Gå til innhold

Oppgradering av gammel pc

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 9 år gammel pc som jeg tenker å spille fortnite på, men den sliter litt med å drive spillet.

Informasjon om pc:

Prosessor: intel i5 2.8 ghz

Ram: 4 gb DDR3

skjermkort: Geforce gtx 460 1 gb minne

256 gb ssd kort

windows 10

Hva burde jeg prioriterer å oppgradere først?

jeg tenker å oppgradere for maks 3000kr

Endret av chrhans03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært kjekt å vite hva slags CPU det er. i5 2.8GHz kan være såmangt.

3000 skal nok holde til en oppgradering som duger.

En 9 år gammel i5 på 2,8GHz er i5 760, altså første generasjon. Og han kunne vanskelig bygd en PC med deler nyere enn det. ;)

Edit @TS:

Tech Yes City testet en 8600K@5GHz, mot en i5 750@4GHz, da med et GTX1080Ti. Jeg tenker at det er trygt å anta at selv om man overklokket en i5 760 maks, så vil den i 1080p ikke se nytten av noe stort bedre enn GTX1060. Og mindre enn det om man ikke overklokker CPU overhodet. Jeg ville kikket etter et GTX970 på finn.no, der jeg har sett dem nede i ~800Kr. Og som PantZman sier; 4GB blir veldig lite i dag. Du får google frem tech specs for hovedkortet, og se hva slags RAM det kan kjøre.

Det er vel omtrent hva jeg hadde giddet å spandere av oppgradering på denne PC'en. Alternativet er å selge den komplett som den står. Og se om du finner noe på finn.no til 3000 Kr pluss salgssummen for din egen PC. Er du heldig, vil du komme en del bedre ut av det. :)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Ja, jeg fryktet vel at den var så gammel. Spørs nok hva som er lurest å gjøre da. Ut fra den youtube-linken så er i5'en en flaskehals med et 1080ti i endel tilfeller, i andre i mindre grad. Dog verdt å nevne at et 1070 bare er litt over halvparten så kraftig som et 1080ti, så flaskehalsen bør være betydelig mindre her. Ut fra min oppfatning, burde et brukt 1070 og 4x4GB eller 2x8GB (om hovedkortet liker 8GB-brikker...) DDR3 RAM være en kurant oppgradering her. 1060 er nok mer balansert, men når jeg ser bruktmarkedet for 1060 om dagen mener jeg 1070 er en langt, langt bedre deal. 1060 for litt under 2000 mot 1070 for litt over 2000, er en no brainer. 970 til en tusenlapp eller 980 til litt over tusingen, og spare resten til neste bygg, er også en mulighet.

Å selge HK, CPU, RAM og GPU for en tusing og kjøpe en basis for 4000kr, går også an - man synes å få z97 med toppmodell-CPU og 16GB RAM til rundt 3000kr. Da er det igjen nok penger til et GTX 970. Denne pakken er også fin:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=133863680

(her må man vel pushe budsjettet litt, dog)

Lenke til kommentar

Ville ikke brukt så mye penger på utdatert RAM. 

Har du 1 eller 2 brikker i systemet fra før? Har du 1 så finner du en lik en på ebay. 8 GB totalt er nok rikelig.

Ser ikke så verst ut pris på 1050ti, men personlig ville jeg heller lagt inn litt mer penger for et GTX1060 3GB eller RX570/580. De vil yte omtrent 50%+ over GTX1050ti.

Sapphire Nitro+ RX 580 4GB eller evt Sapphire Radeon RX 570 Pulse ITX*. Mener det skal følge med 2 spill hos netonnet også.

*om du ønsker et kort som tar mindre plass for en eller annen grunn

Raise the Game Bundle

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Da passer du på når datamaskinen er avskrudd, og tar ut en (hvis du er trygg på hvordan du tar ut og setter inn RAM-brikker)

og tar bilde av de etikettene som sitter der.

Enten googler du akkurat hva de er, eller legger ut bildet her så kan vi her prøve å tipse deg :)

Du vil ofte klare å finne noen som selger DDR3 minne til en grei pris på finn eller andre sider som selger brukt. 

Å skulle betale mer en 500-600 kroner for 16GB er ikke nødvendig om maskinen støtter det.

Skjermkort, så er det som de andre sier. GTX1060 6GB versjonen får du brukt for ca. 2000 kroner.

AMD RX580 8GB korta ligger noen ganger på samme pris, så det er nesten litt hipp som happ og hva du foretrekker. (AMD/Nvidia)

Endret av traskas waits for alice
Lenke til kommentar

på pcen står det jeg har 4 GB ram. Men jeg har 3 rambrikker i pcen.

Da har du sannsynligvis 32 bits Windows installasjon. Den støtter kun opp til 4 GB RAM, så den overser alt over det. Dessverre er eneste måte å oppgradere til 64 bits Windows, å installere helt fra bunn. Du må altså ta backup av alt du vil spare på, før du installerer 64 bits Windows...

Lenke til kommentar

3 brikker i et system som kun kan kjøre dual channel er bortkastet, så like greit å bytte ut hele greia til et RAM-sett med 2 brikker. 

Det kan være at den ene ram-brikken er defekt om den bare detekterer 4GB med 6GB ram installert, eller en av ram-plassene på hovedkortet ditt ikke virker.

Kom deg på finn.no og kjøp et gtx1060 6GB skjermkort og noen DDR3 1600mhz som enten er 2x4GB for 8GB samlet eller 2x8GB for 16GB samlet.

Gabri3L: Han har jo win10 installert, det kan være at den er 64bit. Får du win10 i 32bit?

Lenke til kommentar

på pcen står det jeg har 4 GB ram. Men jeg har 3 rambrikker i pcen.

Du kan se i BIOS om alle 3 brikkene dukker opp der, det skal de gjøre. Om ikke, så er nok det ene minnesporet ditt defekt, som ikke leser av den ene brikken.

For å finne din versjon av Windows, kan du klikke høyre mus knapp nede i venstre hjørne, på Windows symbolet, og velge "System" på menyen som popper opp. I vinduet som så dukker opp, trykker du så på "System Info" oppe til høyre, og enda et vindu popper opp. Her står det om du har 32 eller 64 bit. :)

Som sagt mener jeg forøvrig det holder lenge med et GTX970 fra bruktmarkedet til din PC. I ren "kraft" er neppe 6GB GTX1060 mer enn ~15% raskere. Det er bare det at i nyere spill, så er "Ultra" grafikk settingen automatisk med texturer i høy oppløsning, som gjør at 6GB kortet får en større fordel over GTX970, enn selve GPU'ens kraft skulle tilsi. Bare hold deg på "High" grafikk preset i stedet, og spar en tusenlapp. ;)

Gabri3L: Han har jo win10 installert, det kan være at den er 64bit. Får du win10 i 32bit?

Win 10 får man i 32 bits versjon ja, det finnes nemlig CPU'er som fremdeles er i bruk, som ikke støtter 64 bit. ;) Har man 32 bits Win 7 (eller 8/8.1) og velger å oppgradere til Win 10, så er det den versjonen man blir oppgradert til. Som sagt må man nemlig gjøre en full ny-installering for å kunne gå fra 32 bit til 64 bit.

På gamle systemer som dette var det forøvrig ikke uvanlig at man kunne mikse litt i RAM konfigurasjonen heller. Er man heldig får man dual channel de 4 første GB'ene, og single channel den siste 2GB brikken. Er man uheldig blir det til 6GB i single channel konfigurasjon.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Hei, jeg har en 9 år gammel pc som jeg tenker å spille fortnite på, men den sliter litt med å drive spillet.

Informasjon om pc:

Prosessor: intel i5 2.8 ghz

Ram: 4 gb DDR3

skjermkort: Geforce gtx 460 1 gb minne

256 gb ssd kort

windows 10

Hva burde jeg prioriterer å oppgradere først?

jeg tenker å oppgradere for maks 3000kr

I din situasjon, vil jeg kjøpe en RX 580 for 1080p gaming(helst en 8GB).

Lenke til kommentar

hovedkortet mitt er gigabyte P55A-UD3. når jeg satte inn den ene ram brikka etter jeg tok bilde av den, så stod det at jeg hadde 6 gb som jeg egentlig skal ha(før stod det 4)

Er det forskjellige størrelser på grafikkort eller passer alle?

Endret av chrhans03
Lenke til kommentar

hovedkortet mitt er gigabyte P55A-UD3. når jeg satte inn den ene ram brikka etter jeg tok bilde av den, så stod det at jeg hadde 6 gb som jeg egentlig skal ha(før stod det 4)

Er det forskjellige størrelser på grafikkort eller passer alle?

Ja, skjermkort kan være både for lange og for brede for kabinetter, så det er lurt å måle om du er usikker på plass.

Når det gjelder RAM brikken som dukket opp igjen høres det da ut som du kan ha hatt dårlig kontakt, og at det å ta ut brikken, og sette den inn igjen har fikset det. Men som sagt; du kan sjekke hvilken versjon du har av Windows. Og det hadde det vært fint om du gjorde, og ga tilbakemelding på, slik at vi kan være sikre på at vi gir deg så gode råd som mulig.

Om jeg ikke husker feil, så kan det stå for eksempel: "Memory in system: 6072MB (3702MB usable)". Som altså forteller deg hvor mye som er fysisk i maskinen, men så innenfor parentes, hvor mye av den du får lov til å bruke av den, på grunn av at du f.eks. er på 32 bits Windows.

Uansett kan man ikke "klare" seg med 4GB RAM til en gaming PC i 2018, og du har altså et 6GB kit, som, dersom du i det hele tatt kan bruke hele kit'et, sannsynligvis struper hastigheten til det lille minnet du har. Det kan godt tenkes at 4GB i 2 kanaler vil være bedre til gaming enn 6GB i en kanal/"1,5" kanaler.

Som sagt igjen; du ha 64 bits Windows (eller hvilket OS man velger) , for å kunne benytte mer enn 4GB RAM i maskinen. Så forsikre deg om at du har det først. Og se så på muligheter for å oppgradere om det er det du ønsker å gjøre. Hovedkortet ditt støtter opp til 2200MHz RAM (Kanskje høyere med BIOS oppdatering), så om du finner et rimelig DDR3 Kit opp til den hastigheten i den størrelsen du ønsker, så er det et alternativ. Et annet rimeligere, er å teste for eksempel dette. Her ser man kit'et har identisk hastighet som ditt, men også like viktig; identisk timing (8-8-8-24). Sannsynligvis vil det da gå greit å plukke ut en av brikkene dine, bare for syns skyld egentlig (slik at du får 2 og 2 like), og putte i disse 2 i stedet, og dermed ha 8GB system minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...