Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

newman221 skrev (29 minutter siden):

Det er jo ganske interessant at det ser ut som alle som ikke er arbeidsføre er tatt ut av statistikken... Ifølge den SSB-linken ihvertfall. Så vi har over 80% sysselsetting, og 30% som ikke jobber, samt en god del på langtidsfravær har vi en merkelig befolkning som består av over 110% av befolkningen..? Statistikk er ikke min sterkeste side, men å lese tabeller og prosenter uten å vite kilden til tallene kan føre diskusjoner og politikere ut på ville veier. 

image.png.228d772f5bb278d9a4ac22273d65a57c.png

 

Å ta de uføre ut av statistikken blir litt som å holde de som ikke er smarte nok hjemme fra skolen de dagene det er nasjonale prøver. Se så flinke Norge er, vi har 5,5 i snitt i alle fag! Verdens beste land! Synd bare 800 elever deltok på prøvene, men det får så være...

Der er ikke 3/10 av alle 15-74 utenfor jobb som er uføre.

De fleste begynner jo ikke å jobbe fulltid før de er over 18, og mange med utdanning ikke før de er 25++.

Så blir ikke så enkelt heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kalle Klo skrev (17 minutter siden):

En ting er jo å senke terksel og være mer fleksibel. Mange som sliter har sterkt varierende dagsform. Hvis de kan bli møtt med forståelse de mørkeste dagene, så kan de bidra på de gode. Krever man 100% oppmøte, så er det mange som vil falle ut. Tror man må bruke mer gulrot og mindre pisk. 

Jeg tror jo mange arbeidsformer kunne fått flere uføre i en form for arbeid, type gig economy jobber. Det bør norge være flinkere på å tilrettelegge. 

Lenke til kommentar
bo1e skrev (1 time siden):

Norge har også et problem med stor og stadig voksende offentlig sektor. Hver tredje nordmann i arbeid.

Uten navn.png

Hvorfor er det automatisk et problem? Offentlige leverer veier, skole, vann, politi, forsvar, brannvesen osv osv. I tillegg kjøper de mye fra private. 

Jeg tror de private bare blir flinkere og flinkere til å kreve færre ansatte. Digitale selskaper trenger ikke så mange hender. Men det offentlige leverer derimot gjør ofte det. Ikke så lett å effektivisere lærere.

Her må vi heller sørge for at det ikke blir en klasse styrtrikinger som lever i sus og dus, klasseforskjellene ser dessverre ut til å øke raskt.

Det viktigste må være hva vi får av livskvalitet og muligheter tenker jeg, ikke bare størrelsen på privat og offentlig sektor.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det automatisk et problem? Offentlige leverer veier, skole, vann, politi, forsvar, brannvesen osv osv. I tillegg kjøper de mye fra private. 

Det er bra at det offenlige produserer tjenester, men det klarer også andre land, samtidig som de beslaglegger en mindre andel av den produktive arbeidskrafta. Privat næringsliv, da særlig eksportnæringene, er selve motoren i økonomien. Det som finansierer det offentlige gildet.

Jeg sier ikke at offentlige tjenester er unyttige (en dramatiker vil sikkert velge å overtolke det sånn), men vi kan sammenligne oss med andre land og da ser vi at størrelsen på eksportnæringene definerer hele landets totale (import) kjøpekraft, mens den totale folkemengden (inkludert det offentlige, uføre, eldre, barn etc) definerer hvor mange som skal dele på denne import kjøpekraften. Lav andel eksportrelaterte arbeidsplasser indikerer lav import. Høy andel offentlige betyr at en høy del av arbeidsstyrken ikke driver med eksport. At potensialet for velstand kan være større om vi begrenser hvor stor del av arbeidsstyrken som jobber i det offentlige. Det er ikke lett å holde tunga rett i munnen her for offentlige arbeidsplasser driver også med helt nødvendig og midre nødvendig tjenesteyting til vår nytte. Vi ønsker gode offentlige tjenester, men ønsker ikke at det krever en stor andel av arbeidsstyrken. Kort og konkret: Effektivisering i det offentlige (mer tjenester for de samme pengene, eller samme tjenester for en lavere pris) er viktig for velstanden. Det betyr også at som prinsipp bør lønnsnivået i det offentlige være noe lavere enn i eksportnæringer. Er det motsatt så risikerer vi redusert velstand som følge av at folk bytter beite fra eksportnæringene til det offentlige.

Norge bør nok styre seg inn mot OECD-gjennomsnittet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (54 minutter siden):

Det er bra at det offenlige produserer tjenester, men det klarer også andre land, samtidig som de beslaglegger en mindre andel av den produktive arbeidskrafta. Privat næringsliv, da særlig eksportnæringene, er selve motoren i økonomien. Det som finansierer det offentlige gildet.

Jeg sier ikke at offentlige tjenester er unyttige (en dramatiker vil sikkert velge å overtolke det sånn), men vi kan sammenligne oss med andre land og da ser vi at størrelsen på eksportnæringene definerer hele landets totale (import) kjøpekraft, mens den totale folkemengden (inkludert det offentlige, uføre, eldre, barn etc) definerer hvor mange som skal dele på denne import kjøpekraften. Lav andel eksportrelaterte arbeidsplasser indikerer lav import. Høy andel offentlige betyr at en høy del av arbeidsstyrken ikke driver med eksport. At potensialet for velstand kan være større om vi begrenser hvor stor del av arbeidsstyrken som jobber i det offentlige. Det er ikke lett å holde tunga rett i munnen her for offentlige arbeidsplasser driver også med helt nødvendig og midre nødvendig tjenesteyting til vår nytte. Vi ønsker gode offentlige tjenester, men ønsker ikke at det krever en stor andel av arbeidsstyrken. Kort og konkret: Effektivisering i det offentlige (mer tjenester for de samme pengene, eller samme tjenester for en lavere pris) er viktig for velstanden. Det betyr også at som prinsipp bør lønnsnivået i det offentlige være noe lavere enn i eksportnæringer. Er det motsatt så risikerer vi redusert velstand som følge av at folk bytter beite fra eksportnæringene til det offentlige.

Norge bør nok styre seg inn mot OECD-gjennomsnittet.

Har OECD gjennomsnittet høyere lønninger, bedre helsevesen, lavere kriminalitet, høyere lykke enn norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (31 minutter siden):

Har OECD gjennomsnittet høyere lønninger, bedre helsevesen, lavere kriminalitet, høyere lykke enn norge?

Sitat

De siste årene har Norge falt flere plasser på FNs lykkeindeks som rangerer land etter hvor lykkelige befolkningen er. I 2017 havnet vi på andre plass. Nå har vi rykket ned til sjuende plass. Det gjør oss til det minst lykkelige landet i Norden, ifølge lykkeindeksen.

Vi er minst lykkelig i Norden i hvert fall. 

Vi har også flest fanger pr innbygger i Norden
https://www.forskning.no/kriminalitet/norge-har-flest-fanger-i-norden/1274053

Det er også ca 250.000 i helsekø, vet ikke hvordan det rangerer oss i forhold til andre nordiske land
https://www.vg.no/nyheter/i/8qwR9w/erna-solberg-slaar-alarm-om-helsekoeer

Vi har vel også blant verdens høyeste skatter og avgifter
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nordmenn-betaler-mest-skatt-i-verden/80986802

Skolesystemet er også på vei nedover ser det ut til
https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/2023/betydelig-pisa-nedgang/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Har OECD gjennomsnittet høyere lønninger, bedre helsevesen, lavere kriminalitet, høyere lykke enn norge?

Er OECD en stor oljeeksportør?

Norges formue og velstand stammer fra eksportindustrien, på tross av høye offentlige utgifter. Men oljealderen har vært på hell i ~15 år nå og det begynner å merkes. Blant annet på kronekursen. Da må offentlig forbruk reduseres og øvrig eksportindustri øke for å dempe krympesmertene. Lykke, kriminalitet, kvaliteten på helsevesenet og lønnsnivået vil sakte men sikkert krympe. Desto mindre vi motvirker krympesmertene jo værre blir det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (31 minutter siden):

Er OECD en stor oljeeksportør?

Norges formue og velstand stammer fra eksportindustrien, på tross av høye offentlige utgifter. Men oljealderen har vært på hell i ~15 år nå og det begynner å merkes. Blant annet på kronekursen. Da må offentlig forbruk reduseres og øvrig eksportindustri øke for å dempe krympesmertene. Lykke, kriminalitet, kvaliteten på helsevesenet og lønnsnivået vil sakte men sikkert krympe. Desto mindre vi motvirker krympesmertene jo værre blir det.

Helt enig i mdg at vi må legge en plan for å raskest mulig fase bort oljeindustrien. Det er tullete og naivt å tro at vi kan leve på det i fremtiden.

Så jo fortere jo bedre. Hvis ikke går det som du sier, rett ned med velferdsstaten.

Denne overgangen har vi utsatt altfor lenge. Se på Sverige som faktisk starter store selskaper. Mens vi naivt har trodd vi kan leve på olje.

Men vi må ikke legge ned velferdsstaten allerede. Det er dumt å tro at vi kan kutte politi, helsevesen osv uten enorme konsekvenser. Vi må finne løsninger der vi kan kutte oljeindustrien totalt samtidig som vi bygger opp annen lønnsom industri.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
newman221 skrev (12 timer siden):

Det var nok jeg som startet med tallet 700k. Jeg tok SSB sine tall for uføretrygdede, så la jeg til de som er på AAP og de langtidssykemeldte. Da kommer man til rundt 700k personer. 

Legg til alle under 18. Alle som mottar offentlig pensjon. Alle som bare mottar stipend. Alle på dagpenger,  sosialhjelp, kvp, introduksjonsstønad, foreldrepenger. Hvem har jeg glemt?

Så legg til offentlige byråkrater.

Hva sitter vi igjen med? Jo, finner du en tilfeldig person i Norge er det større sannsynlighet for at hun ikke har gjort noe produktivt arbeid den uken enn motsatt.

Ola Nordmann er blitt en klient av den rike staten Norge AS. Også Bendik Bedriftseier er en jævla klient av staten. Det er mer lønnsomt å søke innovasjon norge om penger enn å faktisk skape noe innovativt.

Problemet er at denne hæren av klienter er tjent med høye skatter og avgifter for å finansiere sin klientelisme så FIRE folk må spare i motbakke.

Stay trygda folkens

Endret av Hamglock
  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (15 minutter siden):

Tenker dere at å drive en egen bedrift, der du setter dine egne timer, kan være et fint alternativ til FIRE? Fot mange er det jo det fire handler om, frihet.

Mener du med andre ansatte eller ikke?
Innen hvilken bransje? 
På si/fritiden eller fulltid?
Er tanken å jobbe mest mulig å tjene mest mulig eller jobbe litt for å tjene litt.
Tenker du å jobbe med dette frem til du dør (les mye lengre enn pensjonsalder) eller frem til du er 67 (eller når du tenker å pensjonere deg)
 

Spørsmålet ditt er ca like åpent som om noen spør deg hva slags bil de skal kjøpe uten å gi en eneste parameter utover at det skal være en bil.

edit: Liker du høy stressfaktor og å "alltid være på jobb" så er det en god ide.

Endret av wampster
Lenke til kommentar
wampster skrev (28 minutter siden):

Mener du med andre ansatte eller ikke?
Innen hvilken bransje? 
På si/fritiden eller fulltid?
Er tanken å jobbe mest mulig å tjene mest mulig eller jobbe litt for å tjene litt.
Tenker du å jobbe med dette frem til du dør (les mye lengre enn pensjonsalder) eller frem til du er 67 (eller når du tenker å pensjonere deg)
 

Spørsmålet ditt er ca like åpent som om noen spør deg hva slags bil de skal kjøpe uten å gi en eneste parameter utover at det skal være en bil.

edit: Liker du høy stressfaktor og å "alltid være på jobb" så er det en god ide.

Ja, spørsmålet åpner for fantasien, for de som har det ;)

Jeg tenker hvis man har en veldig god buffer, så blir inntekskravet betydelig lavere. La oss si at du vil selge malerier, eller drive med foto, eller mekke nettsider. Mange muligheter 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
PgUp skrev (12 timer siden):

Tenker dere at å drive en egen bedrift, der du setter dine egne timer, kan være et fint alternativ til FIRE? Fot mange er det jo det fire handler om, frihet.

For meg fungerer det bra med eget selskap. Jeg selger timer i eget AS i en liten ingeniørbransje hvor det er stor etterspørsel etter erfarne folk og hvor det kommer til å være store investeringer i 10-15 år til. Dette fører til lange utleieoppdrag og gode timepriser, noe som samlet gir mye penger i kassa når jeg har minimalt med utgifter.

Nå har jeg snart nok midler i selskapet til å gå seks måneder uten oppdrag med full lønn, evnt. kan jeg permittere meg 80 % og tære av noe private midler om jeg ikke har oppdrag. Når jeg kommer til å ha bygd opp en akseptabel buffer kommer jeg til å ha stor fleksibilitet, f.eks. ved at jeg kan ta fri og reise, jobbe deltid (tjene akkurat nok til å betale markedslønn uten å gå i minus i AS-et) eller jobbe 100 % og spytte masse penger inn i fond og andre investeringer. 

Tenker at jeg fortsetter slik i 5-10 år til i første omgang. Deretter kan jeg evnt. slå meg sammen med andre og prøve å skalere opp selskapet ved å ansette flere, slik at jeg kan øke inntektspotensialet. 

Endret av logaritmemannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (12 timer siden):

Tenker dere at å drive en egen bedrift, der du setter dine egne timer, kan være et fint alternativ til FIRE? Fot mange er det jo det fire handler om, frihet.

Har jobbet i egen bedrift hvor jeg leier meg selv ut som IT-konsulent (innen programmering) siden 2018. Tjener mye bedre og har mye mer fri enn jeg hadde før. Jeg har benyttet muigheten til å ha ferie når barna har det, tar som regel vinter-, påske-, høst- og juleferie samt fri i hele juli. Det hadde jeg aldri mulighet til før. Samtidig sitter jeg igjen med langt mer enn jeg gjorde som fast ansatt, så det har vært en stor suksess for meg.

Har spart opp en relativt stor buffer som står i indeksfond - det fine med egen bedrift er at avkastningen på fondene er skattefri (les fritaksmetoden). Det gir muligheter til å ta fri og reise evt å pensjonere meg tidligere.

 

wampster skrev (11 timer siden):

Liker du høy stressfaktor og å "alltid være på jobb" så er det en god ide.

Det er ikke alle bransjer som er slik. Ingen kontakter meg etter arbeidstid og ingen forventer at jeg skal jobbe overtid. Når jeg skal ha ferie eller dra på konferanse etc så bare sier jeg i fra til kunden og de forholder seg til det. Sier selvsagt fra i god tid og på en ordentlig måte, så det er aldri problematisk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (På 13.9.2024 den 8:54 AM):

For meg fungerer det bra med eget selskap. Jeg selger timer i eget AS i en liten ingeniørbransje hvor det er stor etterspørsel etter erfarne folk og hvor det kommer til å være store investeringer i 10-15 år til. Dette fører til lange utleieoppdrag og gode timepriser, noe som samlet gir mye penger i kassa når jeg har minimalt med utgifter.

Nå har jeg snart nok midler i selskapet til å gå seks måneder uten oppdrag med full lønn, evnt. kan jeg permittere meg 80 % og tære av noe private midler om jeg ikke har oppdrag. Når jeg kommer til å ha bygd opp en akseptabel buffer kommer jeg til å ha stor fleksibilitet, f.eks. ved at jeg kan ta fri og reise, jobbe deltid (tjene akkurat nok til å betale markedslønn uten å gå i minus i AS-et) eller jobbe 100 % og spytte masse penger inn i fond og andre investeringer. 

Tenker at jeg fortsetter slik i 5-10 år til i første omgang. Deretter kan jeg evnt. slå meg sammen med andre og prøve å skalere opp selskapet ved å ansette flere, slik at jeg kan øke inntektspotensialet. 

Takk for et godt svar. Veldig interessant. Er målet ditt mest å tjene mye penger og øke forbruk, eller kjøpe deg mer fritid og mer balansert jobb og fritid?

Lenke til kommentar
nirolo skrev (På 13.9.2024 den 9:14 AM):

Har jobbet i egen bedrift hvor jeg leier meg selv ut som IT-konsulent (innen programmering) siden 2018. Tjener mye bedre og har mye mer fri enn jeg hadde før. Jeg har benyttet muigheten til å ha ferie når barna har det, tar som regel vinter-, påske-, høst- og juleferie samt fri i hele juli. Det hadde jeg aldri mulighet til før. Samtidig sitter jeg igjen med langt mer enn jeg gjorde som fast ansatt, så det har vært en stor suksess for meg.

Har spart opp en relativt stor buffer som står i indeksfond - det fine med egen bedrift er at avkastningen på fondene er skattefri (les fritaksmetoden). Det gir muligheter til å ta fri og reise evt å pensjonere meg tidligere.

 

Det er ikke alle bransjer som er slik. Ingen kontakter meg etter arbeidstid og ingen forventer at jeg skal jobbe overtid. Når jeg skal ha ferie eller dra på konferanse etc så bare sier jeg i fra til kunden og de forholder seg til det. Sier selvsagt fra i god tid og på en ordentlig måte, så det er aldri problematisk.

Hørtes ut som drømmen dette. Er du blant de flinkere i bransjen? Hvor "lett" er det å bli selvstendig konsulent?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Takk for et godt svar. Veldig interessant. Er målet ditt mest å tjene mye penger og øke forbruk, eller kjøpe deg mer fritid og mer balansert jobb og fritid?

Jeg tar ut 7,1 G i lønn* og har ikke behov for noe forbruk høyere enn dette. 

*Over denne summen lønner det seg heller å ta ut penger fra selskapet som utbytte.

I første omgang er målet å øke den økonomiske fleksibiliteten. Deretter kan jeg tilpasse "konfigurasjonen" avhengig av livssituasjon, f.eks. hvis jeg skulle få barn og ønske å jobbe mindre i en periode. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 15.9.2024 den 3:57 PM):

Hørtes ut som drømmen dette. Er du blant de flinkere i bransjen? Hvor "lett" er det å bli selvstendig konsulent?

Takket være at flere i offentlig sektor har dynamiske innkjøpsordninger hvor alle kan være med direkte samt mellomledd (BrainBase, Ework, Experis,Folq, ...) som videreformidler oppdrag så er det overraskende greit å være selvstendig konsulent innen IT. Her ser kunden ofte ikke hvor du egentlig jobber og bryr seg heller ikke om det - dermed stiller man på like fot med de som kommer fra kjente selskaper.

Når det er sagt så har det vært en berg og dalbane i marketdet i 2024. Nye regler knyttet til innleie tredde i kraft, mye bråk og ståhei førte til at regjeringen fant ut at de måtte revurdere reglene og hvordan de ulike kundene forholder seg til regelverket varierer veldig.

Det er også viktig å ha en salgbar CV når man skal være selvstendig. Formell utdannelse er et must, helst master. Desto mer arbeidserfaring man har, desto bedre. Absolutt minimum er 5 år. Jobberfaring fra kjente norske selskaper med høy annerkjennelse er et stort pluss. Erfaring med de riktige teknologiene hjelper veldig.

Jeg personlig er ikke en 10x programmerer, men kan huke av på veldig mange av de riktige boksene. Dermed har jeg ikke gått en dag ledig siden jeg begynte for meg selv i 2018.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...