Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Pastor Greve skrev (På 20.8.2024 den 7:07 PM):

For å løst sitere en klok dame så må vi skille mellom arbeid, stilling, inntekt og identitet. Vanlige folk får alle disse 4 fra jobben sin.

FIRE handler om å løsrive seg fra kravet til inntekt og stilling ved å ha masse penger.

Men hvis du sier opp stillingen din for å ikke ha noe arbeid eller meningsfylt å gjøre så vil du til slutt ikke føle deg bra. Sofaen eller drinker på stranden blir fort kjedelig.

Noe lignende kan sies hvis hele identiteten din er knyttet til jobben din. Det er noe trist med at det første vi blir spurt om og målt på i nye bekjentskaper er hvordan du skaper verdi for en arbeidsgiver og dets aksjonærer.

Derfor er det noe som heter "Build the life you want. Then save for it"

Å ha oppnådd FIRE gir deg mulighet til å si opp stillingen din og miste inntekten din uten at det får konsekvenser for din økonomiske levestandard. Men å være FIRE gir deg ikke en raison d'etre. Så bygg livet og identiteten din utenom stillingen du har.

For eksempel lag en familie og bli fulltidspappa. Der har du både identitet og arbeid. Eller frivillig arbeid. Eller begynn å studer noe spennende. Eller bli en blogger. Eller bli en kunstner.

Alle innebærer arbeid, alle gir en identitet. Men du slipper å ha en stilling og lønn, hvis du vil, når du er FIRE.

Personlig er jeg ikke allergisk mot å ha en stilling og inntekt. Så når jeg er helt FIRE vil jeg bare si opp hvis jeg ikke får muligheten til å ta så mye fri som jeg ønsker fra jobben for å være pappa, drive med kunst, bidra i nærmiljøet, deltidsstudier, reise osv. Og det er veldig sannsynlig at jeg påtar meg tidsavgrensede oppdrag for vikarbyrå og lignende, gjerne på gulvet også. Fordi variasjon fryder.

Så hva er deres plan når dere har nådd FIRE?

 

Er noe farlig med å ha for mye av identiteten, selvfølelsen og det sosiale knyttet mot jobb. Plutselig mister man jobben eller må starte i en ny, så kan dette forsvinne om man er uheldig. 

Drømmen med FIRE er nettopp å gjøre seg uavhengig av dette. 

Hadde jeg vært FIRE uten jobb hadde jeg nok brukt mye tid på hytta, jobbet med sideprosjekter, dratt på lenge turer og reist sakte, studert og lært nye ting, runnet en god del spill, bøker og filmer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oljefondet er på over 18 000 milliarder kroner. Hvis det fordeltes på alle i Norge, ville vi blitt bortimot 3,5 millioner pr person.
Vi kunne godt fått 1 million hver syns jeg. Det hadde vel løst problemene for de fleste. 
Ja det er ikke så enkelt, vet det. Men med gitt visse forutsetninger/betingelser mener jeg det kan gå greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Delvis said:

Oljefondet er på over 18 000 milliarder kroner. Hvis det fordeltes på alle i Norge, ville vi blitt bortimot 3,5 millioner pr person.
Vi kunne godt fått 1 million hver syns jeg. Det hadde vel løst problemene for de fleste. 
Ja det er ikke så enkelt, vet det. Men med gitt visse forutsetninger/betingelser mener jeg det kan gå greit.

De fleste ville vel fint komt seg inn i problemer igjen. Om man aldri har bygd opp vanene som skal til for å opparbeide seg 1 mill over tid så forsvinner de fort igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det hadde vore fullstendig bortkasta å dele ut ein million til kvar. Samfunnet er ikkje perfekt, men eg har meir tru på at staten skal forvalte fondet enn å gje det i hendene på folket. Dei fleste der ute klarar seg veldig fint utan ein million ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rv87 skrev (1 time siden):

De fleste ville vel fint komt seg inn i problemer igjen. Om man aldri har bygd opp vanene som skal til for å opparbeide seg 1 mill over tid så forsvinner de fort igjen.

Og vi så jo alle hva folk brukte penger på under lockdown: luksusklokker, krypto, aksjespekulering etc. Ikke nødvendig nyttige ting

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (9 timer siden):

Oljefondet er på over 18 000 milliarder kroner. Hvis det fordeltes på alle i Norge, ville vi blitt bortimot 3,5 millioner pr person.
Vi kunne godt fått 1 million hver syns jeg. Det hadde vel løst problemene for de fleste. 
Ja det er ikke så enkelt, vet det. Men med gitt visse forutsetninger/betingelser mener jeg det kan gå greit.

Hvor mye av "verdiøkningen" skyldes at krona har blitt svakere så vi får mindre for hver av disse billionene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hvor mye av "verdiøkningen" skyldes at krona har blitt svakere så vi får mindre for hver av disse billionene?

https://www.nettavisen.no/okonomi/oljefondet-har-3122-milliarder-kroner-som-egentlig-ikke-finnes/s/5-95-1796999

Sitat

Oljefondet regner selv på effekten av svak krone i detalj. Ifølge Norges Bank gjør det faktum at kronen har svekket seg, at fondet er verdt 3122 milliarder kroner mer verdt enn det ville vært uten valutasvingninger.

 

Lenke til kommentar
On 29.8.2024 at 10:35 AM, Delvis said:

Oljefondet er på over 18 000 milliarder kroner. Hvis det fordeltes på alle i Norge, ville vi blitt bortimot 3,5 millioner pr person.
Vi kunne godt fått 1 million hver syns jeg. Det hadde vel løst problemene for de fleste. 
Ja det er ikke så enkelt, vet det. Men med gitt visse forutsetninger/betingelser mener jeg det kan gå greit.

Litt dårlig gjort for de som blir født dagen etter utbetaling da... Og jeg vil tro det ville blitt mange nye biler på en god del folk som aldri tidligere har hatt råd til ny bil. Og poff, så var pengene borte

 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (På 29.8.2024 den 10:35 AM):

Oljefondet er på over 18 000 milliarder kroner. Hvis det fordeltes på alle i Norge, ville vi blitt bortimot 3,5 millioner pr person.
Vi kunne godt fått 1 million hver syns jeg. Det hadde vel løst problemene for de fleste. 
Ja det er ikke så enkelt, vet det. Men med gitt visse forutsetninger/betingelser mener jeg det kan gå greit.

Helikopterpenger?

Hallo igjen, inflasjon. :) 

Lenke til kommentar
newman221 skrev (4 timer siden):

Litt dårlig gjort for de som blir født dagen etter utbetaling da... Og jeg vil tro det ville blitt mange nye biler på en god del folk som aldri tidligere har hatt råd til ny bil. Og poff, så var pengene borte

 

Det er fortsatt en del igjen til senere generasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom dere har betalt ned alt lån på hus, bil og studielån, hvor mye sitter dere igjen med månedlige utgifter? Er lett å tenke at man har f.eks. månedlige utgifter på 30 000 for alltid, men dette blir jo fort dramatisk lavere om man betaler ned lån.

Lenke til kommentar
9 hours ago, PgUp said:

I teorien da trenger du bare 3.9 mill for å være finansielt uavhengig. Pluss en grei buffer for uforutsette utgifter.

Skal man ikke spise middag under FIRE? Tar man ikke årlige kostnader og ganger med 25 for å få nødvendig kapital, og så skal man aldri ta ut mer enn 4%? 

Ifølge min kalkulator tillater det nesten 160k i årlig forbruk. Om man har 156k i årlige kostnader blir det mye ris uten ketchup til middag... Og da har man ikke engang tenkt på nesten 40% skatt på avkastning og formueskatt... 

Eller har jeg misforstått noe i regnestykket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, PgUp said:

I teorien da trenger du bare 3.9 mill for å være finansielt uavhengig. Pluss en grei buffer for uforutsette utgifter.

Ekstremt optimistisk.  Kan begynne med å plusse på et par tusen i måneden bare for å dekke eiendoms- og formueskatten som ikke er med i de månedlige kostnader.   

Jeg mener man trenger minst 10, helst 15, mill i Norge i tillegg til en nedbetalt bolig for å være finansielt uavhengig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det tatt for gitt at man kun skal leve av avkastningen på det oppsparte, eller er tanken at man skal gå i 0 når man nærmer seg 90 år? Med 10-15 millioner så er man vel på første scenario heller enn på siste? Det kommer selvfølgelig an på hvor lenge man skal leve på de pengene, og om man er helt uten annen inntekt fra det punktet. 15 millioner er uansett et veldig høyt tall. Det er sus og dus-penger, ikke nøkternt liv-penger.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, bo1e said:

Er det tatt for gitt at man kun skal leve av avkastningen på det oppsparte, eller er tanken at man skal gå i 0 når man nærmer seg 90 år? Med 10-15 millioner så er man vel på første scenario heller enn på siste? Det kommer selvfølgelig an på hvor lenge man skal leve på de pengene, og om man er helt uten annen inntekt fra det punktet. 15 millioner er uansett et veldig høyt tall. Det er sus og dus-penger, ikke nøkternt liv-penger.

Folk får gjøre sine egne beregninger.

For min del ønsker jeg ikke å risikere å gå tom og tar også alder med i betragtning.   Er man 70 år, holder nok 3,9M siden man også vil motta pensjon, men for en 40-åring holder det definitivt ikke. 

Folk herinne baserer seg i for stor grad på hva som ville ha fungert i USA, men ikke her.   Et godt eksempel er det alt for enkle regnestykke til @PgUp som bare går ut fra månedlige kostnader, men det løper fort over 2000 ekstra på hver måned bare for å dekke eiendom- og særlig formueskatten som du ikke slipper unna, og da blir de 3,9M til over 4,6M.  Man skulle også gjerne ha råd til å gjøre noe eller dra nogensteder, erstatte ting som går istykker, TV, telefon, varmapumpe, osv.., holde bolig ved like, osv.  

10-15M høres kanskje mye ut, men er det faktisk ikke.  Hele 150K forsvinner hvert år bare i formueskatt på et slikt beløp.  Så tar du ut 4%, dvs. 600K, så går 22-37% til inntekstskatt og 150K til formueskatt og du vil se der faktisk ikke er alverden igjen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...