Gå til innhold

Klasseforskjell: Drivstoffsalget stuper i Oslo vest - stabilt i øst


Anbefalte innlegg

Jeg ser du har funnet tall med kraftmiks fra US midwest. Jeg understreket tidligere at jeg snakket om Norske forhold. Da kan du stryke alle 48 600 kg CO2-ekvivalenter fra use emissions og ende på et totalt LC-utslipp som er under en fjerdedel av det småbilen har og under en åttendel av det BMW-en har.

 

Kullkraften her i landet er bundet til Svalbard og gasskraften på både Kårstø og Mongstad er nedlagt nå. Gasskraften på Melkøya er forsvinnende liten del av norskprodusert kraft (eks Svalbard).

 

Årsaken til at batteriet er ekskludert fra end of life emissions er at batterier gjenbrukes i andre typer installasjoner. De skrotes ikke og vil heller ikke skrotes i framtida da det er alt for store mengder verdifulle metaller i de. Det har bare ikke kommet så langt med materialgjenvinning ennå på grunn av veldig liten retur fra 2.gangs bruk. Det vil skaleres opp når det blir aktuelt.

 

Legg også merke til at de tar utgangspunkt i samme levetid (fra gjennomsnittsbilene i US midwest). Det er litt søkt ettersom fossilbiler ramler fra hverandre tidligere enn elbiler. Data fra tester på akselerert elding av Li-ion celler antyder at batteriet i en Tesla S P100D vil vare ca 1 - 1,5 millioner km før det har tapt 30% av kapasiteten. Med de samme tallene vil en Leaf anslagsvis takle 300 - 500 000 km før det har tapt 30%. De fleste fossilbiler har ramlet fra hverandre lenge før det, ofte på grunn av motor-relatert slitasje. Elbiler kan altså forlenge livssyklusen på biler generelt. Dette vil vise seg ved at elbiler holder bedre på verdien over tid og km enn det fossilbiler gjør. Disse estimatene understøttes også av praktiske data som for eksempel databasen over gjenværende batteri på Teslaer.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser du har funnet tall med kraftmiks fra US midwest. Jeg understreket tidligere at jeg snakket om Norske forhold. Da kan du stryke hele 48 600 kg CO2-ekvivalenter fra use emissions og ender på et totalt LC-utslipp som er under en fjerdedel av det småbilen har.

 

Du må være enda mer nedsnødd dersom du tror at norsk kraft ikke slipper ut CO2, og er 100% miljøvennlig?

 

Vannkraft er basert på en fornybar ressurs, men er på ingen måte 100% miljøvennlig.

 

Kullkraften her i landet er bundet til Svalbard og gasskraften på både Kårstø og Mongstad er nedlagt nå. Gasskraften på Melkøya er forsvinnende liten del av norskprodusert kraft (eks Svalbard).

 

Hva som produseres hvor er egentlig ikke særlig relevant, når kraftnettet er sammenkoblet, og kraft selges på en børs.

 

 

Årsaken til at batteriet er ekskludert fra end of life emissions er at batterier gjenbrukes i andre typer installasjoner. De skrotes ikke og vil heller ikke skrotes i framtida da det er alt for store mengder verdifulle metaller i de. Det har bare ikke kommet så langt med materialgjenvinning ennå på grunn av veldig liten retur fra 2.gangs bruk. Det vil skaleres opp når det blir aktuelt.

Ah, det er derfor de har ekskludert det, fordi gjenvinning av batterier ikke har noen negativ miljøeffekt. Epic Fail.

 

Legg også merke til at de tar utgangspunkt i samme levetid (fra gjennomsnittsbilene i US midwest). Det er litt søkt ettersom fossilbiler ramler fra hverandre tidligere enn elbiler. Data fra tester på akselerert elding av Li-ion celler antyder at batteriet i en Tesla S P100D vil vare ca 1 - 1,5 millioner km før det har tapt 30% av kapasiteten. Med de samme tallene vil en Leaf anslagsvis takle 300 - 500 000 km før det har tapt 30%. De fleste fossilbiler har ramlet fra hverandre lenge før det, ofte på grunn av motor-relatert slitasje. 

 

Tror du på dette selv?

 

Det er altså snakk om i stor grad samme celler som finnes i de fleste andre batterier, de er litt større enn vanlige AA batterier.

I en Tesla har man proppet i overkant av 7000 slike celler i batteriet.

Problemet er ikke kilometer i seg selv, men antall utladinger og alder på cellene.

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syv tusen elbiler på Vestkanten og firetusen på Østkanten. Oversatt til Aftenpostsk blir det syv tusen i vest og null i øst. Litt som at Aftenposten påstod det var et stopp på t-banen mellom Økern og Grorud (det er syv stykk!). Aftenpostens kunnskaper om Oslo Øst er nok noe tilbakestående!

Drivstoffsalget er jo uforandret på østkanten, kan det ha noe med at flere som pendlet med buss/trikk har kjøpt seg elbil istedenfor og pendle ? så mengden som bruker fossilt drivstoff er uforandret.

Lenke til kommentar

Drivstoffsalget er jo uforandret på østkanten, kan det ha noe med at flere som pendlet med buss/trikk har kjøpt seg elbil istedenfor og pendle ? så mengden som bruker fossilt drivstoff er uforandret.

Tror du virkelig alle som kjører elbil kommer fra bussen? Tror du ikke det hadde vært oppslag om tomme busser???

 

Drivstofforbruk er økende konstant, det er lenge før det tangerer selv med alle elbilene som blir solgt. Bilparken øker generelt.

Lenke til kommentar

Tror du virkelig alle som kjører elbil kommer fra bussen? Tror du ikke det hadde vært oppslag om tomme busser???

 

Drivstofforbruk er økende konstant, det er lenge før det tangerer selv med alle elbilene som blir solgt. Bilparken øker generelt.

Jeg tror ikke, derfor spørsmåltegnet.

 

Det stemmer nok, men leste en eller annen plass at flere som bruker/brukte buss/trikk har kjøpt el-bil for og få en mer stabil reisetid men nå som de ikke får brukt bussfeltet i like stor utstrekning er nok mye av fordelene borte igjen.

Det vel er også rimeligere og kjøre elbil en å ta buss/trikk også ?

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke, derfor spørsmåltegnet.

 

Det stemmer nok, men leste en eller annen plass at flere som bruker/brukte buss/trikk har kjøpt el-bil for og få en mer stabil reisetid men nå som de ikke får brukt bussfeltet i like stor utstrekning er nok mye av fordelene borte igjen.

Det vel er også rimeligere og kjøre elbil en å ta buss/trikk også ?

Det er nok mange som har gjort det ja, men rimeligere er det nødvendigvis ikke. Bussen koster meg ti kroner rundt hele byen. Gjelder dog ikke for alle. I tillegg kommer det nå bompenger for elbilene (bergen) osv.

Lenke til kommentar

10 kroner er svært lavt. Her i området koster det 37, da kommer man vel maks 3-4 mil på den sonen men det holder for de fleste. Men det er kanskje litt kortere avstander der, er du ikke i Ryfylke området?

Her gjelder det alle soner, lik pris for alt. Det er ett prøveprosjekt som går veldig bra. Er på Vestlandet, men ikke i Ryfylke.

Lenke til kommentar

 

Kanskje de skal lære seg å bruke en kalkulator, skrote den gamle kreftkjerra og ta steget inn i det 21. århundre?

Å drasse med seg 2 tonn med elbil hver gang man skal på kontoret er hvertfall ikke en del av fremtiden.

2,5 SUV med V8 bensin er mye bedre. Helst en som drar 4 liter på mila ved litt pådrag i bykjøring

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det handler om klasseforskjeller, du har kanskje ikke lest artikkelen som er knyttet til denne diskusjonen ?

Om det er klasseforskjeller eller ikke er irrelevant. Det kan være aldri så mye klasseforskjeller, men det er fortsatt nødvendig å bevege seg over til elbiler.

 

De som kjøper elbiler i dag er med på å finansiere videre utvikling av elbiler, mot mer effektive og billigere biler. Se f.eks. på Tesla, som gjorde nettopp dette: Startet med dyre modeller, og beveget seg så mot billigere og billigere modeller.

 

Å begynne å jamre om "klasseforskjeller" er tåpelig, da utviklingen er helt nødvendig.

 

 

 

Newsflash.

Nesten ingen borettslag har nok parkeringsplasser

Et sted jeg har bodd var det ca 10 års venteliste...

Og gateparkering blir fjernet over en lav sko, inkludert ladeplassene...

Da bor du i Oslo sentrum?

 

Men hva har mangel på parkeringsplasser med elbiler å gjøre? Er fossilbiler magiske og trenger ikke parkeringsplasser?

 

Fjernes ladeplasser sier du? Hvilke ladeplasser er fjernet?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Avgiftsfritak for elbiler fører til at de med mest penger slipper bilrelaterte avgifter, og de med minst penger, som ikke har råd til elbil, må betale mest bilrelaterte avgifter.

 

Klasseskille kaller man dette, det står beskrevet i artikkelen du kommenterer ?

For det første kommer den an på hvordan man legger opp hverdagen og prioriterer. Man trenger ikke kjøpe en Tesla Model X til over millionen for å kjøre elbil.

 

For det andre er det helt nødvendig at elbiler er fritatt for avgifter. Det øker salget, noe som er med på å støtte videre utvikling av elbiler, slik at de blir billigere og mer tilgjengelige slik vi ser med Roadster -> Model S/X -> Model 3.

 

Det er tåpelig å jamre over "klasseforskjeller" når det er en nødvendig utvikling. Man må tenke litt langsiktig og ikke bare spille på misunnelse og kunnskapsløshet.

 

 

 

Jeg synes det er ett paradoks at Tesla som må sies å være en "luksusbil" som tross alt koster en anselig sum penger er en modell som har slått så til de grader an her til lands.

Jeg synes den er svært upraktisk og "overkill" som transport-middel.

Så dikterer jo ikke du alle andres transportbehov heller da.

 

De som har god råd har ingen problem med å kjøpe en Tesla... gjerne som nummer-to-bil.

De aller fleste har elbil som eneste bil. Og blant de som har to biler er det bedre at en eller begge er elbiler enn at begge er fossilbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første kommer den an på hvordan man legger opp hverdagen og prioriterer. Man trenger ikke kjøpe en Tesla Model X til over millionen for å kjøre elbil.

Nei, men man må minimum ut med rundt 100 000,- kroner, og med en Leaf må man nesten ha en bil nummer to også, slik at for de som har dårlig råd, er det neppe et godt alternativ.

 

 

For det andre er det helt nødvendig at elbiler er fritatt for avgifter. Det øker salget, noe som er med på å støtte videre utvikling av elbiler, slik at de blir billigere og mer tilgjengelige slik vi ser med Roadster -> Model S/X -> Model 3.

Dette er din mening.

Min mening, samt så å si alle land med unntak av Norge, er at Tesla må konkurrere på likt grunnlag som andre biler, og dersom produktet ikke er konkurransedyktig, så får de finne seg noe annet å gjøre.

 

Det er tåpelig å jamre over "klasseforskjeller" når det er en nødvendig utvikling. Man må tenke litt langsiktig og ikke bare spille på misunnelse og kunnskapsløshet.

Du mener det er nødvendig, men de aller fleste i vår verden er uenig med deg.

 

Elbiler er marginalt bedre enn fossilbiler, og de fleste steder i verden har ikke like ren strøm som Norge, der vil det som oftest være mer miljøvennlig å beholde den bilen man har i stedet.

 

Min personlige mening er jeg at jeg heller mer mot våre naboland, at det er bedre å få folk til å bruke bilen mindre, enn å gjøre det latterlig billig for folk å kjøre rundt i elbiler.

 

Jeg tror at om noen år, så vil man oppleve at Norges elbil-politikk var helt fullstendig feilslått.

Man har tapt enorme avgiftsinntekter til Staten, man sitter med en haug med elbiler ingen vil ha, og effekten på miljøet har vært så å si totalt fraværende.

Lenke til kommentar

Tettstedet Oslo runder nå 1 million innbyggere.

https://www.dagsavisen.no/oslo/na-er-vi-en-million-i-tettstedet-oslo-1.1137739

Det er mange definisjoner av Oslo sentrum. Det virker ikke som enkelte hei ikke er særlig kjent med byen Oslo , stor Oslo og omegn samt hvordan folk forflytter seg.

 

Innenfor ring 1 har det alltid vært vanskelig å eie bil grunnet parkeringsproblemer . Etter det grønne byrådet har for seg at det er om å gjøre å legge mest mulig km sykkelvei (oppmerket felt i eksisterende gater) innenfor dems periode har gateparkering får lide også utenfor ring1 både i Øst og Vest.

Gateparkering med og uten ladepunkter har man lagt ned til fordel for oppmerkede sykkelfelt.

https://nab.no/sagene-avis/hvor-ble-det-av-ladepunktene/19.15826

Det er ikke noe alternativ å parkere egen bil i et qpark p-hus til skyhøy timepris 24/7 på permanent basis.

 

 

Jeg har bodd i Oslo i hele mitt liv og hverken vi eller noen vi kjenner har hatt barnehage og skolefritidsordning i gangavstand fra hjemmet eller har jobb et steinkast/gangavstand fra hjemmet.Og med begge i jobb medfører normalt behov for minst en med egen bil da kollektiv ikke kan benyttes grunnet tiden det tar fra en forlater hjemmet -til unger er levert/hentet - til men er på jobb. «Ingen» bor der man jobber.

Man har flaks om kollektivtilbudet tidsmessig matcher hjem-bhage/sfo-jobb med margin.

 

 

Og de aller fleste barnefamilier (som i de aller fleste tilfeller vil ha et behov for bil/el-bil) bosetter seg normalt ikke i «indre» Oslo sentrum , slik har det alltid vært her.

 

 

Sykkelvei innføringen har mange steder blitt tvunget i gjennom også på plasser der det aldri har vært signifikant antall syklister eller behov hverken før eller nå.

Eksempelvis

https://www.document.no/2018/10/12/sykkelveier-pa-demografisk-avveie-i-oslo/

(dette er kun ett eksempel av mange)

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men man må minimum ut med rundt 100 000,- kroner, og med en Leaf må man nesten ha en bil nummer to også, slik at for de som har dårlig råd, er det neppe et godt alternativ.

Hvorfor må man ha en bil nummer to?

 

Dette er din mening.

Min mening, samt så å si alle land med unntak av Norge, er at Tesla må konkurrere på likt grunnlag som andre biler, og dersom produktet ikke er konkurransedyktig, så får de finne seg noe annet å gjøre.

Det er ikke bare min mening, men en begrunnelse for elbil-insentiver.

 

Elbiler er dyrere å produsere og kan derfor ikke konkurrere på likt grunnlag som andre biler. Din markedsfundamentaliste dekker over det faktum at vi må kvitte oss med fossilbiler så raskt som mulig.

 

Du mener det er nødvendig, men de aller fleste i vår verden er uenig med deg.

Hvor mange som er enige eller uenige vet jeg ikke, men jeg registrerer jo at de som er uenige her mangler kunnskap om bakgrunnen for elbil-insentivene. Eventuelt er de klar over dem, men er faktabenektere/klimanektere eller lignende, og mener at å spy ut enorme mengder CO2 og ikke minst giftige stoffer lokalt er problemfritt.

 

Elbiler er marginalt bedre enn fossilbiler, og de fleste steder i verden har ikke like ren strøm som Norge, der vil det som oftest være mer miljøvennlig å beholde den bilen man har i stedet.

Elbiler er mye bedre enn fossilbiler, og det selv på den skitneste kraftmiks. Videre er fordelen med elbiler at de blir enda renere etter hvert som verden beveger seg over på fornybar energi.

 

Jeg tror at om noen år, så vil man oppleve at Norges elbil-politikk var helt fullstendig feilslått.

Man har tapt enorme avgiftsinntekter til Staten, man sitter med en haug med elbiler ingen vil ha, og effekten på miljøet har vært så å si totalt fraværende.

Man har spart mange menneskeliv og mange menneskers helse, og man bidrar til å spare miljøet generelt og motvirke global oppvarming. Din påstand er basert på at global oppvarming ikke stemmer og at lokal forurensning ikke er et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, men man må minimum ut med rundt 100 000,- kroner, og med en Leaf må man nesten ha en bil nummer to også, slik at for de som har dårlig råd, er det neppe et godt alternativ.

Man får kjøpt elbiler som er billigere enn denne. Men det er selvsagt smak, behag og økonomi hva man vil legge på for å få bedre modeller. Noen blir ikke fornøyd før de runder millionen, enten det er bensin, diesel eller el.

 

Tettstedet Oslo runder nå 1 million innbyggere.

Ingen grunn til å bli så selvopptatt av det. Det er under 19% av Norges befolkning. Regner med de jobber med sine samferdselsproblemer på kommune- og fylkes-nivå, uten å generalisere og gjøre det til noe nasjonalt. Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...