Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Peugeot 406 1,8 16 ventilert bensin fusker når varm


balder

Anbefalte innlegg

Har ein bensin Peugeot 406 1,8 16 V. 1997. Når bilen er kald så går og drar bilen greitt. Når den blir heit så vil ikkje bilen dra skikkeligt. Den fusker som om den ikkje går på alle sylinderen. Når den står på tomgang og trykker gassen i botn så kan det komme eit smell og fusker. Eg har tatt av bakerste potten da den er tett. Kan motoren vorte øydelagt av at potten har vore tett?

Har byttet pluggene.

Viss det mangler ei potte på eksossystemet kan den forårsake at bilen fusker?

Kva annet bør eg sjekke?

Endret av balder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres kanskje ut som om motoren får litt fetere blanding når den er kald (som gammeldags choke og da går riktig) men at denne ikke endrer seg til magrere blanding når motoren blir varm - og dermed fusker.

 

Usikker på hvordan dette foregår på Peugeot (mange varianter på denne funksjonen etter årsmodell og bilmerke) - men dette kan googles eller sjekkes på et Peugeot forum?

Lenke til kommentar

Jeg hadde 1.8 bensin Peugeot 406 fra 1997. Ekstremt pålitelig bil, som jeg byttet ut i fjor da flere slitedeler konspirerte samtidig, og gjorde samlet reparasjonskostnad høyere enn en 11 år nyere bruktbil. Nå har jeg Peugeot 207 med diesel.

 

Men tilbake til bilen. Jeg byttet den coilen som du beskriver for noen år siden.

Mitt symptom var at motoren ikke tenner på alle plugger. Den var fremdeles kjørbar, men med veldig redusert ytelse. Veldig ujevn gange.

 

Jeg kjørte bilen, noe motvillig, til en skraphandler. De hadde en rød stasjonsvogn med samme motor som min. Jeg kjøpte coilen til 300 kroner, og monterte den på parkeringsplassen. Bilen virket perfekt inntil den ble skrotet. Det er enkelt å transplantere denne komponenten, men jeg kan ikke garantere at det hjelper i ditt tilfelle.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ok, eg har hatt min siden 1999 og har nesten ikkje hatt utgifter på den. No har den gått 240000 og det er nedtur at det skal ende slik, men som du seier så er det ein del andre utgifter som eg har ventet med. Bytting av registerreim med vannpumpe 11000. Bilen er verdt kanskje 10-15000 og viss eg skal begynne med feilsøking også så spørs det at det er game over.

 

Eg får sjå om eg får tak i ein Coil og bytte potten bak. Så får me sjå om eghar flaks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...