torstein442 Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Hei, Er det noen som har noe erfaringer med Jamo Classic 10 sitt delefilter? kondensatorene i delefilteret er sprengt og jeg lurer på hvis jeg skal kjøpe ett helt nytt delefilter, hvor mange Hz det skal være på det. Eventuellt hvordan kondensatorer jeg skal kjøpe for å fikse det selv. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Delefilter må være tilpasset en spesifikk modell høyttaler. Det er liten vits å bytte hele bare pga dårlige kondensatorer. I denne tråden er det et bilde, ser det slik ut? https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/75779-jamo-classic-10-a.html Man må lese hva det står på komponentene. Det er kapasitans og spenning som er viktig. F.eks 10 uF 100V. Også er det noen ganger brukt bipolare elektrolytter. Komponenter kan man f.eks kjøpe på eBay. Ellers er det folk som reparerer slik, har hørt om en i Stavanger. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Hvis du skal bytte kondensatorer så må du for guds (eller allahs) skyld ikke bruke vanlige elektrolytter! Lenke til kommentar
torstein442 Skrevet 26. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) Hårek: Det er likt det på bildet men andre kondensatorer sedsberg: Hvilke typer skal jeg bruke da? Endret 26. desember 2018 av torstein442 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) Bipolare eller andre typer som ikke har polaritet. De gule på bildet der er bipolare. Den sprengte ser ut som 15uF og 50V. Endret 26. desember 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
torstein442 Skrevet 26. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2018 Må man ha 50v eller kan man ha mer? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) Du kan gå opp i spenning men da vil fysisk størrelse også øke. Kapasitansen (uF) må være lik da det er denne som bestemmer frekvensen. Endret 26. desember 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Hei jeg hadde byttet alle kondensatorene med polypropylen-typen for å få bedre lyd. Ellers ser delefiler ganske OK ut med luftspoler. Kondensatorene som er vist på bildet ditt er av billig elektrolytt-typen. Disse låter dårlig og i tillegg tørker ut med tiden og vil endre til lavere verdi. Biltema hadde polypropylen før til en ok penge. Vet ikke hvor folket nå handler. Ebay er vell nevnt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 dynabel.no har noe, men utvalget så labert ut sist jeg sjekka. Lenke til kommentar
torstein442 Skrevet 26. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2018 Har polypropylen-kondensatorene polaritet da? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Nix. De tåler typsik 400V. Har dog benyttet en sånn høytalerkondensator som fasekondensator på en blandemaskin og annet. Det tåler de ikke. Lenke til kommentar
torstein442 Skrevet 26. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2018 er det disse da? https://www.elfadistrelec.no/no/passive-komponenter/kondensatorer/filmkondensatorer/radielle-polypropylenkondensatorer/c/cat-DNAV_PL_03020405?q=*&filter_Category4=Radielle+polypropylenkondensatorer&filter_Category3=Filmkondensatorer&filter_Buyable=1&filter_Kapasitans~~uF=6.8&filter_Kapasitans~~uF=15&pageSize=100 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Nai, men disse: http://www.dynabel.no/selvbygg/delefilterkomponenter/kondensatorer/polypropylen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) Om de ikke har på 15uF så kan du ta en på 10 og en på 4,7 og koble i paralell. Edit: Forutsatt at den gamle faktisk var 15uF selvsagt. Endret 26. desember 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Altså en elektrolytt på 10 og en pp på 4,7 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Altså en elektrolytt på 10 og en pp på 4,7 Kan ikke begge være PP? Lenke til kommentar
torstein442 Skrevet 27. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2018 tenkte jeg skulle bytte ut alle kondensatorene, finnes det pp med høyere uF, eller er 10 maks? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Hei, har studert bildet ditt og googlet litt og har funnet ut at du har et delefilter med skjema som vedlegg. (Sjekk at alle verdier stemmer med det som jeg har tegnet. Verdi på spolene kan vanligvis ikke leses av, det er ok og spolene kan stå.) Du har Biwire terminal inn på høyttaler: HF forsyner diskant og mid LF forsyner de to 8" bassene BASS: Komponenter i diskantkrets er mest kritisk. Derfor hadde jeg ikke prioritert å byttet bytte 72uF kondensator i bassen med en Polypropylen (PP). Evt. kan den byttes med en ny frisk elektrolytt, da den eksisterende kan ha tørket ut. Mid: 4,7 uF kondensator er vell den som er sprengt og må byttes. Her kan du sette på en ny 4,7 uF PP. 33uF: Her ville jeg satt på en 33uF av polyestertypen. Siden dette er til Mid, så er polyester ok. Diskant: Her hadde jeg byttet til nye 6.8uF og 10uF i PP. Sedsberg nevnte lenger oppe at du kan parallellkoble kondensatorer, PP og elektrolytt. Dette er bare rasjonelt (kost/ nytte) for verdier over 10uF. Endret 27. desember 2018 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
torstein442 Skrevet 3. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2019 Kan jeg bruke polyester slike som disse? http://www.dynabel.no/selvbygg/delefilterkomponenter/kondensatorer/polyester/kondensator-polyester-15uf Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 De du linker til er helt super. Men ville brukt forskjellige kvaliteter. Polypropylen i diskant, Polyester i mellomtone og elektrolytt i bass: På diskant (High på skjema) ville jeg brukt polypropylen, selv om de er litt dyrer. Men det går helt sikkert fint med polyester. 6,8 og 10 uF På Mellomtone (Mid på skjema) ville jeg brukt polyester. 33uF og 4,7 uF. På bass (Low) kan du helt fint bruke elektrolytt 72uF. (Du kan bruke polyester her, da de er mer holbare, men elektrolytt holder fint ut pensjonisttilværelsen til disse høytalerne i minst 15 år.) Husk å sjekke at verdiene på ditt delefilter stemmer med mitt skjema. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå