Part54321 Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 ^ Drit i å få unger hjemmekontor take-away Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 Part54321 skrev (16 timer siden): Grunnløs? Sterke ord. Da kan jo du lett forklare hvorfor? Kanskje sterke, ja, men er det virkelig ikke mulig for deg å finne en måte å lagre passordet ditt trygt på? Så vidt jeg har forstått er kryptovalutaen din sikker som banken om du lagrer den off-line (cold storage). Hvordan skal noen kunne hacke den da? De øvrige bekymringene dine var skattemyndigheter og transaksjonskostnader. Jeg ser ikke at noen av disse er noe mer kompliserte eller kostbare med krypto enn hva de er med aksjer. Unntaket er om du trader veldig aktivt. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 Wisd0m skrev (7 timer siden): Kunne man jobbet fra kl. 8 til 14 hadde det vært en god balanse. Problemet nå for de fleste som jeg ser det er at de rekker ikke leve livet på kveldstid. Mange har pendletider på minst 30 minutter, og endel opptil en time. Ferdig på jobb kl. 16. Hjemme kl. 17. Så skal det lages mat og obligatorisk arbeid. Der går det fort to timer. I realiteten har man to timer fritid før man må begynne å roe ned til kvelden. Så er det unger som skal kjøres på trening o.l. Da er det ikke tid ingen. Smått tragisk hvordan et A4-liv er blitt. En time eller to ekstra gjør veldig stor forskjell. Ja, tiden er veldig marginal når man begynner å jobbe, så du har helt rett i at de to timene utgjør mye. Jeg har nå hjemmekontor, så jeg sparer litt tid der. Men, jeg har en veldig målbar jobb som dessverre ikke tillater noe unnasluntring, så jeg må jobbe timene mine. Om ikke merkes det. Om man hadde hatt en jobb med hjemmekontor som man i praksis kan få unnagjort på 6 effektive timer hver dag så hadde mye vært gjort. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 Ser at det er flere som nevner det med jobbing, glede og mening i livet. For meg var starten på dette at jeg ønsket å slippe og jobbe. Etter årene gikk og jeg jobbet med meg selv, lærte mer og tjente mer så fant jeg mer og mer ut at det var valgfriheten i jobben som var viktigere. Nå jobber jeg for meg selv og jeg kan ikke se for meg å slutte med det i første omgang, enda jeg snart er ved målet. Det er allikevel som Duke sier; jeg misunner de som har funnet sin mening i en jobb. Personlig bruker jeg lang tid på å "komme meg" etter noe sosialt, så det å sitte på kontoret en hel dag gjorde at jeg ikke orket å gå ut og finne på ting, selv ikke i helgene. Nå som jeg sitter hjemme og gjør ting i mitt eget tempo for meg selv så orker jeg å gjøre ting. Om jeg gjør ting som gjør meg sliten i helgene nå, så kan jeg lade opp i løpet av uken. Jeg er introvert så blir sliten av å ha folk rundt meg over lenger tid. En annen ting er at jeg synes trening og andre ting på kveldene ble et styr når jeg måtte til og fra jobb i tillegg. Nå slipper jeg å dra til og fra jobb først og så dra ut igjen på trening. Latskap? Ja kanskje. Men, jobb er ikke bare de 8 timene man sitter på kontoret. Det er også reising til og fra f.eks Det er også flere som forteller om hva de ønsker å gjøre når de "blir fri", som f.eks lære seg språk, reise, besøke familie, hobby osv. Ingenting galt med det, da jeg har tenkt samme tankene selv, men det stoppet meg ikke fra å lære meg to språk, reise, besøke familie, tid til hobbyer etc, selv om jeg var i jobb. Bare så man ikke utsetter all glede til man "er der". Dette er veldig viktig synes jeg! Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 (endret) 6 hours ago, DukeRichelieu said: er det virkelig ikke mulig for deg å finne en måte å lagre passordet ditt trygt på? Det er bortimot umulig. Online funker ikke. Elektronisk funker heller ikke. Papirlapp hjemme funker heller ikke. Papirlapp i bankboks? Da nærmer vi oss, paradoksalt nok. Endret 19. november 2021 av tigerdyr 1 Lenke til kommentar
valen Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 tigerdyr skrev (11 timer siden): Det er bortimot umulig. Online funker ikke. Elektronisk funker heller ikke. Papirlapp hjemme funker heller ikke. Papirlapp i bankboks? Da nærmer vi oss, paradoksalt nok. Kan du ikke bare kjøpe en egen safe. Er da nok av trygge lagring muligheter. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 hfthomas skrev (16 timer siden): Ser at det er flere som nevner det med jobbing, glede og mening i livet. For meg var starten på dette at jeg ønsket å slippe og jobbe. Etter årene gikk og jeg jobbet med meg selv, lærte mer og tjente mer så fant jeg mer og mer ut at det var valgfriheten i jobben som var viktigere. Nå jobber jeg for meg selv og jeg kan ikke se for meg å slutte med det i første omgang, enda jeg snart er ved målet. Det er allikevel som Duke sier; jeg misunner de som har funnet sin mening i en jobb. Personlig bruker jeg lang tid på å "komme meg" etter noe sosialt, så det å sitte på kontoret en hel dag gjorde at jeg ikke orket å gå ut og finne på ting, selv ikke i helgene. Nå som jeg sitter hjemme og gjør ting i mitt eget tempo for meg selv så orker jeg å gjøre ting. Om jeg gjør ting som gjør meg sliten i helgene nå, så kan jeg lade opp i løpet av uken. Jeg er introvert så blir sliten av å ha folk rundt meg over lenger tid. En annen ting er at jeg synes trening og andre ting på kveldene ble et styr når jeg måtte til og fra jobb i tillegg. Nå slipper jeg å dra til og fra jobb først og så dra ut igjen på trening. Latskap? Ja kanskje. Men, jobb er ikke bare de 8 timene man sitter på kontoret. Det er også reising til og fra f.eks Det er også flere som forteller om hva de ønsker å gjøre når de "blir fri", som f.eks lære seg språk, reise, besøke familie, hobby osv. Ingenting galt med det, da jeg har tenkt samme tankene selv, men det stoppet meg ikke fra å lære meg to språk, reise, besøke familie, tid til hobbyer etc, selv om jeg var i jobb. Bare så man ikke utsetter all glede til man "er der". Dette er veldig viktig synes jeg! Gode poeng. Hva jobber du med når du jobber for deg selv, og hvor lang blir arbeidsdagen? Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 tigerdyr skrev (13 timer siden): Det er bortimot umulig. Online funker ikke. Elektronisk funker heller ikke. Papirlapp hjemme funker heller ikke. Papirlapp i bankboks? Da nærmer vi oss, paradoksalt nok. LOL. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 (endret) hfthomas skrev (17 timer siden): Etter årene gikk og jeg jobbet med meg selv, lærte mer og tjente mer så fant jeg mer og mer ut at det var valgfriheten i jobben som var viktigere. Nå jobber jeg for meg selv og jeg kan ikke se for meg å slutte med det i første omgang, enda jeg snart er ved målet. Det er allikevel som Duke sier; jeg misunner de som har funnet sin mening i en jobb. Hva jobber du med nå da? Sitat Bare så man ikke utsetter all glede til man "er der". Dette er veldig viktig synes jeg! Absolutt. Livet er her og nå og det som foregår mens vi drømmer oss vekk til en fremtid lenger borte. Jeg vet faktisk om konkrete tilfeller om folk som har jobbet og slitt et helt liv og blitt søkkrike, men faktisk ikke gjort små, enkle ting som de alltid har hatt lyst til. Som å spise på en dyr restaurant. Og når de plutselig har fri og pengene til det, så har de ikke helse til det eller blir syke og dør. En sann historie faktisk. Tim Ferriss introduserte meg for et konsept jeg har litt sansen for: Mini-retirements. Enkelt og greit handler det om å ta lengre ferier hvert år (tenk 2-3 måneder) i stedet for å vente til man er 70 år. Selvsagt fordrer det at man har muligheten til å gjøre det rent økonomisk. Endret 20. november 2021 av DukeRichelieu 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Hadde vært digg, men vanskelig å gjøre i en normal jobb. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Har bare sett det nevnt litt innimellom, men hvor mye sparer dere i fond eller hva det måtte være i måneden? Oppgi gjerne prosent av netto lønn hvis du ikke vil opplyse om hva dere får utbetalt. Selv begynte jeg å spare for relativt kort tid siden og sparer p.t. rundt 50% av minimum netto lønn, men ofte har jeg en del overtid så den reelle prosenten er nok rundt 35-40% av gjennomsnittlig utbetalt (sett bort ifra fra feriepenger og bonus). Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 23 hours ago, DukeRichelieu said: Hva jobber du med nå da? 23 hours ago, PgUp said: og hvor lang blir arbeidsdagen? Jeg jobber med alt jeg kan i telecom, akkurat nå det jeg liker best som er planlegging og dokumentasjon😁 Den siste uken har jeg sittet 12 timer om dagen, og noen timer her og der i helgen. Ikke akkurat det man forbinder med retirement og fritid, men nå har jeg bevisst tatt på meg masse jobb. Sånn ellers så kan jeg egentlig velge litt hvor mye jeg ønsker, men så lenge jeg har kontrakter og de trenger at ting blir gjort og jeg ønsker å levere så jobber jeg minst 8t om dagen. De timene kan jeg jobbe når jeg vil, men som jeg har nevnt tidligere så ønsker jeg å bruke tiden mellom 8-16 på dette. Det er ikke så mye annet som skjer i den perioden. Det hender at jeg tar meg en tur ut eller på treningsstudio midt på dagen da. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 PgUp skrev (På 20.11.2021 den 12.55): Hadde vært digg, men vanskelig å gjøre i en normal jobb. Av økonomiske hensyn eller fordi man ikke får permisjon? FIRE og normal jobb er vel uansett litt i konflikt. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 hfthomas skrev (På 21.11.2021 den 12.30): Jeg jobber med alt jeg kan i telecom, akkurat nå det jeg liker best som er planlegging og dokumentasjon😁 Den siste uken har jeg sittet 12 timer om dagen, og noen timer her og der i helgen. Ikke akkurat det man forbinder med retirement og fritid, men nå har jeg bevisst tatt på meg masse jobb. Sånn ellers så kan jeg egentlig velge litt hvor mye jeg ønsker, men så lenge jeg har kontrakter og de trenger at ting blir gjort og jeg ønsker å levere så jobber jeg minst 8t om dagen. De timene kan jeg jobbe når jeg vil, men som jeg har nevnt tidligere så ønsker jeg å bruke tiden mellom 8-16 på dette. Det er ikke så mye annet som skjer i den perioden. Det hender at jeg tar meg en tur ut eller på treningsstudio midt på dagen da. Så du er i praksis en konsulent som leier deg ut da eller? Jeg jobber selv 100 % hjemmefra, men siden jobben krever at jeg faktisk jobber, så føler jeg meg ikke så veldig fri selv om jeg slipper å møte opp på kontoret. :) Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 23. november 2021 Del Skrevet 23. november 2021 On 11/21/2021 at 12:30 PM, hfthomas said: Jeg jobber med alt jeg kan i telecom, akkurat nå det jeg liker best som er planlegging og dokumentasjon😁 Den siste uken har jeg sittet 12 timer om dagen, og noen timer her og der i helgen. Ikke akkurat det man forbinder med retirement og fritid, men nå har jeg bevisst tatt på meg masse jobb. Sånn ellers så kan jeg egentlig velge litt hvor mye jeg ønsker, men så lenge jeg har kontrakter og de trenger at ting blir gjort og jeg ønsker å levere så jobber jeg minst 8t om dagen. De timene kan jeg jobbe når jeg vil, men som jeg har nevnt tidligere så ønsker jeg å bruke tiden mellom 8-16 på dette. Det er ikke så mye annet som skjer i den perioden. Det hender at jeg tar meg en tur ut eller på treningsstudio midt på dagen da. Det er tilfredsstillende å jobbe når man er i "flyt-sonen" og timene flyr uten at man merker det. Det er ikke en tilstand man kan opprettholde over tid så å jobbe intensivt i korte perioder og når man selv velger det tror jeg mange ville likt. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 23. november 2021 Del Skrevet 23. november 2021 18 hours ago, DukeRichelieu said: Så du er i praksis en konsulent som leier deg ut da eller? Jeg jobber selv 100 % hjemmefra, men siden jobben krever at jeg faktisk jobber, så føler jeg meg ikke så veldig fri selv om jeg slipper å møte opp på kontoret. Ja, kall det for konsulent Hjemmefra er bedre. Det er merkbart hvor stor forskjell i frihet det er synes jeg. Personlig kan jeg dra på et kontor for sosial omgang om jeg trenger det Tim Ferriss har også vært innom konseptet fra en bok som kalles "The ONE thing". Sitatet man kan plukke med seg derfra er "What's the one thing I can do, such that by doing it everything else is easier or unnecessary?" Mine to første ting var, spare penger som tjener meg penger og jobbe for meg selv. Bare det å kutte reisevei gjorde livet mye enklere sånn sett. Sparing gjorde det enkelt for meg å starte for meg selv og gå ut i usikkerheten. 2 hours ago, ism_InnleggNO said: Det er tilfredsstillende å jobbe når man er i "flyt-sonen" og timene flyr uten at man merker det. Det er ikke en tilstand man kan opprettholde over tid så å jobbe intensivt i korte perioder og når man selv velger det tror jeg mange ville likt. Definitivt. Kommer meg fort i flytsonen i det jeg gjør nå. Fordelen er at det er mye jobb over vinteren og mindre intensivt vår/sommer. 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 24. november 2021 Del Skrevet 24. november 2021 (endret) 2021 ser ut til å bli et særdeles solid år rent økonomisk for de med aksjer. Nedgangen av korona ble ca. utjevnet i 2020, så alt som har kommet i år er pluss. Faktisk har finansinntektene i 2021 vært like store som mine arbeidsinntekter. De tunge løftene rent økonomisk er tatt, jeg har en finansformue som er så stor at jeg egentlig ikke trenger å spare mer og kun bruke inntekten som kommer inn. Likevel vil jeg nok være finansielt uavhengig i 40-50 årene. Korona for meg har derimot fått meg til å tenke litt mer på hva jeg skal gjøre hvis jeg slutter å jobbe, og kommer frem til at for mye av mitt sosiale liv er avhengig av jobben. Hva skal man fritid når andre er på jobb? Det mest sosiale man kan gjøre er jo å være på jobb. Da er det litt meningsløst å prøve å kvitte seg med jobben i sin helhet. Jeg ønsker derimot å øke tilgjengelig tid. Kommer derfor til å øke utgiftene ved å leie parkeringsplass på jobb og dermed spare ca. en time hver dag i pendling. Endret 24. november 2021 av Wisd0m 1 Lenke til kommentar
valen Skrevet 25. november 2021 Del Skrevet 25. november 2021 Hvorfor er det så mange her som frykter fritid? Tåler dere ikke bruke tid alene? Du trenger ikke være alene heller. Nok av folk i Norge som ikke jobber og som aldri noensinne kommer seg ut i jobb. Er mye frivillig arbeid man kan ta seg til. Man kan også være til glede for andre. Er det ingen her som har familie og små barn man kann bruke tid på. I tidligere tider var jo husmor en heldags jobb. Nå setter vi bort barna våre. Fremskritt? Uendelige muligheter vil nå jeg si. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. november 2021 Del Skrevet 25. november 2021 For dei som er ekstrovert og ikkje har så mange å ha omgang med i arbeidstida så kan eg absolutt forstå argumentet med at jobben er ein sosial arena. Sjølv er eg meget introvert, så det har aldri vore noko problem å finne på ting sjølv om eg ikkje er med andre. Etter at familielivet starta har det nesten blitt eit behov, sidan det meste av dagen utanfor barnehage/skule/arbeidstid er i lag med dei. Det å kunne bruke meir tid med borna er eit argument for meg mtp. redusert arbeidstid. Unngå at dei er i barnehagen frå 07:30 til 16:30. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 25. november 2021 Del Skrevet 25. november 2021 valen skrev (5 timer siden): Hvorfor er det så mange her som frykter fritid? Tåler dere ikke bruke tid alene? Du trenger ikke være alene heller. Nok av folk i Norge som ikke jobber og som aldri noensinne kommer seg ut i jobb. Er mye frivillig arbeid man kan ta seg til. Man kan også være til glede for andre. Er det ingen her som har familie og små barn man kann bruke tid på. I tidligere tider var jo husmor en heldags jobb. Nå setter vi bort barna våre. Fremskritt? Uendelige muligheter vil nå jeg si. Skal sies at de uten jobb er det mange som sliter psykisk. At man ikke har jobb er ofte en risikofaktor i psykisk helse. Man skal være ganske introvert for å ikke ønske å prate med noen ila en dag. Er derfor jeg har troen på å jobbe 60-80%. Man opprettholder en viss sosial status og slipper slitsomme spørsmål og misunnelse på hvorfor man har pensjonert seg tidlig, får vært sosial ila. uka, får en viss rutine i døgnrytme etc. Man slipper også å spare så mye. Men i en type kunnskapsjobb finner jeg at det ikke er så veldig lett å jobbe 60%, når alle andre jobber 100%. Enklere hvis man har en butikk jobb eller lignende. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå