Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet

Bjarnemann

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Maskinfører said:

Finansiell uavhengighet er kjekt skjønner ikke hvorfor sosialistene har så mye mot det egentlig ☹️

Jeg liker når man får ikke NRK artikkeler om FIRE
Og argumentene landet i en eller annen form for "men, men, men, vis man har muligheten til å ikke møtte jobbe for føden, så gjør det de mindre attraktive jobbene mer markedsutsatt" Ah

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (2 timer siden):

https://www.vg.no/dinepenger/jobb/i/0VLl8A/slik-faar-du-en-best-mulig-pensjon?vgfront=true

Jeg har sett det samme selv når jeg brukte pensjonskalkulatoren.
Jeg fant ut at jeg var nødt å jobbe til minst 67år hvis jeg skulle få grei nok pensjon utbetalt.
Hvis jeg pensjonerte meg tidligere fikk jeg mye mindre utbetalt i pensjon.

Men hvis det som står der i artikkelen er sant, så kan jeg ikke pensjonere meg før tidligst 69år (for oss som er i 40årene).

Jeg sparer i dag 10000kr i ASK, og 1250kr (som er maks beløp) i ISP hver måned.
Min ASK er ikke ment for å være en slags pensjonsparing, men ser ikke bort fra at det kan bli det.

I følge Nordnet sin fondsparingkalkulator, så kan jeg hvis jeg fortsetter å spare 10000kr måneden, få etter 20 år nesten 7 millioner på min ASK med en 6% avkastning. La oss si jeg er veldig heldig med mine fond og forventer en avkastning på 10%, da vil jeg etter 20 år sitte igjen med 14,5 millioner kroner. Flere av mine fond er teknologifond som jeg har hatt veldig god avkastning på langt over 10%, opp mot 30%.

Da er jeg 65 år og det burde nok holde til pensjonisttilværelsen min. Får bare håpe på at senere regjeringer setter ned skatteprosenten på ASK når tiden kommer for å ta ut pengene.

Det største tapet av å gå av tidlegare er tapt inntekt. I tillegg må pensjon fordelast over fleire år, som gjev store utslag.

Skal ein ha noko plan om å pensjonere seg tidleg så handlar det om å spare opp eigne midlar samt gjerne unngå for høgt forbruk.

Kalkulatorane tar gjerne utgangspunkt i dagens inntekt, men det er ikkje sikkert du treng like høg inntekt når den tida kjem. Ynskjer ein å reise mykje og ha eit høgt forbruk så må du ha råd til det.

Kalkulatorane er ikkje noko fasit på kva som er “riktig” for den enkelte sin situasjon. Dei berre reknar ut tal basert på det du puttar inn.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Maskinfører said:

Finansiell uavhengighet er kjekt skjønner ikke hvorfor sosialistene har så mye mot det egentlig ☹️

Fordi de nå har nådd et av sine store mål, verdens største offentlige sektor.

Det er bare mulig dersom alle er livslange skattebetalere.

Derfor dikter de også opp løgner som "nullskatteytere" om folk som lever på oppsparte midler i form av tidligere beskattet lønn/utbytte etc 

• Liker 3
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

Jeg liker når man får ikke NRK artikkeler om FIRE
Og argumentene landet i en eller annen form for "men, men, men, vis man har muligheten til å ikke møtte jobbe for føden, så gjør det de mindre attraktive jobbene mer markedsutsatt" Ah

Ja det kan nok stemme det da at de blir mindre attraktive ☹️ selv sparer jeg masse penger 💰 NRK  der kommer meningene ferdigtygd 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (28 minutter siden):

Fordi de nå har nådd et av sine store mål, verdens største offentlige sektor.

Det er bare mulig dersom alle er livslange skattebetalere.

Derfor dikter de også opp løgner som "nullskatteytere" om folk som lever på oppsparte midler i form av tidligere beskattet lønn/utbytte etc 

Enig verdens største offentlige sektor papirflyttere osv osv ja vi må være livslange skattebetalere eneste null skatteyter jeg kjenner til er Gro Harlem Brundtland og Stoltenberg + sikkert noen flere viktig å spare seg rik og få ha pengene sine i fred 💰

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...