Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Om man har sine verdier i hus og hytter kan dette reliaseres skattefritt og man flytter til et gunstig land som har lav/ingen kapitalbeskatning eller formueskatt. Det man kan spare i skatt finansierer ny bolig osv. Har man penger på sparekonto i tillegg kan det gjøres på samme måte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pastor Greve skrev (53 minutter siden):

Jeg har en latent skattegevinst på fond i en norsk Aksjesparekonto. Den dagen jeg skattemessig emigrerer fra Norge så kan jeg fortsatt beholde bankforbindelsen og fondene slik som de er selv om jeg da ikke bor i landet?

Jeg vil ikke realisere noe gevinst før jeg må for å ikke miste rentes rente effekt. Jeg vet at den foreslåtte exit skatten treffer 12 etter flytting, men i mellomtiden kan jeg få 12 ekstra år med renters rente effekten på utsatt skatt ikke sant?

Man kan jo regne på om det kan være lønnsomt å realisere og betale skatt for deretter å reinvestere i et land uten skatt. Det er vel ikke noe exit-skatt enda heller, og den er vel ikke ment å ramme vanlige folk.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Pastor Greve said:

Jeg har en latent skattegevinst på fond i en norsk Aksjesparekonto. Den dagen jeg skattemessig emigrerer fra Norge så kan jeg fortsatt beholde bankforbindelsen og fondene slik som de er selv om jeg da ikke bor i landet?

Jeg vil ikke realisere noe gevinst før jeg må for å ikke miste rentes rente effekt. Jeg vet at den foreslåtte exit skatten treffer 12 etter flytting, men i mellomtiden kan jeg få 12 ekstra år med renters rente effekten på utsatt skatt ikke sant?

Nei, forslaget går ut på at gevinster på ASK også beskattes ved utflytting. 

Lenke til kommentar
Trulss skrev (4 timer siden):

Man kan jo regne på om det kan være lønnsomt å realisere og betale skatt for deretter å reinvestere i et land uten skatt. Det er vel ikke noe exit-skatt enda heller, og den er vel ikke ment å ramme vanlige folk.

Hvorfor må jeg realisere gevinst og reinvestere? Fond jeg har i Nordnet kan vel bare ligge der også etter at jeg har skattemessig emigrert. Eventuell exit skatt skal ikke betales før 12 år etterpå. Det er vel ikke slik at kunder til norske banker må betale norsk skatt på gevinst hvis de skattemessig bor i et annet land.

Lenke til kommentar

Faktisk kan du vel låne med verdipapirer og fond som sikkerhet, f.eks 50 % av verdien. Betaler da rente av dette, men siden du ikke realiserer noen gevinst blir det ingen skatt å betale. Dette er noe de ultrarike gjør mye, såkalt "Buy - Borrow - Die" taktikken. 

Når det gjelder skatt i dette landet er ting uoversiktlig. Det har til og med vært snakk om at man skal betale skatt på ikke realisert gevinst på fond og aksjer. Bare snakk enda, men hvem vet hva gale byråkrater vil finne på for å skattlegge mannen i gata. Det de ikke klarer å få tak i fra de ultrarike som rømmer til Sveits, må nok dekkes inn på en eller annen måte av de arbeidende skattebetalerne i dette landet. Lik det eller ikke, skatteskruen begynner å strammes til. I tillegg har man jo en rekke andre ting, som Veiprising, skatt av fordelen å bo i egen bolig og mye annet rart. 

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (10 timer siden):

Hvor mye pensjon får du utbetalt når du er 62 år dersom du slutter å jobbe som 55-åring?

Eg har prøvd å finne ut av alle pensjonsordningar (offentleg og privat) i scenario der du sluttar i arbeid før normal pensjonsalder, men ikkje heilt klar å forstå det endå.

Tidvis har eg trudd at eg forsto det, men så har det dukka opp påstandar om at du tapar mykje mot slutten av arbeidslivet, utan å funnet noko forklaring.

Smartepenger har ein artikkel om emnet: https://www.smartepenger.no/99-pensjon/3466-sa-mye-taper-du-pa-a-ga-av-tidlig

Reglane for alderspensjon frå staten kan òg endre seg, så dagens reglar er ikkje nødvendigvis gjeldande X år fram i tid. Nokon meiner sågar at du ikkje bør ta med offentleg pensjon i det heile tatt, men det verkar rart å sjå fullstendig vekk frå det om du har hatt fast inntekt i fleire tiår.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
PgUp skrev (26 minutter siden):

Hørtes ut som det å bli finansielt uavhengig er komplett umulig i Norge, at alle her er enige i det?

Det er eg ikkje einig i. Høgt skattenivå og høge levekostnadar gjer det utfordrande, men med høg nok sum og/eller lågt nok forbruk så er det på ingen måte umogleg.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (9 minutter siden):

Det er eg ikkje einig i. Høgt skattenivå og høge levekostnadar gjer det utfordrande, men med høg nok sum og/eller lågt nok forbruk så er det på ingen måte umogleg.

Neida, men hvis man trenger 20 mill når man er 55 er det neppe verdt det. Men skulle likt å se et ordentlig regnstykle ja.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (35 minutter siden):

Hørtes ut som det å bli finansielt uavhengig er komplett umulig i Norge, at alle her er enige i det?

Absolutt enig det.

Så lenge man må betale formueskatt med innslagspunkt på så lite som 1.7 mill og resten av skatteregimet ligger på samme nivå i tillegg til skyhøye avgifter vil det bli svært vanskelig i forhold til andre land som moderer sin skattepolitikk. Man har derfor alt å vinne på å komme seg ut av landet.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (9 timer siden):

Om man har sine verdier i hus og hytter kan dette reliaseres skattefritt og man flytter til et gunstig land som har lav/ingen kapitalbeskatning eller formueskatt. Det man kan spare i skatt finansierer ny bolig osv. Har man penger på sparekonto i tillegg kan det gjøres på samme måte.

Så exit-skatt gjelder kun aksjegevinst? Om man har urealisert gevinst på eiendom så kan man flytte til et land hvor det ikke er gevinstbeskatning, og selge skattefritt når man har skattemessig emigrert? 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 timer siden):

Hørtes ut som det å bli finansielt uavhengig er komplett umulig i Norge, at alle her er enige i det?

I hvertfall vil myndighetene gjøre det vanskelig.  De ønsker at alle jobber og bruker opp alle pengene fortløpende. Skatt på penger som ikke er brukt opp er et tydelig signal.  Økonomisk vekst er målet i samfunnet,  jeg aner ikke hvorfor, men sånn er det. Gjeld er veldig effektivt for å få folk til å henge i stroppen, ikke mange etablerer seg uten gjeld.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (16 timer siden):

Hørtes ut som det å bli finansielt uavhengig er komplett umulig i Norge, at alle her er enige i det?

Men er det et "problem"?

Jeg leker jo selv med tanken at det hadde vært gøy å kunne pensjonere seg når man er 40 (men kommer jo ikke til å gjøre det i praksis, da måtte jeg levd mere spartant nå for å spare, og fortsatt å leve spartant etterpå også..) - men hvor bra er det for samfunnet? At jeg lever i 80 år, men kun bidrar i 15 år, fra 25-40?

Så selv om jeg skjønner man kan sutre litt over skattetrykket, så sliter jeg også med å se at det er så fryktelig negativt. For meg handler dette mye om å sikre meg finansielt, slik at jeg har muligheter og rom til å jobbe mindre, FU penger om sjefen er kjip, velge en kulere jobb eller lignende. Ikke om å aldri jobbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (26 minutter siden):

Men er det et "problem"?

Jeg leker jo selv med tanken at det hadde vært gøy å kunne pensjonere seg når man er 40 (men kommer jo ikke til å gjøre det i praksis, da måtte jeg levd mere spartant nå for å spare, og fortsatt å leve spartant etterpå også..) - men hvor bra er det for samfunnet? At jeg lever i 80 år, men kun bidrar i 15 år, fra 25-40?

Så selv om jeg skjønner man kan sutre litt over skattetrykket, så sliter jeg også med å se at det er så fryktelig negativt. For meg handler dette mye om å sikre meg finansielt, slik at jeg har muligheter og rom til å jobbe mindre, FU penger om sjefen er kjip, velge en kulere jobb eller lignende. Ikke om å aldri jobbe.

For staten norge hadde det vært ille om folk slutta å jobbe etter 15 år ja.

Så formueskatten er jo noe som gjør samfunnet mer rettferdig sånn sett, og sørger for flere i jobb. 

Samtidig er det uheldig at vi alle skal tyne denne planeten for mest mulig ressurser og bruke alle sine penger på mest mulig forbruk. 

Og at vi alltid skal prioritere forbruk fremfor jobbing. 

Så det er utvilsomt et dilemma. Å jobbe noe tror jeg ihvertfall er endel bedre enn ingenting. 50% vs 100% er jo stor forskjell.

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (59 minutter siden):

Men er det et "problem"?

Jeg leker jo selv med tanken at det hadde vært gøy å kunne pensjonere seg når man er 40 (men kommer jo ikke til å gjøre det i praksis, da måtte jeg levd mere spartant nå for å spare, og fortsatt å leve spartant etterpå også..) - men hvor bra er det for samfunnet? At jeg lever i 80 år, men kun bidrar i 15 år, fra 25-40?

Så selv om jeg skjønner man kan sutre litt over skattetrykket, så sliter jeg også med å se at det er så fryktelig negativt. For meg handler dette mye om å sikre meg finansielt, slik at jeg har muligheter og rom til å jobbe mindre, FU penger om sjefen er kjip, velge en kulere jobb eller lignende. Ikke om å aldri jobbe.

Må alt være bra for samfunnet? Er røyk og alkohol bra for samfunnet? Det handler jo om personlig frihet, som samfunnet også har et ansvar for at du har.

Nei samfunnet hadde ikke fungert om alle hadde gjort det, for det trenger "slaver" som jobber hele livet og folk som ikke er motivert av penger. Men samfunnet hadde heller ikke fungert om alle utdannet seg til lærere eller snekkere. Vi kommer aldri til å mange nok finansiell uavhengige til at det blir et stort problem, de rikeste vil alltid ønske å jobbe - så gjør det så mye?

(Ikke enig i at de slutter å bidra, men de bidrar mindre - skatt må forsatt betales mange steder) 
 

Endret av MrL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 hours ago, PgUp said:

Hørtes ut som det å bli finansielt uavhengig er komplett umulig i Norge, at alle her er enige i det?

Komplett umulig er det ikke, men det er ikke verdt det ift å bare jobbe redusert. Vi har et progressivt skattesystem samt høy skatt på kapital som gjør at den mest effektive måten å få mye fritid i løpet av et liv er å jobbe litt over mange år, ikke mye over en kort tidsperiode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

Komplett umulig er det ikke, men det er ikke verdt det ift å bare jobbe redusert. Vi har et progressivt skattesystem samt høy skatt på kapital som gjør at den mest effektive måten å få mye fritid i løpet av et liv er å jobbe litt over mange år, ikke mye over en kort tidsperiode.

Det virker slik ja. Så jobbe 50% er det beste?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...