cordin Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Hei, Jeg kan ikke mye om bil, men pga reisevei til jobb skal jeg kjøpe meg en elbil ila de neste månedene. Med tanke på de nye modellene med større rekkevidde som kommer ut har jeg vært i tvil når det gjelder hvordan verdien til de mest populære bilene de får kjøpt brukt nå vil holde seg. Er ikke overraskende om mange da skal kvitte seg med sin gamle elbil og oppgradere til nye og bedre, og da vil nødvendigvis markedsverdien reduseres. Hva tenker dere om dette? Jeg trenger minimum 130 km reell rekkevidde, også på vinterstid. Modellene jeg har vurdert å kjøpe brukt er Leaf 40kWt og Ioniq. Toppmodellen er den som er relevant i begge tilfeller. Hva er fordeler og ulemper med de to? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Både leaf og ioniq kommer med større batteri "snart", det vill nok påvirke prisen noe. 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Man får Ioniq ned til 230 tusen nå, det er ganske bra. Rekkevidde på den og Leaf 40 vil være omtrent like mye. 2 Lenke til kommentar
cordin Skrevet 26. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2018 Hva er eventuelle fordeler med leafen fremfor ioniqen? Mitt inntrykk er at man får mer bil for pengene med Ioniq. 1 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Hva er eventuelle fordeler med leafen fremfor ioniqen? Mitt inntrykk er at man får mer bil for pengene med Ioniq. Du får app for forvarming i Leaf og litt bedre ytelser, men ellers er det vell ikke mange fordelene. 2 Lenke til kommentar
cordin Skrevet 27. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2018 Kan du utbrodere hva du legger i ytelser? Mener det er noe raskere akselerasjon på Leafen, men utenom det vet jeg ikke hva ytelser kan innebære. Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Kan du utbrodere hva du legger i ytelser? Mener det er noe raskere akselerasjon på Leafen, men utenom det vet jeg ikke hva ytelser kan innebære. Tusen takk for hjelpen!Litt kjappere aks ved 0-100, forbikjøringer etc Lenke til kommentar
magb Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Ioniq har lavere forbruk og raskere hurtiglading, kan være viktig på langtur. Har du vurdert 94ah Bmw i3 også? 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Som andre sier, Ioniq har raskere lading som gjør den bedre egnet til langturer, men Leaf har bedre plass så du må nesten se om Ioniq er stor nok for deg. 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Tror Ionic har bedre rekkevidde, men det er mulig testane blir feil fordi dei bruka "e-pedal" på leaf. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 De er ganske lik på rekkevidde, men Leaf bruker betydelig mer da den er mindre aerodynamisk. Til tross for større batteri kommer den ikke lengre. Og jo kaldere det blir dess større ulempe har Leaf-en. For ikke å snakke om hvis man skal hurtiglade flere ganger per dag, da dropper Leaf ned til 20 kw på den tredje ladingen pga varmgang i batteriet som ikke har kjøling. Ioniq har kjøling og ligger mellom 45-50 kw hele veien opp til 77%, da det anbefales å kjøre videre pga høyere lading går for tregt. Det anbefales å hurtiglade mellom ca. 10-20% og opp til ca 80 % på de fleste biler, da utnytter man farten og batteriet best mulig. Så må man time det mellom hurtigladestasjonene så det passer inn med tid og rekkevidde. 1 Lenke til kommentar
cordin Skrevet 28. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2018 Min oppfatning er at i3 er mer bybil enn de to andre nevnte. Den har blant annet bakhjulsdrift, har den ikke? Jeg skal i hovedsak kjøre lite trafikert motorvei til og fra jobb Ioniq har lavere forbruk og raskere hurtiglading, kan være viktig på langtur. Har du vurdert 94ah Bmw i3 også? Lenke til kommentar
cordin Skrevet 28. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2018 Blir rekkevidden mindre ved bruk av e-pedal? I så fall, hvorfor? Tror Ionic har bedre rekkevidde, men det er mulig testane blir feil fordi dei bruka "e-pedal" på leaf. Lenke til kommentar
cordin Skrevet 28. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2018 De er ganske lik på rekkevidde, men Leaf bruker betydelig mer da den er mindre aerodynamisk. Til tross for større batteri kommer den ikke lengre. Og jo kaldere det blir dess større ulempe har Leaf-en. For ikke å snakke om hvis man skal hurtiglade flere ganger per dag, da dropper Leaf ned til 20 kw på den tredje ladingen pga varmgang i batteriet som ikke har kjøling. Ioniq har kjøling og ligger mellom 45-50 kw hele veien opp til 77%, da det anbefales å kjøre videre pga høyere lading går for tregt. Det anbefales å hurtiglade mellom ca. 10-20% og opp til ca 80 % på de fleste biler, da utnytter man farten og batteriet best mulig. Så må man time det mellom hurtigladestasjonene så det passer inn med tid og rekkevidde. Takk for at du deler din kunnskap! Veldig nyttig. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Blir rekkevidden mindre ved bruk av e-pedal? I så fall, hvorfor? Etter det eg har forstått gjer e-pedal at bilen bremser når en slepp gassen, i tillegg til regenerering. Det kan vere greit i start og stopp køkjøring men tåpelig ellers. Lenke til kommentar
magb Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 (endret) Min oppfatning er at i3 er mer bybil enn de to andre nevnte. Den har blant annet bakhjulsdrift, har den ikke? Jeg skal i hovedsak kjøre lite trafikert motorvei til og fra jobb Tja.. Vil hvertfall prøverkjørt før jeg bestemte meg. I3 har ikke det beste fobruket i 120 km/t, men det har ikke Leaf heller. Er det slike hastigheter det er snakk om, er nok Ioniq best uansett. Edit: E-golf kan også være akutell. Endret 29. desember 2018 av magb 2 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Ioniq er bedre enn Leaf. Bedre hurtiglading, mer effektiv. Ikke like stor sjans for "rapidgate", der batteriet blir overopphetet. https://youtu.be/NpB1X1Ev99I?t=1782 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 i3 94ah er også bedre enn Leaf 40. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 I forhold til verditap så tror jeg begge disse bilene vil tape seg veldig mye om få år. Da er trolig 60kwt+ batteri det minste man får på slike biler. Så mitt råd er og vente på nyere modell eller kjøpe brukt. Leafen kommer til påske med minst 60kwt batteri og Ioniq med større batteri er heller trolig ikke langt unna. De vil koste mer, men samtidig så tror jeg de vil holde seg bedre i verdi. Dvs. det kan hende Ioniq også kommer med et litt større batteri sammenlignet med dagens uten at prisen øker. Altså at de vil tilby to typer batterier, men det er bare spekulasjon. 1 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 I forhold til verditap så tror jeg begge disse bilene vil tape seg veldig mye om få år. Da er trolig 60kwt+ batteri det minste man får på slike biler. Så mitt råd er og vente på nyere modell eller kjøpe brukt. Leafen kommer til påske med minst 60kwt batteri og Ioniq med større batteri er heller trolig ikke langt unna. De vil koste mer, men samtidig så tror jeg de vil holde seg bedre i verdi. Dvs. det kan hende Ioniq også kommer med et litt større batteri sammenlignet med dagens uten at prisen øker. Altså at de vil tilby to typer batterier, men det er bare spekulasjon. Jepp dagens biler greier ikke å konkurrere med en 5 år gammel Tesla engang. Og forresten så er Model 3 åpnet for bestilling for alle: https://3.tesla.com/no_NO/model3/design#battery Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå