Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det skatt på gaver?

joemu24

Anbefalte innlegg

Hvis jeg bor i Bahamas, der det er 0 prosent skatt på gaver, og jeg gir en venn i Norge en gave på f.eks 4 millioner norske kroner, vil den da bli skattet? 

La oss ta et litt annet scenario og: Hvis vedkommede jobbet for meg i mitt firma som er basert i Bahamas og forholder seg til skattelovene i Bahamas, og samme  ansatte jobbet fra Norge, vil hans lønn bli skattet i Bahamas (7%) eller i Norge? Eller begge?

Noen som vet?

Endret av joemu24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gaver er ikke skattepliktige, så lenge de er gaver. I praksis betyr det at det ikke er noen motytelse, eller at motytelsen objektivt sett er av ubetydelig eller ingen verdi.

Dersom ditt firma er basert i Bahamas og han jobber i Norge er han skattepliktig til Norge ettersom han er bosatt her. Firmaet ditt vil også kunne bli skattepliktig til Norge avhengig av hva han jobber med herfra. Om han i tillegg skatter til Bahamas kommer an på lovgivningen der - antagelig ikke med mindre de har uvanlig streng kildebeskatning av lønn.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar! Men i forhold til gaven på 4 millioner nok: Om han skulle jobbe for meg og jeg betaler han så lite som overhodet mulig i lønn, kan jeg da lovelig gi han en gave på 4 millioner som blir hans egentlige ''lønn'' men er gjemt som en gave for å unngå skatten i Norge? Er dette straffbart?

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle hva du kaller det. Skatteloven har autonome definisjoner, og det er definisjonene i skatteloven som avgjør om noe er lønn eller gave.

Skattepliktig inntekt er blant annet "fordel vunnet ved arbeid". Det vil si at alle økonomiske ytelser som har en saklig sammenheng med arbeidsforholdet er å anse som lønnsinntekt. Dette gjelder både penger og naturalytelser (som f.eks. fri bruk av firmabil).

Å skjule det virkelige innholdet av en avtale for å unngå beskatning er skattesvik, og straffbart som sådan.

• Liker 4
Lenke til kommentar

En enda større risiko er kanskje straffen for skattebedrageri hvis han lar være å betale ca 2 mill i skatt, som grovt sett er det som skal betales av 4 mill. Både TS og hans ansatte risikerer vel straff i en slik situasjon.

TS: Bankene har ganske gode it-systemer. Når en vanlig konto får inn 4 mill fra utlandet så lyser det nok noen lamper og dette blir sannsynligvis rapportert videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...