Eirik Helland Urke / TU Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Turisme rundt Svalbard byr på store utfordringer.Redningstjenesten er dimensjonert for å håndtere en fiskebåt i nød. Men hva om et cruiseskip forliser? Lenke til kommentar
LasseP Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Skal redningstjenesten dimensjoneres opp, bør det være på cruisenæringens bekostning. 5 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Skal redningstjenesten dimensjoneres opp, bør det være på cruisenæringens bekostning. Ja det er veldig lite inntekter fra cruisetrafikken sammenlignet med utgifter til en styrking av redningstjenesten. Men dersom man reduserer prisen på lostjenesten som i dag er rådyr for cruiseselskapene og innfører en øremerket "beredskapsavgift" som går til et eget fond vil det kunne gi midler til enda bedre helikopterberedskap. Staten kan eventuelt betale for flere helikopter og fondet betale for deler av driften. Man må heller ikke glemme den store satsningen på bygging av nye kystvaktskip som gir bedre beredskap i nord-norge og Svalbard. 1 Lenke til kommentar
Sverre Hartvedt Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 I dag er det ikke først og fremst mennesker som må beskyttes. Det viktigste er først å sørge for at miljøbelastningen på området IKKE øker. Deretter kan man se på sikkerhet for økt bruk av området. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Det bør vel også stilles spørsmålstegn med hva som er best av å enten skalere opp redningstjenesten eller å skalere ned cruisetrafikken i disse sårbare områdene. Tenker vi klima og miljø så er vel sistnevnte å foretrekke. 2 Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Hvor mange leger som er på vakt til enhver tid er irrelevant. Det er hvor mange leger som lokalt kan kalles inn som teller. Og russerne har vel ressurser som helikoptre og leger i Barentsburg samt mange i Murmansk. Ikke så veldig langt borte per helikopter/fly. Samt mange skip både på og under overflaten som konstant stimer rundt i området. Litt internasjonal kooperasjon er vanlig ved nød og ulykker. Ingen russiske eller internasjonale organisasjoner på listen over samarbeidende aktører. Selv "sivile" helikoptre stilles det spørsmålstegn ved selv om helikopterredningstjenesten i mange land, inkludert Storbritania, er tatt over av nettop private aktører. Men mange nordmenn er jo veldig navlebeskuende, unnskyld; har en klare seg sjøl mentalitet. Selv om det betyr å la noen andre dø. Men vi gjorde jo vårt beste så da er det ok, og hadde vi bare hatt mer egne ressurser... Men litt krisemaksimering er jo godt for egen fremtid for de som lever via offentlige bevilgninger . Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Forby cruisetrafikken umiddelbart. Det fins ingen grunn for den i det hele tatt, cruisetrafikken legger heller ikke igjen noe peng, så den er en stor wtf? Og legg mye større restriksjoner på øvrig fart i området, forskningsskip ser ut til å få designasjonen mye lettere i våre dager. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Både Russland, Kina og USA blir og eskalere tilstedeværelsen i Arktis, blir vel rundt en 40/50 "forskningsfartøyer" etterhvert stand-by for og posisjonere seg i Arktis, Om disse vil komme til unnsetning ved en nødssituasjon er en annen sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå