Gå til innhold

Kjøp av elbil


cordin

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kan ikke mye om bil, men pga reisevei til jobb skal jeg kjøpe meg en elbil ila de neste månedene. Med tanke på de nye modellene med større rekkevidde som kommer ut har jeg vært i tvil når det gjelder hvordan verdien til de mest populære bilene de får kjøpt brukt nå vil holde seg. Er ikke overraskende om mange da skal kvitte seg med sin gamle elbil og oppgradere til nye og bedre, og da vil nødvendigvis markedsverdien reduseres. Hva tenker dere om dette?

 

Jeg trenger minimum 130 km reell rekkevidde, også på vinterstid. Modellene jeg har vurdert å kjøpe brukt er Leaf 40kWt og Ioniq. Toppmodellen er den som er relevant i begge tilfeller. Hva er fordeler og ulemper med de to?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er ganske lik på rekkevidde, men Leaf bruker betydelig mer da den er mindre aerodynamisk. Til tross for større batteri kommer den ikke lengre. Og jo kaldere det blir dess større ulempe har Leaf-en. For ikke å snakke om hvis man skal hurtiglade flere ganger per dag, da dropper Leaf ned til 20 kw på den tredje ladingen pga varmgang i batteriet som ikke har kjøling. Ioniq har kjøling og ligger mellom 45-50 kw hele veien opp til 77%, da det anbefales å kjøre videre pga høyere lading går for tregt. Det anbefales å hurtiglade mellom ca. 10-20% og opp til ca 80 % på de fleste biler, da utnytter man farten og batteriet best mulig. Så må man time det mellom hurtigladestasjonene så det passer inn med tid og rekkevidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min oppfatning er at i3 er mer bybil enn de to andre nevnte. Den har blant annet bakhjulsdrift, har den ikke? Jeg skal i hovedsak kjøre lite trafikert motorvei til og fra jobb

 

Ioniq har lavere forbruk og raskere hurtiglading, kan være viktig på langtur. Har du vurdert 94ah Bmw i3 også?

Lenke til kommentar

De er ganske lik på rekkevidde, men Leaf bruker betydelig mer da den er mindre aerodynamisk. Til tross for større batteri kommer den ikke lengre. Og jo kaldere det blir dess større ulempe har Leaf-en. For ikke å snakke om hvis man skal hurtiglade flere ganger per dag, da dropper Leaf ned til 20 kw på den tredje ladingen pga varmgang i batteriet som ikke har kjøling. Ioniq har kjøling og ligger mellom 45-50 kw hele veien opp til 77%, da det anbefales å kjøre videre pga høyere lading går for tregt. Det anbefales å hurtiglade mellom ca. 10-20% og opp til ca 80 % på de fleste biler, da utnytter man farten og batteriet best mulig. Så må man time det mellom hurtigladestasjonene så det passer inn med tid og rekkevidde.

Takk for at du deler din kunnskap! Veldig nyttig.

Lenke til kommentar

Blir rekkevidden mindre ved bruk av e-pedal? I så fall, hvorfor?

Etter det eg har forstått gjer e-pedal at bilen bremser når en slepp gassen, i tillegg til regenerering. Det kan vere greit i start og stopp køkjøring men tåpelig ellers.

Lenke til kommentar

Min oppfatning er at i3 er mer bybil enn de to andre nevnte. Den har blant annet bakhjulsdrift, har den ikke? Jeg skal i hovedsak kjøre lite trafikert motorvei til og fra jobb

 

Tja.. Vil hvertfall prøverkjørt før jeg bestemte meg. I3 har ikke det beste fobruket i 120 km/t, men det har ikke Leaf heller. Er det slike hastigheter det er snakk om, er nok Ioniq best uansett.

 

Edit: E-golf kan også være akutell.

Endret av magb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I forhold til verditap så tror jeg begge disse bilene vil tape seg veldig mye om få år. Da er trolig 60kwt+ batteri det minste man får på slike biler. Så mitt råd er og vente på nyere modell eller kjøpe brukt. Leafen kommer til påske med minst 60kwt batteri og Ioniq med større batteri er heller trolig ikke langt unna. De vil koste mer, men samtidig så tror jeg de vil holde seg bedre i verdi. Dvs. det kan hende Ioniq også kommer med et litt større batteri sammenlignet med dagens uten at prisen øker. Altså at de vil tilby to typer batterier, men det er bare spekulasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til verditap så tror jeg begge disse bilene vil tape seg veldig mye om få år. Da er trolig 60kwt+ batteri det minste man får på slike biler. Så mitt råd er og vente på nyere modell eller kjøpe brukt. Leafen kommer til påske med minst 60kwt batteri og Ioniq med større batteri er heller trolig ikke langt unna. De vil koste mer, men samtidig så tror jeg de vil holde seg bedre i verdi. Dvs. det kan hende Ioniq også kommer med et litt større batteri sammenlignet med dagens uten at prisen øker. Altså at de vil tilby to typer batterier, men det er bare spekulasjon.

 

Jepp dagens biler greier ikke å konkurrere med en 5 år gammel Tesla engang. Og forresten så er Model 3 åpnet for bestilling for alle:

https://3.tesla.com/no_NO/model3/design#battery

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...