Syar-2003 Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 (endret) Ingen grunn til å bli så selvopptatt av det. Det er under 19% av Norges befolkning. Regner med de jobber med sine samferdselsproblemer på kommune- og fylkes-nivå, uten å generalisere og gjøre det til noe nasjonalt.Ikke vær frekk.Selvopptatt kan du være selv. Det er mange her som ikke har noe peiling over hverken kollektivtrafikk, boforhold , næringslivs spredning skole og barnehage (er forøvrig ikke bare å velge fritt) som kommenterer her som de skulle ha inngående kjennskap til (som bor på andre siden av landet og kanskje har vært på besøk her kan skryte på seg at man har ovandret Karl Johan fra Østbanehallen til slottet) 19% er forresten en relativt stør brøk (ikke liten brøkdel som du tidligere har uttalt) og er desidert tettstedet i Norge med flest innbyggere med stor margin https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_største_tettsteder Nå er emnet i denne tråden faktisk Oslo. Endret 1. januar 2019 av syar2003 3 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Det er massevis av både barnehager og skoler i Oslo sentrum. Du har jo tydeligvis ikke filla peiling på byen og landsdelen , så dumme kommentarer som dette kunne du spart deg for. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Så dikterer jo ikke du alle andres transportbehov heller da. De aller fleste har elbil som eneste bil. Og blant de som har to biler er det bedre at en eller begge er elbiler enn at begge er fossilbiler. Jeg dikterer ikke noesomhelst. Alle jeg kjenner/ser som kjører elbil har (minst) en bil til i familien. Men du har kanskje en statistikk å vise til (eller det går fint å synse som de fleste gjør i diskusjonen). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Jeg dikterer ikke noesomhelst. Alle jeg kjenner/ser som kjører elbil har (minst) en bil til i familien. Men du har kanskje en statistikk å vise til (eller det går fint å synse som de fleste gjør i diskusjonen). Jeg har kun elbil, så da kjenner du til iallefall en. De fleste som har elbil har dog fossil i tillegg(ift spørreundersøkelser fra noen år tilbake) men bruker elbilen som nummer en. Fossilene brukes lite og til spessielle anledninger. Noe som er kjempe bra. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 (endret) Hvorfor må man ha en bil nummer to? For å trekke tilhenger. For å kunne kjøre lengre enn 20 mil (dersom man har de billigste elbil-modellene) For å slippe å sitte uten bil dersom elbilen går i stykker, å man må vente et halvt år på deler. De store dyre elbilene eies ofte av folk med en del penger, og de aller fleste av disse har en bil nummer to, men har en Tesla eller lignende for å kjøre avgiftsfritt det meste av tiden. For et par år siden kom vel TØI frem til at 2 av 10 som eier elbil, kjører mer enn de gjorde før de fikk elbilen, samt at 7 av 10 som eier elbil, også eier en fossilbil. Det er ikke bare min mening, men en begrunnelse for elbil-insentiver. Elbiler er dyrere å produsere og kan derfor ikke konkurrere på likt grunnlag som andre biler. Din markedsfundamentaliste dekker over det faktum at vi må kvitte oss med fossilbiler så raskt som mulig. Jeg forstår at det er begrunnelsen for elbil-incentivene, men de finnes jo nærmest utelukkende i Norge i særlig stor grad, slik at de aller fleste, selv politikere i nesten alle land i verden, er uenig med deg når det kommer til avgiftsletter på elbiler. De fleste mener fremdeles elbilene må konkurrere på likt grunnlag, selv om Norges politikere er uenig. Hvor mange som er enige eller uenige vet jeg ikke, men jeg registrerer jo at de som er uenige her mangler kunnskap om bakgrunnen for elbil-insentivene. Eventuelt er de klar over dem, men er faktabenektere/klimanektere eller lignende, og mener at å spy ut enorme mengder CO2 og ikke minst giftige stoffer lokalt er problemfritt. Ja, alle som er uenig med deg er noen idioter, de må da forstå at elbilen er verdens redning og vil løse alle problemene med forurensning. For de som faktisk er noe oppegående, å ikke er så fullstendig fastlåst som deg, så forstår man at å slippe noe forurensning lokalt ikke betyr stort når det forurenser langt mer å produsere elbiler enn vanlige biler, og forurensning i stor grad bare flyttes. Om noen år skal det jo byttes batterier på en del slike elbiler, biler som kostet et par tre hundre tusen med norske avgifstletter må kostes på borti hundre tusen i nytt batteri, hva tror du skjer med bilen da, og hvor miljøvennlig er det at elbiler skrotes flere tiår før de fleste fossilbiler? Elbiler er mye bedre enn fossilbiler, og det selv på den skitneste kraftmiks. Videre er fordelen med elbiler at de blir enda renere etter hvert som verden beveger seg over på fornybar energi. Men det er fremdeles langt mer miljøvennlig å ikke bruke bilen, slik at å legge til rette for at folk skal ha billige biler som er billige å kjøre med, blir jo helt feil. Fornybar energi har fremdeles klimakonsekvenser, norske vannkraftverk spyr kanskje ikke CO2 fra skorsteiner, men tømming og fylling av magasiner, strekk av kabler, endring av elveløp og annet har betydelige konsekvenser. Man har spart mange menneskeliv og mange menneskers helse, og man bidrar til å spare miljøet generelt og motvirke global oppvarming. Din påstand er basert på at global oppvarming ikke stemmer og at lokal forurensning ikke er et problem. Nei, min påstand er basert på at det ikke hjelper stort å slippe lokal forurensning, når forurensningen i stedet flyttes til store fabrikker og kraftverkene i stedet. Når forurensningen øker betydelig når elbiler produseres, for å ikke snakke om når de skal resirkuleres, så er det ikke noe bedre for miljøet. Over tid, så vil elbiler være marginalt bedre enn fossilbiler, men ikke dersom folk kjører mer, har flere biler, å skroter elbilen tidligere. Legg til at de aller fleste land i verden ikke har fornybar energi, så er det fint lite som taler for at folk burde bytte til elbil. Ved enorme avgifstletter, slik vi har i Norge, så fører det bare til produksjon av flere biler og hyppigere utskiftning, og det er vel knapt noe som er verre for miljøet enn nettopp det. Min personlige oppfatning er altså at vi om noen år vil oppdage at norsk politikk var fullstendig feilslått. Stat og kommune får inn mindre avgifter, folk kjører mer nesten gratis, bytter bil oftere, går mindre, bruker mindre kollektivtrafikk, og om ti år sitter vi i Norge med en uhyggelig mengde batterier som må resirkuleres, og et stort miljøproblem. Endret 1. januar 2019 av adeneo 1 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Jeg har kun elbil, så da kjenner du til iallefall en. De fleste som har elbil har dog fossil i tillegg(ift spørreundersøkelser fra noen år tilbake) men bruker elbilen som nummer en. Fossilene brukes lite og til spessielle anledninger. Noe som er kjempe bra. Har også kun elbil. Leaf og e-NV200. Fungerer helt fint. Savner ingen av fossilene. Var for øvrig på 1900 km ferietur med Leaf'en i sommer, det gikk også bare fint. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 (endret) Den nye naboen min (dit jeg har flyttet - Drammen) har en Leaf (1. gen) og en 75D som er helt ny. De kunne aldri tenke seg å gå tilbake til fossil, det å plugge en plugg når de kommer hjem fra jobb er ikke vanskelig. Han jobber i Asker, og hun i Drammen. De leier en bil eller får ting levert, i stedet for henger Endret 1. januar 2019 av bshagen 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Du har jo tydeligvis ikke filla peiling på byen og landsdelen , så dumme kommentarer som dette kunne du spart deg for. Så har du tapt igjen, da gitt. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 For å trekke tilhenger. For å kunne kjøre lengre enn 20 mil (dersom man har de billigste elbil-modellene) For å slippe å sitte uten bil dersom elbilen går i stykker, å man må vente et halvt år på deler. De færreste har behov for tilhenger. Det er mindre sannsynlig at elbilen går i stykker enn at et gammelt vrak av en fossilbil gjør det. De færreste kjører mer enn 20 mil til vanlig, og da finnes det andre løsninger. Bor man i Oslo er det for eksempel nok av biler tilgjengelig for leie. Jeg forstår at det er begrunnelsen for elbil-incentivene, men de finnes jo nærmest utelukkende i Norge i særlig stor grad, slik at de aller fleste, selv politikere i nesten alle land i verden, er uenig med deg når det kommer til avgiftsletter på elbiler. De fleste mener fremdeles elbilene må konkurrere på likt grunnlag, selv om Norges politikere er uenig. Insentiver for elbiler finnes ikke nærmest utelukkende i Norge, og det at det er få andre som gjør det er ikke noe gyldig argument. Norge ligger foran andre på mange ting, derunder elbiler og barns rettigheter for eksempel. Skal vi liksom frata barn rettigheter fordi de er uvanlige i andre land? Tåpelig logikk. Hvordan vet du hva "de fleste" mener? Dessuten er begrunnelsen for meninger viktig. De aller fleste av de som er motstandere av elbil-insentivene er gamle folk som sitter fast i et annet århundre, og som hater alt som er nytt og rokker ved det kjente og trygge. En som er kunnskapsløs og derfor er motstander av insentivene er ikke spesielt relevant. Ja, alle som er uenig med deg er noen idioter, de må da forstå at elbilen er verdens redning og vil løse alle problemene med forurensning. Det er det ingen som har påstått. For de som faktisk er noe oppegående, å ikke er så fullstendig fastlåst som deg, så forstår man at å slippe noe forurensning lokalt ikke betyr stort når det forurenser langt mer å produsere elbiler enn vanlige biler, og forurensning i stor grad bare flyttes. Det forurenser ikke langt mer å produsere elbiler enn giftbiler. Det forurenser noe mer, men det tas raskt igjen når bilene først er på veiene. Dessuten slipper man store lokale giftutslipp. Om noen år skal det jo byttes batterier på en del slike elbiler, biler som kostet et par tre hundre tusen med norske avgifstletter må kostes på borti hundre tusen i nytt batteri, hva tror du skjer med bilen da, og hvor miljøvennlig er det at elbiler skrotes flere tiår før de fleste fossilbiler? Batteriene holder like lenge som bilene, og batteriene vil bare bli billigere og billigere. Men det er fremdeles langt mer miljøvennlig å ikke bruke bilen, slik at å legge til rette for at folk skal ha billige biler som er billige å kjøre med, blir jo helt feil. Da får man øke prisene på giftbiler. Men da skrikes det opp fra gamlis-gjengen om "klasseforskjell". Så jeg tror faktisk ikke du egentlig bekymrer deg for om folk bruker bil eller ikke. Du bruker bare vikarierende argumenter for å rakke ned på elbiler. Fornybar energi har fremdeles klimakonsekvenser, norske vannkraftverk spyr kanskje ikke CO2 fra skorsteiner, men tømming og fylling av magasiner, strekk av kabler, endring av elveløp og annet har betydelige konsekvenser. Sikkert, men vi må fortsatt over fra olje og til grønnere/fornybar energi. Nei, min påstand er basert på at det ikke hjelper stort å slippe lokal forurensning, når forurensningen i stedet flyttes til store fabrikker og kraftverkene i stedet. Det gjør det ikke. Når forurensningen øker betydelig når elbiler produseres, for å ikke snakke om når de skal resirkuleres, så er det ikke noe bedre for miljøet. Jo, det er faktisk det. Det har til og med vært en rekke artikler på tu.no om det. Over tid, så vil elbiler være marginalt bedre enn fossilbiler, men ikke dersom folk kjører mer, har flere biler, å skroter elbilen tidligere. Elbiler er mye bedre enn fossilbiler, og spesielt ved grønnere kraftmiks. Legg til at de aller fleste land i verden ikke har fornybar energi, så er det fint lite som taler for at folk burde bytte til elbil. Det er derfor man også jobber med å bevege seg mot fornybar energi. Men selv med den skitneste kraftmiks er elbiler bedre enn giftbiler. Ved enorme avgifstletter, slik vi har i Norge, så fører det bare til produksjon av flere biler og hyppigere utskiftning, og det er vel knapt noe som er verre for miljøet enn nettopp det. Avgiftslettene er der for at ikke elbiler skal bli altfor mye dyrere enn fossilbiler, slik at folk skal velge el fremfor fossil. Det er mye bedre for miljøet. Min personlige oppfatning er altså at vi om noen år vil oppdage at norsk politikk var fullstendig feilslått. Stat og kommune får inn mindre avgifter, folk kjører mer nesten gratis, bytter bil oftere, går mindre, bruker mindre kollektivtrafikk, og om ti år sitter vi i Norge med en uhyggelig mengde batterier som må resirkuleres, og et stort miljøproblem. Din personlige oppfatning er basert på feiloppfatninger og ønsketenkning. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Om det er klasseforskjeller eller ikke er irrelevant. Det kan være aldri så mye klasseforskjeller, men det er fortsatt nødvendig å bevege seg over til elbiler. Å begynne å jamre om "klasseforskjeller" er tåpelig, da utviklingen er helt nødvendig. Så sivil status er underordnet det "grønne skifte" ? Mener du også at det "grønne skifte" er det viktigste i et statsbudsjett, eller kan regjeringen fortsatt bare bruke noen få prosenter til dette ? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Så har du tapt igjen, da gitt.Javisst jeg har tapt igjen.Du vant. Med det samme kan man oppsummere deg slik http://www.lmgtfy.com/?q=Besserwisser Lenke til kommentar
0laf Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 (endret) Insentiver for elbiler finnes ikke nærmest utelukkende i Norge, og det at det er få andre som gjør det er ikke noe gyldig argument. Norge ligger foran andre på mange ting, derunder elbiler og barns rettigheter for eksempel. Skal vi liksom frata barn rettigheter fordi de er uvanlige i andre land? Tåpelig logikk. ... En som er kunnskapsløs og derfor er motstander av insentivene er ikke spesielt relevant. .... Din personlige oppfatning er basert på feiloppfatninger og ønsketenkning. Det blir noe tåpelig, faktisk helt idiotisk, når man sammenstiller barns rettigheter med subsidiering av elbiler. Mindre tåpelig blir det heller ikke, når argumentet ditt alltid er at du har rett, uansett hva det måtte gjelde, og at alle andre tar feil fordi de er kunnskapsløse. De fleste her leser nok mye av det samme som deg, kanskje også mer, men har en annen oppfatning av det som leses. Det betyr ikke at de nødvendigvis tar feil, men når du gang på gang hevder at alle tar feil, uten om deg selv, så fremstår du i grunn mest som en person som er totalt ensporet med en helt unik tro på egen fortreffelighet, men uansett om du har rett, så er du en blei, og tar du feil, så ville du aldri innrømmet det. Endret 1. januar 2019 av adeneo 4 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Det blir noe tåpelig, faktisk helt idiotisk, når man sammenstiller barns rettigheter med subsidiering av elbiler. ... Han samenligninger ikke de to tingene. Han bruker det som et eksempel på at det å være i front ikke er ensbetydende med å ta feil. Elmotorer og batterier er soleklart det beste for personbiler, dersom utviklingen kommer ditt man tror og håper. Hadde elbilene hatt 4WD, 7 seter, hengerfeste og 2.000km fulladet, så hadde det ikke vært tvil om at det er elbiler folk vil ha. Beste måten å få fart på utviklingen er gjennom subsidier, fordeler++ Det er ikke fremtidsrettet med fossilt, ettersom det en dag vil gå tomt. Det er ikke ønskelig med en ny form for distribuert drivstoff, som hydrogen, med stasjoner/produksjon/tankbilene+++ Vi er langt fra i mål med elbilene p.t., men vi er definitivt på riktig vei. 2 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Nei, det handler om klasseforskjeller, du har kanskje ikke lest artikkelen som er knyttet til denne diskusjonen ?Om det er klasseforskjeller eller ikke er irrelevant. Det kan være aldri så mye klasseforskjeller, men det er fortsatt nødvendig å bevege seg over til elbiler. De som kjøper elbiler i dag er med på å finansiere videre utvikling av elbiler, mot mer effektive og billigere biler. Se f.eks. på Tesla, som gjorde nettopp dette: Startet med dyre modeller, og beveget seg så mot billigere og billigere modeller. Å begynne å jamre om "klasseforskjeller" er tåpelig, da utviklingen er helt nødvendig. Newsflash. Nesten ingen borettslag har nok parkeringsplasser Et sted jeg har bodd var det ca 10 års venteliste... Og gateparkering blir fjernet over en lav sko, inkludert ladeplassene... Da bor du i Oslo sentrum? Men hva har mangel på parkeringsplasser med elbiler å gjøre? Er fossilbiler magiske og trenger ikke parkeringsplasser? Fjernes ladeplasser sier du? Hvilke ladeplasser er fjernet? Det er faktisk fjernet en hel del ladeplasser, samt at utbyggingen av nye har omtrent stanset helt opp til tross for eksplosjon i antall elbiler. Tiltak for opprettelse av ladeplasser til sameier og borettslag er mest lovpålagt, men lite støtte. MDB er bilfientlige uavhengig av drivlinje. Her burde byrådet følge opp slik at folk i blokk også kan kjøre elbil å ha den parkert imellom de gangene man ikke kun klarer seg med sykkel. De som ikke har råd til å bo i Oslo Vest flytter ofte til Sandvika / Asker. Der er det mer plass tili egne parkeringsplasser i sameier og borettslag, samt egne p-plasser tilknyttet hager og rekkehus. Blir altså feil å sammenlikne Oslo øst med Asker og Sandvika. Burde være mer likt å sammenlikne med Nesodden, Kolboten og Ski. Det er mye pendling inn til byen vestfra. Enda bra de kommer med elbiler fordi jeg er drittlei av folk som flytter ut av byen når de får barn, for så pendle inn på jobb med kreftkjerrene sine. Altså kunne ikke bo med barn i «bylufta» men bidrar selv til å svine til luftkvaliteten til og for jobb. Har null omtanke for bomutgiftet for pendlere som kjører forbrenningsbiler. Ha ihverfall skam nok til p kjøre elbil til byen NPR alt er lagt til rette for det. Håper bompengene settes opp helt sinnsykt mye igjen på forbrenningsbiler... Endret 2. januar 2019 av N8591NB4 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Han samenligninger ikke de to tingene. Han bruker det som et eksempel på at det å være i front ikke er ensbetydende med å ta feil. Virkelig ! Ser mer ut som han drar inn barns rettigheter for å score noen enkle sympati-poeng? Norge ligger foran andre på mange ting, derunder elbiler og barns rettigheter for eksempel. Skal vi liksom frata barn rettigheter fordi de er uvanlige i andre land? Tåpelig logikk. Norge ligger sikkert foran på en hel del ting, men det er jo helt irrelevant. Skal vi ta fra folk verdens dyreste øl og DAB-radioen også, bare fordi det er uvanlig i andre land? Tåpelig logikk. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 (endret) Det blir noe tåpelig, faktisk helt idiotisk, når man sammenstiller barns rettigheter med subsidiering av elbiler. Mindre tåpelig blir det heller ikke, når argumentet ditt alltid er at du har rett, uansett hva det måtte gjelde, og at alle andre tar feil fordi de er kunnskapsløse. De fleste her leser nok mye av det samme som deg, kanskje også mer, men har en annen oppfatning av det som leses. Det betyr ikke at de nødvendigvis tar feil, men når du gang på gang hevder at alle tar feil, uten om deg selv, så fremstår du i grunn mest som en person som er totalt ensporet med en helt unik tro på egen fortreffelighet, men uansett om du har rett, så er du en blei, og tar du feil, så ville du aldri innrømmet det. Sammenstiller? Jeg påpeker at det at vi gjør noe andre ikke gjør ikke betyr at det er vi som tar feil. Barns rettigheter er et eksempel på dette, og jeg bruker dette eksemplet fordi det er lite sannsynlig at du begynner å krangle på at barns rettigheter er viktige og at vi ligger langt fremme der i forhold til de fleste andre land. Men så måtte du altså krangle på det i stedet for å kommentere selve saken. Men nei, det betyr ikke at jeg sidestiller barns rettigheter og insentiver for elbiler. Skjønt, hvis vi ikke gjør noe med den globale oppvarmingen så vil det bli verre for alle, og de første som får lide når det går nedover med samfunnet er nettopp barna. Men det var altså ikke poenget her. Poenget var å illustrere et poeng, nemlig at det å ligge foran og gjøre noe nytt og annerledes ikke betyr at man gjør feil. Når jeg snakker om at noen er kunnskapsløse så er det fordi det nettopp er det "de fleste" som har sterke meninger mot insentivene er. De har ikke kunnskap, men synser fortsatt veldig hardt om at elbiler bare er tull. Du ser dem for eksempel i Facebook-grupper som "Vi som ønsker elbilen dit peppern gror" eller hva den heter. Alle andre enn meg tar ikke feil. Men mange gjør det. Blant annet "de fleste" du snakket om i innlegget ditt. Ser mer ut som han drar inn barns rettigheter for å score noen enkle sympati-poeng? Nei. Som du kan se skjønte WiiBoy poenget, men du virker som du er veldig opptatt av å prøve å sette opp en stråmann i stedet for å svare direkte på det jeg skriver. Poenget var altså at det å gjøre noe annerledes enn det etablerte ikke betyr at det er feil. "Alle andre" har ikke nødvendigvis rett. Norge ligger sikkert foran på en hel del ting, men det er jo helt irrelevant. Skal vi ta fra folk verdens dyreste øl og DAB-radioen også, bare fordi det er uvanlig i andre land? Tåpelig logikk. Men så er det ingen som har brukt den logikken heller, bortsett fra deg. Poenget var altså ikke at det å gjøre noe annerledes i seg selv alltid er riktig, men at det å gjøre noe annerledes ikke nødvendigvis er galt. Endret 4. januar 2019 av hekomo Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Det er faktisk fjernet en hel del ladeplasser, samt at utbyggingen av nye har omtrent stanset helt opp til tross for eksplosjon i antall elbiler. Jeg skjønner ikke hvorfor du gjentar påstanden jeg nettopp ba om eksempler på. Igjen: Hvilke ladeplasser? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Du har fått linker om dette tidligere av undertegnede. Men du har tydeligvis ikke fått med deg noe. 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Disse f,eks https://www.tu.no/artikler/kommunen-har-installert-gateladere-for-mange-millioner-nar-gateparkeringen-forsvinner-ma-alle-bygges-om/378068 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå