Gå til innhold

Klasseforskjell: Drivstoffsalget stuper i Oslo vest - stabilt i øst


Anbefalte innlegg

Å skifte batteri på en leaf koster ca 70 000kr. Kjøper man en bil til 70 000 er dette et stort beløp. Kan godt forstå at noen heller kjøper en brukt bensinbil som man kan kjøpe brukt deler til. En motor som ryker koster typisk 10 til 20 000 kr hos en skraphandler.

 

Hvorfor skal en kjøpe ett nytt batteri? Hva er poenget her? Sammenligne epler og bananer? Batteridebatten er jo uansett knust, de lever langt lengre enn de skulle tilsi, foruten promillen såklart. På samme måte som registerreimen ryker på noen biler og folk kaster de på søpla. 

 

Påtide å bli realistisk å se på det store bildet og ikke promillen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke snakk om drømmer her. Det snakkes om fornuftig, prisgunstig persontransport.

Det virker som noen er enten eller her: "Jeg har ikke råd til en Tesla til 1 million, derfor skal jeg ha min 93 Corolla til jeg dør!"

Som sagt for folk som trenger en Mondeo stasjonsvogn er ikke leaf et alternativ. Svært mange av oss kjøper den bilen vi har lyst på utifrå smak, behov og pris. Jeg kjøper bare biler med trekk på bakhjula og helst manuell gear. Dessuten må jeg ha tilhengerfeste. Jek kjøper ikke bilen som gir meg lavest mulig utgifter. Jeg tilbringer så mye tid i bilen at å sitte i en vw polo med 3 syl diesel motor ikke er noe jeg vil bruke flere år av livet mitt på. Dessuten ønsker jeg minst mulig tid på stop. Jeg lengter tilbake til 90 tallet da jeg fikk bil med 80 liters tank og 1200 km mellom hver fylling.

 

Hvorfor skal en kjøpe ett nytt batteri? Hva er poenget her? Sammenligne epler og bananer? Batteridebatten er jo uansett knust, de lever langt lengre enn de skulle tilsi, foruten promillen såklart. På samme måte som registerreimen ryker på noen biler og folk kaster de på søpla. 

 

Påtide å bli realistisk å se på det store bildet og ikke promillen.

 

Poenget er at folk unngår biler som er dyre å reparere. Slik har det alltid vert. Jeg hadde aldri kjøpt en gammel masaretti fra 90 tallet selv om den teoretisk kunne vert en feilfri bil i mangen år.

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget er at folk unngår biler som er dyre å reparere. Slik har det alltid vert. Jeg hadde aldri kjøpt en gammel masaretti fra 90 tallet selv om den teoretisk kunne vert en feilfri bil i mangen år.

 

Problemet er jo at det bare er en myte, har du no relevant info for en "moderne" elbil som er dyr å reparere?

Lenke til kommentar

Problemet er jo at det bare er en myte, har du no relevant info for en "moderne" elbil som er dyr å reparere?

 

Ja. Batteripakke koster 47 000 men det er ikke gratis å bytte den. Som sagt så kjenner jeg til tilfeller der regninga har kort på over 70 000

 

Kjøper du brukt el bil som er utenfor garanti så har dette skjedd og kommer til å skje. De første leaf er vel ikke under garanti lenger?

 

 

 

https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708

Lenke til kommentar

Ja. Batteripakke koster 47 000 men det er ikke gratis å bytte den. Som sagt så kjenner jeg til tilfeller der regninga har kort på over 70 000

 

Kjøper du brukt el bil som er utenfor garanti så har dette skjedd og kommer til å skje. De første leaf er vel ikke under garanti lenger?

 

 

 

https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708

 

 

Og jeg kjenner folk som har betalt det samme for en turbo, det betyr ikke at det er "normalt". 

Lenke til kommentar

Nei, de er nok utgått nå ja. De første ble solgt i 2011, og har vært 2-3 år ute av garanti nå.

Direkte havari av batteriet tror jeg er ganske uvanlig, men degradering forekommer ja, en del er nede på 70% kapasitet.

Hvis man vil bytte kan man kjøpe av en bil som er vraket og få det byttet av f.eks Elbilmek i Asker. Pris på brukt batteri er ca 15-20 tusen. 5-10 tusen for å bytte det. Sånn cirka. Så får man kanskje 5 tusen eller noe for det gamle batteriet da det er populært som batteri på hytter mot solceller for eksempel. For mange er nok dette likevel ikke noe alternativ, de selger heller den gamle og punger ut for noe nytt som er vesentlig bedre på de fleste punkter enn den gamle. Men altså, det er mulig å bytte deler, og uten at det koster astronomiske summer også. Det er bare å lese seg opp og sette seg inn i ting, som med mye annet her i verden. Lett å klage på noe man ikke har peiling på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke alle har råd til el-bil !

Helt riktig!

Noen her i landet har kun mulighet til å kjøpe gamle bruktbiler, og der er ikke EL et alternativ :(

 

Noe må gjøres, slik at vi om noen år får gamle, billige, elbiler på bruktmarkedet..

Om det bare var noe vi kunne gjøre slik at de som har råd til nye biler velger elbil, slik at de kan bli billige bruktbiler om noen år..

Om vi bare klarer å få nybilsalget av nullustlipsbiler opp i 41,4%, så vil jo det på sikt resultere i at bruktbilmarkedet også bestå av en vesentlig andel nullustlipsbiler..

 

Hmmm... hva kan man gjøre.. De tiltakene vi har gjort til nå har jo bare fått oss til 41,3%, så det fungerer jo ikke i det hele tatt :wallbash:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Noe må gjøres, slik at vi om noen år får gamle, billige, elbiler på bruktmarkedet..

 

 

Nå har vel elbiler en svært begrenset levetid, på et tidspunkt vil det bli for dyrt å bytte batteri, i forhold til hva bilen er verdt?

 

Per i dag er vel den grensen på omtrent 8-10 år, altså de første Leaf-modellene som kom.

 

Dersom det som står ovenfor stemmer, så koster det opp mot 70 000 å bytte batteri på en bil til 70-80 000.

Dersom det finnes en viss risiko for at man må ta den kostnaden på en brukt elbil, så er det neppe verdt det, da vil det være langt mer lønnsomt å kjøpe ny Leaf til 200 000, og de som ikke har råd til elbil har fremdeles ikke råd til elbil, og Staten har tapt milliarder på at rike mennesker som har råd til splitter nye biler ikke betaler avgifter ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har vel elbiler en svært begrenset levetid, på et tidspunkt vil det bli for dyrt å bytte batteri, i forhold til hva bilen er verdt?

 

Per i dag er vel den grensen på omtrent 8-10 år, altså de første Leaf-modellene som kom.

 

Dersom det som står ovenfor stemmer, så koster det opp mot 70 000 å bytte batteri på en bil til 70-80 000.

Dersom det finnes en viss risiko for at man må ta den kostnaden på en brukt elbil, så er det neppe verdt det, da vil det være langt mer lønnsomt å kjøpe ny Leaf til 200 000, og de som ikke har råd til elbil har fremdeles ikke råd til elbil, og Staten har tapt milliarder på at rike mennesker som har råd til splitter nye biler ikke betaler avgifter ?

 

Basert på hva? Altså at det må byttes innen 8-10 år? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Basert på hva? Altså at det må byttes innen 8-10 år? 

 

Det står vel, dersom det finnes en viss risiko, altså at det er sannsynlig at man må bytte batteri i løpet av et par år etter å ha kjøpt bilen.

 

Eller mener du at det er mer sannsynlig at vi vil se masse billige gamle elbiler på markedet etterhvert, som vil vare i 30-40 år uten å måtte hoste opp 70k for nytt batteri ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du barn og skiboks og bagasjerom fult er det ikke en elbil som er brukbar. Og min hytte på fjellet har vi ingen strøm på parkerings plassen. Ladebil må ha strømkontakta i hele tiden når du står på fjellet i kuldegrader og vind og i snøværet. Disse bilene er ikke bygg for nordisk klima. Alt annet er løngn atter løngn.

 

 

Basert på hva? Altså at det må byttes innen 8-10 år? 

 

Det står vel, dersom det finnes en viss risiko, altså at det er sannsynlig at man må bytte batteri i løpet av et par år etter å ha kjøpt bilen.

 

Eller mener du at det er mer sannsynlig at vi vil se masse billige gamle elbiler på markedet etterhvert, som vil vare i 30-40 år uten å måtte hoste opp 70k for nytt batteri ?

Er du fullstendig blotta for intelligens ????

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Det står vel, dersom det finnes en viss risiko, altså at det er sannsynlig at man må bytte batteri i løpet av et par år etter å ha kjøpt bilen.

 

Eller mener du at det er mer sannsynlig at vi vil se masse billige gamle elbiler på markedet etterhvert, som vil vare i 30-40 år uten å måtte hoste opp 70k for nytt batteri ?

 

Aha, du baserer deg på kanskje, om, viss osv? Som turbo ryker, katalysator osv? Men det kan skje, helt klart. 

 

Fra 10 til 30-40 år, det var da ganske ekstremt, syns du ikke? Men at batteri varer livet av bilen(som er rundt 18 år) er ikke ussansynlig ift det jeg har sett av data. Du må gjerne dele dine om du mener det er feil. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har du barn og skiboks og bagasjerom fult er det ikke en elbil som er brukbar. Og min hytte på fjellet har vi ingen strøm på parkerings plassen. Ladebil må ha strømkontakta i hele tiden når du står på fjellet i kuldegrader og vind og i snøværet. Disse bilene er ikke bygg for nordisk klima. Alt annet er løngn atter løngn.

 

Haha helt ubrukelig. En Tesla kan stå i typ 3 måneder (mener jeg å ha lest) uten problemer. Selv stod min Leaf i -10 over helga, hvor mye batteri tror du den mista? Noe i underkant av 1-2 prosent. Med mindre du skal ha et halvår på hytta er dette en ikke sak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du barn og skiboks og bagasjerom fult er det ikke en elbil som er brukbar.

 

Jo, det er det absolutt. Den generasjonen som leveres nå har 400-500km på batteriet og kraftige hurtigladere.

 

 

Og min hytte på fjellet har vi ingen strøm på parkerings plassen. Ladebil må ha strømkontakta i hele tiden når du står på fjellet i kuldegrader og vind og i snøværet.

 

Hvorfor må den ha kontakten i hele tiden?

 

 

 

Disse bilene er ikke bygg for nordisk klima. Alt annet er løngn atter løngn.

«Disse bilene er ikke bygg for deg og din hytte.»

Er nok en mer korrekt påstand.

 

Hvor har du det fra at det nordiske klimaet er så eksepsjonelt egentlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du barn og skiboks og bagasjerom fult er det ikke en elbil som er brukbar. Og min hytte på fjellet har vi ingen strøm på parkerings plassen. Ladebil må ha strømkontakta i hele tiden når du står på fjellet i kuldegrader og vind og i snøværet. Disse bilene er ikke bygg for nordisk klima. Alt annet er løngn atter løngn.

Nordisk klima kan vere mykje. Der eg bur har eg aldri opplevd kaldare enn -9 °C. Der kona jobbar kan det vere 10 grader kaldare. Det går fint.

 

Elbil er perfekt for norsk klima. Litt før kona går frå kontoret, slår ho på varmen i bilen. Dermed kjem ho til varm og isfri bil, medan kollegaane står i kvar si grå eksossky og skrapar is, eller slit med å få start.

 

Tesla seier i manualen at bilen ikkje skal stå i under -30 °C i meir enn eit døger i strekk utan å vere tilkopla straum. I slike temperaturar kan det vere utfordrande nok å få start på ein eksosbil som ikkje er tilkopla motorvarmar. Skjer det ofte på hytta di?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du barn og skiboks og bagasjerom fult er det ikke en elbil som er brukbar. Og min hytte på fjellet har vi ingen strøm på parkerings plassen. Ladebil må ha strømkontakta i hele tiden når du står på fjellet i kuldegrader og vind og i snøværet. Disse bilene er ikke bygg for nordisk klima. Alt annet er løngn atter løngn.

 

 

Er du fullstendig blotta for intelligens

Kjørte til jobb i elmodus. Nå er min hybrid men dog likevel. Vinter, drar til sjøs på jobb. Vekk i 6 uker. Bikkje kaldt.

 

Kommer hjem setter meg i bilen og kjører på strøm hjem. Mista 2km med strøm de 6 ukene.

Deilig og ha varm kupè med en gang, slipper og vente på en motor som aldri blir varm på korte turer.

 

Dreiemoment så du ikke merker at du har fulllastet bil, oppfører seg så si det samme. Hvorfor i all verden skulle ikke denne være for nordiske forhold?

 

Tror du snakker av uvitenhet?

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ganske provoserende tråd. Det er mye ovenfra- og ned-holdninger mot de som rett og slett ikke har råd til elbil. Kort oppsummert blir de som ikke har elbil stemplet som idioter og for å ha null peiling på økonomi.

 

Jeg har bil som går på fossilt brennstoff, og det av flere grunner. Ikke fordi jeg er idiot eller ikke har regnet på det. For det første har jeg ikke foreldre jeg har arvet penger i fra, eller noe sånt håp foran meg. Jeg har vel omtrent en normal inntekt, med gjeld på hus, nedbetaling av studiegjeld etc, samt at jeg skal ta vare på tre barn og kone som for tiden er uten jobb. Bilen jeg kjører i dag kjøpte jeg for cirka ett år siden, og den kostet 80 tusen. Dette er betydelig under hva man får kjøpt en elbil for. Og jeg har ikke råd til å ta opp et ekstra lån slik livssituasjonen er nå. Ikke fordi jeg er idiot.

Punkt to er parkering. Jeg bor i leilighet, og det er ikke tilrettelagt for elbil-lading.

Punkt tre så er det ofte en realitet at kjøredistanse for å besøke familie eller å dra på ferie blir langt over en distanse for en elbil med mange ladestopp, med etter hvert ganske så utålmodige unger i baksetet.

Og selv med en elbil til det dobbelte av min bil i dag vil ikke klare noe særlig mer enn 130 kilometer på en kald vinterdag. Tesla eller nyeste Leaf er bare å glemme.

Jeg anser meg likevel for heldig. Jeg har faktisk råd til denne bilen, og klarer ut fra det og leve et normalt liv. Og det ville aldri i livet falt meg inn å rakke ned på de som ikke har råd til bil for det. Jeg setter pris på mine goder uten å se ned på andre og uten å gjøre narr av de som har det vanskeligere enn meg. Derfor blir jeg stadig overrasket når jeg ser hvordan enkelte elbileiere har som misjon å rakke ned på alle som ikke har råd til samme som vedkommende. Jeg er for elbiler, og synes det er flott at de er kommet, men får en kraftig bismak når jeg ser hva slags meninger flere elbileiere representer.

 

Det holder med punkt 2. Kan man ikke lade der man bor, er det problematisk uten Tesla/ Ampera eller en av de andre nye med store batterier. Disse er dyre og uten for rekkevidde for mange da selv brukte Teslaer fortsatt er rimelig dyre. Men takket være ett relativt velutviklet elbil bruktmarked er det mange gode elbiler som også fungerer som langturbil, f.eks Ioniq. Teslaer til 350kkr f.eks denne til og med fra forhandler:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=136704486

 

Alt de andre motargumentene er tull da dette fullt ut OK med elbil, å ta en liten ladepause setter barna pris. 130km en kalde vinterdag er rikelig bra for en familie elbil. Om du får ekstra lån så betaler renter og avdrag seg ned på besparelser på drivstoff og bompenger (derom man kjører gjennom bommen).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ting som er interresant er på hvilken side av Oslo det er flest hustander med egen hage/garasje til å parkere elbilen, og hvilken side av Oslo det vil være gambling om man får ladeplass.

 

Og for mange er det desverre en nødvendighet å ha bil, bil for å komme seg på jobb, enten det eller Nav. Brukt fossilbil til alt fra f.eks 20-100K er fremdeles langt rimeligere enn en ny Nissan Leaf.

Hvorfor sammeligne brukt fossilbil med med ny elbil? Edit: Jeg så svaret ditt på dette nå og vil bare si at din skepsis til batteritilstanden er ganske ubegrunnet. Det kunne like gjerne vært en bensin/dieselmotor som hadde kjørt på samme oljen 50 000 km. Da må du også sammenligne med NY fossilbil.

 

I vest er det større andel eneboliger. Da må huseier selv sette opp lader om ønskelig. I øst er det større andel blokker/sameier, da må de samarbeide om å sette opp felles ladeanlegg. (Borettslag er pålagt å legge til rette for elbillading og den eneste fornuftige måten å gjøre det på er i felles ladeanlegg.)

 

Nei. du skal IKKE snu på spørsmålet og ignorere folks problemer fordi det passer deg. Det er både provoserende og nedlatende ovenfor de som ikke kan handle elbil nå. Her mangler du innsikt og forståelse totalt. Arroganse kler deg ikke.

 

Jeg tror spørsmålet heller burde være. " Hvorfor tar ikke Hr.Kremt opp lån og tilbyr elbil gratis til alle dersom det var så viktig for ham!! Har han råd til å la vær?"

Han må gjerne snu spørsmålet for det gjelder selvsagt like mye begge veier når man sammenligner alternativ A med B.

 

De som ikke har egenandel nok og/eller betydelige betalingsanmerkninger kan benytte leasing, leie, bilkollektiv, osv.

 

Det er ett par ting til som er vanskelig å ta med, men man må tenke over det - Det at man ikke vet hvor lenge billigbilen holder og verditapet på elbil. I tillegg må man ha endel mer i egenkapital med ny elbil, det er det ikke alle som har tilgang til.

Se over her angående tilgang til egenkapital. Du kan regne at verditapet på biler generelt er 10%. Det gjelder både fossil og elbil. Enkelte spesielle forhold kan påvirke denne prosenten. For eksempel ved store valutasingninger (Teslaer fra 2013-2015), Leaf (der de eldste og billigste har ligget stabilt på 80 000 et par år) og hydrogenbiler (som har stupt i verdi etter at Uno-x la ned hydrogenstasjonene sine). Individuelle forskjeller som spesielt god/dårlig stand gjør selvsagt også utslag på prosenten. Men alt i alt kan du regne 10% som et greit estimat.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...