daruu Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Som sagt, det er ikke umulig, men jeg veit at de aller aller fleste ikke gidder å gjøre dette. Og det er noe jeg forstår veldig godt. Vi er sånn halvveis enige tenker jeg, så kan vi la ballen ligge dø Hvis man har dårlig råd så må man ofte gidde mye rart som andre ikke gjør Men ja, jeg kan skjønne det selv. Regnestykket jeg la ut var igrunnen basert på sånn jeg har det, jeg har vært en hårsbredd unna å kjøpe ny elbil selv - men har latt være sålangt pga usikkerhet rundt verditap... Endret 27. desember 2018 av daruu Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Ja saxo er ett alternativ, buddy osv. Jeg vill si det er en enorm økonomisk "gevinst" så lenge den fungerer. Kikka litt inn på finn.no nå. Buddy med en rekkevidde på 3 mil og en saxo på 8mil rekkevidde er nok ikke fornuftig valg hvis man bor litt utaskjærs. Neste på lista er en Think City til 49.000.- som også har en rekkevidde på 8 mil, men disse bilene er ikke nye så rekkevidden kan ha falt endel. Det ligger noen Mitsubishi i-Miev rett over 50.000 de kan være interessante hvis man klarer seg med den type bil. Noe godt har el-bilen ført med seg Bruktbilprisene på fossilbilene har falt drastisk, du får nå en 10 år gammel bil til ca. 1/2 pris i forholdt for noen år siden på endel modeller, så flere kan kjøpe nyere bil en forventet og på den måten få biler som har renere utslipp. Foreksempel en Volkswagen Polo 1,4 TDI/70hk 2008 modell for under 20.000.- Ja det finnes absolutt slike "folk", men hvordan elbilen øker deres klasseskille har jeg vanskligheter med å forstå. Skal vi gi dem elbiler, er det løsningen eller hva er poenget her? Elbil til 20 000 er kanskje ikke førstevalget nei, men det hadde vært ett godt valg om de fikk muligheten. Poenget er vel at vi må ta tiden til hjelp og ikke gjøre forhastete beslutninger som gir mer klasseskille som artikkelen egentlig handler om. Endret 28. desember 2018 av Countryman Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Hvis man har dårlig råd så må man ofte gidde mye rart som andre ikke gjør Men ja, jeg kan skjønne det selv. Det trenger jo ikke være dårlig råd heller, det er mange som skrur ut av ren interesse for bil. Ingenting galt med det Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 De har mao ikke råd til et forsvarlig bilhold. (Hadde jeg hatt så dårlig råd haddd jeg kjørt elsykkel. Handling kan gjøres med sykkelvogn. ) Mange som ikke har råd til et forsvarlig bilholdt, men kjøre bil vil de allikevel. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Kikka litt inn på finn.no nå. Buddy med en rekkevidde på 3 mil og en saxo på 8mil rekkevidde er nok ikke fornuftig valg hvis man bor litt utaskjærs. Neste på lista er en Think City til 49.000.- som også har en rekkevidde på 8 mil, men disse bilene er ikke nye så rekkevidden kan ha falt endel. Det ligger noen Mitsubishi i-Miev rett over 50.000 de kan være interessante hvis man klarer seg med den type bil. Noe godt har el-bilen ført med seg Bruktbilprisene på fossilbilene har falt drastisk, du får nå en 10 år gammel bil til ca. 1/2 pris i forholdt for noen år siden på endel modeller, så flere kan kjøpe nyere bil en forventet og på den måten få biler som har renere utslipp. Foreksempel en Volkswagen Polo 1,4 TDI/70hk 2008 modell for under 20.000.- Buddy er vell også på 8 mil gitt rette kjøreforhold. I og med at snittkjørelengde pr dag er <4 mil bør disse bilene passe til en god majoritet av befolkningen, men de kommer ikke uten utfordringer såklart. Slik er det jo å kjøre elbil, en må gi litt for å få en god del tilbake. I tillegg er jo dette noe som blir bedre å bedre etterhvert som vi får flere modeller som blir eldre. Det er vell og har vært det største problemet så langt, det er ikke nok modeller til at de passer "alle" sett vekk i fra rekkevidde og alt det andre. Heldigvis ser dette ut til å være i endring og om en god del år blir de "billige nok for de fleste". Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Verditapet blir nok lavt fremover. Du som var bekymret for verditap kan angre deg for at du ikke stod tidlig i køen på f.eks Hyundai Kona. Mange eiere cashet ut 60-70 tusen i gevinst bare på å hente bilen fra butikken og selge den på dagen. De fleste biler holder lenger enn man først trodde, særlig batteriene holder ganske greit på de fleste modeller, kanskje med unntak av de første 2-3 år på Leaf der noen er ned på 70 % kapasitet. Man må rett og slett lære seg å regne. Hvis man sparer 3000 per måned i drivstoff, bom og årsavgift, så betyr det jo at man kan bruke samme sum på å betale et lån på en nyere, mer komfortabel og sikrere bil? Å ta opp et lån i dag er sjokkerende enkelt, man får lån kastet etter seg, og med en lav rentesats. Hvorfor griper ikke de "som ikke har råd til elbil", de fordelene som er der i dag? Fra ca 2010/2011 da biler som Miev og Leaf kom først, har jo folk fråtset i elbilgoder her i landet. Flere har hatt bil med null verditap over en periode på 2-3 år, det er kanskje noe midlertidig og utilsiktet heldig og ingen kunne forutse det, men likevel. Sånn har det vært. Perioden fra 2010 til nå har vært helt unik. Enorme teknologiske fremskritt, og for første gang i historien har man kunnet kjøpe ny/nyere biler med god komfort, driftssikkerhet og lav driftskostnad, heller enn å kjøre gamle vrak som ble holdt sammen med ståltråd og gaffatape. Hvis et gammelt vrak koster like mye eller mer som en ny bil, hva velger man da? Noen må virkelig kikke opp og se om de kan "se lyset" på dette området. VAGs dieselgate er noe som bør åpne folks øyne over hva vi egentlig driver med når det gjelder biler og lokal forurensning, både eksos og støy. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Poenget er vel at vi må ta tiden til hjelp og ikke gjøre forhastete beslutninger som gir mer klasseskille som artikkelen egentlig handler om. Ja det må en absolutt, slik er det jo med all teknologi. Bare se på strømmen og hvordan dette vill utvikle seg de neste årene. Her blir det høye regninger på de som enten ikke har råd til å automatisere sin bolig eller er ekstremt nøye med forbruket sitt. Og for å ha sagt det, jeg er absolutt ikke enig i alle ting som omhandler elbil. Det er nok mange ting som burde hatt langt bedre løsninger, men generelt sett er jeg happy med utviklingen. Jeg har vurdert elbil siden jeg fikk lappen, men jeg droppet det for de første 3 bilene mine. Mye pga press fra familie og venner + at det ikke var godt nok på den tiden. Pr i dag kunne jeg aldri ha tenkt meg å gå tilbake, jeg har rett og slett ingen gode grunner til det. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) I tillegg er jo dette noe som blir bedre å bedre etterhvert som vi får flere modeller som blir eldre. Det er vell og har vært det største problemet så langt, det er ikke nok modeller til at de passer "alle" sett vekk i fra rekkevidde og alt det andre. Heldigvis ser dette ut til å være i endring og om en god del år blir de "billige nok for de fleste". Joa, selvfølgelig vil markedet tilpasses en stor kundegruppe på sikt. Foreksempel en kamerat av broren min kjøper brukte kasserte elbiler som har batterifeil og fikser disse, det har han gjort i noen år nå "begynte med Peugeot 103" og nå leaf, i-miev, etc. så interessen er tilsted for "garasje/bakgårdsverksteder" og etterhvert som kompetansen på elbil blir mer almindelig blant hvermansen vil mye av frykten forsvinne og deletilgangen eskalere. Ja det må en absolutt, slik er det jo med all teknologi. Bare se på strømmen og hvordan dette vill utvikle seg de neste årene. Her blir det høye regninger på de som enten ikke har råd til å automatisere sin bolig eller er ekstremt nøye med forbruket sitt. Dessverre har du rett, er allerede noen jeg kjenner som sliter med prisnivået og de får nok ikke råd til og administrere egen strøm på endel år ennå. Selv er jeg ikke så redd siden jeg ikke har så stort strømforbruk. Endret 28. desember 2018 av Countryman Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Dessverre har du rett, er allerede noen jeg kjenner som sliter med prisnivået og de får nok ikke råd til og administrere egen strøm på endel år ennå. Selv er jeg ikke så redd siden jeg ikke har så stort strømforbruk. Dog viktig å poengtere at ingenting er innført enda og de som er "rammet" pr i dag går på kvasi testløsninger som slår ut helt forferdelig for noen. Vet det er flere som har fått rettet opp i regninger pga det de driver med er på siden av hva som er lov. Det blir en utfordring for mange det her, men forhåpentligvis gir det positive resultat over tid. For min del har jeg samme tankegang som deg, jeg har relativt lavt forbruk i tillegg til at jeg har god kontroll på forbruket. Joa, selvfølgelig vil markedet tilpasses en stor kundegruppe på sikt. Foreksempel en kamerat av broren min kjøper brukte kasserte elbiler som har batterifeil og fikser disse, det har han gjort i noen år nå "begynte med Peugeot 103" og nå leaf, i-miev, etc. så interessen er tilsted for "garasje/bakgårdsverksteder" og etterhvert som kompetansen på elbil blir mer almindelig blant hvermansen vil mye av frykten forsvinne og deletilgangen eskalere. Spennende, absolutt rett som du sier. Det åpner for nye muligheter! Personlig tror jeg mye går på uvitenhet og myter. Mange jeg snakker med tror jo batteriene i en elbil har "lik" levetid som i en mobil, bare de koster 9 milliarder å bytte Endret 28. desember 2018 av Countryman 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Verditapet blir nok lavt fremover. Du som var bekymret for verditap kan angre deg for at du ikke stod tidlig i køen på f.eks Hyundai Kona. Mange eiere cashet ut 60-70 tusen i gevinst bare på å hente bilen fra butikken og selge den på dagen. De fleste biler holder lenger enn man først trodde, særlig batteriene holder ganske greit på de fleste modeller, kanskje med unntak av de første 2-3 år på Leaf der noen er ned på 70 % kapasitet. Man må rett og slett lære seg å regne. Hvis man sparer 3000 per måned i drivstoff, bom og årsavgift, så betyr det jo at man kan bruke samme sum på å betale et lån på en nyere, mer komfortabel og sikrere bil? Å ta opp et lån i dag er sjokkerende enkelt, man får lån kastet etter seg, og med en lav rentesats. Hvorfor griper ikke de "som ikke har råd til elbil", de fordelene som er der i dag? Fra ca 2010/2011 da biler som Miev og Leaf kom først, har jo folk fråtset i elbilgoder her i landet. Flere har hatt bil med null verditap over en periode på 2-3 år, det er kanskje noe midlertidig og utilsiktet heldig og ingen kunne forutse det, men likevel. Sånn har det vært. Perioden fra 2010 til nå har vært helt unik. Enorme teknologiske fremskritt, og for første gang i historien har man kunnet kjøpe ny/nyere biler med god komfort, driftssikkerhet og lav driftskostnad, heller enn å kjøre gamle vrak som ble holdt sammen med ståltråd og gaffatape. Hvis et gammelt vrak koster like mye eller mer som en ny bil, hva velger man da? Noen må virkelig kikke opp og se om de kan "se lyset" på dette området. VAGs dieselgate er noe som bør åpne folks øyne over hva vi egentlig driver med når det gjelder biler og lokal forurensning, både eksos og støy. Kan ikke gripe fordelen når du ikke har råd til pålegg engang Om du setter prisen på bil så høyt ender de opp uten bil, i Norge. Skulle jeg tatt buss til jobben måtte jeg ha dratt dagen før, siden jobben begynner ca da bussene begynner og gå. Det betyr at jeg må sove utenfor jobb i kulda for og komme til tide. Det går ikke. Så da hadde man endt opp arbeidsløs. Ikke at jeg er i den situasjon, men det kunne fort vært slik. Er ikke ikke akkurat gjennomtenkt dette.. Lån er ikke så enkelt som folk tror. Bortsett fra kreditt lån men og kjøpe en bil til mangfoldige tusen på 24% renter går ikke. Det er jo og skyte nakkeskudd på seg selv. Vi har ikke akkurat klima til billige scooter løsninger hele året, ATV blir noe brukt men siden du trenger en dyr billapp for og få lov til og kjøre i normal hastighet så faller dette ofte utenfor pris bildet. Siden du kan få en gammel bil til ca samme pris som ATV Endret 27. desember 2018 av DirekteDemokrati 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Hvorfor griper ikke de "som ikke har råd til elbil", de fordelene som er der i dag? Har de ikke råd til elbil, så kan de vel ikke gripe fordelene? Snakk om å være nedsnødd! Det finnes nå rundt 350 000 mennesker i Norge som er uføre, og er utenfor arbeidslivet, som mottar trygd. Det anslås at over 200 000 mennesker i Norge lever under OECD sin fattigdomsgrense. Det finnes nesten 4000 mennesker som er på gjeldsordning, som sitter igjen med rundt 8000 kroner per måned til å dekke alle utgifter. Har man betalingsanmerkninger eller for lav inntekt, får man heller ikke låne til bil, og har man ikke rundt hundre tusen kroner til en grei brukt elbil, så får man heller ikke elbil, men må greie seg med en billigere fossilbil, selv om den i lengden koster mer. Det er nok helt sikker mange som kunne tenkt seg en elbil, men som rett og slett ikke har råd. Det er ikke slik du tror, at fattige mennesker er imbesille å ikke forstår at de kan spare penger på en elbil, problemet er at de ikke har muligheten til å kjøpe elbilen, men det er tydeligvis vanskelig å forstå for enkelte? Selv om de fleste i Norge tjener særdeles godt, får billån, og fint kan kjøpe en elbil, så finnes det fremdeles svært mange som ikke har den muligheten. Selv om artikkelen er noe misvisende, så er altså poenget at det i stor grad er de som har god råd som kjøper elbil. Det er altså i stor grad de som har penger nok til å bidra med mer skatter og avgifter, som nyter godt av avgiftslettene på elbil, mens de som ikke har råd til å bytte til elbil stadig betaler mer. Det er liksom ikke så enkelt at man bare kan bytte til en Leaf som koster 100k, når man ikke har en potte å pisse i. Endret 27. desember 2018 av adeneo 7 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Som har en rekkevidde som gjør at de kun fungerer som bil nummer to. Det kommer jo helt an på behovet, og de fleste er mer en godt nok dekket av dette. Å drasse med seg 2 tonn med elbil hver gang man skal på kontoret er hvertfall ikke en del av fremtiden. Hvorfor skal du bære elbilen? Endret 28. desember 2018 av Countryman 2 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Hva er arrogant med og si at man ikke har det samme behovet for bil hvis man bor urbant ? En ting er å hevde at man ikke har "det samme behovet". Det er greit nok, men å si at man overhodet ikke har behov for bil, synes jeg er arrogant.En elbil er ofte mer miljøvennlig enn alternativene, og man sparer mange ganger MASSE tid på å kjøre fremfor å bruke kollektivt selv innenfor Oslo sine grenser. Og selv om en fossilbil forurenser noe, forurenser de fleste mye mer gjennom flyturer til Thailand eller Granca... Det er selvsagt få som er 100% avhengig av bil, men for mange vil fravær av bil bety at man må gi opp så mange valgmuligheter at det vil føles som en sterk redusering av livskvaliteten. De tingene som skjer i Oslo for å hindre biltrafikken skjer på helt gale premisser, og pengene brukes helt feil. Det sløses nå mange penger på ting som har minimal eller til og med negativ effekt på lokalmiljøet, penger som heller burde bli brukt på å hjelpe de som sliter eller tenger hjelp i Oslo. DET irriterer meg. Endret 27. desember 2018 av KalleKanin Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Jeg har bil som går på fossilt brennstoff, og det av flere grunner. Ikke fordi jeg er idiot eller ikke har regnet på det. For det første har jeg ikke foreldre jeg har arvet penger i fra, eller noe sånt håp foran meg. Jeg har vel omtrent en normal inntekt, med gjeld på hus, nedbetaling av studiegjeld etc, samt at jeg skal ta vare på tre barn og kone som for tiden er uten jobb. Bilen jeg kjører i dag kjøpte jeg for cirka ett år siden, og den kostet 80 tusen. Dette er betydelig under hva man får kjøpt en elbil for. Og jeg har ikke råd til å ta opp et ekstra lån slik livssituasjonen er nå. Ikke fordi jeg er idiot. Nå kan du få elbiler under 100.000, og du sparer mye på vedlikehold og drivstoff. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 En Nissan Leaf er med halvgått batteri er ikke drømmebilen for alle! 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 En Nissan Leaf er med halvgått batteri er ikke drømmebilen for alle! Hva mener du med "halvgått"? 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Hva mener du med "halvgått"? Halvgått levetid kanskje ? 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 En Nissan Leaf er med halvgått batteri er ikke drømmebilen for alle! Det er ikke snakk om drømmer her. Det snakkes om fornuftig, prisgunstig persontransport. Det virker som noen er enten eller her: "Jeg har ikke råd til en Tesla til 1 million, derfor skal jeg ha min 93 Corolla til jeg dør!" 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Det er ikke snakk om drømmer her. Det snakkes om fornuftig, prisgunstig persontransport. Det virker som noen er enten eller her: "Jeg har ikke råd til en Tesla til 1 million, derfor skal jeg ha min 93 Corolla til jeg dør!" Å skifte batteri på en leaf koster ca 70 000kr. Kjøper man en bil til 70 000 er dette et stort beløp. Kan godt forstå at noen heller kjøper en brukt bensinbil som man kan kjøpe brukt deler til. En motor som ryker koster typisk 10 til 20 000 kr hos en skraphandler. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Man har to ulike behov: Behov for nærmiljøtransport(handleturer, jobb, hente besteforeldre, transportere tunge ting, dra steder i nærmiljøet der det er krunglete å komme seg kollektivt) Behov for langdistanse transport, som å dra på hytta, svenskehandel, besøke slektninger i byer langt unna, bilferie, etc I Oslo-Vest dekker man begge behovene ved å kjøpe en elbil som bil nr 2. Eller så kjøper man en rådyr tesla. Eller en tesla som bil nr 2.I Oslo-Øst har man enten ikke råd til å ha to biler, og tar derfor kollektivt isteden, og bruker bensinbilen når de skal reise langt. Og å ha råd til bil nr2, inkluderer også å ha parkeringsplass til 2 biler. Slik subsidierer man at vestkant-folket kan fortsette å matpakke-kjøre til jobb, mens østkantfolket må ta fulle busser til jobb. Eit par saksopplysningar er på sin plass her: Halvparten av alle husstandar med bil har to eller fleire bilar. Oslo skil seg ut med at fleire enn ein bil i husstanden er uvanleg. I resten av landet er det vanlegast med minst to bilar pr husstand med bil. Talet på bilar pr husstand ser ut til å vere uavhengig av inntektsnivå. Lågast gjennomsnittsinntekt har Hedmark, som har flest bilar pr 1000 innbyggjar i landet. Hordaland har nest høgast gjennomsnittsinntekt av alle norske fylke, og har færrast bilar pr 1000 innbyggjarar. Bil er, som alt anna, eit prioriteringsspørsmål. I husstandar med to eller fleire bilar, der ein er elbil, er det nesten alltid elbilen som er fyrstevalet og går lengst, og difor er bil nummer 1 etter alle vanlege måtar å nummerere dei på. Dei fleste som har elbil kjøper ein elbil til når bil nummer 2 skal skiftast ut. Stadig fleire husstandar med meir enn ein bil har berre elbilar. Oslo har den best utbygde kollektivtransporten i landet. Ingen andre byar har både tog, buss, trikk og T-bane. Det spelar nok inn i vurderinga av bil. For ein bil som går lite, er det mindre å spare på å velje elektrisk. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå