balder Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) Har ein bensin Peugeot 406 1,8 16 V. 1997. Når bilen er kald så går og drar bilen greitt. Når den blir heit så vil ikkje bilen dra skikkeligt. Den fusker som om den ikkje går på alle sylinderen. Når den står på tomgang og trykker gassen i botn så kan det komme eit smell og fusker. Eg har tatt av bakerste potten da den er tett. Kan motoren vorte øydelagt av at potten har vore tett? Har byttet pluggene. Viss det mangler ei potte på eksossystemet kan den forårsake at bilen fusker? Kva annet bør eg sjekke? Endret 26. desember 2018 av balder Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Coil er ofte temperaturfølsomme når de feiler. Har den fordeler så kan det være lurt å bytte alt av ledninger samt sjekke denne. Lenke til kommentar
balder Skrevet 26. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) No er coilen i eit plastdeksel som det er 4 propper som presses ned i 4 hull som tennpluggene står. Er det muligt å teste dette på nokon måte? https://www.eurodel.no/tennspole-coil-vemo-v22-70-0003 Endret 26. desember 2018 av balder Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Høres kanskje ut som om motoren får litt fetere blanding når den er kald (som gammeldags choke og da går riktig) men at denne ikke endrer seg til magrere blanding når motoren blir varm - og dermed fusker. Usikker på hvordan dette foregår på Peugeot (mange varianter på denne funksjonen etter årsmodell og bilmerke) - men dette kan googles eller sjekkes på et Peugeot forum? Lenke til kommentar
balder Skrevet 26. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2018 Har eksospotten bak noko funksjon ang at det mangler motstand her da eg har fjernet den Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Den kan gi noe utslag men burde ikke være noe enormt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) Jeg hadde 1.8 bensin Peugeot 406 fra 1997. Ekstremt pålitelig bil, som jeg byttet ut i fjor da flere slitedeler konspirerte samtidig, og gjorde samlet reparasjonskostnad høyere enn en 11 år nyere bruktbil. Nå har jeg Peugeot 207 med diesel. Men tilbake til bilen. Jeg byttet den coilen som du beskriver for noen år siden. Mitt symptom var at motoren ikke tenner på alle plugger. Den var fremdeles kjørbar, men med veldig redusert ytelse. Veldig ujevn gange. Jeg kjørte bilen, noe motvillig, til en skraphandler. De hadde en rød stasjonsvogn med samme motor som min. Jeg kjøpte coilen til 300 kroner, og monterte den på parkeringsplassen. Bilen virket perfekt inntil den ble skrotet. Det er enkelt å transplantere denne komponenten, men jeg kan ikke garantere at det hjelper i ditt tilfelle. Endret 26. desember 2018 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
balder Skrevet 26. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2018 Ok, eg har hatt min siden 1999 og har nesten ikkje hatt utgifter på den. No har den gått 240000 og det er nedtur at det skal ende slik, men som du seier så er det ein del andre utgifter som eg har ventet med. Bytting av registerreim med vannpumpe 11000. Bilen er verdt kanskje 10-15000 og viss eg skal begynne med feilsøking også så spørs det at det er game over. Eg får sjå om eg får tak i ein Coil og bytte potten bak. Så får me sjå om eghar flaks. Lenke til kommentar
balder Skrevet 26. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2018 Er dette ein fullgod coil? Var billig, men verdt å prøve https://www.ebay.com/itm/Ignition-Coil-Rail-Peugeot-306-406-605-806-Citroen-Xantia-XM-ZX-1-8-2-0-335/272858085679?hash=item3f879bf92f:g:Lh4AAOSw-z9ZxPWV Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) Det kan jeg ikke svare deg på. Da jeg kjøpte brukt coil hos skraphandleren, ringte jeg mitt merkeverksted først. De kunne fortelle meg at denne komponenten ville passe i min bil, basert på donorbilens rammenummer. (Synlig nederst til venstre i frontruta.) Endret 26. desember 2018 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
balder Skrevet 30. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2018 Da fekk eg lånt ein tilsvarende coil som hadde samme bil og problemet forsvant. Takk for svarene 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå