Gå til innhold

Klasseforskjell: Drivstoffsalget stuper i Oslo vest - stabilt i øst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så man bor midt i Oslo og har også hytte. Men man har ikke råd til å kjøpe elbil? Noe skurrer her.

Denne logikken kommer vel gjerne fra folk som tar fleskebussen til svinesund for å kjøpe slike:

 

winner_tip_200_hylser.320.jpeg

Generelt kan man si at jo mindre folk vet om visse ting, jo større motstander er de. Elbiler er forferdelige, de er så dyre, jeg har ikke råd til dem. Kanskje de skal lære seg å bruke en kalkulator, skrote den gamle kreftkjerra og ta steget inn i det 21. århundre?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tja, verktøy er en engangsinvestering, og noe som er greit å ha liggende uansett om du skrur bil eller ikke - du trenger heller ikke så mye for å gjøre de tingene jeg skrev som eksempel.

 

Skru kan du gjøre hvor som helst, men klart det er mer behagelig innendørs.

 

Verktøy er en engangsinvestering - ja, om man aldri bruker det. Til og med skikkelig verktøy ryker, og man får *aldri* nok verktøy. Men du får det du betaler for, og verktøy er direkte dyrt om du skal ha kvalitet, og det veit du godt. Om du skal bytte olje på 10 min (som du sier du gjør, som er ufattelig kjapt) så er den løftebukk med i bildet, du står ikke akkurat på en gateparkering i en by med den skrujekken som ligger i baggasjerommet. Og skal du bruke "skru selv" som et faktisk argument, så må du også ta utgangspunkt i hva man trenger for å skru selv. Da tenker jeg at man skal kunne ta enkle slitedeler selv, som støtdempere/fjærer, bremser, for-/bakstilling og foringer, hjullager, oljeskift, hjulskift, enkle ting i motorrommet, *kanskje eksos*, rengjøring - det er mye som ligger under "enkle" ting man kan gjøre selv

 

Jeg skjønner hvor du vil hen, men for svært mange rundt om i Norge, så er dette totalt uoppnåelig. Om folk flest i det heletatt har tid til dette, så er det ikke sikkert de har plass til det en gang, verken til der bilen blir skrudd på eller der hvor du lagrer diverse verktøy

Lenke til kommentar

Verktøy er en engangsinvestering - ja, om man aldri bruker det. Til og med skikkelig verktøy ryker, og man får *aldri* nok verktøy. Men du får det du betaler for, og verktøy er direkte dyrt om du skal ha kvalitet, og det veit du godt. Om du skal bytte olje på 10 min (som du sier du gjør, som er ufattelig kjapt) så er den løftebukk med i bildet, du står ikke akkurat på en gateparkering i en by med den skrujekken som ligger i baggasjerommet. Og skal du bruke "skru selv" som et faktisk argument, så må du også ta utgangspunkt i hva man trenger for å skru selv. Da tenker jeg at man skal kunne ta enkle slitedeler selv, som støtdempere/fjærer, bremser, for-/bakstilling og foringer, hjullager, oljeskift, hjulskift, enkle ting i motorrommet, *kanskje eksos*, rengjøring - det er mye som ligger under "enkle" ting man kan gjøre selv

Jeg skjønner hvor du vil hen, men for svært mange rundt om i Norge, så er dette totalt uoppnåelig. Om folk flest i det heletatt har tid til dette, så er det ikke sikkert de har plass til det en gang, verken til der bilen blir skrudd på eller der hvor du lagrer diverse verktøy

Biler er enkle å skifte slitedeler på. Ikke allverden med verktøy man trenger. Verktøyet varer lenge. Har et pipesett som er 30 år gammelt. Eneste problemet er at det er så slitt at jeg ikke klarer å lese mm verdiene på dem.

 

Skifte olje er enkelt og som regel kan man suge den ut med en pumpe. Filter er også lett.

 

Mye av vedlikehold må nok gjøres på el biler også. Vil tippe bremseskiver ruster og kuleledd blir slitt

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at det ikke er enkelt oss som skrur selv. Poenget er at darruu brukte dette argumentet som om verktøy samt plass var gratis, og dermed lå kosten i kun slitedelene. Det er en overforenkling for å si det mildt. Videre så må dere forstå at ikke alle veit hvordan man skal skru, selv de enkle tingene - det er ikke "lov" å bruke "skru selv" som et argument i det heletatt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Parkerte fossilbilen etter 42 år og kommer aldri aldri til å ha fossilbil igjen. Frihetsfølelsen ved å slippe å vedlikeholde skjematisk 2000 bevegelige deler er betydelig.

Du må være pertentlig som skjematisk vedlikeholdt 2000 bevegelige deler, daglig, ukentelig ? kudos for det :)

 

bil er luksus.

Hilsen en som vokste opp i et hjem på 90 tallet hvor buss, venner og andre måtte plukke oss opp for å komme oss rundt. Bil fikk vi sent.

Bil er ikke en luksusvare, det er en nødvendighet for veldig mange.

 

Jeg vokste opp på 70 tallet og vi måtte gå i konstant oppoverbakke i 2 meter snø og 40 minusgrader i 3 timer, bare vi skulle en tur på utedassen.

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

bil er luksus.

Hilsen en som vokste opp i et hjem på 90 tallet hvor buss, venner og andre måtte plukke oss opp for å komme oss rundt. Bil fikk vi sent.

Bil er ikke en luksusvare, det er en nødvendighet for veldig mange.

 

Jeg vokste opp på 70 tallet og vi måtte gå i konstant oppoverbakke i 2 meter snø og 40 minusgrader i 3 timer, bare vi skulle en tur på utedassen.

Bor du i by er bil luksusvare. Å hevde noe annet viser bare hvor egoistiske or grådige vi er blitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er avhengig av NY bil og kjører gjennom bommer så lønner det seg helt klart per nå å kjøpe elbil.

Edit: Forsåvidt også det samme om du ikke skrur selv, forutsatt at du ikke kjører mye langkjøring eller lignende

 

Når man får økt årsavgift, bompenger og økte strømpriser - Hva da?

 

Satte opp ett lite regnestykke, dette er en billigbil (under 20k, med null verditap) og forutsatt at man skrur selv.

- Drivstoff: 1200x0.6=720l     720x15= 10800 avrundet til 12k = 1000,- mnd

- Årsavgift: 3500:12= 291 avrundet til 300,- mnd

- Deler/service : 200,- mnd

- Forsikring: 300,- mnd

Totalt ca 1800,- Mnd

 

Elbil:

- Innkjøp/lån: 1000-2000,- mnd

- Strøm: 2kr/mil = 2-3000 per år = 200-250,- mnd

- Årsavgift: Rundet av 50,- mnd

- Service: 2400,- hver 24 måned = 100,- mnd

- Forsikring: 450,- mnd

Totalt 1850-2850,- mnd avhengig av bil,egenkapital og lånetid

 

Det er ett par ting til som er vanskelig å ta med, men man må tenke over det - Det at man ikke vet hvor lenge billigbilen holder og verditapet på elbil. I tillegg må man ha endel mer i egenkapital med ny elbil, det er det ikke alle som har tilgang til.

 

Rett gjerne på regnestykket om du ser noe feil/mangler

Forsikring, kjøper du foreksempel en 2006 polo koster den ca.2200 i forsikring i året "der jeg bor" uten trafikkforsikringsavgiften og kjøper du en leaf koster forsikringen ca 24000.- i året, da tar jeg hensyn til at man ikke har kasko på polo'en til 20K men siden man må låne penger til leaf'en med pant må man ha kasko.

 

Det har alt med miljø å gjøre fordi batteriene er så dyre at elbilene nødvendigvis også blir dyrere. Dermed må det være noen der ute som kjøper elbiler for å skape et grunnlag for å produsere flere biler og dermed redusere kostnadene, slik at kostnadene til slutt er såpass lave at "alle" kan ha elbil.

 

Ikke alle har råd til elbil, men de vil få det etter hvert som det blir større produksjon.

Det har du rett i, men det vil ta lang tid før vi er der.

 

 

 

Hvorfor sammenligner du brukt mot ny?

 

Du får i dag en brukt Nissan Leaf på finn.no til 79.000,-. For 60.000,- får du en brukt Mitsubishi i-Miev:

 

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&location=20061&sales_form=1&sort=2

Hvorfor ?

vel, bruker du normalt 20K på bruktbil og blir nødt til å gå opp til 100K for en el-bil har regnestykket et naturlig utgangspunkt.

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...