å spionere må være rimelig naiv. Primært mener jeg at dette handler om industri og millitær spionasje. For den vanlige mann i gata får dette sjeldent konsekvenser om man virkelig ikke har noe å skjule. Jeg trekker i hvertfall ikke på meg aluminiumshatten, men merker at det er noen politiske temaer eller utsagn man tenker seg om før man kommenterer på i frykt for å bli "flagget" og misforstått.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke benektet at Kina har overvåknings-interesser. Det er dine ord. Jeg sier bare at Kina ikke er tatt med buksene nede. Det er derimot USA - som både Storbritannia og Norge stoler alt for mye på. Vi bør utøve sunn skepsis mot alle, ikke bare Kina. Alle stormakter har motiver som ikke tåler dagens lys. Det har vi sett gang på gang før og vi bør ikke være så naivt ensidige som vi er nå.

Da burde du vel også skjønne at det gang på gang, år etter år, av en rekke vestlige nasjoner er skeptiske til Huawei og ha de som ofte eneste leverandør av radioutstyr i en ekstremt kritisk del av deres infrastruktur. Her er det ikke snakk om at iCloud bildene dine kommer på avveie. Men at kommunikasjonsinfrastrukturen til et helt land blir overvåket eller kan skrus av ved behov.

Skjønner du ikke da at det er naturlig og ville ha leverandører som er lokale eller som iallefall kommer fra nasjoner du har selv valgt å alliere deg med?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den som ikke tror at noen her interesse av å spionere må være rimelig naiv.

Det er jo mitt poeng også. Vi burde ikke være så naive. Slikt utstyr burde helst blitt utviklet i Norge av personell med høy sikkerhetsklarering og med stor grad av gjennomsiktighet. Ikke av Kina, USA eller andre som sannsynligvis har tvilsomme motiver.

Skjønner du ikke da at det er naturlig og ville ha leverandører som er lokale eller som iallefall kommer fra nasjoner du har selv valgt å alliere deg med?

Lokale ja, men jeg har liten tro på den der allianse-tingen vi har hatt gående i alt for mange tiår. Vi behandles ikke som allierte av de som påstår de er det. Det er ingen grunn til å sluke propagandaen rått.

Norge er et lite land og vi er dessverre avhengig av allianser og samarbeid til en viss grad, men vi bør ikke bli naive ovenfor våre "allierte" av den grunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kinesiske selskaper er pålagt å ha folk fra regjeringen som skal overvåke og stjele informasjon fra vestlige selskaper. I tillegg ka nde pålegge bedriftene å implementere bakdører og spionutstyr.

At vestlige land tillater at kinesiske selskaper bygger ut viktig infrastruktur er meg en gåte. Man må gå ut fra at kineserne har tilgang til det meste av data.

Omtrent som USA med patriot act.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...