Gå til innhold

Klasseforskjell: Drivstoffsalget stuper i Oslo vest - stabilt i øst


Anbefalte innlegg

  55GE57GD skrev (På 27.12.2018 den 11.20):

De fattige har som regel ikke råd til biler i det hele tatt. Derfor forsterkes klasseskillet hvis et samfunn gjør seg avhengig av privatbilismen.

Buss og trikke-brukere slipper også mva og ny-trikk-avgifter, piggdekkavgifter på buss også videre. Ikke nok med det, men kollektivtransporten subsidieres med så mye som 50%. Dette er riktignok Tromsø-tall, men jeg ser for meg at prosentsatsen er ennå høyere på mindre steder og lavere i større byer. På landsbasis er det vel noe i samme området. 50% subisiering! i tillegg til mva-lettelse.

Jeg skjønner jo at Nautica vil ha subsidiert elbilene så mye at han kan bytte inn vrakpanten på sin fossilbil i en ny elbil, under påskudd av å være fattig (jeg ser for meg tiggerkoppen). Men ærlig talt mener jeg elbilfordelene er gode nok som de er og at den sosiale skatteprofilen i Norge er helt ok. Skatteprosent * skattbar inntekt er jo betydelig brattere enn lineært.

 

  HF- skrev (På 27.12.2018 den 12.34):

Mange har ikkje muligheit til å lade heime, då blir det tungvint med elbil både i aust og vest.

Hvis man bor i gangavstand fra Oslo S så har du nok rett, men nå er det ikke de jeg synes mest synd på med tanke på transportmuligheter. Folk som bor et stykke utenfor sentrum bor ofte i sameier som er pålagt å legge til rette for elbil-lading. Ennå lengre unna har man stort sett lademulighet i oppkjørselen ved huset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  uname -l skrev (På 27.12.2018 den 14.19):

Å drasse med seg 2 tonn med elbil hver gang man skal på kontoret er hvertfall ikke en del av fremtiden.

Som mange her har påpekt finnes det massevis av lettere elbiler. Utvalget er faktisk ganske stort. Men det sagt så ser jeg ikke noe stort problem i å ha en av de tunge elbilene heller. Det er mye bedre for klimaet å kjøre stor elbil enn en hver fossilbil, inklusive de små, ja til og med bedre enn lette motorsykler. Sikkerhetsavstanden til bilen foran må nødvendigvis være den samme enten man kjører stor elbil , fossilbil eller lett motorsykkel. Bidraget til kø er det samme. Folk som kjører stor elbil har gjerne det i stedet for fossilbil.

Lenke til kommentar
  Simen1 skrev (På 28.12.2018 den 18.32):

Som mange her har påpekt finnes det massevis av lettere elbiler. Utvalget er faktisk ganske stort. Men det sagt så ser jeg ikke noe stort problem i å ha en av de tunge elbilene heller. Det er mye bedre for klimaet å kjøre stor elbil enn en hver fossilbil, inklusive de små, ja til og med bedre enn lette motorsykler. Sikkerhetsavstanden til bilen foran må nødvendigvis være den samme enten man kjører stor elbil , fossilbil eller lett motorsykkel. Bidraget til kø er det samme. Folk som kjører stor elbil har gjerne det i stedet for fossilbil.

Han siktet vel mest til at privatbilismen som jobbpendlig ikke er fremtidsrettet, uavhengig av drivstoff..

Vi må ha mer hjemmekontor, kollektivt eller samkjøring når vi skal utføre arbeidet vårt i fremtiden..

Lenke til kommentar
  Simen1 skrev (På 28.12.2018 den 18.15):

Buss og trikke-brukere slipper også mva og ny-trikk-avgifter, piggdekkavgifter på buss også videre. Ikke nok med det, men kollektivtransporten subsidieres med så mye som 50%. Dette er riktignok Tromsø-tall, men jeg ser for meg at prosentsatsen er ennå høyere på mindre steder og lavere i større byer. På landsbasis er det vel noe i samme området. 50% subisiering! i tillegg til mva-lettelse.

Jeg skjønner jo at Nautica vil ha subsidiert elbilene så mye at han kan bytte inn vrakpanten på sin fossilbil i en ny elbil, under påskudd av å være fattig (jeg ser for meg tiggerkoppen). Men ærlig talt mener jeg elbilfordelene er gode nok som de er og at den sosiale skatteprofilen i Norge er helt ok. Skatteprosent * skattbar inntekt er jo betydelig brattere enn lineært.

 

Ikke alle bor urbant og Buss/trikk går ikke hvert kvarter, der jeg bor i østfold relativt sentralt imellom Fredrikstad og Sarpsborg, går det fire busser på morgen/formiddagen og fire busser på eftermiddagen, siste buss kl 20.00 skal jeg ta buss hypppigere må jeg gå i ca. 30 minutter.

Trikk har jeg ennå ikke sett her.

 

Jeg vil ikke ha subsidier på el-bil, jeg vil ikke at de skal ha subsidier i det hele tatt.

 

Utrolig omvelting av politiske ståsteder, de partiene som var for likhet i samfunnet er de som nå ønsker at middelklassen og de formuende skal ha økonomiske fordeler men de i de lavere klassene skal betale mer avgifter.

 

Og nei jeg trenger ikke støtte for kjøp av bil, jeg tåler fleip men ren dissing kan du drite i.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
  U0RPREN6 skrev (På 27.12.2018 den 22.31):

Å skifte batteri på en leaf koster ca 70 000kr. Kjøper man en bil til 70 000 er dette et stort beløp. Kan godt forstå at noen heller kjøper en brukt bensinbil som man kan kjøpe brukt deler til. En motor som ryker koster typisk 10 til 20 000 kr hos en skraphandler.

Nok ett eksempel på at man velger å "sammenligne" utifra ett forutinntatt synspunkt ("hater elbiler/snyltere!! DiselPower Forever!!) :)

 

Skal du sammenligne *nytt* batteri til elbil må du jaggu sammenligne med *ny* motor til den havarerte oljebrenneren. 

 

Er du nevenyttig (ref. den-lange-mekke-på-gata-diskusjon tidligere i tråden).. da fikser du ett "gåent" batteri til en elbil sjøl ved å bytte de cellene som er dårlige.

Ikke helt ufarlig jobb, men ikke verre enn å skifte girkasse "på gata".

:D

Lenke til kommentar
  AK47 skrev (På 27.12.2018 den 17.46):

Ganske provoserende tråd. Det er mye ovenfra- og ned-holdninger mot de som rett og slett ikke har råd til elbil. Kort oppsummert blir de som ikke har elbil stemplet som idioter og for å ha null peiling på økonomi.

 

Jeg har bil som går på fossilt brennstoff, og det av flere grunner. Ikke fordi jeg er idiot eller ikke har regnet på det. For det første har jeg ikke foreldre jeg har arvet penger i fra, eller noe sånt håp foran meg. Jeg har vel omtrent en normal inntekt, med gjeld på hus, nedbetaling av studiegjeld etc, samt at jeg skal ta vare på tre barn og kone som for tiden er uten jobb. Bilen jeg kjører i dag kjøpte jeg for cirka ett år siden, og den kostet 80 tusen. Dette er betydelig under hva man får kjøpt en elbil for. Og jeg har ikke råd til å ta opp et ekstra lån slik livssituasjonen er nå. Ikke fordi jeg er idiot.

Punkt to er parkering. Jeg bor i leilighet, og det er ikke tilrettelagt for elbil-lading.

Punkt tre så er det ofte en realitet at kjøredistanse for å besøke familie eller å dra på ferie blir langt over en distanse for en elbil med mange ladestopp, med etter hvert ganske så utålmodige unger i baksetet.

Og selv med en elbil til det dobbelte av min bil i dag vil ikke klare noe særlig mer enn 130 kilometer på en kald vinterdag. Tesla eller nyeste Leaf er bare å glemme.

Jeg anser meg likevel for heldig. Jeg har faktisk råd til denne bilen, og klarer ut fra det og leve et normalt liv. Og det ville aldri i livet falt meg inn å rakke ned på de som ikke har råd til bil for det. Jeg setter pris på mine goder uten å se ned på andre og uten å gjøre narr av de som har det vanskeligere enn meg. Derfor blir jeg stadig overrasket når jeg ser hvordan enkelte elbileiere har som misjon å rakke ned på alle som ikke har råd til samme som vedkommende. Jeg er for elbiler, og synes det er flott at de er kommet, men får en kraftig bismak når jeg ser hva slags meninger flere elbileiere representer.

Jeg har sympati for folk som har det økonomisk tøft, og andre vanskelige livssituasjoner. Det er på ingen måte meningen å rakke ned på deg, men jeg synes det blir vanskelig å opprettholde sympatien når du kommer med direkte feile påstander. For å ta det kronologisk:

 

1a. Du påstår 80 000 kr for fossilbilen din er betydelig unde rdet man får kjøpt en elbil for. Det er feil. Det ligger i skrivende stunt ute 4 elbiler med plass til hele familien din til under 80 000 kr på finn. Disse lå ofte på samme pris i fjor, altså lite til ingen verditap om du hadde kjøpt en sånn i stedet for.

 

1b. Du sier du ikke har råd til å ta opp et ekstra lån. Her er det veldig mange forutsetninger men ofte sparer man såpass mye på å velge elbil at man kommer bedre ut økonomisk ved å ta opp det lånet. Særlig hvis man velger brukt Leaf.

 

1c. Setter man for høye krav til elbilen, for eksempel 50 mil rekkevidde + hengerfeste så priser man det alternativet mer eller mindre bevisst ut. Det går an å se på mellomløsninger enten med to biler, bilbytte etc.

 

2. Sameier/borettslag har plikt til å legge til rette for lading av elbiler. Men hvis ingen melder interesse for det til styret så blir det selvsagt ikke noe av det. Det er opp til hver enkelt å melde interesse.

 

3. Det blir en individuell avveining. Nabobil, bilkollektiv eller privat byttelån kan løse den saken for noen. Personlig dro jeg på bilferie med tre unger og alt i alt synes jeg det var verdt det sammenlignet med flyferie eller fossilbilferie.

 

4. Jeg forsøker ikke å rakke ned på noen her, men jeg er ærlig også når det er politisk ukorrekt eller frekt. Ærlighet varer lengst sies det. Flere her i tråden rakker ned på elbil fordi de sier de ikke har egenkapitalen, selv om de årlige utgiftene vil synke ved å velge en noe dyrere (lånefinansiert) elbil enn fossilbilen man har. Noen henger seg opp i manglende gatelading selv om det gjelder en veldig liten del av bileierne her i landet. Det hagler på med ad hoc-argumentasjon mot elbiler, ofte med fordomsfulle utsagn som om alle elbiler var Teslaer til en million, kjørt av arrogante kakser. De utgjør kanskje én prosent av elbilistene? og én prosent av fossilbilistene?

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  Simen1 skrev (På 28.12.2018 den 19.06):

4. Jeg forsøker ikke å rakke ned på noen her, men jeg er ærlig også når det er politisk ukorrekt eller frekt. Ærlig varer lengst sies det. Flere her i tråden rakker ned på elbil fordi de sier de ikke har egenkapitalen, selv om de årlige utgiftene vil synke ved å velge en noe dyrere (lånefinansiert) elbil enn fossilbilen man har. Noen henger seg opp i manglende gatelading selv om det gjelder en veldig liten del av bileierne her i landet. Det hagler på med ad hoc-argumentasjon mot elbiler, ofte med fordomsfulle utsagn som om alle elbiler var Teslaer til en million, kjørt av arrogante kakser. De utgjør kanskje én prosent av elbilistene?

Det at personer er ukyndige eller har andre oppfatninger synes jeg ikke er et grunnlag for mobbing eller bruke hersketekniker, det eneste man oppnår ved og bruke den type språk er at man virker useriøs, høy på pæra og fanatisk tro på sin oppfatning.

 

Begge leier bruke superlativer for å fremme sin sak, som du sier "tesla til en million", eller motsatsen "eksosbilen spyr ut sin illeluktende forurensing", siste jeg leste var "jeg oppvarmer elbilen før jeg drar, så den er isfri, men du med din illeluktende fossilbilen må skarpe is, kjøre kald bil, etc." akkurat som om det ikke finnes oppvarming til fossilbiler med like egenskaper.

 

Egenkapital er det ikke alle som har, så det er bare tull og være forutinntatt på det punktet.

Jeg foreksempel vil aldri legge 300.000.- i en privatbil uansett om det er elbil eller fossilbil, mye av grunnen er at jeg kjører minimalt ca. 2000km i året og nei de gangene jeg har brukt for bilen kan jeg ikke ta bussen eller taxi, eller carpooling, samkjøring, eller whatever, er helt andre grunner for at jeg har bil. Bruker ikke privatbil for og dra på jobb, butikk, etc.

 

At enkelte henger seg opp i lading, vekt,kullkraft strøm, etc. er ganske enkelt en motpol til den konsekvente holdningen motparten har at alle kan kjøpe/kjøre el-bil uten restriksjoner.

 

Du @simen1 av alle her burde ha kapasitet til og luke ut de useriøse på en medmenneskelig måte, spesielt hvis du kommenterer innlegg som ikke er rettet mot deg direkte, ikke gå i trollfella  :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  adeneo skrev (På 27.12.2018 den 19.12):

Hvor finner jeg en elbil til 20 000,- kroner?

Her

 

  Nautica skrev (På 27.12.2018 den 19.22):

Har vel nevnt det før men en el-bil til 20K er ikke førstevalget når du har dårlig råd.

Hva foreslår du da? La oss si til en student som har 20 000 i EK etter en sommerjobb og der hele studeilånet går med til husleie, mat, bøker etc.

 

Slik jeg ser det er sykkel et alternativ. Eventuelt busskort.

 

Fossilbil er i hvert fall ikke et alternativ med de driftsutgiftene det medfører. Selv om man bare betaler vrakpant og har tyvflaks med null reparasjoner så rekker det ikke til mer enn ansvarsforsikring, årsavgift, EU-kontoll, vindusviskere, spylevæske og drivstoff for ca et års forbruk a 10 000 km * 1 liter/mila. Etter ett år i eie har man bare vrakpanten igjen i verdier. Hadde man kjøpt en elbil for 20 000 i stedet for så hadde man sikkert fått 18 000 igjen for den etter et år og bare brukt rundt 5000 kr i utgifter på den. Har man planer om å ha bilen i mer enn ett år så går regnestykket ytterligere i favør av elbilen.

Lenke til kommentar
  Simen1 skrev (På 28.12.2018 den 19.31):

Her

 

 

Hva foreslår du da? La oss si til en student som har 20 000 i EK etter en sommerjobb og der hele studeilånet går med til husleie, mat, bøker etc.

 

Slik jeg ser det er sykkel et alternativ. Eventuelt busskort.

 

Fossilbil er i hvert fall ikke et alternativ med de driftsutgiftene det medfører. Selv om man bare betaler vrakpant og har tyvflaks med null reparasjoner så rekker det ikke til mer enn ansvarsforsikring, årsavgift, EU-kontoll, vindusviskere, spylevæske og drivstoff for ca et års forbruk a 10 000 km * 1 liter/mila. Etter ett år i eie har man bare vrakpanten igjen i verdier. Hadde man kjøpt en elbil for 20 000 i stedet for så hadde man sikkert fått 18 000 igjen for den etter et år og bare brukt rundt 5000 kr i utgifter på den. Har man planer om å ha bilen i mer enn ett år så går regnestykket ytterligere i favør av elbilen.

De fleste studenter har jo parkeringsplass med lademuligheter inkludert i leia så det går nok fint.

Lenke til kommentar
  Simen1 skrev (På 28.12.2018 den 18.32):

Det er mye bedre for klimaet å kjøre stor elbil enn en hver fossilbil, inklusive de små, ja til og med bedre enn lette motorsykler. 

 

Hva har du røyka, å hvor kan jeg kjøpe det?

 

Tror du virkelig at en Tesla er mer miljøvennlig enn en liten riskoker med bensinmotor ?

 

  TL1000S skrev (På 28.12.2018 den 18.45):

Er du nevenyttig (ref. den-lange-mekke-på-gata-diskusjon tidligere i tråden).. da fikser du ett "gåent" batteri til en elbil sjøl ved å bytte de cellene som er dårlige.

 

Noe sier meg at å kjøpe brukt batteri til elbilen på et bilopphuggeri enten ikke vil være mulig, eller en særdeles dårlig ide, ettersom det sannsynligvis er like utslitt som det man har.

 

Noe sier meg også at det er særdeles få, om noen, som kommer til å åpne elbilbatterier for å bytte celler, uansett om man er aldri så god på å skru motorer og girkasser på fossilbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Nautica skrev (På 27.12.2018 den 19.40):

Kikka litt inn på finn.no nå.

 

Buddy med en rekkevidde på 3 mil og en saxo på 8mil rekkevidde er nok ikke fornuftig valg hvis man bor litt utaskjærs. Neste på lista er en Think City til 49.000.- som også har en rekkevidde på 8 mil, men disse bilene er ikke nye så rekkevidden kan ha falt endel.

 

Det ligger noen Mitsubishi i-Miev rett over 50.000 de kan være interessante hvis man klarer seg med den type bil.

 

Noe godt har el-bilen ført med seg :)

 

Bruktbilprisene på fossilbilene har falt drastisk, du får nå en 10 år gammel bil til ca. 1/2 pris i forholdt for noen år siden på endel modeller, så flere kan kjøpe nyere bil en forventet og på den måten få biler som har renere utslipp.

 

Foreksempel en Volkswagen Polo 1,4 TDI/70hk 2008 modell for under 20.000.-

Poenget er vel at vi må ta tiden til hjelp og ikke gjøre forhastete beslutninger som gir mer klasseskille som artikkelen egentlig handler om.

Enig i den. Man bør ta seg tid til å finregne på de mest aktuelle alternativene. Litt høyere billån veies ofte opp av lavere driftsutgifter, så fremt ikke banken sier nei. Hvis banken sier nei så er det ofte av hensyn til lånetakeren selv. f.eks luksusfelle-kandidater.

Lenke til kommentar
  adeneo skrev (På 27.12.2018 den 21.14):

Har de ikke råd til elbil, så kan de vel ikke gripe fordelene? Snakk om å være nedsnødd!

 

Det finnes nå rundt 350 000 mennesker i Norge som er uføre, og er utenfor arbeidslivet, som mottar trygd.

Det anslås at over 200 000 mennesker i Norge lever under OECD sin fattigdomsgrense.

Det finnes nesten 4000 mennesker som er på gjeldsordning, som sitter igjen med rundt 8000 kroner per måned til å dekke alle utgifter.

 

Har man betalingsanmerkninger eller for lav inntekt, får man heller ikke låne til bil, og har man ikke rundt hundre tusen kroner til en grei brukt elbil, så får man heller ikke elbil, men må greie seg med en billigere fossilbil, selv om den i lengden koster mer.

 

Det er nok helt sikker mange som kunne tenkt seg en elbil, men som rett og slett ikke har råd.

 

Det er ikke slik du tror, at fattige mennesker er imbesille å ikke forstår at de kan spare penger på en elbil, problemet er at de ikke har muligheten til å kjøpe elbilen, men det er tydeligvis vanskelig å forstå for enkelte?

 

Selv om de fleste i Norge tjener særdeles godt, får billån, og fint kan kjøpe en elbil, så finnes det fremdeles svært mange som ikke har den muligheten.

 

Selv om artikkelen er noe misvisende, så er altså poenget at det i stor grad er de som har god råd som kjøper elbil.

 

Det er altså i stor grad de som har penger nok til å bidra med mer skatter og avgifter, som nyter godt av avgiftslettene på elbil, mens de som ikke har råd til å bytte til elbil stadig betaler mer.

 

Det er liksom ikke så enkelt at man bare kan bytte til en Leaf som koster 100k, når man ikke har en potte å pisse i.

Men bensin har de altså råd til? Og løpende reparasjoner, en tusenlapp ekstra i det som ble kalt årsavgift før, osv osv?

 

Joda, det er synd i de som har behov for bil men ikke råd til det, men hva foreslår du slags politiske tiltak da? Økt trygd? Gratis elbiler fra NAV? Gratis bensin fra NAV? Eller kanskje bare innse at man ikke har råd til bil en periode fremover, eller aldri om situasjonen ikke bedrer seg. Jeg vil gjerne ha noen konstruktive forslag!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  Nautica skrev (På 28.12.2018 den 18.41):

Utrolig omvelting av politiske ståsteder, de partiene som var for likhet i samfunnet er de som nå ønsker at middelklassen og de formuende skal ha økonomiske fordeler men de i de lavere klassene skal betale mer avgifter.

Du vet ikke hva du snakker om. Det handler ikke om likhet, men om nødvendigheten det er å bytte ut bilparken med elektriske biler. Det handler om miljø og helse. Hvor mange ganger skal man måtte påpeke dette? Er det virkelig nødvendig for deg å komme med slike løgnaktige påstander om hva bakgrunnen for elbilinsentivene er?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  U0RPREN6 skrev (På 27.12.2018 den 21.33):

En Nissan Leaf er med halvgått batteri er ikke drømmebilen for alle!

Det skulle tatt seg ut om alle hadde akkurat samme drømmebil. Jeg drømmer om en Koeningsegg Agera, men er rimelig sikker på at kona ikke drømmer om den samme. Også er jo ikke en drøm noe man nødvendigvis håper man klarer en dag. Det er nemlig så himla dålig plass til unger og bæreposer i de Koeningseggene og jeg har ærlig talt aldri kunnet bruke så mye på bil, uansett hvor godt Røkke hadde tilgodesett meg i testamentet sitt. Men Leaf er nok et helt greit kompromiss, blant annet opp mot økonomi for veldig mange, selv om de drømmer om Koeningsegg eller hva det nå måtte være.

 

Edit: Ettersom batterier regnes som utgått når de har tapt 30% så regner jeg med du snakker om en bil med 85% gjenværende batterikapasitet og rekkevidde. Det duger for daglig kjøring for veldig mange.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Simen1 skrev (På 28.12.2018 den 19.31):

Her

 

Hva foreslår du da? La oss si til en student som har 20 000 i EK etter en sommerjobb og der hele studeilånet går med til husleie, mat, bøker etc.

 

Slik jeg ser det er sykkel et alternativ. Eventuelt busskort.

 

Fossilbil er i hvert fall ikke et alternativ med de driftsutgiftene det medfører. Selv om man bare betaler vrakpant og har tyvflaks med null reparasjoner så rekker det ikke til mer enn ansvarsforsikring, årsavgift, EU-kontoll, vindusviskere, spylevæske og drivstoff for ca et års forbruk a 10 000 km * 1 liter/mila. Etter ett år i eie har man bare vrakpanten igjen i verdier. Hadde man kjøpt en elbil for 20 000 i stedet for så hadde man sikkert fått 18 000 igjen for den etter et år og bare brukt rundt 5000 kr i utgifter på den. Har man planer om å ha bilen i mer enn ett år så går regnestykket ytterligere i favør av elbilen.

Nå driver du med bare tull og lage fiktive utopier.

 

Vi går utifra at du trenger bil så sykkel, buss etc. er ikke aktuelt, eller så kjøper du bil for fritidsbruk.

 

Jeg og mange ungdommer har vokst opp med biler til et par tusen og fylte drivstoff for en femtilapp når vi har penger, eller sitter på med andre når vi ikke har penger enkel og greit. Er klar over at tidene har forandret seg, men konteksten står seg ennå.

Kan du skru bil selv koster det ikke stor og holde den vedlike, har du 10 tommeltotter finnes det sikkert noen i omgangskretsen som kan hjelpe deg og skru, har du 10 tommeltotter og ingen omgangskrets heller blir det verre men da tror jeg ikke bil er ditt største problem i livet.

 

Uansett blir dette hypotetisk siden det er så mange variabler så det finnes egentlig ingen fasit.

Du nevner student, dattera til en kamerat av meg fikk en ny Kia soul av faren, og hun pendlet Fredrikstad-Oslo hver dag under studietiden. Bare fordeler, gratis i bruk, gratis lading og parkering der hun studerte i Oslo. Men faren hennes hadde råd til dette.

 

Si at du ikke har penger med får låne 20.000.- av venner/familie, da kan du ikke bo lengre unna en et par tre mil hvis du kjører el-bil i den prisklassen, kjøper du foreksempel denne polo'en til 8000.- og bruker resten av pengene på bytte av registerreim/service, da har du en driftsikker bil som fungerer i mange år, du kan påstå at en så gammel bensinbil må bytte bremser. oppheng, støtdempere, etc. men vil tru at det samme tilfeller er for en el-bil til 20.000.- og ja du har utgifter til drivstoff og bompenger, men da får man heller forsake pizza'en og spise nudler.

 

Vi kan si at du kan jo kjøpe en elbil til 70.000.- for lengre rekkevidde, men er du student og ikke har familien som bakker deg opp har du problemer med og få lån.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  hekomo skrev (På 28.12.2018 den 20.02):

 

  Nautica skrev (På 28.12.2018 den 18.41):

Utrolig omvelting av politiske ståsteder, de partiene som var for likhet i samfunnet er de som nå ønsker at middelklassen og de formuende skal ha økonomiske fordeler men de i de lavere klassene skal betale mer avgifter.

Du vet ikke hva du snakker om. Det handler ikke om likhet, men om nødvendigheten det er å bytte ut bilparken med elektriske biler. Det handler om miljø og helse. Hvor mange ganger skal man måtte påpeke dette? Er det virkelig nødvendig for deg å komme med slike løgnaktige påstander om hva bakgrunnen for elbilinsentivene er?

 

Nei, det handler om klasseforskjeller, du har kanskje ikke lest artikkelen som er knyttet til denne diskusjonen ?

 

 

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  Nautica skrev (På 28.12.2018 den 20.12):

Nå driver du med bare tull og lage fiktive utopier.

 

Vi går utifra at du trenger bil så sykkel, buss etc. er ikke aktuelt, eller så kjøper du bil for fritidsbruk.

 

Jeg og mange ungdommer har vokst opp med biler til et par tusen og fylte drivstoff for en femtilapp når vi har penger, eller sitter på med andre når vi ikke har penger enkel og greit. Er klar over at tidene har forandret seg, men konteksten står seg ennå.

Kan du skru bil selv koster det ikke stor og holde den vedlike, har du 10 tommeltotter finnes det sikkert noen i omgangskretsen som kan hjelpe deg og skru, har du 10 tommeltotter og ingen omgangskrets heller blir det verre men da tror jeg ikke bil er ditt største problem i livet.

 

Uansett blir dette hypotetisk siden det er så mange variabler så det finnes egentlig ingen fasit.

Du nevner student, dattera til en kamerat av meg fikk en ny Kia soul av faren, og hun pendlet Fredrikstad-Oslo hver dag under studietiden. Bare fordeler, gratis i bruk, gratis lading og parkering der hun studerte i Oslo. Men faren hennes hadde råd til dette.

 

Si at du ikke har penger med får låne 20.000.- av venner/familie, da kan du ikke bo lengre unna en et par tre mil hvis du kjører el-bil i den prisklassen, kjøper du foreksempel denne polo'en til 8000.- og bruker resten av pengene på bytte av registerreim/service, da har du en driftsikker bil som fungerer i mange år, du kan påstå at en så gammel bensinbil må bytte bremser. oppheng, støtdempere, etc. men vil tru at det samme tilfeller er for en el-bil til 20.000.- og ja du har utgifter til drivstoff og bompenger, men da får man heller forsake pizza'en og spise nudler.

 

Vi kan si at du kan jo kjøpe en elbil til 70.000.- for lengre rekkevidde, men er du student og ikke har familien som bakker deg opp har du problemer med og få lån.

 

Til 20 000 får en elbiler med 8 mils rekkevidde, dette bør holde helt fint for de aller fleste til majoriteten av bilkjøringen. De dagene dette ikke skulle strekke til kommer en seg frem på andre måter, med alle pengene en har spart har en enorme muligheter.

 

Elbil handler ofte om å gjøre tiltak i livet, som er negative. Men en får igjen på økonomisiden. 

 

Å dette med å skru på bil er jo like mulig på en elbil. Langt mindre bekymringer er det også. 

Lenke til kommentar
  Thor Simonsen skrev (På 28.12.2018 den 0.12):

Har du barn og skiboks og bagasjerom fult er det ikke en elbil som er brukbar. Og min hytte på fjellet har vi ingen strøm på parkerings plassen. Ladebil må ha strømkontakta i hele tiden når du står på fjellet i kuldegrader og vind og i snøværet. Disse bilene er ikke bygg for nordisk klima. Alt annet er løngn atter løngn.

Hehe, og dette har du erfart i praksis? Eller noe du har hørt at svigerbroren til kollegaen til naboen visstnok skal ha sagt en gang han visste om en som hadde Buddy?

 

Ja, jeg har hatt med meg 4 unger, 3 voksne, fullt bagasjerom (foran altså) og skiboks - på langtur - og det gikk helt fint selv om batteriet har tapt seg 8% de siste 150 000 km. Vet du hva? Det gikk helt fint uten lademulighet på ankomststedet 2 timers kjøring unna. Uten ladestopp hverken på veien til eller fra. (Riktignok et do- og pølsestopp hver vei men det er en annen sak.) På vinterføre med snø og vind. Vi koste oss i +22 grader med barnemusikk i kupeen. Slik er det med praktisk erfaring med tingene man snakker om - i stedet for å slenge ut påstander om at andre lyver.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Salvesen. skrev (På 28.12.2018 den 20.33):

Til 20 000 får en elbiler med 8 mils rekkevidde, dette bør holde helt fint for de aller fleste til majoriteten av bilkjøringen. De dagene dette ikke skulle strekke til kommer en seg frem på andre måter, med alle pengene en har spart har en enorme muligheter.

 

Elbil handler ofte om å gjøre tiltak i livet, som er negative. Men en får igjen på økonomisiden. 

 

Å dette med å skru på bil er jo like mulig på en elbil. Langt mindre bekymringer er det også. 

Det er et alternativ ikke en absolutt, personer skal ha mulighet og velge utifra sitt ståsted i livet.

Har du økonomi til elbil og det er et alternativ for deg finnes det ingenting bedre med dagens politikk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  Nautica skrev (På 28.12.2018 den 20.39):

Det er et alternativ ikke en absolutt, personer skal ha mulighet og velge utifra sitt ståsted i livet.

 

Ja det er jeg helt enig i, elbiler passer ikke alle. Det gjelder for elbiler i alle prisklasser. Men en har muligheten på lik linje med alle andre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...