AllFather Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 (endret) Du nevnte ikke topografi, men har hatt et par elbiler: Nissan Leaf Tekna 2013 (kWh) - Sommer 130-150 | Vinter 10-105. BMW i3 94ah (2016) - Sommer 200-230 | Vinter 140-160 Tesla Model S75D 2017 Sommer 300-450 | Vinter 190-270 (har vampiredrain, så lave tall fordi den bruker strøm hele tiden du ikke er plugget i ladekabel. Dette er forbruk spredd over en helg uten lading). Har nettopp solgt Teslaen min og kommer enten til å gå for en ny BMW i3 94ah (ikke behov for 120ah) eller en Leaf Tekna 2015-2017 30kw (Liker ikke 40kwh (designet) og synes du får minimalt med pluss i forhold til 30kwh versjonen. Eneste jeg kan tenke meg er at hvis du skal bruke level2 charger med fastmontert kabel så vil ikke det fungere fordi generasjonene leaf før dette har type 1 i bilen. Men for der kabel ikke er fast har du en type 1 til 2 kabel og kan lade med 3,3 eller 6,6, avhengig av versjonen. Tesla ble for stor for meg, men har vært fint å kjøre et år og 32,000 km. De andre bilene har jeg kjørt omtrent samme med per år. Valget mitt for i3 94ah eller Leaf 30kwh er de har begge adekvat rekkevidde for meg. BMW er veldig billig på service (kan kjøpe pakker med service for 5 år og 100,000 km for rundt 5000 kr, man sitter høyt og veldig god byggekvalitet. Leafen er vel fordi det er en "bryr meg ikke" bil som bare fungerer. BMW Fully Charged 94ah 2016-2017 modell (alt utstyr) skal du kunne greie å prute ned i 250,000 kr eller deromkring. En Nissan Leaf Tekna 2015-2017 bør du kunne greie å skaffe fra 180,000 til 210,000 kr. |ninjaedit| Ioniq har jeg testet, og det er den eneste elbilen jeg har testet hvor rekkevidde oppgitt i displayet faktisk stemmer. Km oppgitt og reelle kilometer kjørt var pluss 2 kilometer, i favør bilen. Så etter å ha startet med 210km og kjørt 180 så stod displayet at jeg hadde 32 igjen, ikke 30 Grunnen jeg ikke nevnte den er: 1) Har ikke eid en. 2) Jeg liker ikke utsynet ut bak 3) Har ikke app for starting av varme og sjekke ladestatus. Noe som jeg mener er et absolutt krav for elbil . Ellers er den veldig godt utstyrt (kjøp med skinn, resten ser grusomt ut innvendig) og good bang for the bucks. Hvis du ser etter noe rundt 250,000 og opp. Endret 4. januar 2019 av AllFather 1 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 I forhold til verditap så tror jeg begge disse bilene vil tape seg veldig mye om få år. Dette tenkte jeg også da jeg kjøpte meg E-Golf i 2015, men det viste seg jo å ikke stemme i det hele tatt. Bilen kostet meg cirka 295K med vinterdekk og alt som var av utstyr, i dag ligger disse bilene med samme årsmodell og km. stand ute på Finn til rundt 200-230K. Elbiler har generelt holdt seg skikkelig godt i verdi i forhold til fossilbiler. Er i dag ute etter ny elbil selv, og det ligger an til å bli en Leaf, mest fordi den faktisk er tilgjengelig. 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Dette tenkte jeg også da jeg kjøpte meg E-Golf i 2015, men det viste seg jo å ikke stemme i det hele tatt. Bilen kostet meg cirka 295K med vinterdekk og alt som var av utstyr, i dag ligger disse bilene med samme årsmodell og km. stand ute på Finn til rundt 200-230K. Elbiler har generelt holdt seg skikkelig godt i verdi i forhold til fossilbiler. Er i dag ute etter ny elbil selv, og det ligger an til å bli en Leaf, mest fordi den faktisk er tilgjengelig. Det er jo ikke rart. Det har ikke kommet noe skifte enda og produksjonen av modeller har ikke tatt seg opp. Men nå står vi ovenfor det og situasjonen i 2015 kan derfor IMO ikke sammenlignes. Nå er det flere elbiler på trappene, større produksjon, bedre rekkevidde og spesielt de aggressive prisene som VW lover kan endre markedet. Om 2-3 år tror jeg prisene vil falle betraktelig på de modeller som har mindre batterier. Selv om utviklingen alltid går sin gang, så har man fordelen at er 60kwt batteri er tilstrekkelig for mange som bil nr. 1. Og dermed vil bilen mest sannsynlig holde seg brukbart i pris i ganske mange år. Ser man lenger frem tror jeg alle av dagens biler vil tape seg mye og bli erstattet. Nyere teknologi med f.eks hydrogenproduksjon mens bilen kjører eller annet kan komme og endre markedet totalt, men det vil ikke skje over natten. Allerede i 2020 så regner man f.eks med at hydrogenbusser i Kina er like billig eller litt billigere å produsere enn elbusser. Så på sikt så vil hydrogenbiler bli billigere enn dagens lithium batteribiler fordi batteriet er mye dyrere produsere enn brenselceller+tank med masseproduksjon. Så sant det ikke kommer en batterirevolusjon med flash batteri e.l. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Det er rart at nesten alle slike tråder penses over på hydrogen. Produksjon og salg av hydrogen til bruk i personbiler er ikke levedyktig pga kostnaden er alt for høy. Hvem vil kjøre hydrogenbil til 6-8 kroner per mil, når man kan kjøre EL til 2 kroner per mil? Alle hydrogenstasjoner her i landet er heftig subsidiert, og når disse tar slutt legges stasjonene ned. Dette er ponzi-scam på høyeste nivå. 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Det er rart at nesten alle slike tråder penses over på hydrogen. Produksjon og salg av hydrogen til bruk i personbiler er ikke levedyktig pga kostnaden er alt for høy. Hvem vil kjøre hydrogenbil til 6-8 kroner per mil, når man kan kjøre EL til 2 kroner per mil? Alle hydrogenstasjoner her i landet er heftig subsidiert, og når disse tar slutt legges stasjonene ned. Dette er ponzi-scam på høyeste nivå. Det du sier der angående priser er feil sett i litt tidsperspektiv (allerede om noen år vil prisen falle med 40% eller mer), men er ikke noe poeng å kommentere det i detalj siden det er en annen diskusjon. Det var en digresjon med tanke på verditap og det teknologisk skifte vi står ovenfor. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Det er jo ikke rart. Det har ikke kommet noe skifte enda og produksjonen av modeller har ikke tatt seg opp. Men nå står vi ovenfor det og situasjonen i 2015 kan derfor IMO ikke sammenlignes. Nå er det flere elbiler på trappene, større produksjon, bedre rekkevidde og spesielt de aggressive prisene som VW lover kan endre markedet. Om 2-3 år tror jeg prisene vil falle betraktelig på de modeller som har mindre batterier. Selv om utviklingen alltid går sin gang, så har man fordelen at er 60kwt batteri er tilstrekkelig for mange som bil nr. 1. Og dermed vil bilen mest sannsynlig holde seg brukbart i pris i ganske mange år. Ser man lenger frem tror jeg alle av dagens biler vil tape seg mye og bli erstattet. Nyere teknologi med f.eks hydrogenproduksjon mens bilen kjører eller annet kan komme og endre markedet totalt, men det vil ikke skje over natten. Allerede i 2020 så regner man f.eks med at hydrogenbusser i Kina er like billig eller litt billigere å produsere enn elbusser. Så på sikt så vil hydrogenbiler bli billigere enn dagens lithium batteribiler fordi batteriet er mye dyrere produsere enn brenselceller+tank med masseproduksjon. Så sant det ikke kommer en batterirevolusjon med flash batteri e.l. Eg trur bruktpris ikkje er noke å bekymre seg for, det vil vere et marked for brukte elbiler i alle prisklasser Og i dei fleste husholdninger med elbil og fossilbil, er det elbilen som blir brukt mest "bil nr 1." 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Dersom det kommer en ny standard for rekkevidde om noen år i en viss prisklasse, så er det klart at de forgående bilene som kostet det samme vil tape seg mye i verdi. Det sier seg selv. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Dersom det kommer en ny standard for rekkevidde om noen år i en viss prisklasse, så er det klart at de forgående bilene som kostet det samme vil tape seg mye i verdi. Det sier seg selv. Nei det gjør ikke nødvendigvis det. Som ett eksempel. En model S 60kWt kostet i 2013 fra 446600. Den billigste på finn av denne typen ligger ute til 349 000. Eller ett verditap på 22%. I dag selger Tesla biler med 100kWh batteri, eller 67% økning om du vill. Likevell holder prisen seg på Tesla med små batteri seg svært godt. Den skulle "normalt segg" hatt ett pristap på 58%. Så nei, det sier ikke seg selv. 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Nei det gjør ikke nødvendigvis det. Som ett eksempel. En model S 60kWt kostet i 2013 fra 446600. Den billigste på finn av denne typen ligger ute til 349 000. Eller ett verditap på 22%. I dag selger Tesla biler med 100kWh batteri, eller 67% økning om du vill. Likevell holder prisen seg på Tesla med små batteri seg svært godt. Den skulle "normalt segg" hatt ett pristap på 58%. Så nei, det sier ikke seg selv. Var inne på dette i innlegg #23 som du nok har oversett når du skriver dette. Vi snakker om hva som skjer fremover. Grunnen til at det ikke har vært et stort verditap hittil skyldes at det ikke har kommet noe skifte enda. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Var inne på dette i innlegg #23 som du nok har oversett når du skriver dette. Vi snakker om hva som skjer fremover. Grunnen til at det ikke har vært et stort verditap hittil skyldes at det ikke har kommet noe skifte enda. Litt vanskelig å forstå hva du mener med skifte. Mener du prisene vill falle drastisk pga flere biler leveres? Hvorfor? Du forklarer så lite, det er vanskelig å fortså poenget og grunnlaget til påstandene. 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Litt vanskelig å forstå hva du mener med skifte. Mener du prisene vill falle drastisk pga flere biler leveres? Hvorfor? Du forklarer så lite, det er vanskelig å fortså poenget og grunnlaget til påstandene. Du får lese innlegg #23. Det naturlige vil være at når en ny standard på rekkevidde kommer (så sant det rimelig stor forskjell) i en spesifikk prisklasse, så vil tapet på forrige generasjon bli relativ stor. Sånn er det egentlig innenfor andre markeder også. Personlig hadde jeg ikke kjøpt en ny elbil i dag med batteri på ca. 40 kwt eller lavere i modellstørrelsen e-Golf, Leaf, Ioniq. Her tror jeg verditapet vil bli ganske stort om en del år. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Du får lese innlegg #23. Det naturlige vil være at når en ny standard på rekkevidde kommer (så sant det rimelig stor forskjell) i en spesifikk prisklasse, så vil tapet på forrige generasjon bli relativ stor. Sånn er det egentlig innenfor andre markeder også. Personlig hadde jeg ikke kjøpt en ny elbil i dag med batteri på ca. 40 kwt eller lavere i modellstørrelsen e-Golf, Leaf, Ioniq. Her tror jeg verditapet vil bli ganske stort om en del år. Dne har jeg jo lest, og jeg er like forvirret. Da er det greit å spesifisere.. Jeg har jo vist til at det ikke stemmer. Endringer på nesten 70% er jo "rimelig stor forskjell". Det finnes lassevis av eksempler der ute, "gamle" egolfer med "lite" batteri gått over 100 000km som holder verdien langt over normalen. 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Du får lese innlegg #23. Det naturlige vil være at når en ny standard på rekkevidde kommer (så sant det rimelig stor forskjell) i en spesifikk prisklasse, så vil tapet på forrige generasjon bli relativ stor. Sånn er det egentlig innenfor andre markeder også. Personlig hadde jeg ikke kjøpt en ny elbil i dag med batteri på ca. 40 kwt eller lavere i modellstørrelsen e-Golf, Leaf, Ioniq. Her tror jeg verditapet vil bli ganske stort om en del år. Selv de gamle Leafene med 24kWh batteri fra 2011 holder seg forbausende bra i pris selv om det har vært store endringer i rekkevidde på nye biler. Mye av grunnen til det er nok at for mange så er det godt nok. Og ca halvparten av alle biler i Norge er i en husholdning med 2 eller flere biler. Siden de fleste familier sjelden er på langtur med begge bilene samtidig så vil selv en slik gammel Leaf kunne ta unna rundt 75% av bilkjøringen til mange familier. Da erstatter den 1,5 fossilbiler, dvs all kjøringen til den bilen den direkte erstatter og i tillegg gjerne rundt halvparten av kjøringen til den gjenværende bilen som da får mye lavere driftsutgifter og verditap. Når familier da kan spare 15 000 - 40 000 i året på å bytte en av bilene til en slik eldre elbil så skal det mye til at de faller mye lenger ned enn 100 000 i verdi, da er det alltid noen som tar den. En nesten ny bil derimot vil fort ta litt verditap når det kommer en ny og bedre bil, men det spiller ikke noen stor rolle om bilen uansett er god nok for deg og du ikke planlegger å selge den med det første. 1 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Var inne på dette i innlegg #23 som du nok har oversett når du skriver dette. Vi snakker om hva som skjer fremover. Grunnen til at det ikke har vært et stort verditap hittil skyldes at det ikke har kommet noe skifte enda. Det er veldig mange som ønsker seg elbil nå med en gang og ikke om 2-3 år, det er derfor prisene er som de er. Utviklingen vil nok gå ganske fort i mange år framover, så hvis man hele tiden skal vente så får man seg jo aldri ny bil. Dette skjønte jeg da jeg kjøpte min elbil i 2015, og det har jaggu skjedd litt siden da, for en ny Leaf i dag har cirka dobbelt så lang rekkevidde som min E-Golf. Og, som forrige poster sier, så er faktisk selv 15 mil rekkevidde helt OK for veldig mange, spesielt som bybil eller bil nummer to. 1 Lenke til kommentar
cordin Skrevet 7. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2019 (endret) Tusen takk! Planen er å kjøpe brukt dersom jeg ikke venter. Synes prøvekjøring av i3 og egolf i tillegg til ioniq høres lurt ut. Reiseveien har liten stigning. I hovedsak motorvei. Synes det som sagt høres rimelig ut at verditapet vil bli større nå enn tidligere, slik noen her forklarer. Spørsmålet er vel om hvilke alternativer man har til å kjøpe brukt nå. Lease foreløpig og stille seg i kø? På hvilken modell? I utgangspunktet er jeg ikke interessert i å bruke mye penger på bil, og prisen går jo opp på disse nye modellene så vidt jeg har skjønt. Jeg ønsker å komme meg fra a til b med sikkerhet og kjørbarhet som hovedprioriteter. Med dette i tankene har jeg tenkt at det er enklest å kjøpe brukt nå. Gambling blir det uansett. Det er vel ikke urimelig å anta at det absolutte verditapet blir større på en ny bil til 400k enn på en brukt ioniq kjøpt til 230k over en gitt tidsperiode? Endret 8. januar 2019 av cordin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå