Gå til innhold

Klasseforskjell: Drivstoffsalget stuper i Oslo vest - stabilt i øst


Anbefalte innlegg

Kommentarfeltet minner meg litt om hvordan folk før ikke kunne forstå hvorfor folk kjøpte og kjørte billige "vrak" av biler når det bedre å kjøre nyere biler,..

 

Tidene forandrer seg, de gamle "faktaene" kan kkke lengre brukes. Bruker man gamle "fasiter" får man i beste fall uriktige svar.

 

For å utdype, før var reglene lettere og folk kunne skru og bytte ut ting som de selv følte for. Nå må man omtrent på verksted for å bytte pærer på bilene, med mindre man har verktøy og kunnskap til å demontere hele frontpartiet på bilen.

 

I tillegg er det generelt blitt dyrere å eie og drifte en bil, mens elbil kommer langt gunstigere ut av det. Færre deler som kan og vil gå i stykker, reduserte årsavgiften/faste kostnader, billigere drivstoff osv osv. Og det er kun når man snakker om økonomi, vi må også forstå at det faktisk eksistere mennesker som forsøker å bidra til et litt bedre miljø. Det er ikke utenkelig at utdanningsnivå/inntektsnivå har en påvirkning på dette som igjen fører til at denne klassen kjøper slike biler. Å si at alle som kjører elbil er "overklassen" er en fordumming av debatten, og i så fall må vi få lov til å kalle dem som kjører vanlige biler for uvitende (sløve) i hva angår økonomi og miljø forståelse.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det største klasseskiljet er mellom dei som kan rekne og tenkje langsiktig, og dei som ikkje kan det.

Folk som bor på Oslo Øst er dumme.

 

For noen tiår siden så hadde vi et progressivt avgiftssystem på biler og veiene ble finansiert av fellesskapet. Nå betaler man relativt mindre jo dyrere bil og veier finansiseres mer og mer av egen lomme, med mindre man kjøper kjempedyr elbil da for da slipper man å betale noe som helst.

 

Velkommen til et regressivt skattesystem i miljøets navn. Venstresiden har sovet i timen.

Å kom igjen! Vi sier gang på gang at det eksistere andre biler enn tesla til 700 tusen, kan du forsøke å ta dette til deg? Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Oljeskift koster under 350,- inkl olje, filter og pakning på bilen jeg har per nå, og gjøres en gang per år (og tar under 10 min)

 

Bremseskiver koster ca 200 per side, klosser 200,- for begge sider foran, nye bærebruer med foringer og bærekule = 500 per side osv - Ingenting av dette er noe du bytter årlig.... 

Om man er så uheldig at noe dyrt ryker så vraker man jo evt bilen og handler en ny billigbil.

 

Som jeg skrev, at du skrur selv er en forutsetning for regnestykket. Deler er ikke dyrt - men å ha noen til å skru for deg er det....

 

.. og verktøyet du har er gratis? Samt plassen du har til å gjøre jobben var gratis? Ting er fint om man får odel og med verksted med utstyr og løftebukk, men det er dyrt å "skru selv" også

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er som forventet, kjøp og bruk av elbil er hovedsakelig et klasseskille og har egentlig ingenting med miljø å gjøre "med noen unntak selvfølgelig", de med dårlig råd får det enda verre med å få mere avgifter på sin bensin/dieselbil mens de med god økonomi bare får flere fordeler, og dette skille vil bli enda tydeligere etterhvert som flere krav mot fossilt drivstoff og bruken av dette kommer nasjonalt.

 

Ikke alle har råd til el-bil !

 

De fattige har som regel ikke råd til biler i det hele tatt. Derfor forsterkes klasseskillet hvis et samfunn gjør seg avhengig av privatbilismen.

Pål Jensen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oslo Vest er Frogner, Nordre og Vestre Aker , St.Hanshaugen, Ullern. Ikke å blande sammen med Asker og Bærum. Stor del av Oslo vest er bygårder hvor man i alle år har benyttet gateparkering.

Ikke rart at drivstoffsalget går ned da man ikke har gateparkering lengre men sykkelveier. Vanskelig med bil uansett type, for ikke å snakke om to eller flere biler i en og samme husholdning.

 

Hilsen en som bor i og er oppvokst i Oslo.

Endret av syar2003
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Heldigvis blir lufta bedre for alle jo flere elbiler som erstatter gamle GIFTMASKINER, uansett om man har råd eller ikke.

Man må være ganske "tett i potta" for å fortsatt mene at det å brenne olje er en god idé...

https://www.tu.no/artikler/klimaendringene-kommer-det-er-pa-hoy-tid-a-vurdere-risikoen-det-medforer/453948

Så du mener alle som bor på østsiden av Oslo er tette i potta siden de fortsatt konsumerer fossil drivstoff ?

Det er da flust med elbiler på østkanten også. Drivstoff forbruket hadde vel gått opp ganske betydelig hadde det ikke vært for alle elbilen på østkanten. Ynkelig "klasseskille" floskler. Man kan få brukte elbiler ned i 10.000kr om man vil spare penger i bomring og drivstoff. Sammenlikne nybilkjøpere, da elbiler flest er kjøpt nye, så der man at det er ikke stor forskjell på elbilkjøpere og andre nybilkjøpere tradisjonelt. Tvert i mot så er det mange som har kjøpt ny elbil som tradisjonelt har kjøpt bruktbiler, eller normalt hsr kjøpt Mondeo / Octavia etc. Og kjøpet flunkende ny Tesla...
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Korfor ny Leaf, får brukt Leaf for under 100K.

 

Hvordan er batteriet på den?

Varierer, men stort sett bra. Selv kjøpte jeg en to år gammel bil, med alle "barene" inntakt (ergo over 90%), og har kjørt den snart to år, fortsatt alle barene inntakt. Jeg betalte riktignok 129k for den, og den hadde gått omtrent 30 000. Nå rundt 70 000. Hatt en service nylig, 1500 kroner sånn ca om jeg husker rett.

 

Men som alt annet, er gode og dårlig epler. Noen har sikkert batteri på 100% mens andre har opplevd tap. Ellers får man greie brukte i3 (BMW), ionic ol om man bruker litt mer.

 

Et kjapt søk på Finn viser at det er en god del biler rundt 100k klassen, så er fult mulig å teste ut og se hvordan batteriene ligger ann. Man kan visstnok sjekke batteristand også (for å få nøyaktig prosent), men usikker på hvordan dette gjøres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er som forventet, kjøp og bruk av elbil er hovedsakelig et klasseskille og har egentlig ingenting med miljø å gjøre "med noen unntak selvfølgelig", de med dårlig råd får det enda verre med å få mere avgifter på sin bensin/dieselbil mens de med god økonomi bare får flere fordeler, og dette skille vil bli enda tydeligere etterhvert som flere krav mot fossilt drivstoff og bruken av dette kommer nasjonalt.

 

Ikke alle har råd til el-bil !

Det har alt med miljø å gjøre fordi batteriene er så dyre at elbilene nødvendigvis også blir dyrere. Dermed må det være noen der ute som kjøper elbiler for å skape et grunnlag for å produsere flere biler og dermed redusere kostnadene, slik at kostnadene til slutt er såpass lave at "alle" kan ha elbil.

 

Ikke alle har råd til elbil, men de vil få det etter hvert som det blir større produksjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er som forventet, kjøp og bruk av elbil er hovedsakelig et klasseskille og har egentlig ingenting med miljø å gjøre "med noen unntak selvfølgelig", de med dårlig råd får det enda verre med å få mere avgifter på sin bensin/dieselbil mens de med god økonomi bare får flere fordeler, og dette skille vil bli enda tydeligere etterhvert som flere krav mot fossilt drivstoff og bruken av dette kommer nasjonalt.

 

Ikke alle har råd til el-bil !

 

Det spiller ingen rolle hvorfor. Hovedhensikten er å få ned lokal luftforurensning og bidra til bedre folkehelse.

Det er antagelig de med dårlig råd som i aller høyeste grad burde kjøre Elbil. Og nei, det er ikke ensbetydende med en dyr Tesla. Personlig regner jeg grovt å ha kuttet mine bilkostnader med tigangen med å kjøre Elbil (ikke Tesla).

Parkerte fossilbilen etter 42 år og kommer aldri aldri til å ha fossilbil igjen. Frihetsfølelsen ved å slippe å vedlikeholde skjematisk 2000 bevegelige deler er betydelig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Min sønn er student og kjøpte en bil som var 15 år gammel for 20 000kr. Nå i høst var den på EU kontroll. Alle bremser måtte byttes pluss noen fjører og div lys. Delene kom på ca 2000kr og vi skiftet alt på noen timer. Bilen virker ellers kjempefint med fungerende ABS og airbag systemer. Motor og gear helt i orden. Han har nesten gratis bil neste 2 år.

 

Bilen var faktisk så bra at jeg alvorlig vil vurdere å gjøre noe tilsvarende. Mine relativt nye biler faller typisk 40 000kr i året i verdi og de er ikke noe bedre å kjøre eller bruker mindre drivstoff. Så om man har lite penger bruk noen timer på YouTube og lær litt skruing. Har aldri tent under 1000kr PR time når jeg har skrudd selv. Dessuten får man et godt kjennskap til hva som må gjøres neste gang slik at deler osv kan bestilles i god tid. Denne gangen fant vi en dårlig gummitetning rundt en bremse sylinder. Koster nesten ingenting å skifte men kan for bli dyrt om man kjører til det setter seg fast får varmgang i brems som ofte får hjullager til å svikte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor sammenligner du brukt mot ny?

 

Du får i dag en brukt Nissan Leaf på finn.no til 79.000,-. For 60.000,- får du en brukt Mitsubishi i-Miev:

 

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&location=20061&sales_form=1&sort=2

 

Fordi jeg er meget skeptisk til batteriet I brukte elbiler. Har hatt biler fra 80-tallet (førerkort fra 2005) der motoren er det som har vært det minste problemet.

 

Generelt sagt er jeg ikke imot elbil, men alt til sitt bruk og intil videre er forbrenningsmotorer langt mer fleksibelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

.. og verktøyet du har er gratis? Samt plassen du har til å gjøre jobben var gratis? Ting er fint om man får odel og med verksted med utstyr og løftebukk, men det er dyrt å "skru selv" også

Tja, verktøy er en engangsinvestering, og noe som er greit å ha liggende uansett om du skrur bil eller ikke - du trenger heller ikke så mye for å gjøre de tingene jeg skrev som eksempel.

 

Skru kan du gjøre hvor som helst, men klart det er mer behagelig innendørs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi jeg er meget skeptisk til batteriet I brukte elbiler. Har hatt biler fra 80-tallet (førerkort fra 2005) der motoren er det som har vært det minste problemet.

 

Generelt sagt er jeg ikke imot elbil, men alt til sitt bruk og intil videre er forbrenningsmotorer langt mer fleksibelt.

Nå har det jo vist seg at batteriet ikke har vært noe problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er enig i at det er forskjellige behov, men å kjøre til hytta ... hvor ofte gjør folk det? Hver helg? Eller en håndfull ganger i året? Er det da riktig at den 1-10% av bruken krever en spesiell type bil? Hva med å låne/leie bil de få gangene? Eller lade på et par - tre stasjoner som det nå et en god del tusen av?

 

Jeg er enig i at det er litt klasseskille med folk som har råd til to biler, men har man råd til å drifte en vanlig bil har man råd til å kjøpe en brukt Leaf til under 100k.

 

Og de kommende årene kommer nybilene (el) med typ 3-500 km rekkevidde, er de fortsatt udugelige til hytteturen?

Tja, når vi drar til hytta, så er vi der i ca en uke. Det blir fryktelig dyrt å leie en bil for å kjøre i 5 timer, og så la leiebilen stå stille i en uke(mens vi leier den), og så kjøre 5 timer ned igjen. Så er det evt konferanser/jobb-reiser, harry-handel, familiebesøk som krever at du kjører lengere enn et litt slitent leaf-batteri kan ta deg. Det blir raskt alt for dyrt og mye hassle å styre med å leie bil hver gang man skal ut på noe slikt.

Da beholder man heller bensinbilen som sin eneste bil, mens vestkantfolket har en bensinbil og en elbil, evt tesla.

 

Og til slutt: Selv om man skulle gjort som du foreslo, å kjøpe en brukt leaf til kortkjøring, og leie bil hver gang man skal på hytta eller lengere utenbys turer, så blir det også et klasseskille:

Vestkantfolket kjører sine egne biler, mens østkantfolket må leie, noe som blir dyrt for dem.

Man kan jo si at det er naturlig at de rike får brukt hytta si mer, og at sånn vil det være uansett, og det stemmer jo - men problemet er at man med sin anti-bensin/pro-elbil politikk forsterker dette klasseskillet.

Endret av Drogin
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tja, når vi drar til hytta, så er vi der i ca en uke. Det blir fryktelig dyrt å leie en bil for å kjøre i 5 timer, og så la leiebilen stå stille i en uke(mens vi leier den), og så kjøre 5 timer ned igjen. Så er det evt konferanser/jobb-reiser, harry-handel, familiebesøk som krever at du kjører lengere enn et litt slitent leaf-batteri kan ta deg. Det blir raskt alt for dyrt og mye hassle å styre med å leie bil hver gang man skal ut på noe slikt.

Da beholder man heller bensinbilen som sin eneste bil, mens vestkantfolket har en bensinbil og en elbil, evt tesla.

 

Og til slutt: Selv om man skulle gjort som du foreslo, å kjøpe en brukt leaf til kortkjøring, og leie bil hver gang man skal på hytta eller lengere utenbys turer, så blir det også et klasseskille:

Vestkantfolket kjører sine egne biler, mens østkantfolket må leie, noe som blir dyrt for dem.

Man kan jo si at det er naturlig at de rike får brukt hytta si mer, og at sånn vil det være uansett, og det stemmer jo - men problemet er at man med sin anti-bensin/pro-elbil politikk forsterker dette klasseskillet.

 

Dette handler mest om prioriteringer. Man kan fint komme seg langt med en leaf, men en må bruke tid på lading. Å la bilen stå en uke på hytta er jo fint, så lenge en fikser muligheter for lading. Dette kan en løse på mange måter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...