0laf Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Det er lite som slår en brukt elbil på utgifter, en må gjerne inn med noen 10 000 ekstra for å få fatt på bilen(gi det noen år så synker det enda mer) men får igjen en bil som koster småpenger å drifte. Vel, deri ligger nok klasseskillet? De som har råd til elbil, sparer en hel masse penger, de som ikke har råd til elbil får bare mer å betale på. Det er uhyggelig mye penger å spare på å kjøpe bolig uten lån også, men de fleste forstår at har man ikke noen millioner på konto, så må man låne. Har man ikke flere hundre tusen kroner til å kjøpe elbil, og enten ikke har råd til å låne, eller ikke får lån, så hjelper det jo lite at det er mye penger å spare på en elbil i lengden, når man ikke har råd til å kjøpe bilen til å begynne med. Man skal ha sølvskjeen bra langt opp i bæsjeapparatet for å ikke forstå at ikke alle har råd til elbil ? Endret 27. desember 2018 av adeneo 6 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Bor du i by er bil luksusvare. Å hevde noe annet viser bare hvor egoistiske or grådige vi er blitt.Nei, bor du veldig urbant har du ikke behov for bil. Nei, bor du veldig urbant har du ikke behov for bil.Snakk om arrogant holdning, og null forståelse for at andre lever forskjellig fra deg... Hva er arrogant med og si at man ikke har det samme behovet for bil hvis man bor urbant ? Endret 27. desember 2018 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Oslo Vest er Frogner, Nordre og Vestre Aker , St.Hanshaugen, Ullern. Ikke å blande sammen med Asker og Bærum. Stor del av Oslo vest er bygårder hvor man i alle år har benyttet gateparkering. Ikke rart at drivstoffsalget går ned da man ikke har gateparkering lengre men sykkelveier. Vanskelig med bil uansett type, for ikke å snakke om to eller flere biler i en og samme husholdning. Hilsen en som bor i og er oppvokst i Oslo. Ja, men det ødelegger jo den bevisst tendensiøse artikkelen. Parkeringsplassene innenfor ring to blir det dessverre stadig færre av. Det er da flust med elbiler på østkanten også. Drivstoff forbruket hadde vel gått opp ganske betydelig hadde det ikke vært for alle elbilen på østkanten. Ynkelig "klasseskille" floskler. Man kan få brukte elbiler ned i 10.000kr om man vil spare penger i bomring og drivstoff. Sammenlikne nybilkjøpere, da elbiler flest er kjøpt nye, så der man at det er ikke stor forskjell på elbilkjøpere og andre nybilkjøpere tradisjonelt. Tvert i mot så er det mange som har kjøpt ny elbil som tradisjonelt har kjøpt bruktbiler, eller normalt hsr kjøpt Mondeo / Octavia etc. Og kjøpet flunkende ny Tesla... Nettavisen-standard på artikkelen. Oppholder meg både på vest og øst i byen. Det er mange elbiler også østover. 4 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Forsikring, kjøper du foreksempel en 2006 polo koster den ca.2200 i forsikring i året "der jeg bor" uten trafikkforsikringsavgiften og kjøper du en leaf koster forsikringen ca 24000.- i året, da tar jeg hensyn til at man ikke har kasko på polo'en til 20K men siden man må låne penger til leaf'en med pant må man ha kasko.Forsikring til 24000 i året? En Leaf med 12000 km koster 3800nok/år. Det er ikke en uvanlig pris. Vel, deri ligger nok klasseskillet? De som har råd til elbil, sparer en hel masse penger, de som ikke har råd til elbil får bare mer å betale på. Det er uhyggelig mye penger å spare på å kjøpe bolig uten lån også, men de fleste forstår at har man ikke noen millioner på konto, så må man låne. Har man ikke flere hundre tusen kroner til å kjøpe elbil, og enten ikke har råd til å låne, eller ikke får lån, så hjelper det jo lite at det er mye penger å spare på en elbil i lengden, når man ikke har råd til å kjøpe bilen til å begynne med. Man skal ha sølvskjeen bra langt opp i bæsjeapparatet for å ikke forstå at ikke alle har råd til elbil ? Brukt elbil med grønt billån vil med stor sannsynlighet ha lavere løpende utgifter enn en veldig billig bensin/diesel. Siden elbil er den billigste bilen man kan ha har man ikke råd til bil hvis man ikke har råd til elbil. Jeg kommer selv til å selge bensinbilen min til 75 lapper for å kjøpe en elbil, fordi jeg ikke tar meg råd til å kjøre bensinbil... Endret 28. desember 2018 av Countryman 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Vel, deri ligger nok klasseskillet? De som har råd til elbil, sparer en hel masse penger, de som ikke har råd til elbil får bare mer å betale på. Det er uhyggelig mye penger å spare på å kjøpe bolig uten lån også, men de fleste forstår at har man ikke noen millioner på konto, så må man låne. Har man ikke flere hundre tusen kroner til å kjøpe elbil, og enten ikke har råd til å låne, eller ikke får lån, så hjelper det jo lite at det er mye penger å spare på en elbil i lengden, når man ikke har råd til å kjøpe bilen til å begynne med. Man skal ha sølvskjeen bra langt opp i bæsjeapparatet for å ikke forstå at ikke alle har råd til elbil ? Så du mener klasseskillet ligger i at en må ut med si 20 000 for rimligste elbil kontra 3500(eller hva vrakpanten er nå til dags?)? Om så er det ett ekstremt lite klasseskille. Kan ikke se for meg at noen som har råd til å kjøre bil ikke klarer å skape frem disse 16 500 ekstra kronene for så å spare en masse penger på driften. Skjønner ikke hvorfor "dere" skal dra frem flere hundre tusen kroner heletiden all den tid det er helt urelevant. Elbiler koster ikke fra flere hundre tusen. Det er snakk om titusner. Man skal ha sølvskjeen bra langt opp i bæsjeapparatet for å ikke forstå at ikke alle har råd til elbil ? Jo takk du. Nå har jeg ikke sagt at alle har råd heller. Det jeg poengterer er at de aller fleste som har råd til å kjøre bil, de har råd til å kjøre en elbil også. Det finnes nok unntak, men etter min mening er det ekstremt få om ingen. Jeg vet rett og slett ikke. Men du må gjerne utdype om du har inngående forståelse for denne promillen. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Verktøy er en engangsinvestering - ja, om man aldri bruker det. Til og med skikkelig verktøy ryker, og man får *aldri* nok verktøy. Men du får det du betaler for, og verktøy er direkte dyrt om du skal ha kvalitet, og det veit du godt. Om du skal bytte olje på 10 min (som du sier du gjør, som er ufattelig kjapt) så er den løftebukk med i bildet, du står ikke akkurat på en gateparkering i en by med den skrujekken som ligger i baggasjerommet. Og skal du bruke "skru selv" som et faktisk argument, så må du også ta utgangspunkt i hva man trenger for å skru selv. Da tenker jeg at man skal kunne ta enkle slitedeler selv, som støtdempere/fjærer, bremser, for-/bakstilling og foringer, hjullager, oljeskift, hjulskift, enkle ting i motorrommet, *kanskje eksos*, rengjøring - det er mye som ligger under "enkle" ting man kan gjøre selv Jeg skjønner hvor du vil hen, men for svært mange rundt om i Norge, så er dette totalt uoppnåelig. Om folk flest i det heletatt har tid til dette, så er det ikke sikkert de har plass til det en gang, verken til der bilen blir skrudd på eller der hvor du lagrer diverse verktøy Biltema med 10års garanti er bra, og tåler mye. Det du trenger er skrallesett, fastnøkler, slegge, smørespray, polygriptang. Skal du bytte fjærer trenger du fjærverktøy. Jekk er greit, men går til nøds å bruke saksedritten som følger med endel biler. Bør legge noe under, men et par 2x4" biter gjør samme nytten som bukk. Med 2000,- på biltema kommer du langt. Det er klart det er mye som er kjekt å ha av verktøy, men er ikke rart man MÅ ha. På bilen min trenger man bare å skru ut en 19mm plugg på bunnpanna(trenger ikke jekke opp en gang), 32mm på filteret som man når fra motorrommet også klaske sammen igjen. Går fint på 10 minutter, men tar jo lenger tid på enkelte andre såklart. Man kan stå på parkeringsplassen å skru - det er ikke veldig gøy, men det er fullt mulig. Hvis folk heller vil betale noen andre for det så er det helt greit, men det er langtfra umulig. Forsikring, kjøper du foreksempel en 2006 polo koster den ca.2200 i forsikring i året "der jeg bor" uten trafikkforsikringsavgiften og kjøper du en leaf koster forsikringen ca 24000.- i året, da tar jeg hensyn til at man ikke har kasko på polo'en til 20K men siden man må låne penger til leaf'en med pant må man ha kasko. Forsikring kommer jo an på mye, men med bil stående på meg og fullkasko pluss kosta forsikringa såvidt over 5k i året (helt ny partner tepee electric). Mulig Leaf er ekstrem dyr å forsikre? Endret 28. desember 2018 av Countryman 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Forsikring til 24000 i året? En Leaf med 12000 km koster 3800nok/år. Det er ikke en uvanlig pris. Forsikring kommer jo an på mye, men med bil stående på meg og fullkasko pluss kosta forsikringa såvidt over 5k i året (helt ny partner tepee electric). Mulig Leaf er ekstrem dyr å forsikre? Tok utgangpunkt i artikkelen fra Motor, hvor el-bilene lå rundt 24.000.- i forsikringer, men kan hende jeg har missforstått noe ? Utstyr: Tecna, kr. 260.000/165.000 (-36,54 %), fin.kostn. kr. 9678, forbruk kr. 9600, service kr. 9795, dekk kr. 15.000, forsikring kr. 24.516. Historiske tall. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Brukt elbil med grønt billån vil med stor sannsynlighet ha lavere løpende utgifter enn en veldig billig bensin/diesel. En splitter ny Tesla har sikkert lavere løpende utgifter enn bensin/diesel, men dersom man ikke har penger til en ny Tesla, så hjelper det veldig lite. Omtrent den billigste elbilen som ser ut som en bil, er Leaf, og nye koster de fra 200 000,- kroner. Skal man kjøpe en slik brukt, som ikke er snart ti år gammel å trenger nytt batteri snart, så er det minst halvparten, altså 100 000,- kroner. Så du mener klasseskillet ligger i at en må ut med si 20 000 for rimligste elbil kontra 3500(eller hva vrakpanten er nå til dags?)? Om så er det ett ekstremt lite klasseskille. Kan ikke se for meg at noen som har råd til å kjøre bil ikke klarer å skape frem disse 16 500 ekstra kronene for så å spare en masse penger på driften. Hvor finner jeg en elbil til 20 000,- kroner? Er jeg heldig, så kanskje jeg kan finne en utslitt Saxo / 106 som er 20 år gammel til den prisen, det blir neppe noen stor økonomisk gevinst med en slik i garasjen. Igjen, sølvskjeen sitter rimelig langt oppe når man ikke klarer å se for seg at det finnes en hel del mennesker som ikke har råd til å kjøpe en brukt Leaf til hundre tusen kroner. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Hvor finner jeg en elbil til 20 000,- kroner? Er jeg heldig, så kanskje jeg kan finne en utslitt Saxo / 106 som er 20 år gammel til den prisen, det blir neppe noen stor økonomisk gevinst med en slik i garasjen. Igjen, sølvskjeen sitter rimelig langt oppe når man ikke klarer å se for seg at det finnes en hel del mennesker som ikke har råd til å kjøpe en brukt Leaf til hundre tusen kroner. Ja saxo er ett alternativ, buddy osv. Jeg vill si det er en enorm økonomisk "gevinst" så lenge den fungerer. Klarer du ikke å skrive ett innlegg uten småligheter/spydigheter? Du må gjerne sitere meg på den påstanden der. For det har jeg aldri sagt, tvert i mot. Leaf til 100 000 er ikke eneste alternativ. Det finnes mange folk som ikke kan kjøpe bil også, verken el, bensin, diesel eller en annen form for energikilde. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Tok utgangpunkt i artikkelen fra Motor, hvor el-bilene lå rundt 24.000.- i forsikringer, men kan hende jeg har missforstått noe ? Om ikke jeg misforsto så er det over 3 år 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Så du mener klasseskillet ligger i at en må ut med si 20 000 for rimligste elbil kontra 3500(eller hva vrakpanten er nå til dags?)? Om så er det ett ekstremt lite klasseskille. Kan ikke se for meg at noen som har råd til å kjøre bil ikke klarer å skape frem disse 16 500 ekstra kronene for så å spare en masse penger på driften. Ikke for og lage en stor diskusjon av dette, men de som virkelig har dårlig råd kjøper en bil til noen tusenlapper og kjører den til de blir avskiltet "omregistrerer ikke ei forsikrer bilen", så må de vente til de får litt penger imellom hendene igjen før de kjøper en ny bil til noen tusenlapper og sånn holder de på. Man kan mene mye om denne gruppen personer men de er en del av vårt samfunn og må taes hensyn til. Denne bruken er hovedgrunnen for at det kom en ny lov som gir personer som kjører bil uten forsikring dagsbøter så det endel personer som holder på sånn. Har vel nevnt det før men en el-bil til 20K er ikke førstevalget når du har dårlig råd. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Tok utgangpunkt i artikkelen fra Motor, hvor el-bilene lå rundt 24.000.- i forsikringer, men kan hende jeg har missforstått noe ?Forsikringsberegningen er 70% bonus og kostnad for tre år og basert på historiske data. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Om ikke jeg misforsto så er det over 3 år det forklarer endel ja Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 snip Som sagt, det er ikke umulig, men jeg veit at de aller aller fleste ikke gidder å gjøre dette. Og det er noe jeg forstår veldig godt. Vi er sånn halvveis enige tenker jeg, så kan vi la ballen ligge dø Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Ikke for og lage en stor diskusjon av dette, men de som virkelig har dårlig råd kjøper en bil til noen tusenlapper og kjører den til de blir avskiltet "omregistrerer ikke ei forsikrer bilen", så må de vente til de får litt penger imellom hendene igjen før de kjøper en ny bil til noen tusenlapper og sånn holder de på. Man kan mene mye om denne gruppen personer men de er en del av vårt samfunn og må taes hensyn til. Denne bruken er hovedgrunnen for at det kom en ny lov som gir personer som kjører bil uten forsikring dagsbøter så det endel personer som holder på sånn. Har vel nevnt det før men en el-bil til 20K er ikke førstevalget når du har dårlig råd. Ja det finnes absolutt slike "folk", men hvordan elbilen øker deres klasseskille har jeg vanskligheter med å forstå. Skal vi gi dem elbiler, er det løsningen eller hva er poenget her? Elbil til 20 000 er kanskje ikke førstevalget nei, men det hadde vært ett godt valg om de fikk muligheten. Endret 27. desember 2018 av Salvesen. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Forsikring, kjøper du foreksempel en 2006 polo koster den ca.2200 i forsikring i året "der jeg bor" uten trafikkforsikringsavgiften og kjøper du en leaf koster forsikringen ca 24000.- i året, da tar jeg hensyn til at man ikke har kasko på polo'en til 20K men siden man må låne penger til leaf'en med pant må man ha kasko. Dette må være noe av det største vrøvlet jeg noen gang har sett. Det finnes rett og slett ikke ÈN person i verden som betaler 24 tusen!! i forsikring per år på en Leaf. 5 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Ja saxo er ett alternativ, buddy osv. Jeg vill si det er en enorm økonomisk "gevinst" så lenge den fungerer. Klarer du ikke å skrive ett innlegg uten småligheter/spydigheter? Joda, jeg klarer å fint å skrive et innlegg uten småligheter, men du kan vel ikke ærlig mene at en Buddy er noe alternativ for de aller fleste mennesker, og en 20 år gammel Citroen/Peugeot med eldrift må man være temmelig gal for å kjøpe, i det minste dersom man har dårlig råd. Det er vel ikke merkelig at jeg er spydig, når du hevder at folk med dårlig råd lett kan kjøpe seg en Buddy, så får de alle elbil-fordelene, det hadde vel nesten vært bedre å foreslå en DBS-sykkel eller trikken? Endret 27. desember 2018 av adeneo 3 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Ikke for og lage en stor diskusjon av dette, men de som virkelig har dårlig råd kjøper en bil til noen tusenlapper og kjører den til de blir avskiltet "omregistrerer ikke ei forsikrer bilen", så må de vente til de får litt penger imellom hendene igjen før de kjøper en ny bil til noen tusenlapper og sånn holder de på. Man kan mene mye om denne gruppen personer men de er en del av vårt samfunn og må taes hensyn til. Denne bruken er hovedgrunnen for at det kom en ny lov som gir personer som kjører bil uten forsikring dagsbøter så det endel personer som holder på sånn. Har vel nevnt det før men en el-bil til 20K er ikke førstevalget når du har dårlig råd. De har mao ikke råd til et forsvarlig bilhold. (Hadde jeg hatt så dårlig råd haddd jeg kjørt elsykkel. Handling kan gjøres med sykkelvogn. ) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Dette må være noe av det største vrøvlet jeg noen gang har sett. Det finnes rett og slett ikke ÈN person i verden som betaler 24 tusen!! i forsikring per år på en Leaf. Dere må lære dere å lese utregningene da.8000 kanskje det finnes noen som betaler for en NY Leaf i forsikring. Beregningene er total kostnader pr. Km for innkjøp av en NY bil over en tre års periode. Slik er kostnadene beregnet: https://www.motor.no/artikler/2018/desember/slik-beregner-vi-bilkostnadene/ Endret 27. desember 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Joda, jeg klarer å fint å skrive et innlegg uten småligheter, men du kan vel ikke ærlig mene at en Buddy er noe alternativ for de aller fleste mennesker, og en 20 år gammel Citroen/Peugeot med eldrift må man være temmelig gal for å kjøpe, i det minste dersom man har dårlig råd. Det er vel ikke merkelig at jeg er spydig, når du hevder at folk med dårlig råd lett kan kjøpe seg en Buddy, så får de alle elbil-fordelene, det hadde vel nesten vært bedre å foreslå en DBS-sykkel eller trikken? Det er ett alternativ for mange mennesker, ett godt alternativ er det ikke. Men det er ikke vrakbilen til 3500 kroner heller, spør du meg. Det er vel ikke merkelig at jeg er spydig, når du hevder at folk med dårlig råd lett kan kjøpe seg en Buddy, så får de alle elbil-fordelene, det hadde vel nesten vært bedre å foreslå en DBS-sykkel eller trikken? Igjen, siter meg gjerne på dine påstander. Det eneste jeg sier er at det finnes alternativer, og jeg sier ikke at de passer for alle. Det finnes ett lass av mennesker som elbiler ikke passer for. DBS sykkel er ikke ett alternativ for alle det heller, ikke trikken heller. Her hvor jeg bor er det ikke noe trikk feks. Bussen er jo ett alternativ, men igjen er det ikke nødvendigvis ett godt alternativ. Bare for å oppsummere: -Jeg mener ikke at elbiler er for alle, tvert i mot -Jeg mener at det finnes alternativer innenfor eldrift for de som har mindre å rutte med, og det blir bare bedre og bedre som tiden går. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå