Gå til innhold

Jamo Classic 10 delefilter


Anbefalte innlegg

Hei, Er det noen som har noe erfaringer med Jamo Classic 10 sitt delefilter? kondensatorene i delefilteret er sprengt og jeg lurer på hvis jeg skal kjøpe ett helt nytt delefilter, hvor mange Hz det skal være på det. Eventuellt hvordan kondensatorer jeg skal kjøpe for å fikse det selv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Delefilter må være tilpasset en spesifikk modell høyttaler. Det er liten vits å bytte hele bare pga dårlige kondensatorer.

I denne tråden er det et bilde, ser det slik ut? https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/75779-jamo-classic-10-a.html

Man må lese hva det står på komponentene. Det er kapasitans og spenning som er viktig. F.eks 10 uF 100V. Også er det noen ganger brukt bipolare elektrolytter.

Komponenter kan man f.eks kjøpe på eBay. Ellers er det folk som reparerer slik, har hørt om en i Stavanger.

Lenke til kommentar

Hei jeg hadde byttet alle kondensatorene med polypropylen-typen for å få bedre lyd. Ellers ser delefiler ganske OK ut med luftspoler.

Kondensatorene som er vist på bildet ditt er av billig elektrolytt-typen. Disse låter dårlig og i tillegg tørker ut med tiden og vil endre til lavere verdi.

 

Biltema hadde polypropylen før til en ok penge. Vet ikke hvor folket nå handler. Ebay er vell nevnt.

Lenke til kommentar

Hei, 

 

har studert bildet ditt og googlet litt og har funnet ut at du har et delefilter med skjema som vedlegg. (Sjekk at alle verdier stemmer med det som jeg har tegnet. Verdi på spolene kan vanligvis ikke leses av, det er ok og spolene kan stå.)

 

Du har Biwire terminal inn på høyttaler:

  • HF forsyner diskant og mid
  • LF forsyner de to 8" bassene

BASS:

Komponenter i diskantkrets er mest kritisk. Derfor hadde jeg ikke prioritert å byttet bytte 72uF kondensator i bassen med en Polypropylen (PP). Evt. kan den byttes med en ny frisk elektrolytt, da den eksisterende kan ha tørket ut. 

 

Mid: 

4,7 uF kondensator er vell den som er sprengt og må byttes. Her kan du sette på en ny 4,7 uF PP.

33uF: Her ville jeg satt på en 33uF av polyestertypen. Siden dette er til Mid, så er polyester ok. 

 

Diskant:

Her hadde jeg byttet til nye 6.8uF og 10uF i PP.  

 

Sedsberg nevnte lenger oppe at du kan parallellkoble kondensatorer, PP og elektrolytt. Dette er bare rasjonelt (kost/ nytte) for verdier over 10uF. 

post-14885-0-27179600-1545947738_thumb.jpg

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

De du linker til er helt super. Men ville brukt forskjellige kvaliteter. Polypropylen i diskant, Polyester i mellomtone og elektrolytt i bass:

 

 

På diskant (High på skjema) ville jeg brukt polypropylen, selv om de er litt dyrer. Men det går helt sikkert fint med polyester. 6,8 og 10 uF

 

På Mellomtone (Mid på skjema) ville jeg brukt polyester. 33uF og 4,7 uF. 

 

På bass (Low) kan du helt fint bruke elektrolytt 72uF. (Du kan bruke polyester her, da de er mer holbare, men elektrolytt holder fint ut pensjonisttilværelsen til disse høytalerne i minst 15 år.)

 

Husk å sjekke at verdiene på ditt delefilter stemmer med mitt skjema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...