Ung Spiller Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Hei! Jeg og et par kompiser planlegger en tur til et varmt/eksotisk sted i Europa i vinterferien. Vi skal for det meste bare bade, så det eneste kravet vi ser er at det må være varmt-varmt og befinne seg i Europa. Hvor burde vi dra? Takk for alle svar:-) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Spania\hellas\bulgaria? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Du sier vinterferien som betyr februar, og da er det ikke det man normalt kaller badetemperaturer noen steder i det geografiske Europa. Om man tar med kolonier og territorier utenfor det geografiske europa, men som tilhører europeiske land så er det flere muligheter: -Kanariøyene er det vanligste, men sjøen er bare for de mest herige og bassenger må være oppvarmet. Varm luft om kvelden er det heller ikke. -I Karibien er Aruba antagelig det enkleste "europeiske" destinasjonen å reise til og der er man sikret badetemperaturer. -Martinique og Guadelupe er litt mer kronglete å komme til og litt mindre sikkert for været, men fortsatt innafor. Om man ikke har noe imot kronglete og dyr reise og insisterer på at det skal være Europeisk og eksotisk så kan man ta: -Fransk Polynesia -La Reunion -Ny Kaledonia -Mayotte -Fransk Guyana Endret 27. desember 2018 av robertaas 2 Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Du veit at det er vinter? Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 ....så det eneste kravet vi ser er at det må være varmt-varmt og befinne seg i Europa... Vinterferien i skolen er i 2019 en av de to siste ukene i februar, og på det tidspunktet er "eneste kravet vi ser" akkurat ett krav for mye. Statistisk sett er da selve Europas varmeste sted søndre del av Sicilia med 15-19 grader i luft og 12-16 grader i vann. Betraktelig mer enn Norge på samme tid, men “varmt-varmt” er nok å overdrive mer enn litt - mer som en god overgang vår-forsommer i de mer behagelige delene av Norge. Selv har jeg alltid regnet 15-16 grader som helt utmerket for en rask liten svømmetur, men direkte sommer, sol og søndag krever etter min vurdering 17,5-18 stabile grader minst halve dagen - og de fleste vi kjenner sier jeg i hvert fall ikke er over gjennomsnittlig kravstor på det området. Flytter vi fokus litt videre og til de sørligste spanske og portugiske koloniene utenfor Nord-Afrika - Lanzarote og Gran Canaria - snakker vi statistisk begge steder om temperaturer på 18-21/21,5 grader i luft mens solen er oppe og 14-19 grader i vann (statistisk de ukene siste 30 år med 18-20 og 15-18 som “normal”). Noenlunde som Vest-Norge tre måneder senere (bortsett fra mindre stabilt vær der enn i koloniene) og absolutt behagelig etter mitt eget syn, men "varmt-varmt"? Ikke min definisjon av det begrepet i hvert fall... Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Statistisk sett er da selve Europas varmeste sted søndre del av Sicilia med 15-19 grader i luft og 12-16 grader i vann. Limasol på Kypros ligger lengere sør og ligger et par grader over sørlige Sicilia. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå